Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marlies31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2021 14:54

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marlies31 » 24 sep 2021 11:55

Vandaag 26 km gefietst.

Dit jaar 1275km ~

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 24 sep 2021 20:08

StillAwake schreef:Ik maak er in elk geval een sport van om bij ons in de bebouwde kom de gemiddelden van die wielrenners omlaag te brengen ;-)
Met toerfietsers heb ik die moeite dan weer niet...


Denk jij dat je de verkeersveiligheid een dienst bewijst als je met je auto wielrennertjes gaat zitten pesten?
:-k

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 24 sep 2021 20:15

StillAwake schreef:Dat maakt dus wél uit, als je de snelheid het belangrijkst vindt staat de veiligheid op 2 (of nog lager).
Prima als mensen met alle geweld een bepaald gemiddelde willen halen, maar laat ze dat dan lekker op een circuit doen!


Tjonge jongen.. ik bedoelde helemaal niet dat het geen hol uitmaakt of je met 20 of met 40 door de bebouwde kom scheurt. Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen aan de situatie. En als de weg en situatie het toelaat kan je gewoon lekker doortrappen hoor, niks mis mee.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 24 sep 2021 20:37

elbert schreef:Mee eens, het gaat vooral om het plezier. Maar bij mij geldt wel dat ik in de gaten houd wat mijn gemiddelde is. Gaat die omlaag, dan check ik wel bijv. mijn bandenspanning. Vaak blijkt die dan ook te laag te zijn. :wink:



Soms rijd ik bewust zonder teller (of ik merk dat de batterij per abuis leeg is 8-[ ) zodat je niet gefixeerd op dat ding. Niet dat ik nou zo nodig een bepaald gemiddelde moet trappen als ik hem wel gebruik, maar je kijkt er ongemerkt veel naar. Terwijl als je een ontspannen rondje wil rijden je meer van de omgeving geniet wanneer je teller je niet afleidt.

Snelheid is ook wel relatief hoor. In de winter rijd je vaak wat langzamer en wijt dat vaak aan de benen die wat minder oefening krijgen in dat seizoen maar luchtdruk schijnt daarin een grote factor te zijn.


elbert schreef:
Ik weet niet of de gemiddelde snelheid zo'n dingetje is bij wielrenners. Ik merk wel dat door het fietsen het adrenalineniveau omhoog gaat en je niet teveel gehinderd wil worden door ander verkeer. Niet een goede houding natuurlijk, maar dat doet lichamelijke inspanning wel met je. Tenminste, dat is mijn ervaring.


Voor sommigen (trimmers, recreanten) is het een heel dingetje en doen er heel veel aan om het op te krikken. Teller pauzeren wanneer je moet afremmen voor een verkeerslicht, teller niet aanzetten direct bij vertrek maar pas bij uitrijden stad of dorp en idem bij terugkomst.. dat soort truckjes.

Wedstrijdrenners trainen over het algemeen heel rustig op de weg. Rijden bijna altijd rustig rond de 30 en rijden alleen hard tijdens (traninings)wedstrijden.

Ik herken het wel als je er lekker inzit en je moet in de remmen dat dat niet zo leuk is maar kan me er niet echt over opwinden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2021 08:20

:-oo
pindas83 schreef:Denk jij dat je de verkeersveiligheid een dienst bewijst als je met je auto wielrennertjes gaat zitten pesten?
:-k

Wellicht niet.
Maar ik zal ze toch (bij ons in de straat) dwingen de snelheid eruit te halen als ik de mogelijkheid heb.

Vooral die gasten die denken dat een woonerf een racebaan is krijgen van mij geen ruimte.

Wellicht ook niet bevorderlijk voor de veiligheid, maar ik zie liever een wielrenner afgevoerd worden met een gebroken sleutelbeen dan dat ik een peuter zie worden aangereden, waarna de wielrenner doorrijdt alsof het Lance Armstrong zelf is.
En helaas is dat tweede al meermaals gebeurd, het eerste nog niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor StillAwake » 25 sep 2021 08:30

pindas83 schreef:Tjonge jongen.. ik bedoelde helemaal niet dat het geen hol uitmaakt of je met 20 of met 40 door de bebouwde kom scheurt. Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen aan de situatie. En als de weg en situatie het toelaat kan je gewoon lekker doortrappen hoor, niks mis mee.

Als jij zo fietst val je niet in de categorie die door ondergetekende gedwongen wordt te remmen.

En geloof me, als zo'n dwaas je buurmeisje aanrijdt, doorrijdt omdat zijn rondje af moet, en hij fietste al achteraan en vervolgens het lef heeft de schade aan zijn fiets op de ouders te proberen te verhalen is het begrip op.
Als ik mijn eigen oprit aan het vegen ben, en zo'n koekwous scheld me verrot omdat hij via mijn oprit iemand wilde inhalen is mijn begrip voor de hele groep weg.
Als mijn vrouw een door rood racende wielrenner aanrijdt, en aansprakelijk is omdat de wielrenner de zwakkere verkeersdeelnemer is terwijl hij verklaarde niet te hebben geremd omdat hij een record aan het halen was qua gemiddelde: het voordeel van de twijfel is dan geen item meer.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 26 sep 2021 21:13

StillAwake schreef:Als jij zo fietst val je niet in de categorie die door ondergetekende gedwongen wordt te remmen.

En geloof me, als zo'n dwaas je buurmeisje aanrijdt, doorrijdt omdat zijn rondje af moet, en hij fietste al achteraan en vervolgens het lef heeft de schade aan zijn fiets op de ouders te proberen te verhalen is het begrip op.



Een hele opluchting….

Maar is jouw straat onderdeel van een parcours waar een criterium wordt gereden dan, dat hij al achteraan fietste? Ik snap de situatie niet zo goed geloof ik :-k

StillAwake schreef:
Als ik mijn eigen oprit aan het vegen ben, en zo'n koekwous scheld me verrot omdat hij via mijn oprit iemand wilde inhalen is mijn begrip voor de hele groep weg.
Als mijn vrouw een door rood racende wielrenner aanrijdt, en aansprakelijk is omdat de wielrenner de zwakkere verkeersdeelnemer is terwijl hij verklaarde niet te hebben geremd omdat hij een record aan het halen was qua gemiddelde: het voordeel van de twijfel is dan geen item meer.


Ja heel stom natuurlijk. Ik zou verhuizen denk wanneer het hier zo’n wild westen was.

Het omgekeerde gebeurt overigens ook hoor. Scheldpartijen en verwensingen wanneer er gewoon normaal ingehaald wordt op fietspaden. Automobilisten die bewust geen voorrang verlenen, afsnijden, geen ruimte geven terwijl het er wel is. Als iedereen nou eens wat meer rekening met elkaar hield zou het er een stuk leuker en veiliger op worden. Maar helaas heb je altijd idioten ertussen zitten. En die rijden echt niet altijd op een racefiets.

Zaterdag 55km (zonder negeren rode lichten, aanrijden kinderen en uitschelden buurtbewoners :wink: )
Vandaag 12,5km met vrouw en kind (+ 27km virtueel)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor StillAwake » 27 sep 2021 07:36

pindas83 schreef:Een hele opluchting….

Maar is jouw straat onderdeel van een parcours waar een criterium wordt gereden dan, dat hij al achteraan fietste? Ik snap de situatie niet zo goed geloof ik :-k
Welnee.
Stgerker nog: de straat loopt dood, voor auto's en fietsers, maar aan het einde van de straat kun je via een kort voetpad doorsteken naar een dijkje.
Deze "sluiproute"is helaas ook door wielrenners ontdekt.
En het zijn een paar groepen uit naburige dorpen die zo hard mogelijk gaan fietsen.
En blijkbaar is het zo dat je, als je eenmaal achteraan terecht komt, tot de ontdekking komt dat neimand op je wacht als je neit snel genoeg bent.
pindas83 schreef:
Ja heel stom natuurlijk. Ik zou verhuizen denk wanneer het hier zo’n wild westen was.
Verder woon ik er prima, het zijn alleen een paar groepen die denken dat ze boven de wet staan, maar dat heb je ongetwijfeld overal.
pindas83 schreef:Het omgekeerde gebeurt overigens ook hoor. Scheldpartijen en verwensingen wanneer er gewoon normaal ingehaald wordt op fietspaden. Automobilisten die bewust geen voorrang verlenen, afsnijden, geen ruimte geven terwijl het er wel is. Als iedereen nou eens wat meer rekening met elkaar hield zou het er een stuk leuker en veiliger op worden. Maar helaas heb je altijd idioten ertussen zitten. En die rijden echt niet altijd op een racefiets.
daar heb je absoluut gelijk in. Maar het valt wel op dat wielrenners over het algemeen nette weggebruikers zijn, maar dat ze stoppen met nadenken zodra ze in een pelotonnetje terecht komen.
Dan denken ze blijkbaar dat de rest wel voor ze nadenkt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 29 sep 2021 07:50

Gisteren 67 km met bijna op het eind een domme val. Vorige week reed ik al over een nieuw aangelegd fietspad. Niets aan de hand. Gisteren draaide ik opnieuw dit fietspad op, maar toen bleek dat er grind was neergelegd (blijkbaar om ingereden te worden), zodat mijn voorwiel weggleed en ik door het grind over de grond schoof. Ik heb er gelukkig niets ernstigs aan overgehouden, wel een aantal schaafwonden. :?
Jaarstand 3067 km.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 03 okt 2021 19:08

StillAwake schreef:Welnee.
Stgerker nog: de straat loopt dood, voor auto's en fietsers, maar aan het einde van de straat kun je via een kort voetpad doorsteken naar een dijkje.
Deze "sluiproute"is helaas ook door wielrenners ontdekt.
En het zijn een paar groepen uit naburige dorpen die zo hard mogelijk gaan fietsen.
En blijkbaar is het zo dat je, als je eenmaal achteraan terecht komt, tot de ontdekking komt dat neimand op je wacht als je neit snel genoeg bent.
Verder woon ik er prima, het zijn alleen een paar groepen die denken dat ze boven de wet staan, maar dat heb je ongetwijfeld overal. daar heb je absoluut gelijk in. Maar het valt wel op dat wielrenners over het algemeen nette weggebruikers zijn, maar dat ze stoppen met nadenken zodra ze in een pelotonnetje terecht komen.
Dan denken ze blijkbaar dat de rest wel voor ze nadenkt.


Duidelijk. En ik begrijp dat het irritant kan zijn en bovendien gevaarlijk is.
Dit deden wij alleen op een autoluw vierkante (a8km) in de polder waar je geen overlast veroorzaakt of op een circuit inderdaad. Nu doen we dat eerste eigenlijk nooit meer sinds Corona. Bovendien is het wegdek zo slecht geworden dat je soms het idee hebt op een kasseienstrook in Parijs Roubaix te rijden.
Dus nu meestal alleen en heel soms nog een klein wedstrijdje waar we op circuit rijden of een toertje met een paar en dan rustig.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 03 okt 2021 19:10

elbert schreef:Gisteren 67 km met bijna op het eind een domme val. Vorige week reed ik al over een nieuw aangelegd fietspad. Niets aan de hand. Gisteren draaide ik opnieuw dit fietspad op, maar toen bleek dat er grind was neergelegd (blijkbaar om ingereden te worden), zodat mijn voorwiel weggleed en ik door het grind over de grond schoof. Ik heb er gelukkig niets ernstigs aan overgehouden, wel een aantal schaafwonden. :?
Jaarstand 3067 km.


Ai. Schaafwonden zijn pijnlijk en verstoren je nachtrust maar je word er wel gehard door :wink:
Sterkte met herstel.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor StillAwake » 04 okt 2021 07:19

pindas83 schreef:Duidelijk. En ik begrijp dat het irritant kan zijn en bovendien gevaarlijk is.
Dit deden wij alleen op een autoluw vierkante (a8km) in de polder waar je geen overlast veroorzaakt of op een circuit inderdaad. Nu doen we dat eerste eigenlijk nooit meer sinds Corona. Bovendien is het wegdek zo slecht geworden dat je soms het idee hebt op een kasseienstrook in Parijs Roubaix te rijden.
Dus nu meestal alleen en heel soms nog een klein wedstrijdje waar we op circuit rijden of een toertje met een paar en dan rustig.

Ik heb niks tegen wedstrijden, en ik heb niks tegen wielrenners.
Het valt me alleen op dat veel wielrenners, zodra ze met een grote groep gaan fietsen, alle fatsoensregels, alle verkeersregels en alle gezond denkwerk overboord gooien onder het motto: de voorsten zullen wel hebben opgelet...

En als er een wedstrijd georganiseerd wordt: prima, maar zorg dan ook voor verkeersregelaars.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2021 09:34

StillAwake schreef:Ik heb niks tegen wedstrijden, en ik heb niks tegen wielrenners.
Het valt me alleen op dat veel wielrenners, zodra ze met een grote groep gaan fietsen, alle fatsoensregels, alle verkeersregels en alle gezond denkwerk overboord gooien onder het motto: de voorsten zullen wel hebben opgelet...

En als er een wedstrijd georganiseerd wordt: prima, maar zorg dan ook voor verkeersregelaars.


Mee eens. Lekker breed op de weg fietsen terwijl er een fietspad is en zo.... En de regel met zwakke verkeersdeelnemers is swoieso bespottelijk. Ik heb ook wel eens bijna een whatsappende jongere met koptelefoon met noise cancelling tegen de auto aangehad en als je hem raakt ben je als automobilist aansprakelijk? Hoe dan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 05 okt 2021 13:23

Vanmorgen 61 km. Best wel veel wind.
Jaarstand 3128 km.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 09 okt 2021 14:59

Vanmiddag 107km. 45 beetje normaal en 62km hard maar wel op circuit anders hebben we heibel.
Wel genieten op een dag als dit…


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten