Corona Kletstopic

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Chaya » 25 nov 2021 13:33

De opening van het carnavalseizoen heeft geleid tot vrijwel het dubbele aantal positieve uitslagen.
Je verwacht het niet he :roll: als je deze foto ziet
Afbeelding

Maar ze hebben het allemaal voor over. Wat is dat toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2021 13:39

StillAwake schreef:Nee, naast deze reactie heb ik geen andere zaken naast de pandemie meegenomen.
Omdat ik denk dat deze argumentatie weinig hout snijdt, omdat we, ergens in de komende winter, tóch een schoolsluiting zullen moeten slikken.
Ik geloof dus niet dat we met het nu openhouden van de scholen een weg zijn ingegaan waarbij die schoolsluiting voorkomen wordt.
We zullen hem alleen later in het schooljaar voor de kiezen krijgen, maar niet voorkomen.
Bovendien, er is inderdaad toenemend bewijs dat kinderen schade oplopen, maar dat bewijs is voor vrijwel elke doelgroep voorhanden...


De vraag is dan hoeveel mensen er direct / indirect door de besmettingen onder kinderen in het ziekenhuis terechtkomen. Want dat is uiteindelijk het doel volgens mij. Niet zozeer het aantal besmettingen omlaag maar het aantal besmettingen van mensen die als het gevolg van die besmetting in het ziekenhuis terechtkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 13:54

Chaya schreef:De opening van het carnavalseizoen heeft geleid tot vrijwel het dubbele aantal positieve uitslagen.
Je verwacht het niet he :roll: als je deze foto ziet
Afbeelding

Maar ze hebben het allemaal voor over. Wat is dat toch?

Voor veel mensen heeft het hele sociale leven een jaar stilgestaan.
Heeft de zomervakantie er anders uitgezien dan gepland (en dan gewenst), heeft het vorige carnavalsseizoen vooral de kater van het niet door kunnen gaan achtergelaten, en tegen die achtergrond hebben deze mensen het er voor over gehad om toch een keer één dag uit de band te springen.
Bovendien waren de meeste van deze mensen gevaccineerd, waarmee ze het risico op ziek worden verkleind hebben.

Ik heb niets met carnaval, maar begrijp deze mensen wel.

We staan al meer dan een jaar langs de kant, en hebben nauwelijks nog een sociaal leven over, en dat is niet vol te houden.
voor niemand, ook voor deze mensen niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 13:59

Marnix schreef:De vraag is dan hoeveel mensen er direct / indirect door de besmettingen onder kinderen in het ziekenhuis terechtkomen. Want dat is uiteindelijk het doel volgens mij. Niet zozeer het aantal besmettingen omlaag maar het aantal besmettingen van mensen die als het gevolg van die besmetting in het ziekenhuis terechtkomen.

De ziekenhuisopnames lopen rechtevenredig met de besmettingen, waarvan gezegd wordt dat het voornamelijk basisschoolgerelateerd is.
Basisschoolkinderen besmetten hun ouders, maar ook hun grootouders.
Het is alleen bijna onmogelijk om exact na te gaan wat de bron van veel besmettingen is. Was al lastig, maar nu we rond de 23000 besmettingen per dag zitten is dat onmogelijk te analyseren.

Dus inderdaad: de vraag die je stelt is een terechte, maar het antwoord is niet aantoonbaar voorhanden.
Statistisch "bewijs"is er echter wél.

En om die reden geloof ik niet dat we, als we echt zo dicht op code zwart zitten, een schoolsluiting kunnen voorkomen. We kunnen hem uitstellen, maar daarmee houdt het op...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2021 14:23

StillAwake schreef:De ziekenhuisopnames lopen rechtevenredig met de besmettingen, waarvan gezegd wordt dat het voornamelijk basisschoolgerelateerd is.
Basisschoolkinderen besmetten hun ouders, maar ook hun grootouders.
Het is alleen bijna onmogelijk om exact na te gaan wat de bron van veel besmettingen is. Was al lastig, maar nu we rond de 23000 besmettingen per dag zitten is dat onmogelijk te analyseren.

Dus inderdaad: de vraag die je stelt is een terechte, maar het antwoord is niet aantoonbaar voorhanden.
Statistisch "bewijs"is er echter wél.

En om die reden geloof ik niet dat we, als we echt zo dicht op code zwart zitten, een schoolsluiting kunnen voorkomen. We kunnen hem uitstellen, maar daarmee houdt het op...


Dan ben ik voor uitstellen, in december / januari zijn de scholen twee weken dicht, eventueel plakken ze er een week aan vast en dan zien we wel weer verder. Dan zijn we een eindje op weg met boosters en zo dus ik denk dat de focus moet liggen om de mensen die in het ziekenhuis komen te beschermen. Je kan niet constant de scholen dichtgooien en door het ene probleem op te willen lossen een ander probleem creëren.

StillAwake schreef:Voor veel mensen heeft het hele sociale leven een jaar stilgestaan.
Heeft de zomervakantie er anders uitgezien dan gepland (en dan gewenst), heeft het vorige carnavalsseizoen vooral de kater van het niet door kunnen gaan achtergelaten, en tegen die achtergrond hebben deze mensen het er voor over gehad om toch een keer één dag uit de band te springen.
Bovendien waren de meeste van deze mensen gevaccineerd, waarmee ze het risico op ziek worden verkleind hebben.

Ik heb niets met carnaval, maar begrijp deze mensen wel.

We staan al meer dan een jaar langs de kant, en hebben nauwelijks nog een sociaal leven over, en dat is niet vol te houden.
voor niemand, ook voor deze mensen niet.


Ik snap het ook wel, ik ben het er alleen niet mee eens dat we helemaal geen sociaal leven over hebben. Ik heb de afgelopen maanden kunnen sporten, uit eten geweest, afspreken met vrienden heeft bijna altijd nog wel gekund, we konden op vakantie enzovoorts. Het is zeker niet ideaal maar "nauwelijks nog een sociaal leven over" is wel iets overdreven. Oke, als je het liefst ieder weekend in de club losgaat is het een iets anders verhaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 14:41

Marnix schreef:Ik snap het ook wel, ik ben het er alleen niet mee eens dat we helemaal geen sociaal leven over hebben. Ik heb de afgelopen maanden kunnen sporten, uit eten geweest, afspreken met vrienden heeft bijna altijd nog wel gekund, we konden op vakantie enzovoorts. Het is zeker niet ideaal maar "nauwelijks nog een sociaal leven over" is wel iets overdreven. Oke, als je het liefst ieder weekend in de club losgaat is het een iets anders verhaal.

Het was wel enigszins gechargeerd inderdaad, maar ik heb in meer dan anderhalf jaar tijd pas 1x een cafeetje bezocht, dat heeft heel lang niet gekund. Terwijl dat juist de plaats was waar je echt een wat dieper gesprek met iemand kon hebben.
Verjaardagen: ik heb ze al anderhalf jaar niet gevierd of gevierd zien worden (kinderverjaardagen uitgezonderd)
En inderdaad, we konden op vakantie, maar dat ging minder soepel dan we gewend zijn, enzovoort.
Ik heb al anderhalf jaar niet kunnen sporten (omdat ik aan twee sporten doe die allebei redelijk terughoudend zijn geweest met heropenen), maar wat betreft uit eten: je hebt gelijk, dat heeft wel gekund, en heb ik ook uitvoerig gedaan (maar ook dat zit er weer een paar maanden niet in ben ik bang).

Dus inderdaad, er kon een hoop, maar er kon vooral een hoop niet.
Niet sporten, niet naar een kroegje. Zaken waar veel onkerkelijke lieden juist hun contacten vinden. Besef dat jij en ik (en de meeste anderen op dit forum) met een kerkgemeenschap ook een sociaal vangnet om zich heen geweven hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2021 14:49

StillAwake schreef:Het was wel enigszins gechargeerd inderdaad, maar ik heb in meer dan anderhalf jaar tijd pas 1x een cafeetje bezocht, dat heeft heel lang niet gekund. Terwijl dat juist de plaats was waar je echt een wat dieper gesprek met iemand kon hebben.
Verjaardagen: ik heb ze al anderhalf jaar niet gevierd of gevierd zien worden (kinderverjaardagen uitgezonderd)
En inderdaad, we konden op vakantie, maar dat ging minder soepel dan we gewend zijn, enzovoort.
Ik heb al anderhalf jaar niet kunnen sporten (omdat ik aan twee sporten doe die allebei redelijk terughoudend zijn geweest met heropenen), maar wat betreft uit eten: je hebt gelijk, dat heeft wel gekund, en heb ik ook uitvoerig gedaan (maar ook dat zit er weer een paar maanden niet in ben ik bang).

Dus inderdaad, er kon een hoop, maar er kon vooral een hoop niet.
Niet sporten, niet naar een kroegje. Zaken waar veel onkerkelijke lieden juist hun contacten vinden. Besef dat jij en ik (en de meeste anderen op dit forum) met een kerkgemeenschap ook een sociaal vangnet om zich heen geweven hebben.


Tussen 1 juni 2020 half oktober en vanaf begin juni dit jaar kon je naar cafe en uit eten ja. Als je dat in die tijd maar 1x hebt gedaan is het misschien eerder zo dat het uit je systeem is geraakt dan dat het niet meer mocht. Maar klopt, het is allemaal wat behelpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor ajl » 25 nov 2021 15:47

Dat is een beetje overdreven SA. Vrienden kon je gewoon thuis ontvangen, horeca is al tijden open, sporten is al die tijd mogelijk geweest. Misschien op een andere manier dan je eerder deed, maar alles was wel mogelijk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 16:03

ajl schreef:Dat is een beetje overdreven SA. Vrienden kon je gewoon thuis ontvangen, horeca is al tijden open, sporten is al die tijd mogelijk geweest. Misschien op een andere manier dan je eerder deed, maar alles was wel mogelijk.

Ik had het dan ook niet specifiek over mijn eigen situatie, het ging over die carnavalsvierders die dit er voor over hadden.
En dat snap ik wel.

En het is erg makkelijk om te zeggen: je kunt wel sporten, maar op een andere manier. Ik ga sporten omdat ik dat leuk vind, en dat is heel lang niet mogelijk geweest. Dan kan ik een andere sport zoeken (of heel ver gaan rijden voor een avond sporten), maar effectief kon ik de beide sporten die ik beoefen niet uitvoeren (de periode van juni tot twee week geleden uitgezonderd).
En natuurlijk zijn er sporten waar dat niet voor geldt, maar om nu ineens een andere sport te gaan beoefenen: nee, dat gaat me te ver.

Vrienden ontvangen heeft (afgezien van de drie maanden avondklokperiode (23 januari tot 28 april)) wel gekund, en dat heb ik dan ook gedaan, daar zit het probleem niet zozeer.
Uit eten: ik heb het sinds het kon vaak gedaan (ook om de horeca een hart onder de riem te steken).
In die zin klaag ik dan ook niet, maar je ziet aan alles dat we weer een volledige lockdown indraaien, en dat ook die avondklok daar gewoon weer deel van gaat uitmaken.
En juist dat laatste punt is iets waar ik wel moeite mee heb. Moeite als: "ik vind het moeilijk", maar ook als: "ik heb er principieel problemen mee".
Sterker nog, ik ken een tweetal mensen die aan het eind van de avondklokperiode met serieuze suïcideneigingen rondliepen, ik ken er een aantal die behoorlijk depressief geraakt zijn, en ik vraag me af hoeveel huwelijken in mijn omgeving nog zo'n periode van 3 maand overleven.

En in die zin heb ik liever dat er nu in een korte, maar strenge lockdown wordt doorgepakt, dan dat we een seizoen ingaan waarbij weer elke twee weken een extra maatregel genomen wordt tot eind april.
Dus ik zou zeggen: vanaf maandag drie weken volledige lockdown, (scholen dicht, horeca dicht, niet essentiele winkels dicht en geen bezoek ontvangen), en daarna een 2G-systeem waarbij iedereen die daar voor kiest weer enigszins een leven kan opbouwen.
Lijkt me beter dan dat wat nu wordt voorgesteld.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2021 16:08

Marnix schreef:Tussen 1 juni 2020 half oktober en vanaf begin juni dit jaar kon je naar cafe en uit eten ja. Als je dat in die tijd maar 1x hebt gedaan is het misschien eerder zo dat het uit je systeem is geraakt dan dat het niet meer mocht. Maar klopt, het is allemaal wat behelpen.

Ik ben maar 1x naar een café geweest (wel wat terrasjes gepakt zo her en der), maar inderdaad, als ik dat had gewild is dat een paar tijdvakken wél mogelijk geweest.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2021 17:18

StillAwake schreef:Ik had het dan ook niet specifiek over mijn eigen situatie, het ging over die carnavalsvierders die dit er voor over hadden.
En dat snap ik wel.

En het is erg makkelijk om te zeggen: je kunt wel sporten, maar op een andere manier. Ik ga sporten omdat ik dat leuk vind, en dat is heel lang niet mogelijk geweest. Dan kan ik een andere sport zoeken (of heel ver gaan rijden voor een avond sporten), maar effectief kon ik de beide sporten die ik beoefen niet uitvoeren (de periode van juni tot twee week geleden uitgezonderd).
En natuurlijk zijn er sporten waar dat niet voor geldt, maar om nu ineens een andere sport te gaan beoefenen: nee, dat gaat me te ver.

Vrienden ontvangen heeft (afgezien van de drie maanden avondklokperiode (23 januari tot 28 april)) wel gekund, en dat heb ik dan ook gedaan, daar zit het probleem niet zozeer.
Uit eten: ik heb het sinds het kon vaak gedaan (ook om de horeca een hart onder de riem te steken).
In die zin klaag ik dan ook niet, maar je ziet aan alles dat we weer een volledige lockdown indraaien, en dat ook die avondklok daar gewoon weer deel van gaat uitmaken.
En juist dat laatste punt is iets waar ik wel moeite mee heb. Moeite als: "ik vind het moeilijk", maar ook als: "ik heb er principieel problemen mee".
Sterker nog, ik ken een tweetal mensen die aan het eind van de avondklokperiode met serieuze suïcideneigingen rondliepen, ik ken er een aantal die behoorlijk depressief geraakt zijn, en ik vraag me af hoeveel huwelijken in mijn omgeving nog zo'n periode van 3 maand overleven.

En in die zin heb ik liever dat er nu in een korte, maar strenge lockdown wordt doorgepakt, dan dat we een seizoen ingaan waarbij weer elke twee weken een extra maatregel genomen wordt tot eind april.
Dus ik zou zeggen: vanaf maandag drie weken volledige lockdown, (scholen dicht, horeca dicht, niet essentiele winkels dicht en geen bezoek ontvangen), en daarna een 2G-systeem waarbij iedereen die daar voor kiest weer enigszins een leven kan opbouwen.
Lijkt me beter dan dat wat nu wordt voorgesteld.


Wel bijzonder dat ze in die sport blijkbaar zo terughoudend waren dat ze strengere regels hanteerden dan de overheid. Maar ik snap je punt. Ik denk dat het ook wel eraan ligt of je kinderen hebt en hoe oud, hoe je hier in staat. En wat dat betreft snap ikw el dat ouders met (jongere) kinderen zeggen: "Laat in ieder geval de scholen open" en dat sommige anderen zeggen: Doe maar een korte tijd alles dicht. Iedereen hoopt het minst geraakt te worden door de maatregels en iedereen ziet weer andere belangen, de leerachterstand van kinderen, jongeren die er serieuze problemen aan overhouden, getrouwde mensen bij wie het huwelijk onder spanning staat, ouderen die vereenzamen etcetera. Het is ingewikkeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 25 nov 2021 19:40

Ondertussen op scholen in nl

Mijn 15 je dochter verteld dat een klasgenoot op school was terwijl iedereen wist dar zijn zus corona had. Liep heel de dag rond. Deed in de pauze 2 zelftesten en allebei knal positief. Ehhhh. Nou lekker dan

Mijn 8 jr vertelde dat heel de dag het jongetje naast haar keelpijn en hoofdpijn had en het ook koud maar zij en haar andere tafel genootje had het niet koud



Nou ik ga er maar van uit dat we over een week wel weer in isolatie zitten hiero

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2021 21:27

Om dat soort dingen kan ik echt boos worden. Probleem is nuet dat we te weinig regels hebben maar dat mensen zich niet meer aan de basisregels houden. Blijf bij klachten en besmette huisgenoten gewoon thuis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor meribel » 26 nov 2021 00:49

Ja dat gebeurt dus al lang niet meer.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Corona Kletstopic

Berichtdoor 654321 » 26 nov 2021 08:27

meribel schreef:Ondertussen op scholen in nl

Mijn 15 je dochter verteld dat een klasgenoot op school was terwijl iedereen wist dar zijn zus corona had. Liep heel de dag rond. Deed in de pauze 2 zelftesten en allebei knal positief. Ehhhh. Nou lekker dan



Is het niet zo dat klasgenoot net zelf uit isolatie was (volgens de officiële richtlijnen) na zelf corona te hebben gehad? Je kan tot 8 weken na de tijd nog positief testen.
Kan mij anders gewoon niet voorstellen dat die op school was. Is dat zelfs niet strafbaar??


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten