Koffiecorner

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 18:56

ajl schreef:Hebben jullie er geen moeite mee om voor zo weinig de wereld rond te vliegen?


Inmiddels wel iets meer. Laatste keer in het vliegtuig was 5 jaar terug inmiddels. Ik let er nu meer op maar ben niet zo tegen dat ik nooit meer een vliegtuig in stap, probleem is alleen dat het gemiddeld veel te veel gebeurt. Dus iedereen moet er wat verantwoordelijker mee omgaan. Prima als de prijs wat omhoog gaat als daarmee de natuur wordt gecompenseerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2021 19:11

ajl schreef:Hebben jullie er geen moeite mee om voor zo weinig de wereld rond te vliegen?

Nee.
Het meeste vlieg ik zakelijk, daar heb ik al helemaal niks over te zeggen.
Privé maximaal 1× per jaar, en als er een verbinding is pakken we privé de trein.
Maar echt problematisch vind ik het niet.

Komt misschien ook omdat het na zoveel jaar ook de normaalste zaak van de wereld geworden is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 03 mei 2021 19:36

Het is voor ons een reden om niet te vliegen en ook op ander vlak keuzes te maken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 22:28

ajl schreef:Het is voor ons een reden om niet te vliegen en ook op ander vlak keuzes te maken.


Is die keuze vooral principieel of ook financieel? Ik vind persoonlijk die keuze met twee kinderen ook makkelijker te maken omdat een vliegavakantie met z’n vieren gewoon een stuk duurder is maar die principiele kan van de keuze wordt daardoor ook wel heel makkelijk gemaakt. Ik vind het dan ook jammer can het geld maar als ik opeens een bak geld zou krijgen zou ik een deel zeker in de natuur investeren. Maar ik zou dan bij leven en welzijn ook een mooie reis met vrouw en kinderen gaan maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 04 mei 2021 07:04

Marnix schreef:Is die keuze vooral principieel of ook financieel? Ik vind persoonlijk die keuze met twee kinderen ook makkelijker te maken omdat een vliegavakantie met z’n vieren gewoon een stuk duurder is maar die principiele kan van de keuze wordt daardoor ook wel heel makkelijk gemaakt. Ik vind het dan ook jammer can het geld maar als ik opeens een bak geld zou krijgen zou ik een deel zeker in de natuur investeren. Maar ik zou dan bij leven en welzijn ook een mooie reis met vrouw en kinderen gaan maken.


Principieel en stapje voor stapje. Wij proberen de auto steeds meer te laten staan en pakken vaker de fiets. Wij eten minder vlees en eten vooral seizoensprodukten. Als wij iets nodig hebben, kijken we eerst op marktplaats voordat we het eventueel nieuw aanschaffen. Op dit moment verdiepen wij ons wat meer in microplastic in verzorgingsprodukten en staan op het punt om daar ook een overstap in de maken. En nee, we zijn geen prototype geitenwollen sokken op sandalen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 04 mei 2021 08:10

ajl schreef:Het is voor ons een reden om niet te vliegen en ook op ander vlak keuzes te maken.

Dat snap ik wel.
Het is alleen voor mijn gevoel heel raar als ik zakelijk wel de hele wereld overvlieg, en dat privé ineens niet zou mogen.
Ik ben er wel wat kritischer in geworden (vroeger vloog ik ook regelmatig naar plaatsen als Hamburg, waar je met de trein uiteindelijk van deur tot deur maar een half uur langer over doet).
Overigens ben ik privé nog nooit buiten Europa geweest (op een reis naar New York na, maar zelfs die was deels zakelijk).

Voor ons is het een tijd zo geweest dat ik om het weekend van Stavanger naar Rotterdam vloog (mijn gezin zat in NL, ik in N), maar dat werd inderdaad af en toe genant.

Wie weet krijg ik deze vliegschaamte ooit ook nog ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 04 mei 2021 08:25

ajl schreef:Principieel en stapje voor stapje. Wij proberen de auto steeds meer te laten staan en pakken vaker de fiets. Wij eten minder vlees en eten vooral seizoensprodukten. Als wij iets nodig hebben, kijken we eerst op marktplaats voordat we het eventueel nieuw aanschaffen. Op dit moment verdiepen wij ons wat meer in microplastic in verzorgingsprodukten en staan op het punt om daar ook een overstap in de maken. En nee, we zijn geen prototype geitenwollen sokken op sandalen.

Goed bezig!
Ik ben om eerlijk te zijn nog niet heel veel verder gekomen dan zonnepanelen, en het isoleren van mijn huis.
En ik moet eerlijk zijn: dat is een financiele overweging geweest, en geen principiele...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 04 mei 2021 08:34

StillAwake schreef:Goed bezig!
Ik ben om eerlijk te zijn nog niet heel veel verder gekomen dan zonnepanelen, en het isoleren van mijn huis.
En ik moet eerlijk zijn: dat is een financiele overweging geweest, en geen principiele...


Zonnepanelen en isoleren van het huis staan nog op ons lijstje. Eerst de rest bewoonbaar maken en daarna de volgende stap

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2021 09:09

ajl schreef:Principieel en stapje voor stapje. Wij proberen de auto steeds meer te laten staan en pakken vaker de fiets. Wij eten minder vlees en eten vooral seizoensprodukten. Als wij iets nodig hebben, kijken we eerst op marktplaats voordat we het eventueel nieuw aanschaffen. Op dit moment verdiepen wij ons wat meer in microplastic in verzorgingsprodukten en staan op het punt om daar ook een overstap in de maken. En nee, we zijn geen prototype geitenwollen sokken op sandalen.


Haha je hoeft mij niet te overtuigen hoor. Wij eten omgeveer de helft van de week vegetarisch en als we vlees eten verantwoord(er) vlees, doen ook veel met de fiets, hebben zonnepanelen en bezig met isolatie, hebben zeep- en shampoobars en glazen tandpasta-potjes etcetera ;-) En dus 5 jaar niet gevlogen en daar komen vast nog wel wat jaartjes bij. Als ik wel een keer een citytrip ga doen of zo zal ik zeker kijken naar alternatieven, alleen zijn die er niet altijd als je wat verder weg wil. Maar als ik dan ooit toch ga vliegen voel ik me ook niet heel schuldig met die ene vlucht in jaren tijd waar het voor sommigen vaste prik is. Als iedereen net zo vaak zou vliegen als ik de laatste tijd doe zou er niets aan de hand zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 04 mei 2021 09:11

ajl schreef:Zonnepanelen en isoleren van het huis staan nog op ons lijstje. Eerst de rest bewoonbaar maken en daarna de volgende stap

logisch.
Dat is ook bij ons het sluitstuk van de verbouwing geweest...

Overigens is het wel handig om, als je nu toch alles overhoop hebt liggen, nu vast een PVC-pijpje (tip: 3/4 ipv 5/8) naar je zolder te leggen, zodat de zonnepanelen ook op een nette en onzichtbare manier aan je huisinstallatie kunnen worden toegevoegd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 04 mei 2021 09:16

StillAwake schreef:logisch.
Dat is ook bij ons het sluitstuk van de verbouwing geweest...

Overigens is het wel handig om, als je nu toch alles overhoop hebt liggen, nu vast een PVC-pijpje (tip: 3/4 ipv 5/8) naar je zolder te leggen, zodat de zonnepanelen ook op een nette en onzichtbare manier aan je huisinstallatie kunnen worden toegevoegd.


Dat hebben inderdaad we gedaan toen er een nieuw dak met dakopbouw op moest. De aansluiting ligt al klaar. Nu de rest nog. Het zal bij ons ook het sluitstuk zijn. Eerst de schuur bouwen en een deel van het dak vervangen van de keuken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2021 16:36

Die van mij liggen gewoon op een dak van de plaatselijke waterzuivering. Klein beetje per jaar betalen voor het onderhoud en dan heb ik nergens meer omkijken naar :-) Onze zadeldaken en in welke richting ze staan zijn ook niet zo geschikt voor panelen en daarnaast is het beschermd dorpsgezicht dus tja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 09:13

Marnix schreef:Die van mij liggen gewoon op een dak van de plaatselijke waterzuivering. Klein beetje per jaar betalen voor het onderhoud en dan heb ik nergens meer omkijken naar :-) Onze zadeldaken en in welke richting ze staan zijn ook niet zo geschikt voor panelen en daarnaast is het beschermd dorpsgezicht dus tja.

Die huur ja dan, of heb je in volledig eigendom?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2021 11:17

StillAwake schreef:Die huur ja dan, of heb je in volledig eigendom?


Volledig eigendom. Dus de opgewekte stroom wordt gewoon gekocht en dat wordt verrekend met de energienota. Je ziet het alleen niet op je eigen meter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2021 11:58

Marnix schreef:Volledig eigendom. Dus de opgewekte stroom wordt gewoon gekocht en dat wordt verrekend met de energienota. Je ziet het alleen niet op je eigen meter.

En (en dat heeft niks met het milieueffect te maken, maar puur het financiele plaatje) dat kun je gewoon salderen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten