Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Moderator: Moderafo's

TrishaSeliya

Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor TrishaSeliya » 15 apr 2021 15:43

Ik doe een project over de Nederlandse arbeidsethiek en ik wilde er meer over weten. Wat irriteert u? Wat waardeer je echt? Wat zou je willen veranderen? Als je in een ander land hebt gewerkt, wat was dan iets dat echt anders was?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden!

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Haaibaai » 15 apr 2021 16:00

Men leeft niet om te werken men werkt om te leven 8)
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor meribel » 15 apr 2021 18:37

Wat mijn man raar blijft vinden als hij weer eens een training doet in belgie voor zijn werk dat die gewoon bij een lunch alcohol drinken als ze smiddags weer moeten werken

Maar ja misschien in de beter betaalde kringen in nl is dat ook wie zal het zeggen

Mijn collega uit italie vind vooral de eetcultuur hier verschrikkelijk :lol:

Collega uit duitsland vind het lekker dat het hier niet zo hiërarchisch is maar mss is dar specifiek mijn sector (ziekenhuis) Hier spreken we artsen als verpleegkundige gewoon met voornaam en jij aan dat is daar ondenkbaar.

Ik denk dat we verder best een parttime cultuur hebben, in de meerderheid van de werkplekken is vier dagen of vier keer negen best geaccepteerd

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Haaibaai » 15 apr 2021 18:43

meribel schreef:Wat mijn man raar blijft vinden als hij weer eens een training doet in belgie voor zijn werk dat die gewoon bij een lunch alcohol drinken als ze smiddags weer moeten werken

Maar ja misschien in de beter betaalde kringen in nl is dat ook wie zal het zeggen

Mijn collega uit italie vind vooral de eetcultuur hier verschrikkelijk :lol:

Collega uit duitsland vind het lekker dat het hier niet zo hiërarchisch is maar mss is dar specifiek mijn sector (ziekenhuis) Hier spreken we artsen als verpleegkundige gewoon met voornaam en jij aan dat is daar ondenkbaar.

Ik denk dat we verder best een parttime cultuur hebben, in de meerderheid van de werkplekken is vier dagen of vier keer negen best geaccepteerd

Inderdaad in Vlaanderen en heel Belgie is het leven een stuk aangenamer als in dit land,tussen de middag wordt er uit gebreid gegeten zeer zeker als er zaken te doen zijn,men moet daar niet aan denken een vies wit broodje met kaas die nergens naar smaakt met een glas melk. De Noorderlijke Nederlanden kan wat dat betreft heel wat leren van de Zuidelijke Nederlanden.Tja en hun die Italie kennen en weten van de keuken daar,komen daar nooit meer van af;heerlijk land Italie in alle opzichten.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor meribel » 15 apr 2021 19:15

Haaibaai schreef:Inderdaad in Vlaanderen en heel Belgie is het leven een stuk aangenamer als in dit land,tussen de middag wordt er uit gebreid gegeten zeer zeker als er zaken te doen zijn,men moet daar niet aan denken een vies wit broodje met kaas die nergens naar smaakt met een glas melk. De Noorderlijke Nederlanden kan wat dat betreft heel wat leren van de Zuidelijke Nederlanden.Tja en hun die Italie kennen en weten van de keuken daar,komen daar nooit meer van af;heerlijk land Italie in alle opzichten.


Nou wit niet maar doe mij voor lunch veel liever een paar volkoren boterhammen en daarna weer aan het werk dan uitgebreid tafelen. Dat doe ik liever savonds met het gezin

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 16 apr 2021 07:13

TrishaSeliya schreef:Ik doe een project over de Nederlandse arbeidsethiek en ik wilde er meer over weten. Wat irriteert u? Wat waardeer je echt? Wat zou je willen veranderen? Als je in een ander land hebt gewerkt, wat was dan iets dat echt anders was?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden!

Ik heb in diverse andere landen gewerkt, en zou de Nederlandse werkethiek gelijk willen stellen met de Scandinavische.
In het hier boven veel geroemde Belgie is de hierarchie echt heel groot: ik heb dat zelf altijd als niet prettig ervaren.
Ook Duitsland is bizar hierarchisch.
Wat ik waardeer in de Nederlandse arbeidsethiek is dat het relatief vlak is. De directeur staat in rang boven de werkvloer, maar is wel aanspreekbaar (in bijvoorbeeld Belgie en Duitsland is het ondenkbaar dat je iemand aanspreekt waar een managementslaag tussen zit, dan moet je het via je eigen leidinggevende spelen, die weer naar zijn leidinggevende moet gaan...)
Wat ook prettig is in Nederland (en Scandinavie) is dat zaken ook gewoon benoemd worden. Je kunt er van op aan dat het goed is als mensen dat zeggen, omdat ze het ook zouden zeggen als dat niet zo was. In bijvoorbeeld het Verre Oosten roept iedereen "yes sir" op al je vragen, maar ze zullen nooit laten merken dat ze in de verste verte geen idee hebben wat je gevraagd hebt.
Wat ikzelf ook prettig vindt aan de Nederlands/Scandinavische mentaliteit is dat tijd ook gewoon tijd is.
Als je bijvoorbeeld Fransen voor je laat werken schrijven ze braaf ieder uur wat ze van huis zijn geweest, maar kijk er niet van op als ze tussen de middag rustig anderhalf uur hebben zitten pimpelen (om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van het 's middags afgeleverde werk).
Ook moet je er helemaal niet van opkijken als Zuid Europese werknemers rond 11u eens binnen komen hobbelen, terwijl in hun contract staat dat ze om 7u beginnen...

Mensen uit Centraal Afrika moet je per dag uitbetalen, want als je ze een volledig maandsalaris geeft komen ze pas weer werken als het geld op is. Komt op ons heel raar over, maar zij begrijpen niet dat wij ook gewoon doorwerken terwijl we geld op onze rekening hebben staan.

Wat in Nederland minder prettig is is dat veel mensen twee gescheiden werelden aanhouden. Prive en werk blijft, ook qua sociale contacten, veel meer gescheiden dan in de landen om ons heen.
Ander puntje van kritiek is dat veel Nederlanders eisen dat anderen zich maar aan de Nederlandse ethiek aanpassen (wat, eerlijkheidhalve, voor alle landen geldt)

Al met al heb ik in meer dan 40 landen gewerkt, en werk het liefst in Scandinavie/Nederland en Schotland.
Onderaan de lijst bungelen de Arabische staten, waar je een bijna misselijkmakend kastensysteem hebt (slavernij is daar gewoon nog springlevend)
Laatst gewijzigd door StillAwake op 16 apr 2021 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 16 apr 2021 07:16

Haaibaai schreef:Inderdaad in Vlaanderen en heel Belgie is het leven een stuk aangenamer als in dit land,tussen de middag wordt er uit gebreid gegeten zeer zeker als er zaken te doen zijn,men moet daar niet aan denken een vies wit broodje met kaas die nergens naar smaakt met een glas melk. De Noorderlijke Nederlanden kan wat dat betreft heel wat leren van de Zuidelijke Nederlanden.Tja en hun die Italie kennen en weten van de keuken daar,komen daar nooit meer van af;heerlijk land Italie in alle opzichten.

Dat kom je alleen tegen in de hogere kringen kan ik je verklappen.
En als je daar zaken wilt doen doen de maaltijden echt niet onder voor hetgeen wat ze je, als ze je echt wat willen verkopen, in Nederland voorzetten.
Wij zullen in Nederland alleen niet snel een paar biertjes wegtikken bij de lunch, maar bij ons is het aantal mensen wat een chauffeur van de zaak heeft ook een stuk kleiner ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 16 apr 2021 07:25

meribel schreef:Wat mijn man raar blijft vinden als hij weer eens een training doet in belgie voor zijn werk dat die gewoon bij een lunch alcohol drinken als ze smiddags weer moeten werken

Maar ja misschien in de beter betaalde kringen in nl is dat ook wie zal het zeggen

Mijn collega uit italie vind vooral de eetcultuur hier verschrikkelijk :lol:

Collega uit duitsland vind het lekker dat het hier niet zo hiërarchisch is maar mss is dar specifiek mijn sector (ziekenhuis) Hier spreken we artsen als verpleegkundige gewoon met voornaam en jij aan dat is daar ondenkbaar.

Ik denk dat we verder best een parttime cultuur hebben, in de meerderheid van de werkplekken is vier dagen of vier keer negen best geaccepteerd

Dat geldt niet alleen voor de zorg. Toen ik in Duitsland woonde heb ik categorich geweigerd me bij de achternaam aan te laten spreken (had er deels ook mee te maken dat Duitsers dat ook niet uitgesproken kregen), en heb zelf ook al die tijd geweigerd de directie met de achternaam aan te spreken.
Ik parkeerde mijn auto ook rustig op de plek gereseerveerd voor de directie als ik wist dat ze er niet zouden zijn, en liep rustig de werkplaats in om iets te laten maken zonder dat ik daarbij de geschäftsführer vroeg aan de werkplaatschef te vragen of hij de voorman wilde vragen of die een lasser iets kon laten maken.
Dat werd uiteindelijk geaccepteerd (op het moment dat de directie afwezig was was ik de hoogste in rang, en de directeur was een Deen, dat hielp ook al), maar toen ik een keer op de vrijdagmiddagborrel met een paar lassers stond te praten werd ik daar de maandag erop op aangesproken door mijn leidinggevende (een Duitser).
Als tegenreactie ben ik de mensen in de werkplaats met Herr gaan aanspreken, ik geloofde echt dat ik de tent kon hervormen....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Haaibaai » 16 apr 2021 11:06

StillAwake schreef:Dat geldt niet alleen voor de zorg. Toen ik in Duitsland woonde heb ik categorich geweigerd me bij de achternaam aan te laten spreken (had er deels ook mee te maken dat Duitsers dat ook niet uitgesproken kregen), en heb zelf ook al die tijd geweigerd de directie met de achternaam aan te spreken.
Ik parkeerde mijn auto ook rustig op de plek gereseerveerd voor de directie als ik wist dat ze er niet zouden zijn, en liep rustig de werkplaats in om iets te laten maken zonder dat ik daarbij de geschäftsführer vroeg aan de werkplaatschef te vragen of hij de voorman wilde vragen of die een lasser iets kon laten maken.
Dat werd uiteindelijk geaccepteerd (op het moment dat de directie afwezig was was ik de hoogste in rang, en de directeur was een Deen, dat hielp ook al), maar toen ik een keer op de vrijdagmiddagborrel met een paar lassers stond te praten werd ik daar de maandag erop op aangesproken door mijn leidinggevende (een Duitser).
Als tegenreactie ben ik de mensen in de werkplaats met Herr gaan aanspreken, ik geloofde echt dat ik de tent kon hervormen....

Ach al dat gejij en gejou in dit land is een geval van wegglijdende beschaving Het is nog altijd U en onze voornaam is voor de intieme kring en zeer naaste collega,s; dus met hoffelijke omgangs vormen is niets mis mee; en het is heel normaal men ergens komt de eerst verantwoordelijk aanspreekt en die geeft dan de dienstopdracht,die Duitsers hebben helemaal gelijk;Wordt tijd dat de mensen hier in NL de kinderen weer op gaan voeden in de normale omgangs vormen en beschaving bij brengen enz enz enz.

En waarom moet je in een land waar je te gast ben in dit geval Duitsland ,het anders willen doen en hun normale omgangsvormen niet voeten treden;niet zo verstandig. [-X
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 16 apr 2021 11:36

Haaibaai schreef:Ach al dat gejij en gejou in dit land is een geval van wegglijdende beschaving Het is nog altijd U en onze voornaam is voor de intieme kring en zeer naaste collega,s; dus met hoffelijke omgangs vormen is niets mis mee; en het is heel normaal men ergens komt de eerst verantwoordelijk aanspreekt en die geeft dan de dienstopdracht,die Duitsers hebben helemaal gelijk;Wordt tijd dat de mensen hier in NL de kinderen weer op gaan voeden in de normale omgangs vormen en beschaving bij brengen enz enz enz.

En waarom moet je in een land waar je te gast ben in dit geval Duitsland ,het anders willen doen en hun normale omgangsvormen niet voeten treden;niet zo verstandig. [-X

of dat ge jij-en-jou een teken is van wegglijdende beschaving vraag ik me af: het Engels kent in de normale omgang al helemaal geen "u"-achtige termen meer.
En waarom ik daar in Duitsland tegenin ging: ik was er heen gestuurd omdat de projecten daar volledig in het honderd liepen, en ik sterk de indruk had dat dat er mee te maken had dat het kantoorpersoneel en het werkplaatspersoneel elkaar niet kenden, niet spraken en het kantoorpersoneel de mensen in de werkplaats met een zekere neerbuigendheid behandelden.
Op zich is er niks mis met de Duitse manier van denken, maar als het vervolgens spaak loopt loopt het ook goed spaak.

En het is inderdaad heel normaal om de "normale route"door het bedrijf te kiezen.
Maar als er een klus van ongeveer een uur ligt te wachten, en daardoor ligt er een schip stil is het niet wenselijk dat ik aan persoon A vraag of ik met persoon B mag spreken, waarna persoon B aan persoon C de opdracht geeft persoon D te vertellen dat iemand uit zijn team iets moet doen, waarna het antwoord via dezelfde route, doch in omgekeerde richting, mij ter ore komt, en ik pas dan een tekening mag afgeven (die ik, de koninklijke weg kiezende, in dat geval via een soortgelijke route gekregen zou hebben), die via de eerder genoemde personen B, C en D (persoon A is er na toestemming tussenuit) bij de bewuste man in de werkplaats terecht moet komen.

In dat geval ben ik twee dagen aan het regelen. Terwijl, als ik de tekenkamer binnenstapte, en een tekenaar zei met mij mee te lopen naar de lasser, en dat zij samen maar moesten bedenken hoe het opgelost werd iedere direct betrokkene zich gehoord voelde, ik er met 10 minuutjes werk vanaf was, en de klus binnen het uur af was.

En op zich prima om mensen met de achternaam aan te spreken, maar dat mensen niet eens mogen weten wat de voornaam van hun leidinggevende is is te gek voor woorden.
En als iemand er op wordt aangesproken als hij buiten werktijd een praatje maakt met mensen van de werkvloer, als je er op wordt aangekeken als je na het eten de kok (waar je langsloopt als je weer naar je kantoor liep) bedankt voor de maaltijd die hij bereid heeft ben je doorgeslagen in een hierarchisch denken.
Als de directeur de tekenkamer inloopt gaat iedereen naast het bureau staan. Leg mij eens uit wat daar de toegevoegde waarde van is (overigens heb ik dat laatste ook in Belgie (Zeebrugge) zien gebeuren).

En ik was er heen gestuurd om orde op zaken te stellen, en heb dat op zijn Hollands gedaan. Er zal vast een reden voor geweest zijn dat daar geen Duitser voor gevraagd was.
Ik werd een tijd van land naar land geslingerd, en op gegeven moment is het ondoenlijk om je aan alles aan te passen.
Er was ook een reden voor dat er een Deen als directeur was aangesteld. Dat was niet omdat er geen capabele Duitsers waren, maar omdat het moederbedrijf de Duitse mentaliteit als een hickup in de productieschema's zag...

Grappige is wel dat de keren dat ik daar nog kom iedereen me groet, een praatje komt maken, en dat ze zelf aangeven dat ze het prettig vinden dat er Hollanders zijn geweest die de cultuur gewijzigd hebben (mijn opvolger was ook Nederlands).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor meribel » 16 apr 2021 12:29

In het ziekenhuis komt zeker sinds corona af en toe de directrice langs even kijken hoe het is op de werkvloer en als iemand al u zegt corrigeert ze dat zelf meteen.


Ik moest u zeggen tegen mijn ouders en merk dat het ook een kerkelijk ding is. In gereformeerde kerken ( van gg tot gkv) is je zeggen tegen je ouders niet veel voorkomend

Mijn kinderen zeggen je tegen mij en al hun vriendinnen doen dat tegen hun ouders BEHALVE de vriendinnen uit de kerk



Grappig trouwrns dat Duitsland zo hiërarchisch is maar juist daar God met jij wordt aangesproken

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 16 apr 2021 13:14

meribel schreef:Grappig trouwrns dat Duitsland zo hiërarchisch is maar juist daar God met jij wordt aangesproken

Dat zit hem er vooral in dat Du niet hetzelfde is als jij, en Sie niet hetzelfde als u.
Jij duidt op een bepaalde vorm van gelijkheid (vanouds, want het is steeds meer aan het afnemen), waar Du duidt op een bepaalde vorm van vertrouwelijkheid.
Voor zover ik weet wordt Sie ook in familieverband niet of nauwelijks gebruikt (maar dat kan een streekdingetje zijn).

Sowieso is het wel goed om in dit topic op te merken dat niet alle Duitsers er hetzelfde instaan.
Maar het is ook niet heel nuttig om te praten over "de Nederlandse arbeidsethiek", want alleen al het arbeidsethos van onze twee grootste steden wijkt enorm van elkaar af.
En een stad als Antwerpen heeft meer een Rotterdamse mentaliteit (waar de rest van Belgie dat bepaald niet heeft), waar Limburg (NL) juist weer de Vlaamse arbeidsethiek schijnt te hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 16 apr 2021 13:18

meribel schreef:Ik moest u zeggen tegen mijn ouders en merk dat het ook een kerkelijk ding is. In gereformeerde kerken ( van gg tot gkv) is je zeggen tegen je ouders niet veel voorkomend

Mijn kinderen zeggen je tegen mij en al hun vriendinnen doen dat tegen hun ouders BEHALVE de vriendinnen uit de kerk

Ik ben niet kerkelijk opgevoed, en heb ook U leren zeggen.
Maar ik voed mijn kinderen drietalig op (mocht er ooit een emigratie aankomen hebben ze vast een voordeel ;-)), en in twee van die talen is er maar 1 vorm. (in het Noors is het beide "Du", in het Engels is het beide "You").
Bizar eigenlijk dat ik ze in het Nederlands wel u tegen me laat zeggen eigenlijk...

Edit: ik heb het voor het Noors even nagekeken (Noors is nogal een vreemde taal omdat er niet echt een standaarduitspraak bestaat, en er zelfs 3 officiële geschreven varianten bestaan (Nynorsk, Bokmål en Riksmål). Zoiets als ABN kennen ze er niet, "ik" bijvoorbeeld kan worden uitgesproken als:
"iek", "ieg", "eg", "e", "ie"’, "je", "jij", "jeg", "ei", "eig", en een aantal niet uit te schrijven varianten daar tussen ;-).
Prettige is dat je het nooit fout uitspreekt ;-)
In geen van de drie geschreven talen (waarbij ik eerlijk moet toegeven dat ik het Bokmål en Riksmål niet goed kan lezen heb ik geen "U"-vormen gevonden
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2021 09:32

StillAwake schreef:Ik ben niet kerkelijk opgevoed, en heb ook U leren zeggen.
Maar ik voed mijn kinderen drietalig op (mocht er ooit een emigratie aankomen hebben ze vast een voordeel ;-)), en in twee van die talen is er maar 1 vorm. (in het Noors is het beide "Du", in het Engels is het beide "You").
Bizar eigenlijk dat ik ze in het Nederlands wel u tegen me laat zeggen eigenlijk...


Ja en in Frankrijk is het ook gewoon "Tu". Het is gewoon een cultuurdingetje, in andere landen heb je dat niet. In Nederland is het ook aan het veranderen, vroeger leerden veel kinderen "u" zeggen en tegenwoordig zeggen de meesten gewoon "jij". Maar ook per dialect verschilt het, in Brabant en Belgie heb je ook geen onderscheid tussen "u" en "jij", daar is het van origine (en wordt nog veel gebruikt) gewoon "Gij". En "Gij" wordt bijvoorbeeld ook in de Statenvertaling gebruikt. Frappant is dat men het daar dan weer heel eerbiedig vindt en er kritiek kwam op het feit dat "Gij" in nieuwere vertalingen met "U" werd vertaald, dat zou minder eerbiedig zijn. Maar in het begin kreeg de Statenvertaling juist kritiek dat het te "plat" zou zijn want "Gij" bracht geen onderscheid aan tussen U en Jij en zou daarom oneerbiedig zijn.

Het heeft dus allemaal puur met gevoelswaarde van taal te maken. Ik vind het ook verschrikkelijk als kinderen me met "U" aanspreken, helemaal als het mijn eigen kinderen zijn. En als ik weet dat mensen daar prijs op stellen zeg ik dat ze dat wel moeten doen maar veel mensen vinden dat totaal niet belangrijk en daar zeggen ze ook gerust "jij" tegen. Respect voor mensen hebben zit niet in aanspreekvormen maar in hoe je tegen ze aankijkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Haaibaai » 19 apr 2021 11:11

Marnix schreef:Ja en in Frankrijk is het ook gewoon "Tu". Het is gewoon een cultuurdingetje, in andere landen heb je dat niet. In Nederland is het ook aan het veranderen, vroeger leerden veel kinderen "u" zeggen en tegenwoordig zeggen de meesten gewoon "jij". Maar ook per dialect verschilt het, in Brabant en Belgie heb je ook geen onderscheid tussen "u" en "jij", daar is het van origine (en wordt nog veel gebruikt) gewoon "Gij". En "Gij" wordt bijvoorbeeld ook in de Statenvertaling gebruikt. Frappant is dat men het daar dan weer heel eerbiedig vindt en er kritiek kwam op het feit dat "Gij" in nieuwere vertalingen met "U" werd vertaald, dat zou minder eerbiedig zijn. Maar in het begin kreeg de Statenvertaling juist kritiek dat het te "plat" zou zijn want "Gij" bracht geen onderscheid aan tussen U en Jij en zou daarom oneerbiedig zijn.

Het heeft dus allemaal puur met gevoelswaarde van taal te maken. Ik vind het ook verschrikkelijk als kinderen me met "U" aanspreken, helemaal als het mijn eigen kinderen zijn. En als ik weet dat mensen daar prijs op stellen zeg ik dat ze dat wel moeten doen maar veel mensen vinden dat totaal niet belangrijk en daar zeggen ze ook gerust "jij" tegen. Respect voor mensen hebben zit niet in aanspreekvormen maar in hoe je tegen ze aankijkt.

Het zal wel zijn uit wat voor kringen mensen komen en uit wat voor stand,waar nog goed wordt op gevoed is het altijd nog U en bij de achternaam, en dat kinderen ook tegen ouders U zeggen daar is allemaal niets mis mee in tegendeel. En met een goede op voeding en weten hoe het hoort komt men het verst mee in deze samenleving.De Nederlander denkt wel dat ze het zo goed weten en doen ,maar voor veel buitenlanders zijn Nederlanders ongelikte beren;ook wij stellen prijs op hoffelijkheid en goede ongangsvormen niks mis mee.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten