Corona Kletstopic

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2021 17:05

ajl schreef:Ik vind dat je erg overdrijft. Praktisch alle werkgevers hielden rekening ermee dat mensen met kinderen thuiszaten. Daarnaast was het maar 6 weken. Als je dan van de combinatie kinderen en parttime werken tegen een burn out aanzit, moet je toch bij jezelf te rade gaan of de keuzes die je maakt in je leven wel goed zijn voor thuis en werk.


Als je een flexibele werkgever hebt die zegt: "Het geeft niet als je een paar uur werken per dag mist" heb je wil gelijk en op zich heb ik ook wel een flexibele werkgever hoewel sommige dingen ook wel echt moeten gebeuren. Sterker nog, ik moet bijna altijd op kantoor zijn dus in de praktijk zou mijn vrouw dan vooral de sjaak zijn. En ik heb genoeg mensen gehoord die na de vorige lockdown doodleuk van hun werk te horen kregen dat ze hun tekort aan gewerkte uren wel moesten compenseren en anders maar betaald verlof op moesten nemen. En heel veel ouders die met flexibele werkgever het toch behoorlijk heftig vonden om met de kinderen thuis te moeten thuiswerken.

Ik bemerkte met name in de eerste lockdown een oase van rust; geen 10 uur fietsen van en naar school, niet 4 uur fietsen naar en van de sport, geen uitwedstrijden, geen halen/ brengen muziekles. Alleen maar werk en gezin scheelde minimaal 25 uur per week. De tweede lock down deed ik naast werk alleen met 4 kinderen thuis en vond ik door verbouwing en verhuizing intensiever. De sport ging namelijk wel gewoon door en kostte toch ook weer uren halen en brengen.


Wij werken beiden in onze woonplaats dus voor reistijd hoeven we het niet te doen. Kids gaan in de buurt naar school / opvang dus ook dat scheelt weinig tijd. Sporten doen ze nog niet. Daarnaast gaan ze naar school, muziek, dat soort dingen omdat dat goed voor ze is en ze het leuk vinden toch? Niet omdat het moet.... Het enige wat ik van wat je schrijft herken is dat het wel lekker was dat de agenda heel vaak leeg was waar hij normaal vaak gevuld is in avondtijd. Maar desondanks moesten er wel gewoon dingen gebeuren, thuis, voor de kerk, het buurthuis etcetera dus ik ben blij dat we altijd gebruik hebben kunnen maken van (nood)opvang. De avonden waren (daardoor) wel wat rustiger maar als je vervolgens iedere avond moet gaan werken omdat je er overdag niet aantoe komt heb je daar niks aan.

Daarnaast speelt ook mee of je de uren met de kinderen als belasting/ werk ziet of ook als ontspanning en je dagelijkse leven.


Ik zie dat absoluut niet als belasting en ook wel als ontspanning. Tegelijkertijd ben ik daarnaast wel heel blij dat ik ook vrije tijd heb als de kinderen op bed liggen want het is naast ontspannen ook wel eens druk en vermoeiend. En als je dan eindelijk de kids op bed hebt liggen en dan nog uren moet buffelen om een beetje genoeg uren te halen is dat niet heel erg goed voor je. Overigens scheelt het ook wel dat wij geen aparte werkkamer of zo hebben, daardoor werk ik sowieso al niet graag thuis maar dat terzijde.

Ik denk dat je wel wat makkelijk langs te problemen praat die na de lockdowns / schoolsluitingen klonken, over signalen van ouders die opgebrand waren. Alsof die zich maar wat overdrijven of kinderen vooral als belasting zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2021 17:09

meribel schreef:Ik ben dankbaar dat mijn jongste 8 is en prima zich zelf redt. Man werkt thuis dus bij echte calamiteiten beschikbaar. Maar als er wat is dat ze met huiswerk er niet uitkomt ofzo zal ze eerst haar zus van 12 en 15 vragen

Lijkt me lastig hoor met echte kleintjes in een lockdown zitten maar moet zeggen dat ik toen veel minder werkte, alleen avonden en 1 dag doordeweeks als man vrij was en regelmatig weekenden dus we hadden nooit opvang nodig. Dus dan hadden we het ook gered.


Ja in de eerste golf werkte ik in het begin thuis, mijn vrouw zat 6 dagen in het ziekenhuis waar ze toen werkte had ik een kind van 1,5 dat wat eenkennig was en constant aan mijn been hing en eentje van net 4 met een spanningsboog van een paar minuten. Net 2 maanden op school. Van werken kwam dan weinig, 's avonds deed ik nog wel wat maar de energie was dan ook wel vrij snel op. Gelukkig kwam er snel noodopvang waar we gebruik van konden maken dus ik moet niet klagen, maar zonder dat was het wel een enorme uitdaging geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 09 dec 2021 18:15

In mijn omgeving hadden weinig mensen last van de lock down. Natuurlijk was het aanpassen en niet altijd prettig, maar burn out/ overspannenheid zag ik vooral terug bij mensen die al een wankel evenwicht hadden. Elk ander event was anders de druppel geweest. Je moet niet vergeten dat al een heel groot percentage mensen ' lijdt aan het leven' en/ of depressieve klachten hebben. Dan kan dit wel degelijk verergeren, maar is de lock down niet de feitelijke oorzaak.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2021 20:10

ajl schreef:In mijn omgeving hadden weinig mensen last van de lock down. Natuurlijk was het aanpassen en niet altijd prettig, maar burn out/ overspannenheid zag ik vooral terug bij mensen die al een wankel evenwicht hadden. Elk ander event was anders de druppel geweest. Je moet niet vergeten dat al een heel groot percentage mensen ' lijdt aan het leven' en/ of depressieve klachten hebben. Dan kan dit wel degelijk verergeren, maar is de lock down niet de feitelijke oorzaak.


In de Biblebelt gaat het vast allemaal soepeler omdat veel vrouwen part time of niet werken. Het ligt ook erg aan de leeftijd van de kids. Maar als je doet alsof vooral ouders met een wankel evenwicht het zwaar hadden heb je wel een wat vertekend beeld.

En dat levert stress in huis op. De Stichting Voor Werkende Ouders houdt momenteel een enquête onder ouders. De vragenlijst is inmiddels bijna duizend keer ingevuld. Opvallend is dat 80 procent van de ouders aangeeft zich zorgen te maken om het mentale welzijn van hun kind(eren). “Ouders zien dat hun zoon of dochter structuur mist, vriendjes en dat ze minder goed onderwijs krijgen.’’

Maar ook de eigen mentale gezondheid van ouders wordt beïnvloed door de lockdown. Drie op de vier ouders die de enquête invulden, ervaren ‘zware druk’.


Bron

Dat zijn echt niet allemaal ouders met een wankel evenwicht, wake up.

Hier nog een hele lading extra onderzoeken:
https://www.nji.nl/coronavirus/onderzoe ... coronatijd
(Onder opvoeding en mentale gezondheid)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 09 dec 2021 20:59

Waarom verwijs jij naar de biblebelt?

De linken die jij weergeeft zeggen niets over de mentale voorgeschiedenis van mensen/ gezinnen en welk wankel evenwicht veel gezinnen hebben. Het gaat alleen over hun subjectieve ervaringen. Ik beoordeel voor mijn werk veel medische en arbeidsdossiers. Het causale verband aantonen tussen corona en burnout/ overspannenheid is ondoenlijk. Bij veel mensen is voor corona sprake van preexistentie danwel predispositie.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 09 dec 2021 21:44

Toevallig zei laatst mijn 15 jarige dochter nog dat ze zoveel mensen kende met een burn-out. Van klasgenoten tot leraren.

Toen ik 15 was kende ik het woord nog niet eens


Ik denk dat het echt wel te maken heeft met de maatschappij. Moet ie eens kijken hoeveel kamerleden vroegtijdig stoppen ivm gezondheid of een burnout. Ook dat was vroeger echt niet

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 09 dec 2021 22:07

Klopt, wij krijgen vrijwel dagelijks meldingen van een burn out door werk. Bij het doornemen van de dossiers blijken altijd andere factoren een grotere rol te spelen. De kapstok werk en in dit geval corona is snel gevonden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2021 22:31

meribel schreef:Toevallig zei laatst mijn 15 jarige dochter nog dat ze zoveel mensen kende met een burn-out. Van klasgenoten tot leraren.

Toen ik 15 was kende ik het woord nog niet eens

Ik denk dat het echt wel te maken heeft met de maatschappij. Moet ie eens kijken hoeveel kamerleden vroegtijdig stoppen ivm gezondheid of een burnout. Ook dat was vroeger echt niet


Mijn moeder was fulltime huisvrouw in de ongeveer 20 jaar dat haar kids thuiswoonden. Die van mijn vrouw ook. Tegenwoordig kom je dat nooit meer tegen. Mensen zijn veel drukker, werken meer, doen er ‘s avonds vaak ook nog een hoop bij. Dat speelt wel mee, daarom zijn veel mensen wel gevoeliger voor stress, is er sneller een burn out want er is minder rust. Zo’n lockdown met schoolsluiting kan daar wel een trigger voor zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2021 22:39

ajl schreef:Waarom verwijs jij naar de biblebelt?


Omdat ik denk dat vrouwen in de bible belt gemiddeld minder werken dan in de grote steden bijvoorbeeld.

De linken die jij weergeeft zeggen niets over de mentale voorgeschiedenis van mensen/ gezinnen en welk wankel evenwicht veel gezinnen hebben. Het gaat alleen over hun subjectieve ervaringen. Ik beoordeel voor mijn werk veel medische en arbeidsdossiers. Het causale verband aantonen tussen corona en burnout/ overspannenheid is ondoenlijk. Bij veel mensen is voor corona sprake van preexistentie danwel predispositie.


Nee ik denk dat die meneen uiteindelijk ook niet over het randje gaan maar wel een poos er tegenaan hebben gezeten. Ik ken veel stabiele mensen zonder allerlei problemen die er na de langste twee schoolsluitingen behoorlijk doorheen zaten qua energie. Drie op de vier ervoeren zware druk. Dat zegt volgens mij genoeg tenzij je denkt dat er driekwart van de relaties instabiel is of er andere problemen spelen. En zelfs al is dat zo en is dit meer een trigger dan de grootste oorzaak, dan moet men er met dit soort besluitvorming juist veel rekening mee houden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2021 09:37

Ik zal dit maar niet in het serieuze corona topic plaatsen.

"Onheilspellende boodschap tussen de reclamefolders: ‘Gevaccineerden gaan verloren in de hel’
Je laten vaccineren tegen het coronavirus is een opmaat tot een ‘digitaal teken’ op je hand of hoofd, waarschuwt evangelist Jaap Dieleman in een folder die ook in Zeeland wordt verspreid. Wie het krijgt, gaat voor eeuwig verloren in de hel. Naar eigen zeggen heeft Dieleman vijf miljoen exemplaren laten maken."
https://www.ad.nl/binnenland/onheilspel ... l~a7334c73

Ik twijfel niet aan s' mans goede intenties en er is vrijheid van meningsuiting.
Maar dit moet je niet doen als christen. :(
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2021 10:11

:|
Chaya schreef:Ik zal dit maar niet in het serieuze corona topic plaatsen.

"Onheilspellende boodschap tussen de reclamefolders: ‘Gevaccineerden gaan verloren in de hel’
Je laten vaccineren tegen het coronavirus is een opmaat tot een ‘digitaal teken’ op je hand of hoofd, waarschuwt evangelist Jaap Dieleman in een folder die ook in Zeeland wordt verspreid. Wie het krijgt, gaat voor eeuwig verloren in de hel. Naar eigen zeggen heeft Dieleman vijf miljoen exemplaren laten maken."
https://www.ad.nl/binnenland/onheilspel ... l~a7334c73

Ik twijfel niet aan s' mans goede intenties en er is vrijheid van meningsuiting.
Maar dit moet je niet doen als christen. :(


Haha sowieso, komt ie nu mee, nu 85% van de bevolking is gevaccineerd. Leuk om te lezen voor al die mensen: je gaat naar de hel want je hebt nu het merkteken van het beest :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2021 10:14

Marnix schreef:Haha sowieso, komt ie nu mee, nu 85% van de bevolking is gevaccineerd. Leuk om te lezen voor al die mensen: je gaat naar de hel want je hebt nu het merkteken van het beest, geen weg terug! :roll:

Je zult maar heel lang getwijfeld hebben en dan uiteindelijk toch overgehaald zijn door een arts.
Voor wie dan psychisch niet sterk is, kan dit een duwtje over de rand worden. :(
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor benefietdiner » 10 dec 2021 11:58

Chaya schreef:Ik zal dit maar niet in het serieuze corona topic plaatsen.

"Onheilspellende boodschap tussen de reclamefolders: ‘Gevaccineerden gaan verloren in de hel’
Je laten vaccineren tegen het coronavirus is een opmaat tot een ‘digitaal teken’ op je hand of hoofd, waarschuwt evangelist Jaap Dieleman in een folder die ook in Zeeland wordt verspreid. Wie het krijgt, gaat voor eeuwig verloren in de hel. Naar eigen zeggen heeft Dieleman vijf miljoen exemplaren laten maken."
https://www.ad.nl/binnenland/onheilspel ... l~a7334c73

Ik twijfel niet aan s' mans goede intenties en er is vrijheid van meningsuiting.
Maar dit moet je niet doen als christen. :(

Regelmatig hoor ik je op verschillende topics zeggen dat er zo weinig over de hel gesproken wordt in de kerken en daarbuiten. Nu doet iemand dat en is het (weer) niet goed. Evangelist Jaap Dieleman wil waarschuwen en aandacht vragen voor de voorzeggingen in de Bijbel die andere religies of groten der aarde nooit doen . Zo is er bijvoorbeeld geen enkele voorzegging over de komst van Mohammed of van Boeddha en al die anderen. Jaap Dieleman wil je ogen ontsluiten en je leren ontdek dat wij de generatie zijn die opnieuw voorzeggingen zien uitkomen, opgetekend door Gods profeten in de Bijbel, van duizenden jaren geleden. Ook Jezus zelf spreekt over de tijd waarin wij leven. Ontdek “Het Mysterie van de Opname” en dat de toekomst in het verleden is begonnen en dat de Bijbel geen stoffig boek is maar ontzagwekkend actueel.
Met onze uitgerekende samenleving met bewijs stukken en getallen is hier niet over te discussiëren. Jaap Dieleman noemt man en paart en is in onze priksamenleving met bewijzen van uitgerekende getallen en overeenkomst volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarheid en is 'geloven' niet meer van toepassing en een uitgerangeerd geheel.
https://ontzagwekkendnieuws.nl/steun-on ... rievenbus/
De insteek van de folder is: “Zonder een corona toegangsbewijs kom je er niet in, maar zonder Jezus kom je de hemel niet in”! Gedreven door het verlangen om nog een keer ons geliefde Nederland te waarschuwen en te bereiken met de boodschap van Gods liefde en de gezegende hoop van Zijn spoedige komst, zijn we opnieuw een landelijke actie gestart om in elke brievenbus (5.000.000) een indringende en uitnodigende folder te gooien, met daarin de uitnodiging om Jezus aan te nemen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2021 12:33

benefietdiner schreef:Regelmatig hoor ik je op verschillende topics zeggen dat er zo weinig over de hel gesproken wordt in de kerken en daarbuiten.

Ja hoor, verdraai mijn woorden maar weer en haal ze uit de context.
Afgelopen zondag waarschuwde de dominee voor de hel ja, ALS JE ONBEKEERD VERDER LEEFT! Dat staat in jouw en mijn Bijbel!

In dit foldertje - dat bovendien opgedrongen wordt zonder verdere uitleg en ondersteuning - wordt beweerd dat je naar de hel gaat als je je hebt laten vaccineren. Op welke teksten heeft deze meneer dit dan gefundeerd?

benefietdiner schreef:zijn we opnieuw een landelijke actie gestart om in elke brievenbus (5.000.000) een indringende en uitnodigende folder te gooien, met daarin de uitnodiging om Jezus aan te nemen.

En de arme tobber vraagt zich af hoe hij dat doen moet, nu hij zo zwaar gezondigd heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2021 12:46

Wijzen op de leegte van een leven zonder God en de hel als eindpunt is goed maar de hel als dreiging gebruiken om vooral eigen standpunten er door te drukken niet. Dus iemand kan gerust zeggen: een leven zonder God eindigt in de hel. Dat is heel wat anders dan “als je een broek aan hebt ga je naar de hel” of “als je iets koopt op zondag ga je naar de hel” of “als je je laat vaccineren ga je naar de hel” enzovoorts. Volgens mij voelt iedereen dat verschil wel aan Benefietdiner.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten