Deze week.....geleden!

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Deze week.....geleden!

Berichtdoor elburger » 05 jan 2022 10:12

Iedere week is er op de BBC tussen 05.00 en 06.00 Engelse tijd in het ochtentnieuws een item over, "This week in history. Gebeurtenissen in de loop der tijden in deze week.
Vaak leuke herinneringen, o ja, zaken.
Dit wil ik hier ook eens beginnen.
Benieuwd wat jullie herinneringen zijn op deze dag/week, 3 jr, 14 jr of 40 jr geleden zijn.
Kan uw geboortedag zijn, uw huwelijk, Piet Kleine die het WK wint, of inval Rusland in Afganistan.
U heeft vast wel een, o ja, moment.



Op 4 januari 1997, nu 25 jr geleden vond de laatste Elfstedentocht plaats.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor Jess » 05 jan 2022 14:37

Ja die herinnering aan de elfstedentocht had ik ook en het vage vermoeden dat ik zwanger was

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2022 17:40

Op wikipedia kan je ook een dag invullen en dan zien wat er allemaal gebeurde. Zo sneuvelde Karel de Stoute bij de slag bij Nancy (1477) en stelde Henry Ford 108 jaar geleden de 8-urige werkdag in in zijn autofabrieken wat een unicum was.

Verder geen persoonlijke herinneringen aan deze dag :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor elburger » 12 jan 2022 11:36

Deze week, en wel op 17 jan. 1991 begon operatie Desert Storm.
Een coalitie van vele landen olv de VS, viel Koeweit en Irak binnen om Koeweit te bevrijden van de Iraakse overheersing sinds aug 1990.

Ik herinner mij nog heel goed dat ik CNN volgde met al die beelden e.d.
Een memorabel moment.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2022 11:33

elburger schreef:Deze week, en wel op 17 jan. 1991 begon operatie Desert Storm.
Een coalitie van vele landen olv de VS, viel Koeweit en Irak binnen om Koeweit te bevrijden van de Iraakse overheersing sinds aug 1990.

Ik herinner mij nog heel goed dat ik CNN volgde met al die beelden e.d.
Een memorabel moment.


Idd. Ik was 9. Ik kan me vooral al die groen-zwarte nachtbeelden van de raketten.

Precies 10 jaar geleden liep de Costa Concordia vast. En 40 jaar geleden werd Stine Jensen geboren, de enige (half) Nederlandse die ik ken met dezelfde naam als mijn dochter :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor StillAwake » 13 jan 2022 13:04

Marnix schreef:Idd. Ik was 9. Ik kan me vooral al die groen-zwarte nachtbeelden van de raketten.

Precies 10 jaar geleden liep de Costa Concordia vast. En 40 jaar geleden werd Stine Jensen geboren, de enige (half) Nederlandse die ik ken met dezelfde naam als mijn dochter :-)

Vandaag is het inderdaad 10 jaar geleden dat de Costa Concordia vastliep.
Morgenavond is het 10 jaar geleden dat ik aan boord ging van het omgeslagen schip.
Een ronduit surrealistische ervaring...
In de vroege ochtend waren de laatste geredde passagiers van boord gegaan, en in de nacht van zaterdag op zondag zijn wij aan boord afgezet om te kijken hoe het schip erbij lag, en om een inschatting te maken of we de brandstof konden verwijderen om een milieuramp te voorkomen.

het was niet mijn eerste scheepsramp, maar wel de eerste keer dat ik fysiek aan boord van een verongelukt schip was waarbij de lichamen (toen werd nog gedacht dat 17 mensen het leven gelaten hadden) van de verongelukte opvarenden nog aan boord waren.
Een ervaring die ik waarschijnlijk nooit meer vergeten zal.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2022 13:43

StillAwake schreef:Vandaag is het inderdaad 10 jaar geleden dat de Costa Concordia vastliep.
Morgenavond is het 10 jaar geleden dat ik aan boord ging van het omgeslagen schip.
Een ronduit surrealistische ervaring...
In de vroege ochtend waren de laatste geredde passagiers van boord gegaan, en in de nacht van zaterdag op zondag zijn wij aan boord afgezet om te kijken hoe het schip erbij lag, en om een inschatting te maken of we de brandstof konden verwijderen om een milieuramp te voorkomen.

het was niet mijn eerste scheepsramp, maar wel de eerste keer dat ik fysiek aan boord van een verongelukt schip was waarbij de lichamen (toen werd nog gedacht dat 17 mensen het leven gelaten hadden) van de verongelukte opvarenden nog aan boord waren.
Een ervaring die ik waarschijnlijk nooit meer vergeten zal.


Dat kan ik me heel goed voorstellen ja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor elburger » 14 jan 2022 11:51

StillAwake schreef

Vandaag is het inderdaad 10 jaar geleden dat de Costa Concordia vastliep.
Morgenavond is het 10 jaar geleden dat ik aan boord ging van het omgeslagen schip.
Een ronduit surrealistische ervaring...
In de vroege ochtend waren de laatste geredde passagiers van boord gegaan, en in de nacht van zaterdag op zondag zijn wij aan boord afgezet om te kijken hoe het schip erbij lag, en om een inschatting te maken of we de brandstof konden verwijderen om een milieuramp te voorkomen.

het was niet mijn eerste scheepsramp, maar wel de eerste keer dat ik fysiek aan boord van een verongelukt schip was waarbij de lichamen (toen werd nog gedacht dat 17 mensen het leven gelaten hadden) van de verongelukte opvarenden nog aan boord waren.
Een ervaring die ik waarschijnlijk nooit meer vergeten zal.


Dat zijn levenservaringen die op je netvlies gebrand blijven staan.
Wat een "geluk" dat u het hebt overleeft.
De Voorzienigheid, zou men bij ons zeggen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor Marnix » 14 jan 2022 11:58

elburger schreef:Dat zijn levenservaringen die op je netvlies gebrand blijven staan.
Wat een "geluk" dat u het hebt overleeft.
De Voorzienigheid, zou men bij ons zeggen.


Goed lezen ;-) hij ging aan boord van het schip na de scheepsramp, nadat het is ongeslagen dus. Niet daarvoor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor StillAwake » 14 jan 2022 14:49

elburger schreef:Dat zijn levenservaringen die op je netvlies gebrand blijven staan.
Wat een "geluk" dat u het hebt overleeft.
De Voorzienigheid, zou men bij ons zeggen.

Beste Elburger,
Dat zijn inderdaad ervaringen die op je netvlies gebrand staan.
Met de zin "het was niet mijn eerste scheepsramp" impliceerde ik echter niet dat ik ooit zelf schipbreuk heb geleden.
Wel was ik al diverse malen betrokken geweest bij de berging van scheepswrakken.
Costa Concordia was de derde keer dat ik te maken had met een wrak waar nog lichamen in aanwezig waren, maar de eerste keer dat ik aan boord ging terwijl reddingsduikers nog bezig waren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor elburger » 14 jan 2022 19:19

Marnix schreef
Goed lezen ;-) hij ging aan boord van het schip na de scheepsramp, nadat het is ongeslagen dus. Niet daarvoor.


Correct, had even mijn brein iets beter moeten laten werken, ging de "boot" in op Fysiek
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor elburger » 26 jan 2022 13:22

28 januari 1986.
Ik lig thuis in de huiskamer in bed om te herstellen van een operatie. Had juist in de weken ervoor een bouwpakket van de Discovey spaceshuttle in elkaar gezet.
Op deze dag ontplofte spaceshuttle Challanger.
Het staat , denk ik, op ieders netvlies gebrand.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor Erik1960 » 26 jan 2022 13:55

26 januari 1998; een gewone maandagochtend op mijn werk. In de verte hoor ik een ambulance aankomen. Dat is niet ongebruikelijk. Wel ongebruikelijk: die ambulance stopt voor onze deur. Een collega is door een client met een mes toegetakeld. Hij zweeft 5 dagen tussen leven en dood en ligt ruim 3 maanden in het ziekenhuis. De unheimische spanning staat me nog helder voor ogen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor elburger » 29 jan 2022 07:58

Erik1960
Schreef

Een collega is door een client met een mes toegetakeld. Hij zweeft 5 dagen tussen leven en dood en ligt ruim 3 maanden in het ziekenhuis. De unheimische spanning staat me nog helder voor ogen.


Wat heftig zeg. Inderdaad is dat zo'n gebeurtenis in de persoonlijke levenssfeer die onuitwisbaar is. Blij dat hij het mocht overleven.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3133
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Deze week.....geleden!

Berichtdoor johannes1 » 18 feb 2022 11:00

vandaag 157 jaar geleden, afschaffing van slavernij in Amerika
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten