Corona Kletstopic

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 11 nov 2021 09:22

Ik heb veel slaap nodig en slaap meestal 8 uur per nacht. In de periode dat de kinderen klein waren vond ik de slapeloze nachten het ergst. Ik werd horendol van het slaaptekort. Het kost mij ook geen enkele moeite om op de bank alvast voor te slapen. Mijn man slaapt beduidend minder/ slechter en is blij als hij 4 uur achter elkaar slaapt. Ik zie het verschil in rust nodig hebben en slapen ook in de kinderen terug ;)

Ik ben ook zo blij dat ik weer naar kantoor mag. Ik ga echt bijna zingend de deur uit. Heerlijk!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 11 nov 2021 09:36

ajl schreef:Ik heb veel slaap nodig en slaap meestal 8 uur per nacht. In de periode dat de kinderen klein waren vond ik de slapeloze nachten het ergst. Ik werd horendol van het slaaptekort. Het kost mij ook geen enkele moeite om op de bank alvast voor te slapen. Mijn man slaapt beduidend minder/ slechter en is blij als hij 4 uur achter elkaar slaapt. Ik zie het verschil in rust nodig hebben en slapen ook in de kinderen terug ;)

Ik ben ook zo blij dat ik weer naar kantoor mag. Ik ga echt bijna zingend de deur uit. Heerlijk!

Herkenbaar.
Ik kan gemakkelijk een nacht doorhalen, en voorslapen lukt echt niet...
Elk voordeel heeft zijn nadeel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2021 10:04

StillAwake schreef:Wij ook (al zijn ze voor de buitendienst wat soepeler geweest).
Ik vind t heerlijk, heb het echt gemist!
Grappig, oud en nieuw is voor mij juist de mooiste avond van het jaar.
Verbazend om te zien hoe verschillend daar over wordt gedacht.

Mijn vrouw is gek op kerst, daar geneit ze echt van, terwijl ik die dagen het liefst zou overslaan.

Blijkbaar ben ik een avondmens ;-)
Ik lig sowieso ook door de weeks regelmatig pas tegen 2u in bed.
Maar ik slaap dan ook zelden vaker dan 4 uur per nacht.

Hoeveel uur slaap jij dan wel niet gemiddeld?


Een gemiddeld mens heeft 6-8 uur slaap nodig, bij de meeste mesnen ligt de ondergrens van wat gezond is op zo'n 6,5 uur. En het ligt dan ook aan hoe je kinderen slapen en of je zelf ochtend / avondmens bent hoe lang je opblijft. Als je op 6 uur uit bed moet / je kinderen dan wakker zijn en je hebt 7,5 uur slaap nodig moet je om half 11 eigenlijk slapen, gesteld dat je dan direct en ononderbroken slaapt. Als je het met 6,5 uur wel trekt en je wordt pas om 7 uur wakker kan je inderdaad structureel na twaalven naar bed :) 4 uur per nachten slapen lijkt mij niet heel gezond maar er zijn mensen die het kunnen heb ik begrepen, maar wel goed om te weten dat dat vrij uitzonderlijk is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 11 nov 2021 10:21

Marnix schreef:Een gemiddeld mens heeft 6-8 uur slaap nodig, bij de meeste mesnen ligt de ondergrens van wat gezond is op zo'n 6,5 uur. En het ligt dan ook aan hoe je kinderen slapen en of je zelf ochtend / avondmens bent hoe lang je opblijft. Als je op 6 uur uit bed moet / je kinderen dan wakker zijn en je hebt 7,5 uur slaap nodig moet je om half 11 eigenlijk slapen, gesteld dat je dan direct en ononderbroken slaapt. Als je het met 6,5 uur wel trekt en je wordt pas om 7 uur wakker kan je inderdaad structureel na twaalven naar bed :) 4 uur per nachten slapen lijkt mij niet heel gezond maar er zijn mensen die het kunnen heb ik begrepen, maar wel goed om te weten dat dat vrij uitzonderlijk is.

Het zal best uitzonderlijk zijn, maar (wat ik begrepen heb) is dat gemiddelde van 6-8 uur voor mensen in het algemeen, en ligt het voor mannen wat lager, en voor vrouwen hoger.
En als ik aan boord rondloop: het aantal mensen wat meer dan 6 uur slaapt is niet groot kan ik je vertellen. Kan ook niet, want dan heb je helemaal geen tijd meer voor jezelf.
Globaal ziet een shift (dagshift, de nachtshift is precies gespiegeld) er zo uit:
5u00 opstaan, douchen, ontbijten.
5u45 overdrachtsbespreking met nachtshift
6u15 aan de slag
12u00 lunchpauze
12u30 aan de slag
17u45 overdrachtsbespreking met nachtshift
18u15 douchen
18u30 diner
19u30 shiftbespreking
20u00 vrije tijd
De meeste mensen nemen vervolgens zo'n 3 á 4 uur vrije tijd, waarna er nog zo'n 5 tot 6 uur overblijft om in je eigen hut te zijn (waarvan je ook niet de volledige tijd slaapt.
Dat schema gaat 7 dagen per week door, voor een periode van 8 weken (dan mogen ze 8 weken naar de wal), en is (hoewel zwaar) prima vol te houden.

Dat toont in mijn ogen aan dat mensen echt maandenlang kunnen functioneren op maximaal 5 uur per nacht aan slaap. Dat zijn geen uitzonderingen, ze doen het allemaal...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 11 nov 2021 13:15

Niet om het een of ander, maar de tijd vanaf ongeveer 18.00 uur met eten en douchen heb je toch ook voor jezelf? Daarnaast beschouw ik ' werk' ook als tijd voor mijzelf. Als alleen die tijd geldt dat je daadwerkelijk geen enkele verplichting meer hebt, heb ik heel weinig vrije tijd. Gisteren stond ik ook tot 21.30 uur de was weg te vouwen en te strijken en daarna ben ik gaan slapen. ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2021 14:14

ajl schreef:Niet om het een of ander, maar de tijd vanaf ongeveer 18.00 uur met eten en douchen heb je toch ook voor jezelf? Daarnaast beschouw ik ' werk' ook als tijd voor mijzelf. Als alleen die tijd geldt dat je daadwerkelijk geen enkele verplichting meer hebt, heb ik heel weinig vrije tijd. Gisteren stond ik ook tot 21.30 uur de was weg te vouwen en te strijken en daarna ben ik gaan slapen. ;)


Werken is niet echt tijd voor jezelf. Dan zit ik vaak achter een computer en ben ik met 100 dingen bezig. Met tijd voor jezelf wordt bedoeld dat je zelf die tijd naar wens kan invullen. :)

Overigens StillAwake, dat schema is wel een poos vol te houden maar het is niet voor niets dat men dan na 8 weken ook 8 weken naar de wal moet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 11 nov 2021 14:38

Ik begrijp heel goed dat ' tijd voor jezelf' iets anders is dan je werk. Toch vind ik dat ook tijd voor mijzelf. Het werk is van mij; mijn collega's, mijn expertise en daar ben ik geen ' mama's of ' vrouw van'. Thuis loopt het gewoon altijd door. Mijn oudste gaat gelijk met mij naar bed en de jongste twee stuiteren rond 6.00 uur ook vrolijk rond. Op een paar uurtjes sporten na is er thuis weinig tot geen ajl tijd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 11 nov 2021 14:43

ajl schreef:Niet om het een of ander, maar de tijd vanaf ongeveer 18.00 uur met eten en douchen heb je toch ook voor jezelf? Daarnaast beschouw ik ' werk' ook als tijd voor mijzelf. Als alleen die tijd geldt dat je daadwerkelijk geen enkele verplichting meer hebt, heb ik heel weinig vrije tijd. Gisteren stond ik ook tot 21.30 uur de was weg te vouwen en te strijken en daarna ben ik gaan slapen. ;)

Dat klopt, maar als je met de hele shift tegelijk aan het eten bent voelt het toch anders.
En inderdaad is werktijd tot op zekere hoogt ook tijd voor jezelf, maar het is toch fijn om na een werkdag van 14 uur even een boek in te duiken, wat gitaar te spelen, een potje te darten of te biljarten, en vooral niet 100% van de tijd in staat van paraatheid te moeten zijn.
Thuis is dat toch anders, maar wellicht moet je dat ervaren hebben om te begrijpen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 11 nov 2021 14:45

Marnix schreef:Werken is niet echt tijd voor jezelf. Dan zit ik vaak achter een computer en ben ik met 100 dingen bezig. Met tijd voor jezelf wordt bedoeld dat je zelf die tijd naar wens kan invullen. :)

Overigens StillAwake, dat schema is wel een poos vol te houden maar het is niet voor niets dat men dan na 8 weken ook 8 weken naar de wal moet.

Dat klopt, de eerste paar dagen thuis ben je helemaal versleten.
Meestal zat ik van die acht walweken er 6 op kantoor, want dat is stukken minder intensief.

Overigens kun je de vrije tijd aan boord ook niet naar wens invullen: heel veel is er niet te doen daar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 11 nov 2021 14:47

ajl schreef:Ik begrijp heel goed dat ' tijd voor jezelf' iets anders is dan je werk. Toch vind ik dat ook tijd voor mijzelf. Het werk is van mij; mijn collega's, mijn expertise en daar ben ik geen ' mama's of ' vrouw van'. Thuis loopt het gewoon altijd door. Mijn oudste gaat gelijk met mij naar bed en de jongste twee stuiteren rond 6.00 uur ook vrolijk rond. Op een paar uurtjes sporten na is er thuis weinig tot geen ajl tijd.

Ga eens 8 weken mee naar een platform, spreek ik je na die tijd wel ;-)
Ik denk dat het je vies zou tegenvallen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 11 nov 2021 14:54

Dat weet ik wel zeker dat het mij tegen zou vallen. Ik heb namelijk watervrees haha.

Ik wil het werk op een platform niet bagatelliseren, maar ik vind juist de combi van gezin en werk heel vermoeiend. Ik merk dat ik altijd in een spagaat zit en merk dat aan mijn ( vrouwelijke) collega's toch ook. Als mijn man aan het werk is, is hij aan het werk en heeft zijn focus niet op de dingen die thuis moeten.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 11 nov 2021 15:14

ajl schreef:Dat weet ik wel zeker dat het mij tegen zou vallen. Ik heb namelijk watervrees haha.

Ik wil het werk op een platform niet bagatelliseren, maar ik vind juist de combi van gezin en werk heel vermoeiend. Ik merk dat ik altijd in een spagaat zit en merk dat aan mijn ( vrouwelijke) collega's toch ook. Als mijn man aan het werk is, is hij aan het werk en heeft zijn focus niet op de dingen die thuis moeten.

Dat is absoluut waar, mannen kunnen dat vaak wel beter loslaten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2021 15:24

StillAwake schreef:Dat klopt, de eerste paar dagen thuis ben je helemaal versleten.
Meestal zat ik van die acht walweken er 6 op kantoor, want dat is stukken minder intensief.

Overigens kun je de vrije tijd aan boord ook niet naar wens invullen: heel veel is er niet te doen daar...


Nee en even een lekker ommetje maken schiet ook niet zo op denk ik, kom je altijd weer je collega's tegen :-) Enige plek van privacy die je hebt is dan je hut.

Ajl schreef:Ik begrijp heel goed dat ' tijd voor jezelf' iets anders is dan je werk. Toch vind ik dat ook tijd voor mijzelf. Het werk is van mij; mijn collega's, mijn expertise en daar ben ik geen ' mama's of ' vrouw van'. Thuis loopt het gewoon altijd door. Mijn oudste gaat gelijk met mij naar bed en de jongste twee stuiteren rond 6.00 uur ook vrolijk rond. Op een paar uurtjes sporten na is er thuis weinig tot geen ajl tijd.


Ja ligt een beetje aan de leeftijd van je kids en hoe laat je zelf gaat slapen. Hier worden de kids meestal rond 7:15 wakker, om 8 uur liggen ze wel op bed. Dan heb je 11 uur de tijd. Maar de enige manier om echt meer tijd voor jezelf te krijgen is dan toch door 's avonds weg te gaan. Je kan natuurlijk wel geregeld gaan sporten, naar vriendinnen toe, naar het cafe, de bioscoop, een koor of bedenk een andere hobby. En daar bijvoorbeeld ongeveer 2 avonden per week aan besteden. Dan hoef je niet pas heel laat thuis te komen maar ben je er wel even lekker uit. Ik ben vanavond, morgenavond, volgende week woensdag enz ook alleen thuis omdat vrouwlief naar een keer uit eten gaat, een avond naar koor en een avond met vriendinnen naar Power to the Mama's of zo :)

Of regel af en toe oppas, wij bedachten een poos geleden dat we alleen oppas regel een dubbele afspraak hebben 's avonds of samen naar iets nuttigs moesten maar nooit om te ontspannen. Sindsdien plannen we 1 avond in de week samen, regelen we oppas en gaan we uit eten, naar de film, theater of wat dan ook. Ontspanning, tijd voor jezelf of samen als stel moet je soms ook een beetje inplannen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 11 nov 2021 16:17

Theoretisch klinkt dat prima. De praktijk is weerbarstig er. Mijn man heeft dynamisch werk en daar is geen peil op te trekken. Hij kan om 5 .00 uur de deur uitlopen en 20 uur later weer binnenstappen. Daarnaast gaan de kinderen later naar bed, hebben sport, muziek en huiswerk wat regelmatig hulp en begeleiding vraagt.

Wat ook meespeelt is dat ik merk dat de kinderen de gezelligheid thuis toch ook erg waarderen; samen een kopje thee, samen een spelletje, even kletsen etc. Al deze factoren maken dat ik in de verloren uurtjes sport of wandel met een vriendin, maar weinig avonden weg ben.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2021 16:52

ajl schreef:Theoretisch klinkt dat prima. De praktijk is weerbarstig er. Mijn man heeft dynamisch werk en daar is geen peil op te trekken. Hij kan om 5 .00 uur de deur uitlopen en 20 uur later weer binnenstappen. Daarnaast gaan de kinderen later naar bed, hebben sport, muziek en huiswerk wat regelmatig hulp en begeleiding vraagt.

Wat ook meespeelt is dat ik merk dat de kinderen de gezelligheid thuis toch ook erg waarderen; samen een kopje thee, samen een spelletje, even kletsen etc. Al deze factoren maken dat ik in de verloren uurtjes sport of wandel met een vriendin, maar weinig avonden weg ben.


Dat zijn inderdaad afwegingen. Als mijn vrouw werk zou hebben waarbij ik 's avonds totaal niets zou kunnen plannen zou ik toch vragen om daar op het werk afspraken over te maken of ander werk te zoeken. Als ik dat zou hebben zou ik naar mijn baas gaan en zeggen: Alles leuk en aardig maar ik heb een gezin en een partner die ook wel eens 's avonds wat wil kunnen doen. Dan kan je de avonden wat beter verdelen, heb je samen ook nog wel eens tijd 's avonds en blijven er nog voldoende avonden over dat jij thuis bent en gezellig thee kan drinken / spelletje spelen met de kids. Maar het kan ook dat je het eigenlijk ook wel prima vindt zo, dan zal je het ook niet zonodig hoeven veranderen. Zeker als je avondsmens bent kan ik dat wel goed voorstellen. Maar dat zijn keuzes. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten