Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor hubert » 09 sep 2013 15:50

Popmuziek is niet slecht. De psalmen zijn ook op destijds populaire deunen gecomponeerd. Veel opwekkingsliederen zijn inderdaad heel erg oppervlakkig en vervelen snel.
Geef mij maar de psalmen en de liederen van bv Huub Oosterhuis en ik ben helemaal blij.
Beetje diepgang mag toch nog wel?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2013 20:46

Ans schreef:Ik vind popmuziek verre van slecht. Maar het hangt erg van de tekst af, sommige teksten gaan te ver en die bestempel ik zelf ook als slecht. Ik had vroeger ook liever niet dat mijn kinderen naar zulke teksten luisterden.


De jeugd luistert al generaties naar 'slechte muziek' en slechte teksten. Mijn moeder mocht destijds niet van haar vader naar de Beatles luisteren en ik weet zeker dat mijn opa en oma zelf ook muziek luisterden waar mijn overgrootouders niet blij van werden...

Sinds het ontstaan van muziek hebben ouders moeite met de smaak van hun kids. En toch is de samenleving nog steeds niet ingestort. En toch zijn alle kinderen gewoon opgegroeid tot respectabele ouders.

Ik moest wel lachen, als mijn 'aangenomen' dochter - de dochter van mijn vriendin - zich over een paar jaar tegen ons wil afzetten met haar muziekkeuze, dan heb ik nog wel wat cdtjes voor haar :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2013 09:40

Ik was gisteravond even bij iemand die een CD met religieuze muziek op had staan en tot mijn verbazing was dat Tom Jones :shock:
Die ken ik uit mijn bakvisjaren met o o o Delilah.
Ik moet zeggen dat het indrukwekkend klonk. Zijn stem is eigenlijk mooier en dieper geworden.
Is hij nu helemaal van de popmuziek af?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2013 12:19

schelpje3 schreef:Ik vind opwekkingsliederen vreselijk, maar ze beginnen er wel stilaan in te sluipen.
Ik hoop dat we ze nog lang uit de eredienst kunnen weren.


Slechte motivatie... en een slechte houding. Want je gaat dan alleen maar uit van wat jij fijn vindt en wat niet. IK vind het vreselijk dus IK hoop dat we het nog lang kunnen weren. En wat nou als een grote groep het wel fijn vindt? Hou je daar dan rekening mee of draait het in de kerk om opkomen voor je eigen rechten, het zoveel mogelijk naar jouw wens willen maken? Volgens mij gaat het daar al eeuwen mis in de kerken, dat men alleen denkt aan eigen belangen, wat men zelf fijn vindt... in plaats van dat je rekening houdt met elkaar. Niet alleen je eigen belang op het oog hebben maar ook dat van een ander. Daar is de houding die de Bijbel ons leert maar die je vaak niet tegen komt in de kerken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2013 13:19

Nee het is geen grote groep. Het zijn er één of twee die elders zijn geweest en het wel leuk vinden om af te wisselen met Psalmen. De opwekkingsliederen zijn veelal heel oppervlakkig, het mist de diepte en de doorleving EN beleving van de oude Psalmen.
En ik hoef geen eigen recht op te eisen. Als er teveel doorgedrukt gaat worden en ik kan me daar helemaal niet meer in vinden, vraag ik mijn attestatie op.
Tegenhouden is zinloos heb ik allang gemerkt. :?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2013 14:07

Tja dat groepje wordt vanzelf groter. En wat doe je dan? Je attestatie opvragen? Mooie basis voor kerk-zijn is dat dan. Ik blijf zolang ik het naar mijn zin heb en het gaat zoals ik wil. Dat heb ik vroeger genoeg meegemaakt toen ik als jongere wel eens wat kritiek had op dingen in de eredienst. De wat conservatievere garde zei dan: Dat soort dingen mogen nooit een reden zijn om de kerk te verlaten en het gaat er ook niet om wat jij er van vindt, het gaat om het collectief. Totdat er veranderingen kwamen en ze zelf begonnen te klagen. Kritiek wegwuiven is makkelijk als je zelf tevreden bent maar als het anders gaat? Dan komt de echte loyaliteit pas boven. (als het niet gaat zoals ik wil ben ik weg lijkt me niet helemaal de goede houding dan)

En tja, opwekking is een andere discussie. Niet alle Psalmen hebben evenveel diepgang, er zijn Psalmen met minder diepgang (tenminste zoals jij het noemt) dan een gemiddeld opwekkingslied. Psalm 150: Prijs God met trommels, prijs God met de fluit, prijs God met snaarinstrumenten, prijs Hem met dans, prijs Hem met de cimbalen. Tjonge, wat een diepgang. Eigenlijk is ook dat argument ik-gericht. Diepgang moet dan inhouden dat je er zelf wat aan hebt. Terwijl de hoofdzaak voor het zingen van liederen is om Hem te eren. Alsof ik Joanne een serenade wil brengen en dan denk: Hmmm ik moet dat wel zo doen dan ik er heel veel aan heb. God zit niet te wachten op onze diepgang maar dat we Hem prijzen, onze liefde voor Hem bezingen, ons hart voor Hem blootleggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2013 15:22

Ik ga hier niet verder op in.
Dit is trouwens topic popmuziek.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Byte » 12 sep 2013 21:50

Marnix schreef:Niet alle Psalmen hebben evenveel diepgang, er zijn Psalmen met minder diepgang (tenminste zoals jij het noemt) dan een gemiddeld opwekkingslied. Psalm 150: Prijs God met trommels, prijs God met de fluit, prijs God met snaarinstrumenten, prijs Hem met dans, prijs Hem met de cimbalen. Tjonge, wat een diepgang. .


Er zit zoveel diepgang in dat we heden dit nog steeds niet doen in een hoop kerken :D
Waarschijnlijk zijn tijd ver vooruit :wink:

Trouwens ik vind popmuziek niet per definitie altijd slecht (wel vaak btw) maar wel per definitie niets toevoegen aan je geestelijk leven.
Als je nu muziek luister, die lekker klinkt en tegelijkertijd God prijst , tja wat wil je dan nog meeer.
Al mijn pop cd, s doorgeknipt en in de bak gesmeten . Merendeel was namelijk wel slecht wat ik luisterde. :?
Enne mijn keuze was heel breed dus niet een bepaald genre.

Cheers
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor coby » 12 sep 2013 23:13

Marnix schreef:Psalm 150: Prijs God met trommels, prijs God met de fluit, prijs God met snaarinstrumenten, prijs Hem met dans, prijs Hem met de cimbalen.

http://www.youtube.com/watch?v=0fIN5px7YM0
:D da's een opwekkingspsalm
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7941
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2013 09:38

coby schreef:http://www.youtube.com/watch?v=0fIN5px7YM0
:D da's een opwekkingspsalm


Overigens wel eentje die is aangepast aan onze reformatorische behoeften.
Ik geloof namelijk niet dat er in de grondtekst al sprake was van het orgel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor hubert » 13 sep 2013 14:45

Schelpje:
Als er teveel doorgedrukt gaat worden en ik kan me daar helemaal niet meer in vinden, vraag ik mijn attestatie op.


Je uitspraak getuigt van weinig liefde voor de gemeenschap waar je nu bent. Ik kan mij niet voorstellen dat als er een inhoudelijk goed opwekkingslied gezongen zou worden in mijn kerk, ik zou verhuizen.
Wij zingen gelukkig alleen verantwoorde liederen op soms heel moeilijke wijzen. Het nieuwe liedboek heeft keuze genoeg.
Ik zou alleen weggaan als er een bandje met slecht zingende dames zou verschijnen. Zonder gekheid: Wij hebben 1x per maand een cantatedienst met muziek van Bach en dat trekt ontzettend veel publiek.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 14:55

hubert schreef:
Je uitspraak getuigt van weinig liefde voor de gemeenschap waar je nu bent.

Ach ik kan het me best voorstellen. Het is maar wat je gewend bent. Moet er ook niet aan denken ineens elke week orgelmuziek.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2013 23:46

hubert schreef:
Je uitspraak getuigt van weinig liefde voor de gemeenschap waar je nu bent.

coby schreef:Ach ik kan het me best voorstellen. Het is maar wat je gewend bent. Moet er ook niet aan denken ineens elke week orgelmuziek.

Alsjeblieft niet! ](*,)

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor pol » 16 sep 2013 05:48

Popmuziek luister ik niet... bij twijfel niet inhalen. En ik versta genoeg ervan om een heleboel nummers bagger te vinden en om dan elke keer radiootje uit en aan te doen neuh.
Opwekking heel mooi tot lelijk, maar er zijn zoveel liederen dat er genoeg keuze is.
Psalmen zijn prachtig, maar op de manier dat ze gezongen worden. Hier zingen wij in de kerk hele noten maar dan snel... t lijkt wel een soort rap... ik vind het ronduit ergerlijk. Zing ze gewoon hoe ze gecomponeerd zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7941
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 02 dec 2013 13:26

pol schreef:Popmuziek luister ik niet... bij twijfel niet inhalen. En ik versta genoeg ervan om een heleboel nummers bagger te vinden en om dan elke keer radiootje uit en aan te doen neuh.
Opwekking heel mooi tot lelijk, maar er zijn zoveel liederen dat er genoeg keuze is.
Psalmen zijn prachtig, maar op de manier dat ze gezongen worden. Hier zingen wij in de kerk hele noten maar dan snel... t lijkt wel een soort rap... ik vind het ronduit ergerlijk. Zing ze gewoon hoe ze gecomponeerd zijn.

Zingen hoe ze gecomponeerd zijn houdt waarschijnlijk in: zonder orgel, maar op een vedel (soort viool), in een erg hoog tempo, en vooral ritmisch...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast