Corona Kletstopic

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 11:39

ajl schreef:Dat is toch ook logisch? Kinderen worden niet/nauwelijks ziek. Waarom zou je hen beperken?

Wellicht omdat ze wel drager kunnen zijn?
Wel verspreider kunnen zijn?

De meeste besmettingen vinden we onder basisschoolkinderen en hun ouders.
Du ik hoop oprecht dat de scholen dichtgaan voor een paar weken, omdat het alternatief is dat de hele maatschappij voor maanden dichtmoet.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 25 nov 2021 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor 654321 » 25 nov 2021 11:42

Ben ik nu de enige die het een beetje overdreven vind om de maatregelen erg te vinden voor kinderen...?
Ik denk dan 'als er geen ergere dingen zijn'. Moet zeggen dat de kinderen er hier ook nog nooit een moment 'last van hebben gehad'. Thuisonderwijs vinden ze prima, hoewel de oudste (VO) echt wel liever naar school gaat. Maar is het online, ook geen probleem. Sinterklaas vieren we normaal met de hele familie, nu alleen met eigen gezin. Vinden ze net zo goed superleuk! Doen we wel wat extra's (gourmetten, eten bestellen oid), kijken ze al helemaal naar uit. Kinderfeestje van de tweede kon vorig jaar niet, we hebben toen een frikandellenkraam voor aan het oprit gezet waar iedereen (klasgenootjes, dichtstbijzijnde familie) een frikandel kon ophalen. Veel plezier en helemaal jarig die dag.
Ook toen wij zelf corona hadden (in 2 keer) vonden wij het niet erg om in quarantaine te zitten. We maken het wel gezellig met elkaar. Ik vind het dan veel erger voor alleenstaanden/ eenzamen etc dan voor kinderen die in een gezin leven. En doorgaans niet echt ziek worden.
De tweede keer duurde de quarantaine wel lang (we volgden elkaar langzaam op), tegenover mijn werk (zorg) vond ik dat zelf wel lastig...

Wij houden overigens wel kinderfeestjes zolang de scholen openzijn... Of het verstandig is? Ik weet het niet. Voor ons geen probleem als schaatsbaden/ zwembaden/ speeltuinen dicht zijn, houden het meestal toch gewoon thuis/ in het bos oid.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 25 nov 2021 11:55

654321 schreef:Ben ik nu de enige die het een beetje overdreven vind om de maatregelen erg te vinden voor kinderen...?
Ik denk dan 'als er geen ergere dingen zijn'. Moet zeggen dat de kinderen er hier ook nog nooit een moment 'last van hebben gehad'. Thuisonderwijs vinden ze prima, hoewel de oudste (VO) echt wel liever naar school gaat. Maar is het online, ook geen probleem. Sinterklaas vieren we normaal met de hele familie, nu alleen met eigen gezin. Vinden ze net zo goed superleuk! Doen we wel wat extra's (gourmetten, eten bestellen oid), kijken ze al helemaal naar uit. Kinderfeestje van de tweede kon vorig jaar niet, we hebben toen een frikandellenkraam voor aan het oprit gezet waar iedereen (klasgenootjes, dichtstbijzijnde familie) een frikandel kon ophalen. Veel plezier en helemaal jarig die dag.
Ook toen wij zelf corona hadden (in 2 keer) vonden wij het niet erg om in quarantaine te zitten. We maken het wel gezellig met elkaar. Ik vind het dan veel erger voor alleenstaanden/ eenzamen etc dan voor kinderen die in een gezin leven. En doorgaans niet echt ziek worden.
De tweede keer duurde de quarantaine wel lang (we volgden elkaar langzaam op), tegenover mijn werk (zorg) vond ik dat zelf wel lastig...

Wij houden overigens wel kinderfeestjes zolang de scholen openzijn... Of het verstandig is? Ik weet het niet. Voor ons geen probleem als schaatsbaden/ zwembaden/ speeltuinen dicht zijn, houden het meestal toch gewoon thuis/ in het bos oid.


Erg, erg is een groot woord, maar als voor de tweede keer op rij je verjaardag niet door kan gaan is jammer. Familie woont op 300 km afstand, dus even langskomen zit er niet in.

Natuurlijk maken wij het met zn allen gezellig. Dat is de vorige keren ook gelukt. Alleen is 4 dagen werken met kinderen op de achtergrond best lastig

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 25 nov 2021 11:57

ajl schreef:Betekent dat dat patiënten ook niet meer overgeplaatst kunnen worden? Mag ik vragen om welk zkh het gaat?


in het Haga in den haag werk ik

covid patienten worden nog steeds verdeeld dat moet wel;, elk zkhuis heeft een bepaald aantal afgesproken bedden voor covid patienten die zijn vanaf maandag weer opgeschaald. zo worden de corona patienten altijd verdeeld over de zkhuizen want anders heb je weleens ineens een heel groepje elders en toevallig even niets hier, dus dat verdelen moet echt
maar opschaling van de bedden voor covid heeft geleidt tot afschaling van andere zorg

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2021 11:57

654321 schreef:Ben ik nu de enige die het een beetje overdreven vind om de maatregelen erg te vinden voor kinderen...?
Ik denk dan 'als er geen ergere dingen zijn'. Moet zeggen dat de kinderen er hier ook nog nooit een moment 'last van hebben gehad'. Thuisonderwijs vinden ze prima, hoewel de oudste (VO) echt wel liever naar school gaat. Maar is het online, ook geen probleem. Sinterklaas vieren we normaal met de hele familie, nu alleen met eigen gezin. Vinden ze net zo goed superleuk! Doen we wel wat extra's (gourmetten, eten bestellen oid), kijken ze al helemaal naar uit. Kinderfeestje van de tweede kon vorig jaar niet, we hebben toen een frikandellenkraam voor aan het oprit gezet waar iedereen (klasgenootjes, dichtstbijzijnde familie) een frikandel kon ophalen. Veel plezier en helemaal jarig die dag.
Ook toen wij zelf corona hadden (in 2 keer) vonden wij het niet erg om in quarantaine te zitten. We maken het wel gezellig met elkaar. Ik vind het dan veel erger voor alleenstaanden/ eenzamen etc dan voor kinderen die in een gezin leven. En doorgaans niet echt ziek worden.
De tweede keer duurde de quarantaine wel lang (we volgden elkaar langzaam op), tegenover mijn werk (zorg) vond ik dat zelf wel lastig...


Het ligt natuurlijk wel aan de leeftijd van je kinderen. Toen ik in april 2020 alleen thuis moest proberen te werken met een kind van 1,5 aan mijn been en een kleuter van net 4 schoot dat niet zo op. Als je zelf vrij bent, prima te doen. Maar als je 's avonds nog uren werkt omdat je er overdag niet aan komt en ze moet proberen wat te leren ben je daar snel klaar mee hoor. En als je tieners hebt ligt het ook een beetje aan wat voor kinderen dat zijn, sommigen zijn heel gedisciplineerd en rustig maar dat geld niet voor alle kinderen. :-)

Maar als kinderen niet kunnen sporten, naar zwemles, muziekles, al hun sociale activiteiten, is dat wel sneu, zeker omdat ze weinig last van het virus hebben. Kinderen moeten niet alleen maar met hun ouders / gezin tijd doorbrengen maar ook gewoon met vriendjes en vriendinnetjes kunnen spelen, sporten, muziek maken.

Wij houden overigens wel kinderfeestjes zolang de scholen openzijn... Of het verstandig is? Ik weet het niet. Voor ons geen probleem als schaatsbaden/ zwembaden/ speeltuinen dicht zijn, houden het meestal toch gewoon thuis/ in het bos oid.


Ja wij hebben vorig jaar december ook een kinderfeestje gedaan, dat lijkt me niet zo'n punt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 25 nov 2021 12:02

654321 schreef:Ben ik nu de enige die het een beetje overdreven vind om de maatregelen erg te vinden voor kinderen...?
Ik denk dan 'als er geen ergere dingen zijn'. Moet zeggen dat de kinderen er hier ook nog nooit een moment 'last van hebben gehad'. Thuisonderwijs vinden ze prima, hoewel de oudste (VO) echt wel liever naar school gaat. Maar is het online, ook geen probleem. Sinterklaas vieren we normaal met de hele familie, nu alleen met eigen gezin. Vinden ze net zo goed superleuk! Doen we wel wat extra's (gourmetten, eten bestellen oid), kijken ze al helemaal naar uit. Kinderfeestje van de tweede kon vorig jaar niet, we hebben toen een frikandellenkraam voor aan het oprit gezet waar iedereen (klasgenootjes, dichtstbijzijnde familie) een frikandel kon ophalen. Veel plezier en helemaal jarig die dag.
Ook toen wij zelf corona hadden (in 2 keer) vonden wij het niet erg om in quarantaine te zitten. We maken het wel gezellig met elkaar. Ik vind het dan veel erger voor alleenstaanden/ eenzamen etc dan voor kinderen die in een gezin leven. En doorgaans niet echt ziek worden.
De tweede keer duurde de quarantaine wel lang (we volgden elkaar langzaam op), tegenover mijn werk (zorg) vond ik dat zelf wel lastig...

Wij houden overigens wel kinderfeestjes zolang de scholen openzijn... Of het verstandig is? Ik weet het niet. Voor ons geen probleem als schaatsbaden/ zwembaden/ speeltuinen dicht zijn, houden het meestal toch gewoon thuis/ in het bos oid.



ligt aan de kinderen en gezinnen of het erg is. Ik kan gelukkig zeggen dat mijn kinderen welvaren bij thuiswerken, maar ja, ze leren enorm makkelijk en zijn een stuk sneller klaar als ze het zelf mogen indelen. Daar zijn we enorm mee gezegend dar realiseer ik me wel.
Echter ik ken ook gezinnen waar een hele onveilige thuissituatie is, of waar armoede is en ze al met veel te velen in een huis zitten en dan komt dat thuisleren er niet van. Ook de gemiddelde vmbo-er presteert er helemaal niet beter van door het thuis zelf te moeten uitzoeken.
Mij neefje heeft echt moeite met lezen, en mijn broer en schoonzus moeten er echt continu naast zitten anders gebeurd er gewoon absoluut niets. Er zijn meer dan genoeg kinderen zo

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 25 nov 2021 12:03

en nog iets he....de kinderen raken uit beeld in de kerk merk ik.

Bij mijn ouders lijkt de jeugd ( de pubers ) de weg naar de kerk niet echt terug te vinden na de lockdown


Jeugdwerk en catechesaties die stil hebben gelegen doet weinig goeds aan hun geestelijke groei

De creche is nog steeds dicht, dus de kleintjes die nu 4 zijn kennen het hele fenomeen 'zondag naar de kerk' niet
Laatst gewijzigd door meribel op 25 nov 2021 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 12:10

meribel schreef:en nog iets he....de kinderen raken uit beeld in de kerk merk ik.

Bij mijn ouders lijkt de jeugd ( de pubers ) de weg naar de kerk niet echt terug te vinden na de lockdown


Jeugdwerk en catechesaties die stil hebben gelegen doet weinig goeds aan hun geestelijke groei

De creche is nog steeds dicht, dus de kleintjes die nu 4 zijn kenne het hele fenomeen 'zondag naar de kerk' niet

Dat herken ik wel.
Maar dat is een verantwoordelijkheid van de kerk (en van de ouders) om daar in wijsheid mee om te gaan.

Aan de andere kant: als de jeugd zo makkelijk bij de kerk uit beeld raakt, waren ze dan wel ooit echt in beeld?
In hun eigenheid als jongere?
Laatst gewijzigd door StillAwake op 25 nov 2021 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2021 12:10

OMT adviseert openhouden van al het onderwijs.

https://nos.nl/artikel/2407001-omt-advi ... -beslissen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 12:16

Marnix schreef:OMT adviseert openhouden van al het onderwijs.

https://nos.nl/artikel/2407001-omt-advi ... -beslissen

Als we nu al beginnen met dit pap-en-nathou beleid wordt t nog een lange winter...
De meeste besmettingen hier in de regio zijn terug te leiden op de (basis) scholen, maar er moet eerst gekeken worden naar andere sectoren.

In plaats van dat we de pijn even pakken met een maand de scholen dicht krijgen we dus weer een winter van steeds zwaarder wordende maatregelen, omdat we in het begin van de lockdown (die overigens al erg laat ingezet is) niet hebben durven doorpakken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 25 nov 2021 12:21

StillAwake schreef:Dat herken ik wel.
Maar dat is een verantwoordelijkheid van de kerk (en van de ouders) om daar in wijsheid mee om te gaan.

Aan de andere kant: als de jeugd zo makkelijk bij de kerk uit beeld raakt, waren ze dan wel ooit echt in beeld?
In hun eigenheid als jongere?


nou iedereen raakt makkelijk uit beeld

je weet zelf dat bij jongeren het verlangen om naar de kerk te gaan vaak nog moet groeien..ouderen die kennen en hebben het en gaan weer..maar de jeugd merkt dat het ook heel fijn is om uit te slapen

en ja als je dan ook geen leuke dingen heb, gezellig jeugdvereniging met elkaar die leuk is en geen catechesatie...ja....
en ook de jongsten, die tot een jaar of 6 hebben amper herinnering aan de kerkgang




ook hier voel ik me gezegend dat in het kerkje waar ik lid van ben een dorpskerkje is en de jeugd elkaar kent en makkelijker opzoekt, dus de puberleeftijd dat gaat nog goed, maar mijn ouders zijn lid van een kerk in een grote stad en daar is het blijkbaar toch anders

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 12:34

meribel schreef:nou iedereen raakt makkelijk uit beeld

je weet zelf dat bij jongeren het verlangen om naar de kerk te gaan vaak nog moet groeien..ouderen die kennen en hebben het en gaan weer..maar de jeugd merkt dat het ook heel fijn is om uit te slapen

en ja als je dan ook geen leuke dingen heb, gezellig jeugdvereniging met elkaar die leuk is en geen catechesatie...ja....
en ook de jongsten, die tot een jaar of 6 hebben amper herinnering aan de kerkgang




ook hier voel ik me gezegend dat in het kerkje waar ik lid van ben een dorpskerkje is en de jeugd elkaar kent en makkelijker opzoekt, dus de puberleeftijd dat gaat nog goed, maar mijn ouders zijn lid van een kerk in een grote stad en daar is het blijkbaar toch anders

Ik merk bij ons in de gemeente dat er veel naar diensten wordt gekeken via internet, maar dat dat lang niet altijd de eigen diensten zijn.
Daarbij zie je dat veel jongeren zich aansluiten bij initiatieven als Mozaiek0318 (die uibreiden met Mozaiek010 (Rotterdam), Mozaiek020 (Amsterdam), Mozaiek036 (Almere), Mozaiek071 (Katwijk, Rijnsburg, Leiden), Mozaiek0521 (Steenwijk), Mozaiek0548 (Rijssen, Nijverdal, Holten).

Een verschuiving: absoluut. maar of het daadwerkelijk kerkelijke krimp is als je kerkmuren wegdenkt: ik waag het te betwijfelen.

Want laten we eerlijk zijn, de traditionele kerk is de jeugd al heel lang in hoog tempo aan het verliezen aan gemeenten die meer op de jeugd, de vragen die de jeugd heeft, de muziek waar de jeugd naar luistert en de communicatiemiddelen die de jeugd gebruikt gericht zijn.
Jammer misschien, maar als ik kijk naar de traditionele kerken, en hun hang naar traditie snap ik die jongeren wél.
En dan is een coronatijd waarin buiten de deur kijken nog veel makkelijker is aangezien het digitaal kon een tijd waarin de tradities het verliezen van de inhoud.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 25 nov 2021 13:02

StillAwake schreef:Ik merk bij ons in de gemeente dat er veel naar diensten wordt gekeken via internet, maar dat dat lang niet altijd de eigen diensten zijn.
Daarbij zie je dat veel jongeren zich aansluiten bij initiatieven als Mozaiek0318 (die uibreiden met Mozaiek010 (Rotterdam), Mozaiek020 (Amsterdam), Mozaiek036 (Almere), Mozaiek071 (Katwijk, Rijnsburg, Leiden), Mozaiek0521 (Steenwijk), Mozaiek0548 (Rijssen, Nijverdal, Holten).

Een verschuiving: absoluut. maar of het daadwerkelijk kerkelijke krimp is als je kerkmuren wegdenkt: ik waag het te betwijfelen.

Want laten we eerlijk zijn, de traditionele kerk is de jeugd al heel lang in hoog tempo aan het verliezen aan gemeenten die meer op de jeugd, de vragen die de jeugd heeft, de muziek waar de jeugd naar luistert en de communicatiemiddelen die de jeugd gebruikt gericht zijn.
Jammer misschien, maar als ik kijk naar de traditionele kerken, en hun hang naar traditie snap ik die jongeren wél.
En dan is een coronatijd waarin buiten de deur kijken nog veel makkelijker is aangezien het digitaal kon een tijd waarin de tradities het verliezen van de inhoud.


als het een verschuiving is dan is het prima natuurlijk, ik hoop dat dan maar

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2021 13:05

StillAwake schreef:Als we nu al beginnen met dit pap-en-nathou beleid wordt t nog een lange winter...
De meeste besmettingen hier in de regio zijn terug te leiden op de (basis) scholen, maar er moet eerst gekeken worden naar andere sectoren.

In plaats van dat we de pijn even pakken met een maand de scholen dicht krijgen we dus weer een winter van steeds zwaarder wordende maatregelen, omdat we in het begin van de lockdown (die overigens al erg laat ingezet is) niet hebben durven doorpakken...


Maar heb je bij deze reactie ook andere zaken naast de pandemie meegenomen? Want het OMT noemt wel redenen om dit te adviseren.

Hoewel er veel besmettingen zijn op scholen, vindt het OMT dat er alles aan gedaan moet worden om ze niet te sluiten. Eerder deze week wees het OMT al op het "toenemende wetenschappelijk bewijs voor schade aan de ontwikkeling van kinderen als zij sociale schoolcontacten en onderwijs ontberen"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 13:10

Marnix schreef:Maar heb je bij deze reactie ook andere zaken naast de pandemie meegenomen? Want het OMT noemt wel redenen om dit te adviseren.

Hoewel er veel besmettingen zijn op scholen, vindt het OMT dat er alles aan gedaan moet worden om ze niet te sluiten. Eerder deze week wees het OMT al op het "toenemende wetenschappelijk bewijs voor schade aan de ontwikkeling van kinderen als zij sociale schoolcontacten en onderwijs ontberen"

Nee, naast deze reactie heb ik geen andere zaken naast de pandemie meegenomen.
Omdat ik denk dat deze argumentatie weinig hout snijdt, omdat we, ergens in de komende winter, tóch een schoolsluiting zullen moeten slikken.
Ik geloof dus niet dat we met het nu openhouden van de scholen een weg zijn ingegaan waarbij die schoolsluiting voorkomen wordt.
We zullen hem alleen later in het schooljaar voor de kiezen krijgen, maar niet voorkomen.
Bovendien, er is inderdaad toenemend bewijs dat kinderen schade oplopen, maar dat bewijs is voor vrijwel elke doelgroep voorhanden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten