Wetenswaardigheden.

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Hodia » 03 okt 2020 10:41

hans0166 merkte op


ben toch wel benieuwd waar je die aantallen vandaan haalt .. en dat die 60.000 bekeerd werden.. er is in de officiele boeken niet zodanig iets te vinden over die bekeringen.
Ook een beetje vertekend beeld dat het op dat moment daar plaatsvond. De overeenkomst die in Edinburgh opgesteld werd is namelijk via copieen/afschriften uitgezonden naar alle streken daar, en pas toen overal terecht gekomen.
Beetje de gebruikelijke urban myths van de goeie oude tijd.


Enige jaren gelede ben ik met een studiegroep naar Schotland gereisd met als doel, onderzoek naar "the Covenanters".

Onderzoek richtte zich vooral op Samuel Rutherford en enige van zijn leerlingen.
Als Rutherford rond 1660 zijn ambt als rector aan St Andrews neerlegt, neemt Halyburton deze taak op zich.
Een van zijn leerlingen was James Guthrie, waarna wij ons eens gingen verdiepen in zijn leven.
Na veel bijzondere dingen te weten te zijn gekomen kwamen wij zo op "het nationale Covenant.
Om een lang verhaal kort te maken, hebben wij in Edinburgh, Stirling en enige andere plaatsjes onderzoek gedaan naar het leven van deze Guthrie, door o.a. museumbibliotheek bezoeken en in Glasgow aan het Mitchell library een bezoek te hebben gebracht.

Uiteraard spreekt men over 60.000 bekeerden. maar niemand weet hoe velen de akte hebben ondertekent, hetzij met naam, het zei met een krabbel.
Feit is echter wel dat er op die 28e februari in 1638 een enorme schare mensen mensen de akte hebben ondertekend.
In het Mittchel museum zijn hiervan tekeningen te zien.
Ben nu in mijn vakantie weer eens in de aantekeningen gedoken en vond dit wel een wetenswaardigheid.

Maar inderdaad, het zijn verhalen via de overleveringen, veelal, kern van waarheid, echter ook een kern van "overdrijven".

Ik hoop hiermee uw opmerking te hebben beantwoord.

Noot: Het beschreven "convenant" uit 1638 is een vernieuwde versie van een eerder convenant, dewelke zeer waarschijnlijk door Rutherford is opgesteld.Waarschinlijk is Rutherford hier na zijn verbanning naar Aberdeen al mee begonnen en heeft de eerste versie op St Andrews uitgewerkt
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor hans0166 » 03 okt 2020 17:29

Hodia schreef:Maar inderdaad, het zijn verhalen via de overleveringen, veelal, kern van waarheid, echter ook een kern van "overdrijven".


dit is nou net het probleem. Het wordt als kerkgeschiedenis en waar zijnde gepresenteerd. En door velen zo aangenomen.
Dezelfde soort overleveringen en overdrijvingen worden ook gebruikt om anderen af te schilderen.
Duidelijke voorbeelden zijn er in alle denominaties en de Kerk, maar daar gaat het hier dan niet over.

De de Kerk en kerkenvan reformatie zouden zichzelf eens moeten reformeren, en de balast overboord gooien.

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Hodia » 24 okt 2020 08:51

Er hebben zich van die gebeurtenissen plaats gevonden waarvan men denkt: Ja dat zal wel, of dat is zwaar overdreven of erger nog, dat zijn fabels/leugens.
Hier nog zo’n voorbeeld waarvan er mensen zullen zeggen, onzin, overdreven.
Het is voor zover ik weet de waarheid.

Tijdens de reformatie zijn er heel wat onschuldigen vermoord, en dat is zowel aan de Roomse kant als aan de zijde van Luther en Calvijn.
Ik wil er 1 persoon uitlichten van wie zijn standvastigheid rotsvast was en hij zijn vertrouwen aan God niet beschaamde, noch verraadde. Zoals James Guthrie zijn er velen geweest maar de haat tegen James blijkt wel uit hetgeen ik hieronder ga schrijven.
Op 1 juni 1661 werd James Guthrie geëxecuteerd door middel van ophanging aan de galg bij het Cross voor de St Giles kerk te Edinburgh.
Nadat de beul James ter dood had gebracht door ophanging werd zijn lichaam van de galg gehaald en heeft de beul zijn hoofd van het lichaam gescheiden. Toen ontfermden vrienden van James zich over zijn verminkte lichaam, legden hem in een kist en droegen hem de St Giles kerk binnen om de laatste eer te bewijzen voor de begrafenis.
Intussen werd het hoofd van James Guthrie aan de Netherbowpoort gespijkerd alwaar het zevenentwintig (27) jaar heeft gehangen!
In 1688 heeft Alexander Hamilton de schedel van James Guthrie van de poort verwijdert.

De wreedheid van de vervolging van “the Convenanters” was bloedig en zeer wreed en vooral de “Protesters” waren zij die het meest gruwelijk stierven.

Voor hen die belangstelling hebben in de Schotse Reformatie en alles wat daarbij kwam, zou ik als tip willen zeggen, ga eens op bezoek naar Edinburg, St Andrews, Stirling en al die andere plekken in Schotland waar de roots van de Schotse Reformatie zich bevinden. Bezoek vooral ook het Mitchell Library want daar is ook bijzonder veel terug te vinden over hetgeen ik hier verhaalde.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Chaya » 23 nov 2020 13:48

Vorige week keek ik naar 2 voor twaalf en hoorde een vraag over een vrouw die zich in had laten metselen. De vraag was: in welke stad was dit?
Ik wist dat werkelijk niet.
Het antwoord was Utrecht.
Ik ben eens gaan zoeken maar dat bleek vaker gedaan te worden:

"In de Middeleeuwen bestond het gebruik van ‘inkluizen’, wat betekent dat mensen zich vrijwillig, voor de rest van hun leven, alleen lieten opsluiten in een kluis of cel om al hun tijd aan God of kerk te kunnen wijden. Niet alleen in steden als Londen, Parijs en Keulen bestonden die kluizen; ook Utrecht, als religieus centrum, had er een paar. De bekendste ingekluisde van die stad was rond het jaar 1500 Zuster Bertken."
https://historiek.net/zuster-bertken-kl ... echt/68694

Ik zat hier nog heel lang over na te denken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Prisma23 » 23 nov 2020 15:33

Chaya schreef:Vorige week keek ik naar 2 voor twaalf en hoorde een vraag over een vrouw die zich in had laten metselen. De vraag was: in welke stad was dit?
Ik wist dat werkelijk niet.
Het antwoord was Utrecht.
Ik ben eens gaan zoeken maar dat bleek vaker gedaan te worden:

"In de Middeleeuwen bestond het gebruik van ‘inkluizen’, wat betekent dat mensen zich vrijwillig, voor de rest van hun leven, alleen lieten opsluiten in een kluis of cel om al hun tijd aan God of kerk te kunnen wijden. Niet alleen in steden als Londen, Parijs en Keulen bestonden die kluizen; ook Utrecht, als religieus centrum, had er een paar. De bekendste ingekluisde van die stad was rond het jaar 1500 Zuster Bertken."
https://historiek.net/zuster-bertken-kl ... echt/68694

Ik zat hier nog heel lang over na te denken.


Ook zat hier nog lang over na te denken.

Uit het artikel blijkt dat zij wel de mis kon volgen via een raampje.
Zo'n raampje wordt ook wel een hagioscoop genoemd. Via een een hagiscoop konden mensen die een besmettelijk ziekte hadden of kluizenaar volgen wat er in de kerk gebeurd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hagioscope

https://www.joostdevree.nl/shtmls/hagioscoop.shtml

Lijkt erg op wat er nu gebeurd. Wij leven als kluizenaars in onze huizen vanwege een besmettelijke ziekte en volgen de diensten in kerk via een hagioscoop. Alleen heet die hagioscoop nu YouTube, Kerkomroep, Kerkdienstgemist o.i.d.

Er is inderdaad geen nieuws onder de zon....

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Chaya » 23 nov 2020 15:44

Prisma23 schreef:Ook zat hier nog lang over na te denken.

Uit het artikel blijkt dat zij wel de mis kon volgen via een raampje.
Zo'n raampje wordt ook wel een hagioscoop genoemd. Via een een hagiscoop konden mensen die een besmettelijk ziekte hadden of kluizenaar volgen wat er in de kerk gebeurd.

Lijkt erg op wat er nu gebeurd. Wij leven als kluizenaars in onze huizen vanwege een besmettelijke ziekte en volgen de diensten in kerk via een hagioscoop. Alleen heet die hagioscoop nu YouTube, Kerkomroep, Kerkdienstgemist o.i.d.

Er is inderdaad geen nieuws onder de zon....

En aan de straatkant was een raampje waar ze voorbijgangers van goede raad kon voorzien of met hen kon bidden.
Haar man overleed en ze erfde geld, begreep ik en van dat geld liet ze die kerk bouwen, met dit wonderlijke verzoek.

Het zwijgen in een klooster kon ik me al moeilijk voorstellen, maar vaak mocht je dan wel eenmaal per dag met elkaar converseren, of de gezangen gezamenlijk zingen.
Maar zo alleen, nooit meer zonlicht zien, nooit meer in de natuur wandelen. En zou ze nooit eens ziek geweest zijn?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2020 17:17

Prisma23 schreef:Ook zat hier nog lang over na te denken.

Uit het artikel blijkt dat zij wel de mis kon volgen via een raampje.
Zo'n raampje wordt ook wel een hagioscoop genoemd. Via een een hagiscoop konden mensen die een besmettelijk ziekte hadden of kluizenaar volgen wat er in de kerk gebeurd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hagioscope

https://www.joostdevree.nl/shtmls/hagioscoop.shtml

Lijkt erg op wat er nu gebeurd. Wij leven als kluizenaars in onze huizen vanwege een besmettelijke ziekte en volgen de diensten in kerk via een hagioscoop. Alleen heet die hagioscoop nu YouTube, Kerkomroep, Kerkdienstgemist o.i.d.

Er is inderdaad geen nieuws onder de zon....


Mwah. Als het goed is is dit niet levenslang. En mogen we nog gewoon naar buiten, bij mensen op bezoek, al is het beperkt. En men doet dit ook niet met als motief om ons volledig aan God te kunnen wijden. Wat een goed motief is maar de uitwerking is het tegenovergestelde.... (Je leven in dienst stellen van God is prima maar zou niet ten koste moeten gaan van je contact met anderen, integendeel, ik denk dat als je wil doen wat Hij van je vraagt, je juist ook mensen om je heen opzoekt, er voor hen bent... en je juist geen teruggetrokken leven gaat leiden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor hans0166 » 24 nov 2020 09:38

Prisma23 schreef:Zo'n raampje wordt ook wel een hagioscoop genoemd.


ik waag te betwijfelen of dit klopt.
Ook de artikelen noemen deze toepassing voor kluizen niet volgens mij.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2020 14:24

Marnix schreef:Mwah. Als het goed is is dit niet levenslang. En mogen we nog gewoon naar buiten, bij mensen op bezoek, al is het beperkt. En men doet dit ook niet met als motief om ons volledig aan God te kunnen wijden. Wat een goed motief is maar de uitwerking is het tegenovergestelde.... (Je leven in dienst stellen van God is prima maar zou niet ten koste moeten gaan van je contact met anderen, integendeel, ik denk dat als je wil doen wat Hij van je vraagt, je juist ook mensen om je heen opzoekt, er voor hen bent... en je juist geen teruggetrokken leven gaat leiden.

Heb jij de film Les Innocentes gezien?
Het gaat over een nonnenklooster in Polen, tijdens de tweede wereldoorlog.
Ik zal verder niet zo veel verklappen, maar dat moeder overste zo in stilte lijdt, om te boeten voor haar zonden. Dat is toch vreselijk??
Jammer genoeg is het verhaal niet geheel authentiek, maar het blijft toch een heel aangrijpend drama.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2020 14:30

Chaya schreef:Heb jij de film Les Innocentes gezien?
Het gaat over een nonnenklooster in Polen, tijdens de tweede wereldoorlog.
Ik zal verder niet zo veel verklappen, maar dat moeder overste zo in stilte lijdt, om te boeten voor haar zonden. Dat is toch vreselijk??
Jammer genoeg is het verhaal niet geheel authentiek, maar het blijft toch een heel aangrijpend drama.


Nee nog niet gezien, moet ik nog kijken!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2020 14:35

Marnix schreef:Nee nog niet gezien, moet ik nog kijken!
Hij kwam laatst op België canvas.
Die zendt wel vaker goede films uit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2020 15:24

Chaya schreef:Hij kwam laatst op België canvas.
Die zendt wel vaker goede films uit.


Klopt!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor hans0166 » 25 nov 2020 10:53

Chaya schreef:dat moeder overste zo in stilte lijdt, om te boeten voor haar zonden. Dat is toch vreselijk??


is dit niet een beetje op één lijn te trekken met de zgn "zwaarmoedigheid" die over veel reformatorische mensen hangt... het slecht, zondig, onwaardig zijn? Bij velen lijkt dit ook op een soort van "werk" te zijn om de hemel te verdienen.

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Hodia » 30 jan 2021 11:40

"En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur". ( Openbaringen 16 vs 8 )

Deze fiolen zijn de plagen die over de antichrist komen. Niet de natuurlijke zon, die licht en hitte geeft, ook niet Jezus Christus die de zon der gerechtigheid is en zijn kerk in gunst bestraald en vruchtbaar maakt, maar de oorzaak is van de plagen over de antichrist. In de bijbel wordt wel gesproken van Kores en Constantijn de grote, maar ook deze zijn het niet. Men spreekt hier van Lodewijk de 14e. Hij was deanderen overtreffende, zoals de zon elk ander licht overtreft. Hij wordt ook wel genoemd de eerst geboren zoon der kerk, de allerchristelijkste! Wie heeft ooit zoveel voor de paus gedaan als deze die honderduizenden in zijn land de waarheid heeft doen verzaken en God en zijn waarheid doen lasteren door helse pijnen? De uitroeiing van de gereformeerden dient zeer tot krenking van het antichristendom, terwij iedereen door de omgang met de verloochenaars van het Woord Gods, meer en meer tot de afgoderij en bijgelovigheid getrokken werden. Lodewijk gebruikte de ☀️ tot zijn symbool/ zinnebeeld. Op munten stond zijn afbeeding in de zon, op geschut op brieven, schilderijen, enz, overal was de zon te zien,
alleen of samen met Lodewijk de 14e, de zonnekoning.
" Je suis unique sur l'onde, comme moi roi est en le monde, Ik ben de enigste oo het water, gelijk mijn koning te land" Deze spreuk stond op zijn admiraalschip. Hij deed het werk dat men aan de zon toeschrijft, mensen door vuur te verhitten. ( brandstapels ) Hij was tot een plaag voor de wereld, een roede van Gods toorn. Vele steden verwoesr, vele miljoenen gedood, zijn eigen volk laten verhongeren, gelijk de hitte het gewas verzengt. Er is geen koning geweest die antichristelijk bleef als Lodewijk de 14e die zich zelfs tegen de paus keerde, zelfs paus Innocentius de 11e uitmaakte voor een ondeugend mens en dat publiekelijk uitte door een arrest op 23 januari 1688. Hij ontneemt de paus de bevoegdheid om bisschoppen in zijn rijk aan te stellen, REGALIA, koningklijke voorrechten. Mensen liet hij de Naam van God lasteren, ( zulks geschiedde ook onder gezag van rooms gezinde koningen en koninginnen in Engeland, Ierland en Schotland) . Zijn doet rooms Rome beven, dus ja, deze fiool, dit vers uit Openbaringen duidt m.i. op Lodewijk de 14e die de gansche christelijke en paapse wereld deed beven. Echter, de paus en zijn gezellen zullen na zijn dood de touwtjes weer stevig in handen nemen en de vervolging aan de gereformeerden werd in volle hevigheid weer uitgevoerd.

Dit vond ik nu bijzonder interessant. Vervolging van de christenen en antichristenen door een nog grotere antichristen.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wetenswaardigheden.

Berichtdoor Prisma23 » 30 jan 2021 13:21

zeker, die Lodewijk XIV, dat was me er eentje!


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 21 gasten