Corona Kletstopic

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 06 dec 2021 14:15

Chaya schreef:Het is niet alleen de GG die zich niet wenst aan te passen, er waren gisteren meer kerken die de middagdienst op de gebruikelijke tijden hielden.
Er waren echter ook kerken, die de middag/avonddienst zonder kerkgangers hebben gehouden. Dus alleen de noodzakelijke mensen zoals predikant, 2 k.r. leden, organist en koster.
En waarom ook niet? Wat is het argument dat een dienst om half 4 veiliger zou zijn dan één die om 6 uur begint?
Ik zou zeggen, die laatste lijkt me veiliger want dan heb je langere tijd om door te luchten.

Dat ben ik ergens nog wel met je eens ook. De tijdsbeperking tot 17u is waanzin.
Is waanzin voor winkels, omdat het nu juist drukker wordt tijdens openingstijden.
Is waanzin voor sportverenigingen, zeker als er nu uitgeweken wordt naar de vorege ochtend.
Is waanzin voor kerken, omdat je de groep niet groter of kleiner maakt door de tijd te verschuiven.

Maar het punt is: waarom moeten sommige kerken precies weer een uitzonderingspositie aanvragen?
Onder het motto: "essentieel". Nu zal ik het belang van kerkdiensten niet ontkennen, maar is het echt zo essentieel dat de kerkdienst precies in dat tijdvak plaatsvindt?
Veel kerken hebben in de eerste golven al langs de randjes van de regelgeving geschuurd, soms er overheen, vaak met misbruik van de vrijheid van godsdienst.
Adviezen werden in de wind geslagen, mensen die dat aan de kaak stelden werden met de dood bedreigd, en vanaf kansels klonk de oproep om niet solidair te zijn met "de wereld".
Lang niet alle kerken deden dat, en lang niet alle christenen stonden daar achter, maar het gebeurde wel, en zette veel kwaad bloed.

En nu weer: zoeken naar een uitzonderingspositie. Heb je enig idee hoeveel kwaad bloed dat zet bij "hen die buitenstaan"?
Is het Evangelie daar werkelijk mee gediend?
Of staat er zoiets als "Uw betweterigheid, eigenwijsheid en egoïsme zij alle mensen bekend"? (vrij naar Filipenzen 4)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Chaya » 06 dec 2021 14:28

Ik ben altijd zeer gehoorzaam, maar deze maatregel begrijp ik gewoon echt niet. Ik kwam vrijdag en zaterdag langs enkele parkeerterreinen van winkelcentra en bouwmarkten. Gewoon ramvol!
Ik dacht, ben ik nou gek of hoe zit dat nou.
In het gewone leven breidt je de tijden van je bezoekers ook uit, als het te druk lijkt te worden.
Maar ja, wat is gewoon. :roll:
StillAwake schreef:En nu weer: zoeken naar een uitzonderingspositie. Heb je enig idee hoeveel kwaad bloed dat zet bij "hen die buitenstaan"?
Is het Evangelie daar werkelijk mee gediend?

Daar moet je je niet zo veel van aantrekken, ze zoeken dan een stok om mee te slaan.
Zodra de stadions weer open mogen, hoor je hen niet meer. :wink:

Er wordt veel te veel op elkaar gelet en daarom gemopperd. (bleef het daar maar bij trouwens)
Men schuift elkaar de schuld in de schoenen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2021 14:41

Chaya schreef:Ik ben altijd zeer gehoorzaam, maar deze maatregel begrijp ik gewoon echt niet. Ik kwam vrijdag en zaterdag langs enkele parkeerterreinen van winkelcentra en bouwmarkten. Gewoon ramvol!
Ik dacht, ben ik nou gek of hoe zit dat nou.
In het gewone leven breidt je de tijden van je bezoekers ook uit, als het te druk lijkt te worden.
Maar ja, wat is gewoon. :roll:

Daar moet je je niet zo veel van aantrekken, ze zoeken dan een stok om mee te slaan.
Zodra de stadions weer open mogen, hoor je hen niet meer. :wink:

Er wordt veel te veel op elkaar gelet en daarom gemopperd. (bleef het daar maar bij trouwens)
Men schuift elkaar de schuld in de schoenen.


Ik snap deze regel ook niet zo goed. Tenminste, voor een deel werkt het natuurlijk ook wel. Want niet iedereen kan overdag sporten en winkelen dus het scheelt wel wat. En voor de horeca scheelt het natuurlijk een hele hoop (helaas ook financieel). Maar je kan dan zeggen: "Het maakt niet zoveel uit dus we gaan als kerken gewoon 's avonds door" maar erg solidair is het natuurlijk niet om zo je uitzonderingspositie uit te buiten. Je zou als kerk ook een voorbeeld kunnen geven in het "de minste willen zijn" en zeggen: Oke, dan verschuiven wij de dienst naar 's middags, als anderen niks mogen na 17:00 zijn wij wel solidair. Los van dat ik het met je eens bent dat kerken in de coronatijd wel weer makkelijk worden geframed hoef je daar natuurlijk als kerken ook niet uit te lokken. Wat dat betreft vind ik de houding van veel andere kerkverbanden wel verstandiger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 06 dec 2021 14:48

Chaya schreef:Ik ben altijd zeer gehoorzaam, maar deze maatregel begrijp ik gewoon echt niet. Ik kwam vrijdag en zaterdag langs enkele parkeerterreinen van winkelcentra en bouwmarkten. Gewoon ramvol!
Ik dacht, ben ik nou gek of hoe zit dat nou.
In het gewone leven breidt je de tijden van je bezoekers ook uit, als het te druk lijkt te worden.
Maar ja, wat is gewoon. :roll:

Daar moet je je niet zo veel van aantrekken, ze zoeken dan een stok om mee te slaan.
Zodra de stadions weer open mogen, hoor je hen niet meer. :wink:

Er wordt veel te veel op elkaar gelet en daarom gemopperd. (bleef het daar maar bij trouwens)
Men schuift elkaar de schuld in de schoenen.

Ik weet niet of dat een stok zoeken is om mee te slaan.
Ik zie mezelf niet als iemand die tegen de kerk schopt, en daar mee stopt als ik in het stadion zit. Toch gaat ook mijn bloed wel koken als ik dot soort zaken lees.
En ik ben niet de enige: feit is namelijk wel dat ik door mijn familie en collega's ter verantwoording geroepen wordt voor dit gedrag.
En dan kan de regel pure onzin zijn, als je wéér (zoals bij álle eerder opgelegde regels en adviezen) gaat zoeken naar de mogelijkheid om je vooral niet te hoeven confirmeren aan de regels geeft dat een heel onfris beeld.

En dan kun je zeggen: als de stadions weer opengaan hoor je ze niet meer: de grap is dat de stadions zijn dichtgegaan zonder dat daar gestuurd werd op uitzonderingsposities.
Ik heb niemand horen mekkeren dat Nederland-Noorwegen in een lege Kuip gespeeld werd.
En inderdaad schuift men elkaar de schuld in de schoenen. Deels terecht (als je de IC-belasting door prikvertikkers ziet), deels onterecht (de horeca krijgt weer de zwarte Piet toegespeeld, waar basisscholen ontzien worden).

En inderdaad, ik vind deze regel net zo onzinnig als jij, maar ik zie niet in waarom ook de kerken zich hier niet aan kunnen houden.
Waarom ze niet bereid zijn enigszins creatief met de tijden om te gaan, in plaats van creatief met regelgeving om te gaan.

De volleybalvereniging van mijn collega traint nu 's ochtends om 5u30 in plaats van 's avonds.
Kerstborrels worden digitaal georganiseerd, condoleances verplaatst naar een ander tijdvak, eten wordt thuisbezorgd, en zo doet iedereen zijn stinkende best om binnen de regels, hoe onzinnig ook, toch bepaalde zaken (in uitgeklede vorm) doorgang te laten vinden.

Ik heb makkelijk praten: in onze kerk speelt dit niet, de middagdienst was meestal rond 17u al wel afgelopen (begon altijd al om 15u).

Maar wat is er zo essentieel aan de avonddienst dat hij ook daadwerkelijk 's avonds plaats moet vinden?
als je drie diensten zou willen beleggen: waarom niet (in lijn met die volleybalvereniging) om 7u00 de eerste, om 11u de tweede, om 15 u de derde?
Waarom een uitzondering willen zijn als je daar alleen maar kwaad bloed mee zet?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 06 dec 2021 14:56

Marnix schreef:Ik snap deze regel ook niet zo goed. Tenminste, voor een deel werkt het natuurlijk ook wel. Want niet iedereen kan overdag sporten en winkelen dus het scheelt wel wat. En voor de horeca scheelt het natuurlijk een hele hoop (helaas ook financieel). Maar je kan dan zeggen: "Het maakt niet zoveel uit dus we gaan als kerken gewoon 's avonds door" maar erg solidair is het natuurlijk niet om zo je uitzonderingspositie uit te buiten. Je zou als kerk ook een voorbeeld kunnen geven in het "de minste willen zijn" en zeggen: Oke, dan verschuiven wij de dienst naar 's middags, als anderen niks mogen na 17:00 zijn wij wel solidair. Los van dat ik het met je eens bent dat kerken in de coronatijd wel weer makkelijk worden geframed hoef je daar natuurlijk als kerken ook niet uit te lokken. Wat dat betreft vind ik de houding van veel andere kerkverbanden wel verstandiger.

Het klopt dat kerken vrij gemakkelijk worden geframed. De meeste van die zaken hebben ze echter wél zelf uitgelokt.
Niet allemaal, maar we kennen allemaal de beelden van de onrust in Krimpen aan den IJssel, van de journalist die aangereden werd op Urk, de beelden van mensenmassa's in kerken in Staphorst, de geluiden dat gemeentezang gewoon doorgang vond, de oproep van predikanten om niet solidair te zijn met de maatschappij (hier ook gedeeld), predikanten die complottheorieen de vrije ruimte boden (waarvoor excuus is aangeboden) en predikanten die roepen dat er massale sterfte onder gevaccineerden gaat optreden.

Dan kun je zeggen dat de kerken gemakkelijk geframed worden, dat doen ze grotendeels ook wel zelf.
De ellende is vooral dat het deel wat wél voeling met de maatschappij en compassie met de omgeving heeft onderbelicht raakt.
En dat vooral de kerken die van "op het randje lopen" hun handelsmerk gemaakt hebben zoveel aandacht krijgen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2021 15:18

StillAwake schreef:Het klopt dat kerken vrij gemakkelijk worden geframed. De meeste van die zaken hebben ze echter wél zelf uitgelokt.
Niet allemaal, maar we kennen allemaal de beelden van de onrust in Krimpen aan den IJssel, van de journalist die aangereden werd op Urk, de beelden van mensenmassa's in kerken in Staphorst, de geluiden dat gemeentezang gewoon doorgang vond, de oproep van predikanten om niet solidair te zijn met de maatschappij (hier ook gedeeld), predikanten die complottheorieen de vrije ruimte boden (waarvoor excuus is aangeboden) en predikanten die roepen dat er massale sterfte onder gevaccineerden gaat optreden.

Dan kun je zeggen dat de kerken gemakkelijk geframed worden, dat doen ze grotendeels ook wel zelf.
De ellende is vooral dat het deel wat wél voeling met de maatschappij en compassie met de omgeving heeft onderbelicht raakt.
En dat vooral de kerken die van "op het randje lopen" hun handelsmerk gemaakt hebben zoveel aandacht krijgen.


Precies en het is vervelend dat dat soort situaties altijd het nieuws halen, mensen van buitenaf ook niet goed weten hoe verschillend kerken zijn en dan al snel kerken in het algemeen gaan verwijten niet solidair te zijn, terwijl het overgrote deel van de kerken / kerkleden dat juist wel is geweest in de coronacrisis, geen gebruik heeft gemaakt van hun uitzonderingspositie, stopte met gemeentezang, online diensten ging houden etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor benefietdiner » 07 dec 2021 10:23

StillAwake schreef:De tijdsbeperking tot 17u is waanzin.
Is waanzin voor winkels, omdat het nu juist drukker wordt tijdens openingstijden.
Is waanzin voor sportverenigingen, zeker als er nu uitgeweken wordt naar de vorege ochtend.
Is waanzin voor kerken, omdat je de groep niet groter of kleiner maakt door de tijd te verschuiven.
Chaya schreef:Ik ben altijd zeer gehoorzaam, maar deze maatregel begrijp ik gewoon echt niet. Ik kwam vrijdag en zaterdag langs enkele parkeerterreinen van winkelcentra en bouwmarkten. Gewoon ramvol!
Ik dacht, ben ik nou gek of hoe zit dat nou.
In het gewone leven breidt je de tijden van je bezoekers ook uit, als het te druk lijkt te worden.
Maar ja, wat is gewoon.
Marnix schreef:Ik snap deze regel ook niet zo goed.
StillAwake schreef:En inderdaad, ik vind deze regel net zo onzinnig als jij

Tja...... jullie zijn het behoorlijk eens met Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2021 11:59

benefietdiner schreef:Tja...... jullie zijn het behoorlijk eens met Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet


Klopt. Het is dan ook niet zo dat we per definitie de tegenovergestelde mening van Baudet kiezen. Als hij iets zinnigs zegt zijn we het daar gewoon mee eens. Het is jammer dat het zo zelden voorkomt maar als het gebeurt volgen zelfs wij hem daarin. Wat leuk trouwens dat je daar bevestiging in zoekt!
Laatst gewijzigd door Marnix op 07 dec 2021 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 07 dec 2021 12:38

Nou als thiery vind dat regen nat is ben ik het ook eens met hem hoor :lol:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Chaya » 07 dec 2021 13:44

meribel schreef:Nou als thiery vind dat regen nat is ben ik het ook eens met hem hoor :lol:

:schaterlach:
Ik zal never nooit GroenLinks of SP stemmen, maar ook zij hebben zinnige standpunten.
Het gaat om het totaalplaatje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 07 dec 2021 16:26

Chaya schreef::schaterlach:
Ik zal never nooit GroenLinks of SP stemmen, maar ook zij hebben zinnige standpunten.
Het gaat om het totaalplaatje.


Nou zeker. Werkelijk de meest rare partijen (lees;d66 8) ) zal vast iets vinden wat ik ook vind





Ik doe bij mij in de kerk ‘leiding’ geven aan de jeugdgroep van 8-12 (gewoon samen gezellige dingen doen eens per maand, vast wat elkaar leren kennen voor de catechesaties beginnen enzo, is maar een klein groepje van 9 momenteel. Wr wonen in een dorpje immers ) en we gaan as vrijdag sint vieren. Heb wel dertig keer de regels gelezen maar volgens mij mag het doorgaan. …. Vind het zo ingewikkeld

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2021 16:56

meribel schreef:Nou zeker. Werkelijk de meest rare partijen (lees;d66 8) ) zal vast iets vinden wat ik ook vind





Ik doe bij mij in de kerk ‘leiding’ geven aan de jeugdgroep van 8-12 (gewoon samen gezellige dingen doen eens per maand, vast wat elkaar leren kennen voor de catechesaties beginnen enzo, is maar een klein groepje van 9 momenteel. Wr wonen in een dorpje immers ) en we gaan as vrijdag sint vieren. Heb wel dertig keer de regels gelezen maar volgens mij mag het doorgaan. …. Vind het zo ingewikkeld


Ja dat mag, sowieso omdat het onder religieuze samenkomsten valt, daarnaast omdat er bij bezoek max 4 volwassenen samen mogen komen maar het zijn kinderen. Dus lijkt me zeker geen punt.

Ik ben wel benieuwd of men het advies van het OMT om de scholen een week langer dicht te doen gaan negeren. Ik hoop het zelf wel. Ik snap niet zo goed hoe ze denken dat ouders maar allemaal even een week extra vrij zouden kunnen nemen, in een tijd die vaak best druk is, waarin mensen vaak al vakantie hebben. Ik heb 1 week vrij tussen kerst en oud en nieuw en dat is het dan dus bij verlengde vakantie gaan ze gezellig met een hoop andere kinderen naar de opvang, of opa en oma passen op of ze gaan bij andere kids spelen. Blijkbaar denkt het OMT dat veel ouders vrolijk een week extra opnemen als de vakantie een week langer duurt en dan de hele week thuis in hun gezinsbubbel gaan zitten maar dat werkt zo niet bij de meesten. De meeste mensen hebben maar een week of 6 per jaar vrij. Dus dan mogen ze wel extra vrije dagen gaan aanbieden :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 07 dec 2021 17:40

Nou sinterklaas vieren valt onder religieuze samenkomsten? :lol: Oh dat is omdat het een bisschop is zeker

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2021 18:57

meribel schreef:Nou sinterklaas vieren valt onder religieuze samenkomsten? :lol: Oh dat is omdat het een bisschop is zeker


Nee maar het is jeugdwerk van de kerk. :lol:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 08 dec 2021 09:13

meribel schreef:Nou als thiery vind dat regen nat is ben ik het ook eens met hem hoor :lol:

Ik weet niet of hij dat vindt (ik heb het in zijn verkiezingsprogramma niet gevonden), maar als hij dat vindt heeft hij gewoon gelijk.
Er zijn wel meer zaken waarin ik het met hem eens ben, het wordt pas eng als je het met iemand oneens bent omdat puur omdat hij het zegt.
Wat Pechtold indertijd bij Wilders deed bijvoorbeeld...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten