Corona Kletstopic

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor 654321 » 26 nov 2021 08:37

Marnix schreef:Om dat soort dingen kan ik echt boos worden. Probleem is niet dat we te weinig regels hebben maar dat mensen zich niet meer aan de basisregels houden. Blijf bij klachten en besmette huisgenoten gewoon thuis.


Eens. En die nieuwe regels (waar ze waarschijnlijk vanavond mee komen) hebben ook niets geen zin als mensen zich niet aan de basisregels houden...

Ik snap sowieso niet goed hoe bijv. eerdere sluitingstijd van winkels besmettingen tegen gaat? Dan worden andere tijdstippen toch alleen maar drukker?
Verder ook geen maatregelen gezien waar ik van denk dat het veel zou uitmaken...

Volgens mij is de enige maatregel die echt helpt scholen sluiten en waar je kan thuisblijven. Hoeft misschien niet eens lang (bijv. 2 weken), maar denk dat dan het virus een harde klap krijgt. Vind het sowieso heftiger om bijv. weer contactberoepen, horeca, winkels etc. te raken. Dat gaat om hun bedrijf, hun inkomen, hun voortbestaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2021 09:02

654321 schreef:Eens. En die nieuwe regels (waar ze waarschijnlijk vanavond mee komen) hebben ook niets geen zin als mensen zich niet aan de basisregels houden...

Ik snap sowieso niet goed hoe bijv. eerdere sluitingstijd van winkels besmettingen tegen gaat? Dan worden andere tijdstippen toch alleen maar drukker?
Verder ook geen maatregelen gezien waar ik van denk dat het veel zou uitmaken...

Volgens mij is de enige maatregel die echt helpt scholen sluiten en waar je kan thuisblijven. Hoeft misschien niet eens lang (bijv. 2 weken), maar denk dat dan het virus een harde klap krijgt. Vind het sowieso heftiger om bijv. weer contactberoepen, horeca, winkels etc. te raken. Dat gaat om hun bedrijf, hun inkomen, hun voortbestaan.


Scholen sluiten heeft ook enorme impact, met name voor kinderen die niet uit stabiel gezin komen.

Het eerder sluiten van niet essentiele winkels zorgt ervoor dat er ook wel wat meer mensen online gaan bestellen. Als je overdag gewoon werkt gaat niet iedereen overdag naar die winkels toe. Ivm Sinterklaasdrukte en zo wel handig. En voor restaurants scheelt het wel. Maar goed, of daar de meeste besmettingen ontstaan?

En de regels helpen voor een deel omdat een deel van de mensen zich wel aan de basisregels houdt. Het deel dat gewoon besmette / zieke kinderen naar school stuurt en zo verpest het voor de ret
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Chaya » 26 nov 2021 09:13

Marnix schreef:Om dat soort dingen kan ik echt boos worden. Probleem is nuet dat we te weinig regels hebben maar dat mensen zich niet meer aan de basisregels houden. Blijf bij klachten en besmette huisgenoten gewoon thuis.

Als iedereen zich normaal aan de basisregels had gehouden en dat ook was blijven doen, nadat e.e.a. losgelaten werd, zaten we nu niet in dit zwarte scenario. Het virus was ook rondgegaan en nog steeds, maar nu waren er zoveel clusterbesmettingen, zoals bij ongevaccineerden in de bible belt en rondom het carnaval.
Dan kun je wel zitten klagen nu, dat we zoveel missen, maar hé, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje!
Ik wil ook weleens spontaan naar de kapper, of even rondneuzen bij de Action, maar dat kan dan even niet.
Veel mensen menen rechten te hebben die nu zijn ontnomen en daar worden ze boos over en slaan de boel kort en klein en steken auto's in brand.
654321 schreef:Volgens mij is de enige maatregel die echt helpt scholen sluiten en waar je kan thuisblijven. Hoeft misschien niet eens lang (bijv. 2 weken), maar denk dat dan het virus een harde klap krijgt. Vind het sowieso heftiger om bijv. weer contactberoepen, horeca, winkels etc. te raken. Dat gaat om hun bedrijf, hun inkomen, hun voortbestaan.

Ja dat denk ik ook. Een langere kerstvakantie, zie het zo maar.
Bij de kinderen en jongeren waart het virus momenteel het ergste rond, dus is daar veel winst te behalen.

Gisteren vroegen ze in EditieNL: welke maatregel zou jij echt niet meer willen, je mag er eentje noemen.
Ik vind dat nog lastig. Maar ik zou zeggen: hou winkels en horeca i.i.g. beperkt open.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2021 10:27

Chaya schreef:Als iedereen zich normaal aan de basisregels had gehouden en dat ook was blijven doen, nadat e.e.a. losgelaten werd, zaten we nu niet in dit zwarte scenario. Het virus was ook rondgegaan en nog steeds, maar nu waren er zoveel clusterbesmettingen, zoals bij ongevaccineerden in de bible belt en rondom het carnaval.
Dan kun je wel zitten klagen nu, dat we zoveel missen, maar hé, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje!
Ik wil ook weleens spontaan naar de kapper, of even rondneuzen bij de Action, maar dat kan dan even niet.
Veel mensen menen rechten te hebben die nu zijn ontnomen en daar worden ze boos over en slaan de boel kort en klein en steken auto's in brand.

Ja dat denk ik ook. Een langere kerstvakantie, zie het zo maar.
Bij de kinderen en jongeren waart het virus momenteel het ergste rond, dus is daar veel winst te behalen.

Gisteren vroegen ze in EditieNL: welke maatregel zou jij echt niet meer willen, je mag er eentje noemen.
Ik vind dat nog lastig. Maar ik zou zeggen: hou winkels en horeca i.i.g. beperkt open.


Ik zou zeggen: hou in ieder geval de de basisscholen open. On verschillende redenen:

- kinderen hebben nauwelijks last van het virus
- schoolsluiting heeft grote impact op kinderen, zeker in minder stabiele gezinnen
- schoolsluiting heeft ook hele grote impact op ouders die dan niet of maar beperkt kunnen werken
- voor basisscholen is online onderwijs en zelfstandig werken vask geen optie.
- financieel is er nog wat iets compenseren, leerachterstanden zijn vaak blijvend.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 26 nov 2021 10:33

Volgens mij zijn scholen op dit moment de grote aanjager van de besmettingen. Dan zal je daartegen maatregelen moeten nemen. Al zou ik het zelf vreselijk vinden als de scholen weer dichtgaan.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor benefietdiner » 26 nov 2021 11:44

Het is goed om het met elkaar over de coronaregels te hebben hoor maar alle regels hebben gevolg.
Die basis maatregelen van 1,5 meter afstand bijvoorbeeld vind ik wel de grootste gekheid. Ja natuurlijk houd ik mij er ook aan…… als….. ik er aan denk. Op de Bijbelkring zitten we keurig 1,5 meter uit elkaar, als we uitgaan naar de garderobe staan we tegen elkaar aan te kletsen…… ho…. even vergeten die 1,5 meter. En zo is het met al die regels, je kunt je er gewoon niet aan houden en als je denk dat het wel zo is ben je nog kortzichtiger als ik. :D
Sinds de corona is uitgevonden dat we in onze elle boog moeten niezen. Ik heb mijn kinderen geleerd: als je hoest hand voor je mond. Je kunt daarna je hand gaan wassen met je elle boog doe je dat niet. Over de onzinnigheid van het mondkapje maar te zwijgen.
Ik bedoel maar te zeggen: elke behandelingsvorm om overdracht van corona te voorkomen heeft voordelen en nadelen. We moeten de dualiteit onder ogen zien en met corona leren leven want…… uiteindelijk krijgt iedereen vroeger of later corona. De paniek rondom corona of covid moet we eens behandelen en het er over hebben dan wordt het heel wat rustiger.
Al weer paniek… Gelande reizigers uit Zuid-Afrika nog vast in vliegtuig.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1560358 ... -vliegtuig

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 26 nov 2021 12:28

één maatregel houd ik me altijd aan: Ik geef geen handen ( zoen ook niet uiteraard ) . Vind ik de makkelijkste regel

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2021 12:58

meribel schreef:één maatregel houd ik me altijd aan: Ik geef geen handen ( zoen ook niet uiteraard ) . Vind ik de makkelijkste regel


Oh ik vind die juist verschrikkelijk, de handen gaat nog wel hoewel het vaak awkwarde momenten oplevert. Maar niet zoenen bij familie, goede vriendinnen enz vind ik juist supersuf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 26 nov 2021 13:27

misschien vinden je vriendinnen het wel heerlijk dat het niet meer mag :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor benefietdiner » 26 nov 2021 13:56

meribel schreef:misschien vinden je vriendinnen het wel heerlijk dat het niet meer mag :lol: :lol: :lol:
Mijn vrouw verlangd in ieder geval niet terug naar die Likkebaardende mannen van vóór de corona. :lol:

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 26 nov 2021 14:01

Dat denk ik ook :lol:

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor 654321 » 26 nov 2021 14:07

Ik zou juist zeggen: doe in ieder geval de scholen dicht.
- scholen zijn DE brandhaarden van corona
- de verspreiding tussen kinderen gaat veel harder dan tussen volwassenen, want kinderen houden geen afstand en houden zich niet aan de basisregels
- via kinderen komt het terecht bij ouders, opa's/oma's
- daarnaast verplaatsen ouders zich minder bij scholensluiting en blijven dus ook meer thuis
- ik vind het zelf ook het minst aangrijpend, maar ik begrijp dat dat persoonlijk is. Ik vind al die wisselende maatregelen heel heftig voor mensen met een (eigen) bedrijf, mensen in de horeca etc. Alle stress, financiële problemen, de onzekerheid steeds etc. Je zou er toch aan onderdoor gaan...

- en misschien wel de belangrijkste... ik denk ook gewoon dat andere maatregelen weinig/ geen nut hebben.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2021 14:38

Marnix schreef:Wel bijzonder dat ze in die sport blijkbaar zo terughoudend waren dat ze strengere regels hanteerden dan de overheid. Maar ik snap je punt. Ik denk dat het ook wel eraan ligt of je kinderen hebt en hoe oud, hoe je hier in staat. En wat dat betreft snap ikw el dat ouders met (jongere) kinderen zeggen: "Laat in ieder geval de scholen open" en dat sommige anderen zeggen: Doe maar een korte tijd alles dicht. Iedereen hoopt het minst geraakt te worden door de maatregels en iedereen ziet weer andere belangen, de leerachterstand van kinderen, jongeren die er serieuze problemen aan overhouden, getrouwde mensen bij wie het huwelijk onder spanning staat, ouderen die vereenzamen etcetera. Het is ingewikkeld.

Probeer maar eens een klimmuur te vinden waar op de normale wijze geklommen kon worden. Hier in de regio waren ze dicht.
"Mijn" squashcentrum heeft al snel besloten te stoppen met de avonden (in de tijd dat de horeca dicht was) omdat ze uiteindelijk hun winst uit het horecadeel haalden (waar ik overigens dan weer nooit gebruik van maakte).

Ik denk dat iedereen inderdaad op de maatregelen hoopt die hem of haar zelf het minst raken, maar ik denk dat het in ieders belang is om de set maatregelen zo kortdurend mogelijk te houden.
Beter drie weken de pijn nemen, en daarna voorzichtig aan weer wat op gaan bouwen dan de hete aardappel voor je uit blijven schuiven.
En met wat er nu is uitgelekt aan ideeen voor de persco: het lijkt meer op het nemen van vreemde maatregelen om maar wat te doen, waarbij de hete aardappel vooruit geschoven wordt dan op het daadwerkelijk iets aan de curve willen doen.

Winkels eerder dicht levert een grotere gemiddelde bezetting op.
Horeca dicht (want daar komt het feitelijk op neer) lijkt niet nuttig, omdat (zeker bij de restaurants) het aantal besmettingen wat te herleiden valt tot deze gelegenheden vrij klein is.
En dat terwijl van de scholen afgebleven wordt. En begrijp me goed, ik ben geen voorstander van een schoolsluiting, maar ik denk dat de keuze om de scholen nu niet te sluiten ten diepste een keuze is om de sluiting op een later moment alsnog (en waarschijnlijk langer) te moeten slikken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2021 15:03

Marnix schreef:Ik zou zeggen: hou in ieder geval de de basisscholen open. On verschillende redenen:

- kinderen hebben nauwelijks last van het virus
Dat klopt, maar waarom geldt datzelfde argument dan niet voor de clubs en festivals waar vooral jongeren komen?
Marnix schreef:- schoolsluiting heeft grote impact op kinderen, zeker in minder stabiele gezinnen
Dat is absoluut waar, maar horecasluiting heeft grote invloed op de gezinnen van horecaondernemers, het thuiswerken heeft grote invloed op de gezinnen van de thuiswerkers, en de avondklok heeft grte gevolgen voor mensen die overdag werken.
In een optimale wereld hoeft geen van deze maatregelen uitgevoerd te worden, maar op dit moment zitten we niet in die optimale wereld.
Alle keuzes hebben gevolgen...
Marnix schreef:- schoolsluiting heeft ook hele grote impact op ouders die dan niet of maar beperkt kunnen werken
Dat werd de vorige keer gezien als een voordeel, omdat het ouders dwong thuis te werken. Dus dat argument (hoewel waar) heeft niet zoveel waarde meer.
Marnix schreef:- voor basisscholen is online onderwijs en zelfstandig werken vask geen optie.
Dat klopt, hoewel het in de bovenbouw van de basisscholen (bij ons althans) wonderbaarlijk goed ging. En inderdaad, je merkt een segregatie tussen kinderen die voorafgaand aan de lockdown gelijkwaardig waren qua niveau. Maar op de basisschool van mijn zoon was de conclusie juist dat de meeste kinderen in de thuiswerkperiode juist (qua leerstof) een stap vooruit hebben gezet.
Ik besef heel goed dat dat niet het landelijk gemiddelde is, maar het hoeft neit per definitie slecht te zijn.
Marnix schreef:- financieel is er nog wat iets compenseren, leerachterstanden zijn vaak blijvend.
Faillisementen zijn ook blijvend. De depressie die mensen hebben opgelopen door bepaalde maatregelen is ook blijvend.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marlies31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2021 14:54

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marlies31 » 26 nov 2021 17:33

meribel schreef:één maatregel houd ik me altijd aan: Ik geef geen handen ( zoen ook niet uiteraard ) . Vind ik de makkelijkste regel

Hier houd ik me ook al sinds vorig jaar aan en ook iets wat ik totaal niet mis. Sinds het niet meer gebruikelijk is ben ik eigenlijk pas over na ga denken hoe onhygiënisch handen schudden eigenlijk is. 3 zoenen mis ik ook niet perse bij vrienden/vriendinnen/familie.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten