Koffiecorner

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2021 15:45

StillAwake schreef:En (en dat heeft niks met het milieueffect te maken, maar puur het financiele plaatje) dat kun je gewoon salderen?


Het is een combinatie van milieu (67%) en financieel (33%) om zonnepanelen te nemen. Ik denk dat als ieder huishouden zijn eigen verbruik zou compenseren door dat natuurlijk op te wekken, dat al een hoop zou helpen. En dat een investering is die zich terugverdient is mooi meegenomen maar niet het belangrijkste. Het is dus een collectieve organisatie (Hilverzon) die deelnemers zoekt die een aantal zonnepanelen wil kopen. Als er dan voldoende animo is wordt er een gebouw volgelegd met zonnepanelen en de opbrengst wordt gemeten, de organisatie verkoopt te stroom en daar krijg je per paneel een aandeel van terug met dezelfde fiscale voordelen als wanneer je zelf panelen hebt die direct je meter laten teruglopen, dat regelen ze met de

En dat ze niet op ons huis liggen is door beschermd dorpgezicht en ongeschikte vorm / positie van het dak, daarom hebben we voor deze optie gekozen.

Provider: OM (samenom.nl)
Zonnendaken: Hilverzon.nu
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 16:00

Marnix schreef:Het is een combinatie van milieu (67%) en financieel (33%) om zonnepanelen te nemen. Ik denk dat als ieder huishouden zijn eigen verbruik zou compenseren door dat natuurlijk op te wekken, dat al een hoop zou helpen. En dat een investering is die zich terugverdient is mooi meegenomen maar niet het belangrijkste. Het is dus een collectieve organisatie (Hilverzon) die deelnemers zoekt die een aantal zonnepanelen wil kopen. Als er dan voldoende animo is wordt er een gebouw volgelegd met zonnepanelen en de opbrengst wordt gemeten, de organisatie verkoopt te stroom en daar krijg je per paneel een aandeel van terug met dezelfde fiscale voordelen als wanneer je zelf panelen hebt die direct je meter laten teruglopen, dat regelen ze met de

En dat ze niet op ons huis liggen is door beschermd dorpgezicht en ongeschikte vorm / positie van het dak, daarom hebben we voor deze optie gekozen.

Provider: OM (samenom.nl)
Zonnendaken: Hilverzon.nu

Mooi initiatief.
Wel ga ik me steeds meer afvragen hoe we met zonnepanelen moeten omgaan (hoewel ik ze zelf ook heb).
Technisch gezien kunnen we stroom nog steeds niet opslaan (zelfs accu's zijn uiteindelijk een chemische opslag), en we moeten nog steeds een backup hebben voor de nacht, of periodes van slecht weer.

Dit in je reactie op je opmerking "compenseren".
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 06 mei 2021 08:06

Inderdaad mooi initiatief! En je eigen opstalverzekering gaat niet omhoog, omdat het brandgevaar niet verhoogd wordt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2021 09:41

ajl schreef:Inderdaad mooi initiatief! En je eigen opstalverzekering gaat niet omhoog, omdat het brandgevaar niet verhoogd wordt.

Dat is een goeie...
Ik heb nooit bij mijn opstalverzekering melding gemaakt van zonnepanelen.
Zal er eens achteraan gaan!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2021 10:00

StillAwake schreef:Dat is een goeie...
Ik heb nooit bij mijn opstalverzekering melding gemaakt van zonnepanelen.
Zal er eens achteraan gaan!

Het was toevallig weer in het nieuws.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... veiligheid

Allemaal zaken waar je als koper op moet letten dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2021 10:09

Chaya schreef:Het was toevallig weer in het nieuws.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... veiligheid

Allemaal zaken waar je als koper op moet letten dus.

Gelukkig heb ik ze niet gelust, (ze staan bij mij parallel ipv in serie), en zitten ze niet in mijn dak geintegreerd.
Verder liggen ze in een separate groep vanaf de groepenkast.

Maar, ik zal het eens uitzoeken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Koffiecorner

Berichtdoor MoesTuin » 06 mei 2021 12:47

Ga ook eens je dak op om te checken op kraaien nesten onder je zonne panelen.
Vele (moderne :mrgreen: ) kraaien doen het niet meer in de primitieve boom huisvesting zoeken maar in de luxe en comfort tussen dak en zonnepanelen....
t Vergroot de kans op brandgevaar, maar dat snappen de kraaien uiteraard niet.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2021 13:20

MoesTuin schreef:Ga ook eens je dak op om te checken op kraaien nesten onder je zonne panelen.
Vele (moderne :mrgreen: ) kraaien doen het niet meer in de primitieve boom huisvesting zoeken maar in de luxe en comfort tussen dak en zonnepanelen....
t Vergroot de kans op brandgevaar, maar dat snappen de kraaien uiteraard niet.....

Daar heb ik al preventief iets op gevonden: de ruimte tussen dak en paneel is kleiner dan de ruimte die een vogel nodig heeft voor een nest.
Vanwege de constructie die ik heb toegepast (voornamelijk omdat ik niet wilde dat de wind er onder sloeg) is de nestelmogelijkheid al redelijk ondervangen ;-)

Maar: goede tip, ik zal in het nestelseizoen eens kijken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2021 21:24

StillAwake schreef:Mooi initiatief.
Wel ga ik me steeds meer afvragen hoe we met zonnepanelen moeten omgaan (hoewel ik ze zelf ook heb).
Technisch gezien kunnen we stroom nog steeds niet opslaan (zelfs accu's zijn uiteindelijk een chemische opslag), en we moeten nog steeds een backup hebben voor de nacht, of periodes van slecht weer.

Dit in je reactie op je opmerking "compenseren".


Voorlopig wordt er nog niet meer opgewekt dan verbruikt op bepaalde momenten en dat duurt nog we even. Dat je iets ernaast nodig hebt doet daar niets aan af. Dus als particulier je eigen stroomgebruik compenseren met panelen lijkt me prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Koffiecorner

Berichtdoor MoesTuin » 07 mei 2021 07:58

StillAwake schreef:Daar heb ik al preventief iets op gevonden: de ruimte tussen dak en paneel is kleiner dan de ruimte die een vogel nodig heeft voor een nest.
Vanwege de constructie die ik heb toegepast (voornamelijk omdat ik niet wilde dat de wind er onder sloeg) is de nestelmogelijkheid al redelijk ondervangen ;-)

Maar: goede tip, ik zal in het nestelseizoen eens kijken.


Klopt....als er teveel ruimte is komen kraaien nestelen...
Het is momenteel al nestel seizoen...heb al kraaien in de buurt af en aan zien vliegen met takjes e.d. bij huizen met zonnepanelen.
De kraaien verdwijnen ermee geheel onder de zonnepanelen....
Snap ze wel...iets met villa luxe op het zuiden uit de wind tegenover tochtig lekkend boomhutje op 5 hoog achter.... :muhahaha:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Haaibaai » 21 jun 2021 08:37

Afbeelding

Zo na de Lauden nu eerst maar is een heerlijk kop koffie. 8)
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 10:29

Afbeelding

Zo nu eerst maar is heerlijk koffie met een lichte krentenboterham naturel.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2021 10:55

Maar eens
Niet “maar is”

;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Haaibaai » 28 jun 2021 09:19

Afbeelding



Heerlijk KOFFIETIJD.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Haaibaai » 30 jun 2021 07:18

Afbeelding

De Lauden zijn gezongen/gebeden dus nu eerst maar is heerlijk ontbijten en daarbij een goede kop koffie. ;/ d:)b
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten