Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 11:12

meribel schreef:Nou past wel bij het topic ‘ergernissen’ wat mij betreft; zingen van het wilhelmus in een kerkdienst na een koninklijke verjaardag
Of nouja hier doen ze dat dan wel na de zegen dus officieel buiten de kerkdienst maar ik blijf het onzin vinden


Ja mee eens. :-) Is ook echt iets gereformeerds volgens mij. Kom je in andersoortige kerkverbanden totaal niet tegen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 03 mei 2021 11:22

meribel schreef:Nou past wel bij het topic ‘ergernissen’ wat mij betreft; zingen van het wilhelmus in een kerkdienst na een koninklijke verjaardag
Of nouja hier doen ze dat dan wel na de zegen dus officieel buiten de kerkdienst maar ik blijf het onzin vinden

Als je je hieraan geërgerd hebt, heb je de duivel een plaats gegeven in je hart. Dan is de Zegen van de prediking meteen weg.
Ik heb dat ook moeten ondervinden. Direkt na de kerk bijna ondersteboven gereden door een pizzabezorger, je roept hem geirriteerd en geschrokken na, "he, kun je niet uitkijken?"
En even later besefte ik beschaamd dat ik de preek niet overdacht, tijdens mijn wandeling naar huis. Tezeer in beslag laten nemen door die bezorger.

Erger je je ook aan het zingen van "Een vaste burcht is onze God" dat meestal na de dienst gezongen wordt in de week van Hervormingsdag?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 13:08

Chaya schreef:Als je je hieraan geërgerd hebt, heb je de duivel een plaats gegeven in je hart. Dan is de Zegen van de prediking meteen weg.
Ik heb dat ook moeten ondervinden. Direkt na de kerk bijna ondersteboven gereden door een pizzabezorger, je roept hem geirriteerd en geschrokken na, "he, kun je niet uitkijken?"
En even later besefte ik beschaamd dat ik de preek niet overdacht, tijdens mijn wandeling naar huis. Tezeer in beslag laten nemen door die bezorger.

Erger je je ook aan het zingen van "Een vaste burcht is onze God" dat meestal na de dienst gezongen wordt in de week van Hervormingsdag?


Het gaat vooral om de plek van het koningshuis he en in hoeverre kerk en staat gescheiden zijn. Of is het God, Nederland en Oranje? Als "Een vaste burcht wordt gezongen" op / na hervormingdag zing je alsnog voor God de Koning, als je het Wilhelmus zingt zing je voor een deel ook voor eigen koning. Ik denk dat dat vooral het punt is. Dat is gevoelsmatig wel wat anders. Ik heb er zelf overigens minder moeite mee, ik vind het niet zo nodig maar ook niet storend, je volkslied is het lied van je land en we zijn christenen maar ook Nederlanders. Maar anderen vinden misschien dat kerk en staat niet voldoende gescheiden worden, helemaal nu het koningshuis wat minder nadrukkelijk christelijk is / lijkt. En in de kerk gaat het om God. Niet om je land, je aardse koning etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 03 mei 2021 13:31

Marnix schreef:helemaal nu het koningshuis wat minder nadrukkelijk christelijk is / lijkt. En in de kerk gaat het om God. Niet om je land, je aardse koning etc.

In de zware kerk, (ik zeg het even bewust zo) werd gisteren intens gebeden voor onze koning en koningin.
Ook dat het vertrouwen in hem gedaald is, zal wat met hem doen, zei de predikant.
Zij hebben een ziel te verliezen voor de eeuwigheid.
Ik zie hun oppervlakkigheid. Hun hang naar luxe.

Minister Grapperhaus bezocht vorig jaar verschillende kerkdiensten, ook die van de "zware".
Misschien zou de koning dat ook eens moeten doen.
Wij hebben een koning bij de gratie Gods. Je kunt er over twisten wat beter is, een president of een koning.
Maar een president zit er ook niet gratis! En bovendien ben je dan ook aan de grillen overgeleverd. Zie Trump.
Het koningshuis zorgt wel voor stabiliteit!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Ergernissen

Berichtdoor ajl » 03 mei 2021 13:57

Welke stabiliteit als het een louter ceremoniële functie is? Zijn enige inhoudelijke taak is het ondertekenen van wetten. Dat zou ook Mark Rutte kunnen doen. Als ik lees dat Amalia vanaf haar 18e een jaarinkomen heeft waar menigeen jaloers op is en lekker een tussenjaartje neemt met leuke stages dan vind ik daar wel wat van. Waarom een tussenjaar met leuke sages? Elke andere willekeurige gymnasiast kan ook geen leuke stages doen, omdat de kennis ontbreekt. Zij komt daar alleen binnen door haar naam. En daar heb ik moeite mee.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 03 mei 2021 14:30

ajl schreef:Welke stabiliteit als het een louter ceremoniële functie is? Zijn enige inhoudelijke taak is het ondertekenen van wetten. Dat zou ook Mark Rutte kunnen doen. Als ik lees dat Amalia vanaf haar 18e een jaarinkomen heeft waar menigeen jaloers op is en lekker een tussenjaartje neemt met leuke stages dan vind ik daar wel wat van. Waarom een tussenjaar met leuke sages? Elke andere willekeurige gymnasiast kan ook geen leuke stages doen, omdat de kennis ontbreekt. Zij komt daar alleen binnen door haar naam. En daar heb ik moeite mee.

Dat is ook iets dat ik niet kan begrijpen. Dan doet het Belgische koningshuis een stuk beter. Hun troonopvolgster volgt een stage in het leger en gaat gewoon op tussen de andere militairen. Zij krijgt geen toelage!
Ik ben zeker geen kritiekloze fan van ons koningshuis.
Mijn waardering is ook zeker gedaald, na het aftreden van prinses Beatrix.

Mark Rutte wel stabiel? Als er eentje vaak onder vuur heeft gelegen, is hij het wel.
Het gaat om onze bekendheid in het buitenland. Als ons koningspaar een buitenlandse staatsreis maakt, komen er geheid voor miljarden euro's aan orders binnen. Dat lukt Rutte niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 03 mei 2021 14:59

Een grote irritatie en ergernis voor mij is als ik de foto's bekijk van het Ajax feest gisteren.
Wat een stelletje dombo's. :frown:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2021 15:15

Chaya schreef:Als je je hieraan geërgerd hebt, heb je de duivel een plaats gegeven in je hart. Dan is de Zegen van de prediking meteen weg.
Ik heb dat ook moeten ondervinden. Direkt na de kerk bijna ondersteboven gereden door een pizzabezorger, je roept hem geirriteerd en geschrokken na, "he, kun je niet uitkijken?"
En even later besefte ik beschaamd dat ik de preek niet overdacht, tijdens mijn wandeling naar huis. Tezeer in beslag laten nemen door die bezorger.
Er zit natuurlijk nog wel een verschil tussen per ongeluk bijna omver gereden te worden, en bewust geconfronteerd te worden met een ongepast lied na een kerkdienst.
En het lied zn sich is wellicht niet ongepast, maar de setting waarin het gezongen wordt volgens mij wel.
Je komt in de kerk om God te eren, en niet om (zij het dan na de zegen) een aardse koninklijke familie de lof te zingen.
En je kunt het best benoemen als "zingen voor je land", maar waarom gebeurt er de keren dat 4 of 5 mei op een zondag valt dan niks mee?
Chaya schreef:Erger je je ook aan het zingen van "Een vaste burcht is onze God" dat meestal na de dienst gezongen wordt in de week van Hervormingsdag?

dat verschil zie je zelf ook wel neem ik aan?
Met hervorminsdag dank je God dat hij de kerk bewaard heeft, niet een mens (ik heb het in elk geval nog nooit uitgelegd horen worden als een eerbetoon aan Maarten Luther)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2021 15:25

Marnix schreef:Het gaat vooral om de plek van het koningshuis he en in hoeverre kerk en staat gescheiden zijn. Of is het God, Nederland en Oranje? Als "Een vaste burcht wordt gezongen" op / na hervormingdag zing je alsnog voor God de Koning, als je het Wilhelmus zingt zing je voor een deel ook voor eigen koning. Ik denk dat dat vooral het punt is. Dat is gevoelsmatig wel wat anders. Ik heb er zelf overigens minder moeite mee, ik vind het niet zo nodig maar ook niet storend, je volkslied is het lied van je land en we zijn christenen maar ook Nederlanders. Maar anderen vinden misschien dat kerk en staat niet voldoende gescheiden worden, helemaal nu het koningshuis wat minder nadrukkelijk christelijk is / lijkt. En in de kerk gaat het om God. Niet om je land, je aardse koning etc.

Nogmaals: als het volkslied het lied van je land is, waarom dan niet op 4 mei?
Waarom niet op 5 mei?

Voor mij staat het gevoelsmatig gelijk aan het zingen van het Wilhelmus voorafgaand aan een wedstrijd van het Nederlands Elftal. En als het Nederland elftal op zondag moet spelen (ooit een WK finale op zondag, verder volg ik het niet zo) zingen we toch ook geen Wilhelmus :-oo )
Beetje een flauw voorbeeld, maar gevoelsmatig ligt het (voor mij) erg dicht bij elkaar.

Het heeft er niet eens zo veel mee te maken dat je in de war komt met de scheiding tussen kerk en staat, het gaat mij erom dat we een koningshuis hebben waar we niet echt trots op kunnen zijn.
Het is een stukje folklore uit het verleden, maar wel een stukje folklore waar toch wel hele dubieuze zaken aan kleven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2021 15:38

Chaya schreef:Dat is ook iets dat ik niet kan begrijpen. Dan doet het Belgische koningshuis een stuk beter. Hun troonopvolgster volgt een stage in het leger en gaat gewoon op tussen de andere militairen. Zij krijgt geen toelage!
Ik ben zeker geen kritiekloze fan van ons koningshuis.
Mijn waardering is ook zeker gedaald, na het aftreden van prinses Beatrix.
Het ging al eerder fout. Wilhelmina die het land in de steek liet toen het er om spande. Juliana met haar "Hofmans"verhaal....
Maxima als dochter van een oorlogsmisdadiger (en ik ben het met je eens dat je een dochter het gedrag van haar vader wellicht niet kunt verwijten, maar laat haar dan ook niet meeliften op het overgeromantiseerd gedrag van haar schoonfamilie) , het altijd ontkende SS-verleden van Berhard, Bernhards rol in het verraad van operatie Market Garden, enz. enz. enz.
Eigelijk was alleen Claus een (op het oog) integer persoon...
Chaya schreef:Mark Rutte wel stabiel? Als er eentje vaak onder vuur heeft gelegen, is hij het wel.
Het gaat om onze bekendheid in het buitenland. Als ons koningspaar een buitenlandse staatsreis maakt, komen er geheid voor miljarden euro's aan orders binnen. Dat lukt Rutte niet.

Heb je van die "miljarden euro's" aan orders een bron?
Je zou toch heel gemakkelijk in de statistieken moeten kunnen terugvinden dat er kort na een staatsbezoek grote orders binnenkomen van een specifiek land (spoiler alert: die orders zijn nauwelijks te vinden).
Het is een mooi sprookje om te zeggen "het koningshuis is duur, maar levert ook veel op". Juist dat laatste zou eenvoudig aan te tonen moeten zijn, maar heb ik nog nooit aannemelijk gemaakt zien worden.

Wellicht doet Rutte het niet veel beter tijdens zijn staatsbezoeken, maar vooralsnog draait de Duitse economie (zonder koningshuis) toch ook niet onverdienstelijk.
Daarnaast denk ik dat een Merkel, een Rutte, een Biden, of voor mijn part Johan Cruyff allemaal bekender zijn in het buitenland dan om het even welke koning(in). (Wellicht met uitzondering van Queen Elisabeth)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 16:02

StillAwake schreef:Nogmaals: als het volkslied het lied van je land is, waarom dan niet op 4 mei?
Waarom niet op 5 mei?


Ik weet niet hoe dat bij jullie is maar bij ons wordt het Wilhelmus 2x gezongen, op de eerste zondag na de verjaardag van de koning of koningin en op de eerste zondag na 5 mei. Als ik google op "Wilhelmus in de kerk" zie ik als eerste zin staan:

In veel kerken wordt op de zondagen rond Koningsdag en 4 en 5 mei het Wilhelmus gezongen, vaak direct na de dienst.

Voor mij staat het gevoelsmatig gelijk aan het zingen van het Wilhelmus voorafgaand aan een wedstrijd van het Nederlands Elftal. En als het Nederland elftal op zondag moet spelen (ooit een WK finale op zondag, verder volg ik het niet zo) zingen we toch ook geen Wilhelmus :-oo )
Beetje een flauw voorbeeld, maar gevoelsmatig ligt het (voor mij) erg dicht bij elkaar.


Voor mij niet helemaal. Het 1e couplet van het Wilhelmus is vrij neutraal maar als je het hele Wilhelmus bekijkt is het natuurlijk gewoon een christelijk lied. In de kerk wordt dan ook altijd het zesde couplet naast het eerste gezongen en daarin komt dat ook wel helder tot uiting. Ik weet niet hoe vaak je het publiek voor een voetbalwedstrijd uit volle borst "Mijn schild ende betrouwen zijt U u God mijn Heer. Op u zo wil ik bouwen verlaat mij nimmermeer" heb horen zingen? Ik vind dat dat het wel anders maakt, ook als je het Wilhelmus zingt in de kerk sluit je dan af met een geloofsbelijdenis, een lied voor God.

Het heeft er niet eens zo veel mee te maken dat je in de war komt met de scheiding tussen kerk en staat, het gaat mij erom dat we een koningshuis hebben waar we niet echt trots op kunnen zijn.
Het is een stukje folklore uit het verleden, maar wel een stukje folklore waar toch wel hele dubieuze zaken aan kleven.


Nee maar als we een republiek waren geweest in plaats van een monarchie was dat niet veel anders geweest vermoed ik :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 16:08

ajl schreef:Welke stabiliteit als het een louter ceremoniële functie is? Zijn enige inhoudelijke taak is het ondertekenen van wetten. Dat zou ook Mark Rutte kunnen doen. Als ik lees dat Amalia vanaf haar 18e een jaarinkomen heeft waar menigeen jaloers op is en lekker een tussenjaartje neemt met leuke stages dan vind ik daar wel wat van. Waarom een tussenjaar met leuke sages? Elke andere willekeurige gymnasiast kan ook geen leuke stages doen, omdat de kennis ontbreekt. Zij komt daar alleen binnen door haar naam. En daar heb ik moeite mee.


Pff, ik zou maar niet te jaloers zijn op Amalia. Denk maar niet dat die heel veel vrije tijd heeft gehad in haar leven. Of er veel van gaat krijgen in de toekomst. De opleiding dat koningin is denk ik wel vrij pittig en als ze dan er even tussenuit wil voordat ze gaat studeren kan ik dat wel goed begrijpen. Overigens zijn die stages ook gewoon weer handig met het oog op de toekomst... en voor het gewone reizen, dan heb je altijd beveiliging mee, moet er gekeken worden wat er allemaal kan en wat niet. Je doet net alsof ze lui luxe leventje leidt maar ik zou voor geen goud met haar willen ruilen en jij denk ik ook niet :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2021 16:11

Marnix schreef:Ik weet niet hoe dat bij jullie is maar bij ons wordt het Wilhelmus 2x gezongen, op de eerste zondag na de verjaardag van de koning of koningin en op de eerste zondag na 5 mei. Als ik google op "Wilhelmus in de kerk" zie ik als eerste zin staan:

In veel kerken wordt op de zondagen rond Koningsdag en 4 en 5 mei het Wilhelmus gezongen, vaak direct na de dienst.
Dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt. Jammer, want het lijkt me een mooi gebruik
Marnix schreef:Voor mij niet helemaal. Het 1e couplet van het Wilhelmus is vrij neutraal maar als je het hele Wilhelmus bekijkt is het natuurlijk gewoon een christelijk lied. In de kerk wordt dan ook altijd het zesde couplet naast het eerste gezongen en daarin komt dat ook wel helder tot uiting. Ik weet niet hoe vaak je het publiek voor een voetbalwedstrijd uit volle borst "Mijn schild ende betrouwen zijt U u God mijn Heer. Op u zo wil ik bouwen verlaat mij nimmermeer" heb horen zingen? Ik vind dat dat het wel anders maakt, ook als je het Wilhelmus zingt in de kerk sluit je dan af met een geloofsbelijdenis, een lied voor God.
Het is een christelijk lied, maar het wordt niet in een christelijke setting gezongen.
Niet voorafgaand aan een wedstrijd van het Nederlands Elftel, en ook neit ter ere van de verjaardag van de koning.
Marnix schreef:Nee maar als we een republiek waren geweest in plaats van een monarchie was dat niet veel anders geweest vermoed ik :-)

Deze snap ik niet. Ik ken weinig landen waar de verjaardag van de president in de kerken gevierd wordt.
Overigens ken ik ook geen andere landen waar ze wel een koning hebben waar ze dit gebruik ook hebben.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 03 mei 2021 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2021 16:18

Marnix schreef:Pff, ik zou maar niet te jaloers zijn op Amalia. Denk maar niet dat die heel veel vrije tijd heeft gehad in haar leven. Of er veel van gaat krijgen in de toekomst. De opleiding dat koningin is denk ik wel vrij pittig en als ze dan er even tussenuit wil voordat ze gaat studeren kan ik dat wel goed begrijpen. Overigens zijn die stages ook gewoon weer handig met het oog op de toekomst... en voor het gewone reizen, dan heb je altijd beveiliging mee, moet er gekeken worden wat er allemaal kan en wat niet. Je doet net alsof ze lui luxe leventje leidt maar ik zou voor geen goud met haar willen ruilen en jij denk ik ook niet :)

Dat ze ook in haar privéleven wel enigszins beperkt is doordat ze beveiliging met zich meesleept ben ik met je eens.
Verder: ik heb nog nooit de indruk gehad dat het een heel zwaar baantje is (en aangezien Elisabeth het met een heel wat groter land op haar 95e nog volhoudt heb ik de indruk dat eerder genoemde indruk klopt).
Het is een baantje wat iedereen aan kan leren (anders zou het niet overerfelijk zijn), en qua vrije tijd: ik heb het vermoeden dat de meeste mensen die gewoon in loondienst zijn wel meer uren werken dan zij...
Waarbij ik niet in haar schoenen wil staan, het lijkt me uitermate geestdodend je altijd aan al die protocollen te moeten houden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2021 16:31

StillAwake schreef:Dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt. Jammer, want het lijkt me een mooi gebruik Het is een christelijk lied, maar het wordt niet in een christelijke setting gezongen.
Niet voorafgaand aan een wedstrijd van het Nederlands Elftel, en ook neit ter ere van de verjaardag van de koning.

Deze snap ik niet. Ik ken weinig landen waar de verjaardag van de president in de kerken gevierd wordt.
Overigens ken ik ook geen andere landen waar ze wel een koning hebben waar ze dit gebruik ook hebben.


Ik bedoel meer dat in in een republiek net zo goed schandelen hebt rond je staatshoofden / directe familie als in een monarchie. Het enige voordeel bij een republiek is dat je dan als land jezelf kan verwijten dat je iemand gekozen hebt en bij een monarchie niet :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten