Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Ergernissen

Berichtdoor ajl » 24 jun 2021 08:51

StillAwake schreef:Ergernissen:
Wat jammer dat de onzin die Dhr De Jong als antwoord op een vraag over de Ark meent te moeten sopuien wel blijft staan, en een forumreactie waarin wél een antwoord op de vraag gegeven wordt (met meer kennis van zaken ook nog eens) verwijderd wordt.
Refoweb maakt zichzelf bepaald niet geloofwaardiger met deze actie...


Jouw antwoord?

Jammer dat ik het gemist heb. Je kan mij namelijk alles op dat vlak wijsmaken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 24 jun 2021 11:58

Marnix schreef:Ehm nee dat waren niet mijn kinderen. Ik kijk nu voetbal met mijn zoontje van 5 ;-) het is dan mogelijk dat ik een biertje in mij hand heb maar hij niet en we lopen ook geen rondjes om de tafel :mrgreen:

Nee dat snapte ik wel hoor. Maar ik zag het zo voor me. De baby van toen die nu een jonge volwassene is. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 24 jun 2021 12:00

StillAwake schreef:Ergernissen:
Wat jammer dat de onzin die Dhr De Jong als antwoord op een vraag over de Ark meent te moeten sopuien wel blijft staan, en een forumreactie waarin wél een antwoord op de vraag gegeven wordt (met meer kennis van zaken ook nog eens) verwijderd wordt.
Refoweb maakt zichzelf bepaald niet geloofwaardiger met deze actie...

Vertel eens wat er dan zo onzinnig is in het antwoord van de heer de Jong en zo goed in het antwoord van de reageerder. :)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 24 jun 2021 12:22

Chaya schreef:Vertel eens wat er dan zo onzinnig is in het antwoord van de heer de Jong en zo goed in het antwoord van de reageerder. :)

De Jong schreef:Door de lengte van 150 meter (wanneer we er van uitgaan dat een el 50 cm lang is) zouden golven van 50 meter hoog, met een aanloophelling van 100 meter, stabiel doorstaan kunnen worden.

Daar kun je werkelijk helemaal niets van zeggen met alleen de lengte, de hoogte en de breedte als inputparameters.
Pas als je weet wat de rompvorm (ongeveer) geweest is kun je daar iets zinnigs over zeggen.

Het verhaal over 3-4-5 driehoeken lijkt plausibel, maar voegt weinig toe, bij iedere verhouding is een stijf spantraam denkbaar.

De vraagsteller vraagt naar een onderzoek waar diens predikant over sprak, iets waar De Jong totaal niet op in gaat.
In dat onderzoek wordt (volgens de vraagsteller) geclaimd dat de ark een bepaalde stabiliteit gehad heeft, en dat de rompvormen van moderne schepen dezelfde verhoudingen volgen.

op dat "onderzoek" ben ik wél ingegaan.

Zodoende nogmaals mijn reactie (ik had 'm bewaard):
ondergetekende schreef:De predikant van de vraagsteller/ster lijkt te verwijzen naar een onderzoek ooit uitgevoerd door Seok Won Hong, een Koreaans scheepsbouwkundige.
Deze persoon heeft (volgens een aantal creationistische bronnen) van een aantal “mythische” vaartuigen berekend of ze theoretisch bestaan kunnen hebben.
Aangezien ik als gepromoveerd scheepsbouwkundige (rompvorm van ijsbrekers) nog nooit van deze man gehoord had, en het artikel ook nergens te vinden is heb ik een klein beetje het idee dat het betreffende onderzoek niet bestaat (en Seok Won Hong al evenmin), ik heb het stellige idee (zonder bewijs…) dat de “onderzoeker in kwestie” Kent Hovind heet…).
Alleen al de in artikelen die het onderzoek claimen te citeren gedane claim dat de rompvorm 13 x stabieler was dan de internationale norm voorschrijft toont al aan dat dit een niet bestaand, of een verschrikkelijk uit het verband getrokken onderzoek is, om de tamelijk eenvoudige reden dat er geen internationale norm (niet eens een internationale definitie) is op dat vlak.
Aangezien we van de Ark niet heel veel meer weten dan de verhouding tussen lengte, breedte en hoogte is het sowieso waanzin om daar scheepsbouwkundige sommen op los te laten (wat dat betreft ben ik ook erg benieuwd naar de claim van Dhr. De Jong aangaande de stabiliteit op golven van 50 m).
Voor dergelijke berekeningen moet je een globaal idee hebben van een rompvorm, de locatie van het zwaartepunt, alsmede de inkomende hoek van de golven, de golfvorm en de periodetijd, en dan nog zijn het heel ingewikkelde berekeningen. (al lijkt dhr. De Jong met zijn “aanloophelling” in zijn antwoord wel rekening met deze variabelen gehouden te hebben...)
Wel is eenvoudig aannemelijk te maken dat de Ark stabieler is dan de Kubus van Gilgamesj. Deze zou namelijk teveel windvang hebben gehad om stabiel te kunnen zijn (en aangezien we ook daar geen idee hebben van de ligging van het zwaartepunt kun je er verder eveneens niet al te veel over zeggen).
Dat moderne zeeschepen dezelfde verhoudingen hebben is eveneens niet waar. Er zullen vast voorbeelden te vinden zijn waar dat wel voor geldt, maar bij de meeste moderne schepen kom je een wirwar aan verhoudingen tegen (waarbij de breedte vaak door het Suezkanaal of het Panamakanaal gedicteerd wordt).
Bovendien betreft dat allemaal aangedreven schepen die voor hun stabiliteit gebruikmaken van kimkielen (een soort langs-vinnen onder het schip) en ballasttanks, die bij zwaar weer allemaal hun boeg (of soms juist het hek) in de golfen keren..

Dhr. De Jong geeft volkomen terecht aan dat het ontwerp zijn tijd heel ver vooruit was (hij noemt de Great Eastern als eerste goed gedocumenteerd schip wat groter was, maar zelfs dat schip was grotendeels in staal opgetrokken, een houten schip van vergelijkbare grootte is bij mijn weten (correct me if I’m wrong) nog nooit gebouwd). Het grootste houten schip (deels staalversterkt) is bij mijn weten de Wyoming geweest, met een lengte van ongeveer 140 meter. Er worden grotere getallen voor zeilschepen geclaimd, maar daarbij is de boegspriet als voorste punt van het schip beschouwd.
In die zin zijn tijd heel ver vooruit, en met de tamelijk plompe vorm die omschreven is mijns inziens ook technisch haalbaar (in elk geval in eikenhout, de eigenschappen van Goferhout zijn mij onbekend).
Door het hoge vrijboord en de relatief brede structuur is een behoorlijke uiterstevezelafstand ontstaan, die zowel de buiging als de torsie binnen aanvaardbare spanningen lijkt te brengen.

Conclusie 1: het onderzoek waar vraagstellers predikant naar verwees wordt vaker aangehaald, maar lijkt niet te bestaan.
Conclusie 2: Een korte berekening toont aan dat een houten schip van dergelijke afmetingen technisch gezien haalbaar zou zijn, en dat het zeker niet onmogelijk is dat het vervolgens een stabiel schip betrof, hoewel dat absoluut niet te kwantificeren is. Niet met de claim 13x stabieler dan de internationale norm, maar ook niet met de claim “golven van 50 meter hoog, met een aanloophelling van 100 meter, zouden stabiel doorstaan kunnen worden.”
Conclusie 3: de stabiliteitsclaim in dat onderzoek (gesteld dat het bestaat) is onzinnig, omdat er geen internationale norm is, omdat er onvoldoende van de scheepsvorm bekend is, en omdat je daarbij ook een idee moet hebben van golfhoogte, golfrichting, golfhelling, golfvorm, periodetijd, enz.
Conclusie 4: een korte zoektocht op Wikipedia naar verschillende moderne schepen toont aan dat er voorbeelden zijn van schepen in dezelfde verhoudingen, maar dat er nog veel meer schepen in totaal andere verhoudingen gebouwd zijn.
Conclusie 5: een schip ondervindt de meeste stabiliteitsproblemen als gevolg van golven door de wind. Als het achterschip een hogere opbouw had dan het voorschip zou het schip altijd zo draaien dat de golven altijd op de boeg hebben ingelopen. Daarmee is het argument van de noodzaak een aangedreven schip te hebben vervallen, en fungeert het schip in windgolven als aangedreven schip (waarmee het argument wat de vraagsteller plausibel vond in mijn optiek gefalcificeerd is).

mijn persoonlijke conclusie:
Ik zie geen enkele reden waarom de in de Bijbel omschreven Ark niet bestaan zou hebben (sterker nog: ik geloof dat hij bestaan heeft), maar de Bijbel geeft onvoldoende details over de rompvorm prijs om er daadwerkelijk iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 24 jun 2021 12:23

StillAwake schreef:Daar kun je werkelijk helemaal niets van zeggen met alleen de lengte, de hoogte en de breedte als inputparameters.
Pas als je weet wat de rompvorm (ongeveer) geweest is kun je daar iets zinnigs over zeggen.

Het verhaal over 3-4-5 driehoeken lijkt plausibel, maar voegt weinig toe, bij iedere verhouding is een stijf spantraam denkbaar.

De vraagsteller vraagt naar een onderzoek waar diens predikant over sprak, iets waar De Jong totaal niet op in gaat.
In dat onderzoek wordt (volgens de vraagsteller) geclaimd dat de ark een bepaalde stabiliteit gehad heeft, en dat de rompvormen van moderne schepen dezelfde verhoudingen volgen.

op dat "onderzoek" ben ik wél ingegaan.

Zodoende nogmaals mijn reactie (ik had 'm bewaard):

maar ook deze reactie zal waarschijnlijk verwijderd worden, we mogen de "deskundige" immers niet in twijfel trekken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Ergernissen

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 12:32

Beetje warrige draad,maar goed gelezen te hebben gaat het over de Ark waar of niet waar;De Heilige Schrift zal daar toch niet over liegen integendeel dus heeft de Ark bestaan en hoe dat geregeld was met al die dieren en voedsel enz enz. maak dat wat uit.Wij vinden de verzoening met God door Jezus Christus de Verrezen Heer ontelbare keren belangrijker dan de Ark.

Ach en ergernissen niet doen daar heeft men alleen zich zelf mee. [-X
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 24 jun 2021 12:35

Haaibaai schreef:Beetje warrige draad,maar goed gelezen te hebben gaat het over de Ark waar of niet waar;De Heilige Schrift zal daar toch niet over liegen integendeel dus heeft de Ark bestaan en hoe dat geregeld was met al die dieren en voedsel enz enz. maak dat wat uit.Wij vinden de verzoening met God door Jezus Christus de Verrezen Heer ontelbare keren belangrijker dan de Ark.

Ach en ergernissen niet doen daar heeft men alleen zich zelf mee. [-X

Ik stel nergens dat het Ark verhaal niet waar is, sterker nog, ik vertel dat ik het verhaal geloof.
Mijn ergernis zit hem meer in het feit dat er onzinnige en niet bestaande onderzoeken worden aangehaald om een "bewijs" te leveren.
Waarmee ik oprecht geloof dat de predikant die deze claim deed te goeder trouw was.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 24 jun 2021 12:40

StillAwake schreef:maar ook deze reactie zal waarschijnlijk verwijderd worden, we mogen de "deskundige" immers niet in twijfel trekken...

Je zegt niets kwetsends, je bent het niet helemaal, of helemaal niet, eens met de deskundige, dat mag toch? Hier kun jij tegengas krijgen. :wink:
Persoonlijk heb ik me hier nooit echt zo in verdiept.
Ik heb dit jaar nog een prekenserie gehoord over Noach en ik vond het zeer boeiend.
De man heeft 120 jaar!! staan bouwen aan een boot, terwijl hij spot en hoon over zich heen kreeg.
En wat zou er door hem heen gegaan zijn toen de deur dicht moest en al die mensen verdronken?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 24 jun 2021 12:46

Chaya schreef:Je zegt niets kwetsends, je bent het niet helemaal, of helemaal niet, eens met de deskundige, dat mag toch? Hier kun jij tegengas krijgen. :wink:
Persoonlijk heb ik me hier nooit echt zo in verdiept.
Ik heb dit jaar nog een prekenserie gehoord over Noach en ik vond het zeer boeiend.
De man heeft 120 jaar!! staan bouwen aan een boot, terwijl hij spot en hoon over zich heen kreeg.
En wat zou er door hem heen gegaan zijn toen de deur dicht moest en al die mensen verdronken?

Als het je vakgebied zou zijn zou jij je er ook in verdiept hebben ;-)
Wat er door Noach heengegaan moet zijn is dan weer iets waar ik me nooit in verdiept heb...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 24 jun 2021 12:57

StillAwake schreef:Als het je vakgebied zou zijn zou jij je er ook in verdiept hebben ;-)
Wat er door Noach heengegaan moet zijn is dan weer iets waar ik me nooit in verdiept heb...

Dat is dan weer meer mijn "vak"gebied :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Ergernissen

Berichtdoor ajl » 24 jun 2021 13:17

StillAwake schreef:maar ook deze reactie zal waarschijnlijk verwijderd worden, we mogen de "deskundige" immers niet in twijfel trekken...


Op het forum mag hier wel discussie over gevoerd worden, meen ik mij te herinneren.

Dank voor je uitleg!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 24 jun 2021 15:29

ajl schreef:Op het forum mag hier wel discussie over gevoerd worden, meen ik mij te herinneren.

Dank voor je uitleg!

Het is geen discussiestuk, maar het antwoord van De Jong was naar mijn idee zo'n slag in de lucht dat ik het beschamend vond.
Het kwam niet over als een antwoord van een deskundige (of de lat om jezelf desundig te noemen ligt voor refoweb niet al te hoog, dat kan ook ;-) )
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 24 jun 2021 15:31

Marnix schreef:Met Schotten kijken is altijd leuk! :-)



Mwah het is nu om 18:00 al. Dus ik doe iets oranjes aan en ga kijken met vrouw en kinderen en de buren. Als er gescoord wordt juichen we. Dat is het wel ongeveer, rondspringen zal wel meevallen en bier drink blijft op maandag meestal beperkt tot een 0.0.

Ik erger me er aan dat, nu Nederland de sterkste landen ontloopt, er onder veel Nederlanders al een sfeertje ontstaan is dat we al kampioen zijn.
Sowieso grapig: "we" winnen, maar "ze" verliezen... ](*,)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Ergernissen

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 21:10

StillAwake schreef:Ik erger me er aan dat, nu Nederland de sterkste landen ontloopt, er onder veel Nederlanders al een sfeertje ontstaan is dat we al kampioen zijn.
Sowieso grapig: "we" winnen, maar "ze" verliezen... ](*,)


Erg je toch niet het is allemaal gekte en leegheid blij met een zeepbel,het is nog zielig ook. :lol:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2021 23:44

StillAwake schreef:Ik erger me er aan dat, nu Nederland de sterkste landen ontloopt, er onder veel Nederlanders al een sfeertje ontstaan is dat we al kampioen zijn.
Sowieso grapig: "we" winnen, maar "ze" verliezen... ](*,)


Ik denk dat vooral de kans om een ronde verder te komen wel is toegenomen maar de kans dat we veel verder komen acht ik niet zo groot. In ieder land worden mensen al snel te optimistisch en in NL helemaal :-)

Overigens zijn de meeste Nederlanders wel realistisch maar die hoor je wat minder :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast