Vrijwilligerswerk

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Vrijwilligerswerk

Berichtdoor elburger » 05 jan 2020 16:42

Wegens omstandigheden heb ik sinds 1 ja meer dan tijd genoeg.
Verveling is een woord dewelke ik niet ken.
Ik denk erover om vrijwilligerswerk te gaan doen, maar vrijwilligerswerk is niet zo vrijwillig als het lijkt.

Ik heb vele jaren bestuursfuncties bekleed, maar dat is mij te zwaar geworden.

Ben bijzonder nieuwsgierig of en zo ja, welk vrijwilligerswerk door leen van dit forum wordt gedaan.\Misschien lees ik iets waarvan ik denk.......okeeee?!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor Yoshi » 05 jan 2020 17:04

Ik ben bestuurslid voor de lokale cda afdeling.
In het verleden redactielid geweest van het parochieblad. Ook nog eens webmaster van de locatie geweest. En een tijdje werkgroeplid voor jongerenvieringen. Ook nog een paar jaar lid van de pastoraatsgroep geweest. Voor de sportvereniging help ik bij een jaarlijkse toertocht.

Maar er is zoveel leuks te doen. Heb je een hobby of sport? Misschien zoeken ze in die richting nog vrijwilligers.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor DeLange » 05 jan 2020 18:24

Momenteel doe ik niks. Voorheen ben ik coördinator bij de YFC en voorheen clubleider daar geweest. Ook voorzitter van een plaatselijke afdeling van het Nederlands Bijbelgenootschap (plaatselijk de bijbel onder de aandacht brengen) en ik ben bestuurslid geweest van een jeugddienstcommissie, hield daarvoor ook de korenroosters bij en plande dominees in.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor K80 » 05 jan 2020 19:25

Ons ma heeft een paar jaar tafeltje dekje gereden.
Vond ze leuk en ze maakte er ook eenzame ouderen blij mee.
Vader van een maat van me rijd twee keer per week met de buurtbus.
Schoonmoeder zat bij de EHBO,
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor benefietdiner » 05 jan 2020 21:13

Wat houd vrijwilligerswerk eigenlijk in want vrijwilligerswerk is geen vrijblijvend werk.
Vrijwilligerswerk kent geen eenduidige definitie. Lees hier verder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijwilligerswerk
De definitie van de Rijksoverheid: Vrijwilligerswerk is werk dat u onbetaald en onverplicht doet, voor anderen of voor de samenleving. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ligerswerk
Welk vrijwilligerswerk je ook wil gaan doen klopt het woord vrijwillig aan het werk niet want zodra je je vrijwillig aangemeld hebt vervalt het vrijwillige aan het werk het wordt een verplichting met contract en al.

Yoshi

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor Yoshi » 05 jan 2020 21:16

Ik heb voor geen van mijn vrijwilligerswerk functies een contract getekend.

Maar vrijwillig is idd niet vrijblijvend. Je zal wel zaken moeten doen en woord moeten houden. Niets mis mee.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor benefietdiner » 05 jan 2020 21:55

Yoshi schreef:Ik heb voor geen van mijn vrijwilligerswerk functies een contract getekend.

Maar vrijwillig is idd niet vrijblijvend. Je zal wel zaken moeten doen en woord moeten houden. Niets mis mee.

Is toch wat meer regeltjes hoor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ganisaties

Yoshi

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor Yoshi » 05 jan 2020 22:20

benefietdiner schreef:Is toch wat meer regeltjes hoor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ganisaties

Ik werk gewoon fulltime betaald. Vrijwilligerswerk doe ik er naast.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor K80 » 05 jan 2020 22:54

Ik knip elk jaar de heg van mijn bejaarden buren ook mee, is dat ook vrijwilligers werk. :D
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2020 23:44

elburger schreef:Wegens omstandigheden heb ik sinds 1 ja meer dan tijd genoeg.
Verveling is een woord dewelke ik niet ken.
Ik denk erover om vrijwilligerswerk te gaan doen, maar vrijwilligerswerk is niet zo vrijwillig als het lijkt.

Ik heb vele jaren bestuursfuncties bekleed, maar dat is mij te zwaar geworden.

Ben bijzonder nieuwsgierig of en zo ja, welk vrijwilligerswerk door leen van dit forum wordt gedaan.\Misschien lees ik iets waarvan ik denk.......okeeee?!


Rondleidingen geven in museum Elburg niet iets voor jou? Of dingen organiseren in een buurtcentrum of zo?

Wat bij je past ligt een beetje aan waar je interesses liggen he.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor Duschka » 06 jan 2020 06:16

Vrijwilligerswerk kan denk ik heel breed ingevuld worden en het één is meer bindend dan het ander.
Ik ben zelf jarenlang bestuurslid en penningmeester geweest van twee stichtingen maar dat combineren met privé bleek te veel.
Inmiddels ben ik opnieuw ergens gevraagd in het bestuur, daar denk ik nog over na.
Ik ben vrijwilligers bij een ruilwinkel, dat is echt prima zelf invulbaar. Vrijwilliger bij een ouder-kind initiatief, ook goed zelf invulbaar.
Spring vaak bij op school en probeer daarnaast gewoon waar nodig hand- en spandiensten te verlenen voor wie dat nodig heeft in mn omgeving.

Hier zijn tehuizen altijd op zoek naar vrijwilligers, het ziekenhuis dito. De belbus, die mensen rijdt, als goedkoop alternatief voor een taxi dito.
Waarschijnlijk is er ook wel een vrijwilligersbank oid bij jullie in de buurt? Dan zou je de mogelijkheden van beide kanten eens rustig kunnen bekijken.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor Prisma23 » 06 jan 2020 07:42

Yoshi schreef:Ik heb voor geen van mijn vrijwilligerswerk functies een contract getekend.

Maar vrijwillig is idd niet vrijblijvend. Je zal wel zaken moeten doen en woord moeten houden. Niets mis mee.


Prima tip! Je kunt je ook altijd aanmelden als SJW-er!

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor elburger » 06 jan 2020 15:15

benefietdiner schreef

Wat houd vrijwilligerswerk eigenlijk in want vrijwilligerswerk is geen vrijblijvend werk.
Vrijwilligerswerk kent geen eenduidige definitie. Lees hier verder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijwilligerswerk
De definitie van de Rijksoverheid: Vrijwilligerswerk is werk dat u onbetaald en onverplicht doet, voor anderen of voor de samenleving. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ligerswerk
Welk vrijwilligerswerk je ook wil gaan doen klopt het woord vrijwillig aan het werk niet want zodra je je vrijwillig aangemeld hebt vervalt het vrijwillige aan het werk het wordt een verplichting met contract en al.


Vrijwilligerswerk is - naar ik heb ondervonden - niet echt vrijwillig.
Men gaat een zaak aan , aan dewelke voorwaarden worden gesteld, geëist.

Als voorbeeld neem ik deze casus.
Ik ben als vrijwilliger werkzaam om eens in de week, met een oudere die rolstoel afhankelijk is, een wandeling over onze wallen en door ons stadje te lopen.
Geen probleem.
Echter, het kan gebeuren dat er iets tussen komt, ziekte of iets dergelijks, dan gaat die wandeling niet door.
De persoon in kwestie moet ik dus teleurstellen, daar waar hij/zij een hele week naar uitgekeken heeft.
Ik kan dit niet over mijn hart krijgen om zulks iemand te moeten teleurstellen.
Zeer waarschijnlijk ga ik een grens over die ik eigenlijk niet over moet gaan omdat ik hierdoor een terugslagslag krijg.
Vandaar dat ik geen vrijwilligerswerk ambieer, maar liever spontaan ouderen bezoek en een gesprek o.i.d. aanga.
Ik heb recentelijk eens gereageerd op een oproep van de wereldwinkel.
Men zocht daar iemand met, en op het 1e oog was dit precies iets wat ik zou willen/kunnen.
Toen ik echter vroeg wat e.a. precies inhoudt, kwam mij daar toch een boel werk bij kijken waardoor ik hartelijk heb bedankt.
Het was iets waarvoor men zo 15 a 20 uur per week mee in de weer is, en dan ook nog veel in de avonduren.

Vandaar, dat ik mij helemaal aansluit bij het geschrevene van "benefietdiner" dat vrijwilligerswerk geen vrijwilligerswerk is, maar er altijd een verplichting aanhangt. ( als ik dat goed formuleer )

Ik denk dat ik ondertussen ruim 40 jaar "vrijwilligerswerk" heb gedaan, waarvan veel bestuurlijke functies, dat het nu ff moeilijk uitvogelen is wat nu bij mij past, zonder dat ik een teleurstelling wordt voor mensen die op mij rekenen.

Elburgers zijn botbekken, recht door zee, en bij ons is een woord een woord.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Vrijwillergerswerk

Berichtdoor elburger » 06 jan 2020 15:19

Marnix schreef

Wat bij je past ligt een beetje aan waar je interesses liggen he.


Mijn interesses zijn zeer breed, sociaal, sport, cultuur, maar mijn insteek als vrijwilliger is dat ik er voor de 100% voor moet gaan.
Iedereen staat er voor de 100% achter als men het iemand vraagt, er 100% voor gaan is een hele andere insteek.
Hen tijdens mijn bestuursfuncties zeer regelmatig meegemaakt dat men er zit voor de titel, ja zelf in kerkelijk vrijwilligerswerk
Triest.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Vrijwilligerswerk

Berichtdoor Bessensap » 06 jan 2020 18:43

Heb zelf lange tijd vrijwilligerswerk bij Vluchtelingenwerk gedaan. Bij de coördinator had ik aangegeven dat er momenten zouden zijn waarop ik onverwacht niet aanwezig zou kunnen zijn. Ze wist dus op voorhand dat het niet handig was om mij als enige verantwoordelijk te maken voor taken.

UIteindelijk kwam er een aangepast takenpakket uit waarbij ik alleen spreekuren draaide en nooit alleen aanwezig was. Was ik er wel, dan hadden mijn collega's het wat rustiger, was ik er niet dan hadden zij de gewone werkdruk.

Echt vrijwillig, zonder poespas er omheen en geen beloftes naar vluchtelingen die niet nagekomen konden worden.


Overigens hebben wij Rotterdammers een "niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit". Over rechtdoor zee en bot- of grof gebekt gesproken. ;-) 't Is maar net hoe jezelf gebruik maakt van je Elburgse-kwaliteiten. Wanneer je open en eerlijk bent kun je bijna overal vrijwilligerswerk vinden wat past bij jou (on)mogelijkheden.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten