Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 13 nov 2022 20:01

Marnix schreef:Mwah ik heb me een beetje ingelezen afgelopen dagen wat ik moet doen en heb een ander verhaal gehoord. Wat jij vertelt
is het verhaal van de wielrenner die al helemaal gewend is aan klikpedalen en vervolgens in het natte / koude seizoen af en toe de mtb erbij pakt. Dan is het wat logischer maar flat pedalen worden steeds meer gebruikt omdat het een hoop voordelen biedt tov spd. De meeste spd vs flat-stukjes komen inderdaad uit op “het maakt niet zoveel uit, heeft beiden wat voor en nadelen dus doe wat je fijn vindt” en sommigen zelfs op: “beter voor flat pedals gaan”

https://missmtb.com/spelen-op-de-mounta ... at-pedals/

En dat het meer efficiënter is qua overbrenging wordt op de mtb vaak gecompenseerd door anderen zaken waardoor het veel minder zinnig is dan op de weg. Er zijn zelfs een hoop profs die flat rijden op de mtb. Maar los daarvan, de enige zinnige reden voor klikpedalen is dat het efficienter is en daarmee sneller, zo kwam het in de wegsport, later ook bij het mountainbiken en alle hobbyisten en amateurs doen het vooral na omdat de toppers het doen. Maar het maakt mij niet uit of ik de parcours een halve minuut sneller doe of niet, los van de veiligheid en zo. Tenzij je me van de voordelen kan overtuigen want ik heb ze je niet zien noemen :-) ik ben benieuwd waarom spd volgens jou zoveel beter is, ik ben ook maar gewoon een beginner die alleen een paar rondjes met gewone pedalen heeft gefietst en het heel onnatuurlijk vindt om vast aan je trappers te zitten op een bochtig hobbelig parcours waar je overal kan vallen, uitglijden, een boompje meepakken enz :-)


Nou goed, jij hebt je ingelezen op de blog van de eerste de beste geitenwollen sokken juffrouw die wel eens op een MTB fietst. Dat is wel de info die je wilt hebben idd, daar kan ik niet tegenop. :cry:

Maar meer inhoudelijk wil ik noemen dat ten eerste MTB spd pedalen niet 1 op 1 te vergelijken is met race pedalen. Het grote verschil zit hem met name in het veel makkelijker uitklikken op de MTB, om begrijpelijke redenen. Dus het zijn zeker niet dezelfde pedalen.

Verder is efficiëntie een ding maar veel belangrijker is dat het meer controle biedt, je bent meer 1 met je fiets. (Wat natuurlijk ook efficiënt is hè)
Het afglijden van de voet van je pedaal is zeker in natte omstandigheden veel vaker een oorzaak van vallen dan dat je niet snel genoeg zou uitgeklikt zijn om een voetje aan de grond te zetten.
Ik ken niemand die van klikpedalen naar platte is gegaan. Andersom daarentegen wel best wat en die waren daar ook heel snel, heel blij mee. Het is gewoon even wennen maar zodra je er wat meer mee hebt gefietst wil je niet anders meer.

Dat er dan ook maar 1 serieuze prof zou zijn die met platte pedaaltjes rijdt zou me dan ook verbazen en ik ben benieuwd wie dat dan is?

Maar goed, je moet vooral lol hebben. Met losse of vaste voeten.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 14 nov 2022 09:27

Dit weekend was het prachtig weer en dus kan ik weer 61 km bijtellen.
Jaarstand 3446 km.

V.w.b. de pedalendiscussie: ik heb zelf jarenlang met spd pedalen gefietst. Maar die pedalen waren op een dag versleten en toen schoot mijn voet uit de pedalen, met een valpartij tot gevolg met gebroken ribben. Sindsdien gebruik ik andere pedalen, als ik me niet vergis Look Keo pedalen, waarbij er naar mijn idee minder kans is dat iets dergelijks gebeurt. Het nadeel bij die pedalen is wel dat je daarbij maar aan 1 kant kan inklikken. Het is dus maar net wat je prettig/beter/veiliger vindt.
Volgend jaar hoop ik te gaan mountainbiken en dan ga ik zien of een klikpedaal dan handig is of niet. Ik ga het eerst even zonder proberen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2022 09:49

pindas83 schreef:Nou goed, jij hebt je ingelezen op de blog van de eerste de beste geitenwollen sokken juffrouw die wel eens op een MTB fietst. Dat is wel de info die je wilt hebben idd, daar kan ik niet tegenop. :cry:


Niet zo flauw, ik heb een stuk of 20 artikelen gelezen, moet ik daar de linkjes ook van plaatsen? :-) bovendien is het geen geitenwollensokken-juffrouw maar een fervent mountainbiker die niet haar eigen mening geeft maar een diehard-mtb’er interviewt die allerlei redenen aandraagt waarom je als beginner zeker op flats zou moeten beginnen (heb je het gelezen of ben je na 5 regels gestopt?)

Maar meer inhoudelijk wil ik noemen dat ten eerste MTB spd pedalen niet 1 op 1 te vergelijken is met race pedalen. Het grote verschil zit hem met name in het veel makkelijker uitklikken op de MTB, om begrijpelijke redenen. Dus het zijn zeker niet dezelfde pedalen.


Ja ik weet in inmiddels het verschil tussen spd-sl en spd maar alle artikelen gaan over die laatste.

Verder is efficiëntie een ding maar veel belangrijker is dat het meer controle biedt, je bent meer 1 met je fiets. (Wat natuurlijk ook efficiënt is hè)


Daarover verschillen de meningen nogal. Zeker wanneer je er voorzichtiger door wordt omdat je zo één bent met je fiets dat je denkt dat je er niet zo goed los van komt als er iets misgaat. Dat lees je overal terug. Heeft ook te maken met je vertrouwen, als je je dat niet hebt omdat je vast zit ga je bijvoorbeeld ook langzamer en dat compenseert de efficientie. Maar goed mijn doel is dus ook niet om zo hard mogelijk te gaan in tegenstelling tot wedstrijdfietsers.

Het afglijden van de voet van je pedaal is zeker in natte omstandigheden veel vaker een oorzaak van vallen dan dat je niet snel genoeg zou uitgeklikt zijn om een voetje aan de grond te zetten.


Toch lees ik in alle vergelijkingen die ik heb bekeken dat flat (met goede trappers met grip en schoenen die dat ook bieden uiteraard) toch veiliger is.

Beginners: Flats are definitely safer. They’re easier to get onto and off of, which creates greater confidence, which lets riders flow more easily. Mountain biking has so many variables: If a person is worrying about his/her feet, that takes away from everything else. At this level, confidence is the key enabler of fun (and safety). - Lee McCormack, een van 's werelds meest bekende MTB-coaches.

Ik ken niemand die van klikpedalen naar platte is gegaan. Andersom daarentegen wel best wat en die waren daar ook heel snel, heel blij mee. Het is gewoon even wennen maar zodra je er wat meer mee hebt gefietst wil je niet anders meer.


Ik kan me ook voorstellen dat als je er eenmaal aan gewend bent het niet zo’n issue is, maar mijn vraag is vooral waarom ik eraan zou moeten wennen, waarom is het zoveel beter?

Dat er dan ook maar 1 serieuze prof zou zijn die met platte pedaaltjes rijdt zou me dan ook verbazen en ik ben benieuwd wie dat dan is?


Ik ben ook geen prof. Maar ik heb wel wat gelezen van serieuze mtb’ers die het aanraden, is het al niet sneller op flats, dan in ieder geval leuker.

https://www.liv-cycling.com/global/clip ... pedals-mtb

Maar goed, je moet vooral lol hebben. Met losse of vaste voeten.


Precies. Vooralsnog denk ik dat dat met losse voeten beter gaat :-)

Nog een paar citaten die bewijzen dat dit niet alleen hier een slepende discussie is :-)

Get a group of mountain bikers together and, along with wheel size, one of the most contentious issues is whether to ride flat or clipless pedals. You will find passionate advocates for both and even a small number of riders who will switch between the two. Here are the facts to help you make a decision.
https://www.britishcycling.org.uk/knowl ... n-biking-0

Why you should learn on flat pedals, develop on clipless pedals and then be able to switch between both types of pedal.
There is little that divides the mountain bike community more than the age old debate of clipless or flat pedals. Such a sensitive subject that it divides opinion even within the inner dynamics of our TrailCoach team. We sat down and had a peaceful discussion on the matter to bring you all the facts on pedal placement.

https://www.trailcoach.co.uk/clips-vs-f ... -debunked/

https://www.canyon.com/nl-nl/blog-content/fietsuitrustingen-blogs/platte-pedalen-vs-klikpedalen/b30042021.htmlDe mountainbikepopulatie is ongeveer gelijkmatig verdeeld over twee kampen: één met platte pedalen en één met klikpedalen. Nog niet zo lang geleden kozen professionele mountainbikers altijd voor platte pedalen, maar door het ontwerp van moderne trails bieden hogere sprongen en scherpe bochten nu meer voordeel voor renners met klikpedalen.
Een van onze eigen mountainbikers, Markus Gebhard, is vaak te vinden op zijn lokale trails als hij niet achter zijn bureau zit. We vroegen hem naar zijn favoriete pedaalsysteem. “Ik heb graag de vrijheid om mijn voet op de grond te zetten als de trail technisch of glad is of bezaaid is met boomwortels”, zegt hij. Een goed punt, vooral als je pas begint.

https://www.canyon.com/nl-nl/blog-conte ... 42021.html

Afbeelding
Sam Hill, winaar van de 2018 World Enduro Series :-)


Nou ja dat zijn wel genoeg linkjes en zo. Ik heb ook het idee dat het in Nederland minder een discussie is dan elders, omdat wegwielrennen hier veel normaler is en mensen die toch altijd al op hun racefiets vastgeklikt zitten, veel makkelijker / meer automatisch ook op hun mtb inklikken. Maar hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat wereldwijd in de MTB-wereld het wat minder zwart-wit dan jij doet vermoeden en dit een eeuwigdurende discussie lijkt waarover men enorm verdeeld is in twee gelijke kampen, ook al zullen de meeste profs nog wel voor spd gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 14 nov 2022 21:06

Marnix schreef:Niet zo flauw, ik heb een stuk of 20 artikelen gelezen, moet ik daar de linkjes ook van plaatsen? :-) bovendien is het geen geitenwollensokken-juffrouw maar een fervent mountainbiker die niet haar eigen mening geeft maar een diehard-mtb’er interviewt die allerlei redenen aandraagt waarom je als beginner zeker op flats zou moeten beginnen (heb je het gelezen of ben je na 5 regels gestopt?)



Ja ik weet in inmiddels het verschil tussen spd-sl en spd maar alle artikelen gaan over die laatste.



Daarover verschillen de meningen nogal. Zeker wanneer je er voorzichtiger door wordt omdat je zo één bent met je fiets dat je denkt dat je er niet zo goed los van komt als er iets misgaat. Dat lees je overal terug. Heeft ook te maken met je vertrouwen, als je je dat niet hebt omdat je vast zit ga je bijvoorbeeld ook langzamer en dat compenseert de efficientie. Maar goed mijn doel is dus ook niet om zo hard mogelijk te gaan in tegenstelling tot wedstrijdfietsers.



Toch lees ik in alle vergelijkingen die ik heb bekeken dat flat (met goede trappers met grip en schoenen die dat ook bieden uiteraard) toch veiliger is.

Beginners: Flats are definitely safer. They’re easier to get onto and off of, which creates greater confidence, which lets riders flow more easily. Mountain biking has so many variables: If a person is worrying about his/her feet, that takes away from everything else. At this level, confidence is the key enabler of fun (and safety). - Lee McCormack, een van 's werelds meest bekende MTB-coaches.



Ik kan me ook voorstellen dat als je er eenmaal aan gewend bent het niet zo’n issue is, maar mijn vraag is vooral waarom ik eraan zou moeten wennen, waarom is het zoveel beter?



Ik ben ook geen prof. Maar ik heb wel wat gelezen van serieuze mtb’ers die het aanraden, is het al niet sneller op flats, dan in ieder geval leuker.

https://www.liv-cycling.com/global/clip ... pedals-mtb



Precies. Vooralsnog denk ik dat dat met losse voeten beter gaat :-)

Nog een paar citaten die bewijzen dat dit niet alleen hier een slepende discussie is :-)

Get a group of mountain bikers together and, along with wheel size, one of the most contentious issues is whether to ride flat or clipless pedals. You will find passionate advocates for both and even a small number of riders who will switch between the two. Here are the facts to help you make a decision.
https://www.britishcycling.org.uk/knowl ... n-biking-0

Why you should learn on flat pedals, develop on clipless pedals and then be able to switch between both types of pedal.
There is little that divides the mountain bike community more than the age old debate of clipless or flat pedals. Such a sensitive subject that it divides opinion even within the inner dynamics of our TrailCoach team. We sat down and had a peaceful discussion on the matter to bring you all the facts on pedal placement.

https://www.trailcoach.co.uk/clips-vs-f ... -debunked/

https://www.canyon.com/nl-nl/blog-content/fietsuitrustingen-blogs/platte-pedalen-vs-klikpedalen/b30042021.htmlDe mountainbikepopulatie is ongeveer gelijkmatig verdeeld over twee kampen: één met platte pedalen en één met klikpedalen. Nog niet zo lang geleden kozen professionele mountainbikers altijd voor platte pedalen, maar door het ontwerp van moderne trails bieden hogere sprongen en scherpe bochten nu meer voordeel voor renners met klikpedalen.
Een van onze eigen mountainbikers, Markus Gebhard, is vaak te vinden op zijn lokale trails als hij niet achter zijn bureau zit. We vroegen hem naar zijn favoriete pedaalsysteem. “Ik heb graag de vrijheid om mijn voet op de grond te zetten als de trail technisch of glad is of bezaaid is met boomwortels”, zegt hij. Een goed punt, vooral als je pas begint.

https://www.canyon.com/nl-nl/blog-conte ... 42021.html

Afbeelding
Sam Hill, winaar van de 2018 World Enduro Series :-)


Nou ja dat zijn wel genoeg linkjes en zo. Ik heb ook het idee dat het in Nederland minder een discussie is dan elders, omdat wegwielrennen hier veel normaler is en mensen die toch altijd al op hun racefiets vastgeklikt zitten, veel makkelijker / meer automatisch ook op hun mtb inklikken. Maar hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat wereldwijd in de MTB-wereld het wat minder zwart-wit dan jij doet vermoeden en dit een eeuwigdurende discussie lijkt waarover men enorm verdeeld is in twee gelijke kampen, ook al zullen de meeste profs nog wel voor spd gaan.


Allemaal Britse linkjes. Nou laten we het er maar op houden dat die eilandbewoners altijd een beetje aparte lui zijn.
:)

Maar veel plezier met n veilige km s op de platte pedalen!
Mocht ik weer eens wat tijd hebben om te MTB-en houd ik m’n ogen open en pik ik je er wel uit! :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2022 22:27

En Amerikanen. Misschien zijn wij in ons platte landje met heel veel verharde fietspaden wel wat raar :-) maar dank je wel.

En mij eruit pikken is een uitdaging, verschillende verhuurpunten bij Lage / Hoge Vuursche en die rijden allemaal flat pedals. :-) maar ik heb net mijn knalgroene DMR flat padels eronder geschroefd dus als je daar iemand mee ziet fietsen, grote kans dat ik het ben :lol:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor pindas83 » 15 nov 2022 12:07

Marnix schreef:En Amerikanen. Misschien zijn wij in ons platte landje met heel veel verharde fietspaden wel wat raar :-) maar dank je wel.

En mij eruit pikken is een uitdaging, verschillende verhuurpunten bij Lage / Hoge Vuursche en die rijden allemaal flat pedals. :-) maar ik heb net mijn knalgroene DMR flat padels eronder geschroefd dus als je daar iemand mee ziet fietsen, grote kans dat ik het ben :lol:


Zal er naar uit kijken :mrgreen:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 17 nov 2022 07:44

Gistermiddag was het mooi weer, dus kon ik de verleiding niet weerstaan om er nog 49 km bij te doen.
Jaarstand 3495 km.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2022 16:47

Vandaag een rondje gedaan, in ieder geval grip genoeg met Five Ten-schoenen voor flat pedals…. In combinatie met de pinnen op de platformpedalen is eraf glijden is vrijwel onmogelijk, je hebt bijna het idee dat je schoenen vastgelijmd zijn als je aan het fietsen bent, totdat je voet optilt. Heel andere dan met gewone schoenen op helemaal platte pedalen wat ik tot nu toe sporadisch deed, of op halve spd’s waarbij je tijdens het rijden constant naar de platte kant aan het zoeken was 8-[
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 26 nov 2022 13:04

Vanmorgen 60 km. Het is echt te merken dat het moeizame winterseizoen weer is aangebroken. :?
Jaarstand 3555 km.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 01 dec 2022 12:59

Vanmorgen 56 km. De temperatuur is nu nog wel te doen, voor de komende tijd wordt kouder weer voorspeld.
Jaarstand 3611 km.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 06 dec 2022 15:25

Vandaag 48 km. Het is de warmste dag van de week en redelijk droog, dus toch maar even wat kilometers gemaakt.
Jaarstand 3659 km.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2022 16:46

hm ja ik had zaterdag wel koude voeten na twee uur op de MTB :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 15 dec 2022 15:13

Vandaag dik ingepakt tegen de kou bijna 51 km. Het was nog best te doen, maar helemaal comfortabel is het fietsen met al die kleren aan (muts, wanten, schoenbeschermers enz.) natuurlijk niet.
Jaarstand 3710 km.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 21 dec 2022 14:41

Vandaag is het zo'n beetje de droogste dag van de week, dus heb ik de fiets maar gepakt en 50 km afgelegd. Het was wel wat aangenamer qua temperatuur dan vorige week.
Jaarstand 3760 km.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hoeveel kilometer heb jij vandaag gefietst? (deel 5)

Berichtdoor elbert » 28 dec 2022 09:44

Gisteren 57 km, waarmee de jaarstand op 3817 km komt.
Ik denk dat dit ook de eindstand voor dit jaar wordt, want er wordt alleen nog maar regen voorspeld tot nieuwjaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten