Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor 607 » 09 sep 2023 16:58

Marnix schreef:Toch is de fietsersbond niet voor een helmplicht. Voor een deel omdat het mesnen zou kunnen ontmoedigen in het fietsen en voor een deel omdat je ook moet kijken naar andere factoren. Bijvoorbeeld telefoongebruik in het verkeer, als dat bijdraagt aan toename van ongelukken, moet je dan iedereen daarom een helm laten dragen? E-bikes zorgen voor toename van het aantal ongelukken, met name omdat veel ouderen hem gebruiken. Bestelbusjes ook maar wordt het dan niet een soort victim blaming?

Dus ik snap wel dat ze het bij een advies laten en zich vooral richten op de kwetsbare doelgroepen (kinderen en ouderen, evt e-bikers) en zich verder meer richten op veilig verkeersgedrag want daarmee valt zoveel te voorkomen. Persoonlijk doe ik dus geen helm op als ik met mijn gewone fiets fiets. Op mijn mtb doe ik het wel als ik parcours ga fietsen maar als ik op rustig tempo een rondje over de hei of door mijn woonplaats doe zet ik ook niet altijd een helm op.

Interessant om te horen. Ik ben benieuwd in hoeverre het mensen daadwerkelijk zou ontmoedigen om te gaan fietsen. Ik zou het in ieder geval niet minder doen, lijkt me, maar ik heb dan ook geen rijbewijs. Ik denk wel dat een ongeluk je altijd kan overkomen, ook als je je aan de regels houdt!

Gruezi schreef:Ik ben even nieuwsgierig hoor, maar mag ik vragen wat je er precies zo vervelend aan vond? Het idee, of juist dat je echt voelt dat er wat op je hoofd zit, vul maar in?

Ik heb een wat ouder familielid dat een keer heel naar terecht gekomen is na een val met een e-bike, maar nog steeds geen helm draagt ''want dan voel ik de wind niet door mijn haar''. Ik was eerlijk gezegd te verbaasd om met een rationeel antwoord te komen. Na het telefoongesprek schieten er dan natuurlijk wel gepaste opmerkingen binnen maar ik heb het er maar bij gelaten, maar het schiet me nog best vaak in gedachten :)

Dat is een leuke anekdote. :lol: Ik vond het klemmende gevoel beklemmend, en het was onhandig omdat ik normaal nagenoeg altijd een pet draag buiten (dus sowieso niet de wind door m'n haar ;)). In Luxemburg heb ik toen zo'n elastische klep gekocht die je onder een helm kunt dragen, wat hetzelfde effect had (het ongemak van de zon verminderen), maar toch minder fijn voelde. Ik zal hier wel bij zeggen dat ik autisme heb, en hoogsensitief ben. Ik kan me goed voorstellen dat ik er daardoor bovengemiddeld veel last van had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2023 23:42

Gruezi schreef:Ik ben even nieuwsgierig hoor, maar mag ik vragen wat je er precies zo vervelend aan vond? Het idee, of juist dat je echt voelt dat er wat op je hoofd zit, vul maar in?

Ik heb een wat ouder familielid dat een keer heel naar terecht gekomen is na een val met een e-bike, maar nog steeds geen helm draagt ''want dan voel ik de wind niet door mijn haar''. Ik was eerlijk gezegd te verbaasd om met een rationeel antwoord te komen. Na het telefoongesprek schieten er dan natuurlijk wel gepaste opmerkingen binnen maar ik heb het er maar bij gelaten, maar het schiet me nog best vaak in gedachten :)


Het is warm als het buiten warm is en voelt wat beknellend.

Maar er spelen ook gevoelsargumenten mee, dat je al tientsallen jaren zonder helm fietst en nog nooit wat hebt gehad waarschijnlijk. Dat het verkeer in Nederland best veilig is en het vooral ouderen / kinderen / e-bikers en appende tieners zijn die risico lopen. En voor een deel klopt dat ook wel en moet je ook een afweging maken tussen de voordelen en de nadelen.

Ander prakisch punt is waar je je helm laat. Want wij gebruiken de fiets ook gewoon om naar de stad te gaan om te winkelen, loop je de hele dag met je helm rond, of je moet hem bij je fiets laten maar ja, wordt hij dan niet gejat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor 607 » 10 sep 2023 12:49

Marnix schreef:Ander prakisch punt is waar je je helm laat. Want wij gebruiken de fiets ook gewoon om naar de stad te gaan om te winkelen, loop je de hele dag met je helm rond, of je moet hem bij je fiets laten maar ja, wordt hij dan niet gejat?

Dat is een goed punt, daar had ik nog niet over nagedacht. M'n pet stop ik in m'n rugzak, maar een helm neemt wel veel ruimte in...

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 10 sep 2023 15:44

Marnix schreef:Ander prakisch punt is waar je je helm laat. Want wij gebruiken de fiets ook gewoon om naar de stad te gaan om te winkelen, loop je de hele dag met je helm rond, of je moet hem bij je fiets laten maar ja, wordt hij dan niet gejat?

Zo hee, daar heb ik niet over nagedacht. Hier gaatie namelijk gewoon aan het stuur, ook op bv grote(re) treinstations, en rustig voor een hele middag en in een enkel geval gewoon een hele nacht. De fiets zelf vergeet ik ook wel eens op slot te zetten, en dat is toch een fiets die een autootje waard is.
Nu ik er over nadenk: hier op het kleine Playmobil-stationnetje staan rustig de hele dag elektrische fietsen gestald, en die staan niet op slot en ook niet aan een ketting o.i.d. Heb nog nooit gehoord dat er een fiets of helm is gestolen (niet dat als je het nooit hoort het dan niet gebeurt natuurlijk maar je snapt me wel).

Ik zou er over denken om dan bv een opvouwbare shopper mee te nemen en daar je helmen in te doen, maar ik kan me ook best voorstellen dat dat niet altijd even handig is, zeker niet als er nog kleine kinderen meegaan en daar op gelet moeten worden en zo :)

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 10 sep 2023 15:53

607 schreef:Interessant om te horen. Ik ben benieuwd in hoeverre het mensen daadwerkelijk zou ontmoedigen om te gaan fietsen. Ik zou het in ieder geval niet minder doen, lijkt me, maar ik heb dan ook geen rijbewijs. Ik denk wel dat een ongeluk je altijd kan overkomen, ook als je je aan de regels houdt!

Ja, je hebt natuurlijk altijd nog anderen op de weg die wellicht minder oplettend zijn, dan zit het toch in een klein hoekje inderdaad :)

607 schreef:Dat is een leuke anekdote. :lol: Ik vond het klemmende gevoel beklemmend, en het was onhandig omdat ik normaal nagenoeg altijd een pet draag buiten (dus sowieso niet de wind door m'n haar ;)). In Luxemburg heb ik toen zo'n elastische klep gekocht die je onder een helm kunt dragen, wat hetzelfde effect had (het ongemak van de zon verminderen), maar toch minder fijn voelde. Ik zal hier wel bij zeggen dat ik autisme heb, en hoogsensitief ben. Ik kan me goed voorstellen dat ik er daardoor bovengemiddeld veel last van had.
Dank voor je toelichting! Dat klinkt in elk geval zeker logisch (net zoals de warmte, zoals Marnix noemt), en je laatste statement zeker!

Ik ga morgen overigens voor 3 dagen mtb-en in de buurt van Lauterbrunnen. Daar ben ik nog nooit met de fiets geweest, dus ik ben benieuwd. Wordt ook een beetje een combi met hiken, dus het zullen niet veel fiets-km worden. Het wordt maandag en dinsdag ook daar prettig warm en @Marnix: ik onderschrijf je argument met de warmte. Ik heb heel veel haar en steek in de ochtend altijd veel tijd in het zo vlechten dat het met de helm prettig voelt. Ik heb het om des schoonheidswille ook een paar keer niet gedaan maar dat was echt niet fijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2023 21:57

Hoe doen vrouwen dat dan met een helm?

Gisteren met 31 graden wel netjes een helm op op
Het mtb-parcours trouwens.

Veel plezier in Lauterbrunnen! Schijnt prachtig te zijn!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor 607 » 13 sep 2023 11:46

Ik wilde vandaag weer eens met GPS fietsen omdat dat van pas kon komen bij het vinden van een winkel waar ik naartoe wilde, maar heb hem toen per ongeluk teruggezet naar fabrieksinstellingen... #-o Hoezo gaat dat zo makkelijk?? :-k
Overigens heb ik m'n bestemming zonder navigatiehulp ook makkelijk gevonden. :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2023 12:03

607 schreef:Ik wilde vandaag weer eens met GPS fietsen omdat dat van pas kon komen bij het vinden van een winkel waar ik naartoe wilde, maar heb hem toen per ongeluk teruggezet naar fabrieksinstellingen... #-o Hoezo gaat dat zo makkelijk?? :-k
Overigens heb ik m'n bestemming zonder navigatiehulp ook makkelijk gevonden. :)


Geen idee, ik fiets nooit met gps. Als ik het echt niet weet kijk ik op mijn telefoon. Je hebt ook wel systemen dat je die op je stuur kan bevestigen, dan kan je Google Maps aanzetten tijdens het fietsen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor 607 » 13 sep 2023 12:07

Marnix schreef:Geen idee, ik fiets nooit met gps. Als ik het echt niet weet kijk ik op mijn telefoon. Je hebt ook wel systemen dat je die op je stuur kan bevestigen, dan kan je Google Maps aanzetten tijdens het fietsen.

Ik heb zo'n systeem voor m'n gps inderdaad, maar ik heb geen smartphone. Ik ben overigens niet erg tevreden over de algehele kwaliteit van de software op m'n gps (Garmin eTrex 22x). Ze zullen concurrentie met smartphones wel hebben opgegeven, en op het gebied van gps voor bergwandelaars etc is er niet genoeg concurrentie vrees ik... het laat best te wensen over eigenlijk. Maar goed, het is vaak wel heel nuttig, bij gebrek aan smartphone. :) (nou ja, 'gebrek' zou ik het niet willen noemen... ;P)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2023 15:21

607 schreef:Ik heb zo'n systeem voor m'n gps inderdaad, maar ik heb geen smartphone. Ik ben overigens niet erg tevreden over de algehele kwaliteit van de software op m'n gps (Garmin eTrex 22x). Ze zullen concurrentie met smartphones wel hebben opgegeven, en op het gebied van gps voor bergwandelaars etc is er niet genoeg concurrentie vrees ik... het laat best te wensen over eigenlijk. Maar goed, het is vaak wel heel nuttig, bij gebrek aan smartphone. :) (nou ja, 'gebrek' zou ik het niet willen noemen... ;P)


Ik ken weinig mensen van jouw leeftijd die geen smartphone hebben. Wat is daar de reden voor? Ik zou echt niet zonder kunnen, voor navigatie, communicatie, als je ergens naartoe moet en de weg niet kent of de treintijden en dat soort dingen, voor betalen / bankieren, nieuws, tegenwoordig heeft alles tweestapsverificatie en ga zo maar door :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 14 sep 2023 17:48

Marnix schreef:Hoe doen vrouwen dat dan met een helm?

Gisteren met 31 graden wel netjes een helm op op
Het mtb-parcours trouwens.

Veel plezier in Lauterbrunnen! Schijnt prachtig te zijn!

Dank, het was inderdaad prachtig. Werkelijk fietsen/wandelen in een ansichtkaart, echt een aanrader :)
Heb niet gek veel gefietst helaas maar dat kwam vanwege een naar ongeval langs de route (niet met mijzelf overigens), en toen heb ik het gestaakt. Komende lente hopelijk een herkansing :)

En hoe vrouwen dat doen met een helm: dusdanig vlechten (in mijn geval) dat je er geen last van hebt, maar het duurde even eer ik de ideale methode vond. Met een vlecht 'op' je hoofd gaat een helm op den duur enorm knellen. Dat is een beetje proefondervindelijk uitvinden wat prettig zit, en het scheelt daarbij ook of je een hele dag gaat of een paar uur, althans, in mijn geval.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2023 19:46

Gruezi schreef:Dank, het was inderdaad prachtig. Werkelijk fietsen/wandelen in een ansichtkaart, echt een aanrader :)
Heb niet gek veel gefietst helaas maar dat kwam vanwege een naar ongeval langs de route (niet met mijzelf overigens), en toen heb ik het gestaakt. Komende lente hopelijk een herkansing :)


Maar volgende keer heb je net zoveel kans om te vallen dus ik snap de logica om te stoppen niet. Hd je niet beter door kunnen fietsen, misschien met net iets meer voorzichtigheid?

En hoe vrouwen dat doen met een helm: dusdanig vlechten (in mijn geval) dat je er geen last van hebt, maar het duurde even eer ik de ideale methode vond. Met een vlecht 'op' je hoofd gaat een helm op den duur enorm knellen. Dat is een beetje proefondervindelijk uitvinden wat prettig zit, en het scheelt daarbij ook of je een hele dag gaat of een paar uur, althans, in mijn geval.


Ik denk dat je het beter los kan houden, helm op en de achterkant aandraaien. En anders is een bandana of een brede hoofdband denk ik de makkelijkste oplossing.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 14 sep 2023 20:09

Marnix schreef:Maar volgende keer heb je net zoveel kans om te vallen dus ik snap de logica om te stoppen niet. Hd je niet beter door kunnen fietsen, misschien met net iets meer voorzichtigheid?

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Het was een ongeval langs de route (en niet op) en ik was het niet zelf maar een basejumper. Ik ben dus niet zelf gevallen o.i.d. :)

Marnix schreef:Ik denk dat je het beter los kan houden, helm op en de achterkant aandraaien. En anders is een bandana of een brede hoofdband denk ik de makkelijkste oplossing.

Heb ik zeker geprobeerd maar dat zit niet heel prettig. Het is denk ik toch heel persoonlijk wat men fijn vindt :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2023 22:13

Gruezi schreef:Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Het was een ongeval langs de route (en niet op) en ik was het niet zelf maar een basejumper. Ik ben dus niet zelf gevallen o.i.d. :)


Dat snap ik maar je hebt zelf vervolgens niet meer gefietst zeg je?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gruezi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 aug 2023 13:06
Locatie: CH

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Gruezi » 15 sep 2023 06:15

Marnix schreef:Dat snap ik maar je hebt zelf vervolgens niet meer gefietst zeg je?

Dat klopt. Dat was omdat ik getuige was van het ongeluk en eerste hulp heb verleend.
(https://www.polizei-schweiz.ch/lauterbr ... diert-tot/)
Daarna was mijn zin in fietsen wel weg eigenlijk.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten