Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2021 16:34

Marnix schreef:Ik bedoel meer dat in in een republiek net zo goed schandelen hebt rond je staatshoofden / directe familie als in een monarchie. Het enige voordeel bij een republiek is dat je dan als land jezelf kan verwijten dat je iemand gekozen hebt en bij een monarchie niet :-)

Dat is waar.
Bijkomend voordeel is dat je een staatshoofd wat zich misdraagt na zijn ambtsperiode ook weer kwijt bent.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Ergernissen

Berichtdoor ajl » 04 mei 2021 07:42

Marnix schreef:Pff, ik zou maar niet te jaloers zijn op Amalia. Denk maar niet dat die heel veel vrije tijd heeft gehad in haar leven. Of er veel van gaat krijgen in de toekomst. De opleiding dat koningin is denk ik wel vrij pittig en als ze dan er even tussenuit wil voordat ze gaat studeren kan ik dat wel goed begrijpen. Overigens zijn die stages ook gewoon weer handig met het oog op de toekomst... en voor het gewone reizen, dan heb je altijd beveiliging mee, moet er gekeken worden wat er allemaal kan en wat niet. Je doet net alsof ze lui luxe leventje leidt maar ik zou voor geen goud met haar willen ruilen en jij denk ik ook niet :)


Zij heeft net zoveel en misschien nog wel meer vrije tijd als elke andere 17 jarige en haar zusjes ook. Ze groeien compleet buiten de spotlights op en kunnen net zo als andere vriendjes en vriendinnetjes gaan en staan waar ze willen. Zij wellicht nog meer, omdat ze vaak gebruik maken van het staatsvliegtuig om even een weekendje naar Griekenland, Lech, Italië, Argentinië en Londen te vliegen. En na na haar 18e krijgt ze op jaarbasis 1,5 mln voor haar hofhouding ( waarvan 2,5 ton salaris), terwijl ze een tussen jaar heeft en verder geen koninklijke taken. Alleen een formeel neemt ze deel aan de zittingen van de RvS. Het is bekend dat de koning daar ook zelden bij aanschuift.

Zo zwaar is het werk wat zij doen niet. Elisabeth is 95 en houdt het ook nog behoorlijk vol. De gemiddelde werknemer in loondienst met 25 vakantiedagen lukt dat niet. Als ik Maxima hoor spreken over dat zij werkende moeder is, schiet ik altijd in de lach. Natuurlijk werkt zij, maar als verder alles om je heen geregeld wordt ( boodschappen, afspraken, huishouden, schoonmaak, kleding) is dat niet ingewikkeld. Zij heeft niet te hollen, omdat ze anders voor een dichte opvangdeur staat of 's morgens vlak voordat je de deur uitloopt met je kinderen in je nette kleding op weg naar de opvang en erachter komt dat een kind tot aan zn nek in de poep zit. Heel zwaar hebben zij het als werkende ouder niet.

StillAwake schreef:Dat is waar.
Bijkomend voordeel is dat je een staatshoofd wat zich misdraagt na zijn ambtsperiode ook weer kwijt bent.


Precies en zullen de kinderen van dat staatshoofd zich toch echt zelf moeten bewijzen en zit je daar niet later weer mee opgescheept.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 04 mei 2021 08:22

ajl schreef:Zij heeft net zoveel en misschien nog wel meer vrije tijd als elke andere 17 jarige en haar zusjes ook. Ze groeien compleet buiten de spotlights op en kunnen net zo als andere vriendjes en vriendinnetjes gaan en staan waar ze willen. Zij wellicht nog meer, omdat ze vaak gebruik maken van het staatsvliegtuig om even een weekendje naar Griekenland, Lech, Italië, Argentinië en Londen te vliegen. En na na haar 18e krijgt ze op jaarbasis 1,5 mln voor haar hofhouding ( waarvan 2,5 ton salaris), terwijl ze een tussen jaar heeft en verder geen koninklijke taken. Alleen een formeel neemt ze deel aan de zittingen van de RvS. Het is bekend dat de koning daar ook zelden bij aanschuift.

Zo zwaar is het werk wat zij doen niet. Elisabeth is 95 en houdt het ook nog behoorlijk vol. De gemiddelde werknemer in loondienst met 25 vakantiedagen lukt dat niet. Als ik Maxima hoor spreken over dat zij werkende moeder is, schiet ik altijd in de lach. Natuurlijk werkt zij, maar als verder alles om je heen geregeld wordt ( boodschappen, afspraken, huishouden, schoonmaak, kleding) is dat niet ingewikkeld. Zij heeft niet te hollen, omdat ze anders voor een dichte opvangdeur staat of 's morgens vlak voordat je de deur uitloopt met je kinderen in je nette kleding op weg naar de opvang en erachter komt dat een kind tot aan zn nek in de poep zit. Heel zwaar hebben zij het als werkende ouder niet.



Precies en zullen de kinderen van dat staatshoofd zich toch echt zelf moeten bewijzen en zit je daar niet later weer mee opgescheept.

Volledig met je eens (al denk ik wel dat het koningschap veel reizen inhoudt, en dat dat stiekem vermoeiender is dan jij denkt ;-))

Het is dat we in Nederland een staatshoofd niet op prestaties kunnen afrekenen, en dat Wilhelmina indertijd (i.m.o. onterecht) gebombardeerd is tot symbool van een vrij Nederland. Deels door mythevorming, deels doordat men (volkomen terecht) Wilhelmina liever had dan de Duitse bezetter.
Maar als er echt eens in de zoveel tijd een evaluatie van het koningshuis plaatsvond hadden we al sinds 1962 in een republiek geleefd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Ergernissen

Berichtdoor ajl » 04 mei 2021 08:30

StillAwake schreef:Volledig met je eens (al denk ik wel dat het koningschap veel reizen inhoudt, en dat dat stiekem vermoeiender is dan jij denkt ;-))

Het is dat we in Nederland een staatshoofd niet op prestaties kunnen afrekenen, en dat Wilhelmina indertijd (i.m.o. onterecht) gebombardeerd is tot symbool van een vrij Nederland. Deels door mythevorming, deels doordat men (volkomen terecht) Wilhelmina liever had dan de Duitse bezetter.
Maar als er echt eens in de zoveel tijd een evaluatie van het koningshuis plaatsvond hadden we al sinds 1962 in een republiek geleefd...


Reizen is inderdaad vermoeiend, maar het scheelt enorm als je niets hoeft te regelen. Koffers zijn ingepakt, auto staat klaar, was wordt gedaan, geen gedoe over vervoer naar locatie etc. Daarnaast scheelt het enorm dat het thuis allemaal doorgaat en dat je daar ook geen omkijken naar hebt. Ik denk dat jouw vrouw best druk was in de periodes dat jij in het buitenland zat.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 04 mei 2021 09:14

ajl schreef:Reizen is inderdaad vermoeiend, maar het scheelt enorm als je niets hoeft te regelen. Koffers zijn ingepakt, auto staat klaar, was wordt gedaan, geen gedoe over vervoer naar locatie etc. Daarnaast scheelt het enorm dat het thuis allemaal doorgaat en dat je daar ook geen omkijken naar hebt. Ik denk dat jouw vrouw best druk was in de periodes dat jij in het buitenland zat.

Dat was inderdaad heel druk. Zeker ook omdat ze is blijven werken om ook nog eens onder de mensen te komen.
Ze heeft ook vaak overwogen een huishoudster in dienst te nemen, maar dat is uiteindel8ijk nooit gebeurd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2021 11:03

ajl schreef:Zij heeft net zoveel en misschien nog wel meer vrije tijd als elke andere 17 jarige en haar zusjes ook. Ze groeien compleet buiten de spotlights op en kunnen net zo als andere vriendjes en vriendinnetjes gaan en staan waar ze willen. Zij wellicht nog meer, omdat ze vaak gebruik maken van het staatsvliegtuig om even een weekendje naar Griekenland, Lech, Italië, Argentinië en Londen te vliegen. En na na haar 18e krijgt ze op jaarbasis 1,5 mln voor haar hofhouding ( waarvan 2,5 ton salaris), terwijl ze een tussen jaar heeft en verder geen koninklijke taken. Alleen een formeel neemt ze deel aan de zittingen van de RvS. Het is bekend dat de koning daar ook zelden bij aanschuift.

Zo zwaar is het werk wat zij doen niet. Elisabeth is 95 en houdt het ook nog behoorlijk vol. De gemiddelde werknemer in loondienst met 25 vakantiedagen lukt dat niet. Als ik Maxima hoor spreken over dat zij werkende moeder is, schiet ik altijd in de lach. Natuurlijk werkt zij, maar als verder alles om je heen geregeld wordt ( boodschappen, afspraken, huishouden, schoonmaak, kleding) is dat niet ingewikkeld. Zij heeft niet te hollen, omdat ze anders voor een dichte opvangdeur staat of 's morgens vlak voordat je de deur uitloopt met je kinderen in je nette kleding op weg naar de opvang en erachter komt dat een kind tot aan zn nek in de poep zit. Heel zwaar hebben zij het als werkende ouder niet.


Ik had het vooral over haar jeugd. Ik denk dat je de opleiding die de kinderen van de koning krijgen en met name die van Amalia als toekomstig staatshoofd niet makkelijk is. Sowieso ben je ongeacht je IQ al ongeveer verplicht om gymnasium te gaan doen en dan is het ook niet als school uit is nog even kort huiswerk maken en dan lekker gaan chillen met je vrienden. Altijd beveiliging (om over pers nog maar te zwijgen) en nooit ff spontaan bij iemand afspreken of in je tussenuur besluiten met je vriendinnen naar de Mac te gaan ;-) Hoeveel vrije tijd ze heeft vraag ik me af maar hoeveel vrijheid ze heeft. Nogmaals, ik zou voor een goud willen ruilen. En ik denk dat ze zelf wel regelmatig met gewone meisjes zouden willen wisselen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Ergernissen

Berichtdoor Haaibaai » 04 mei 2021 11:21

Met die Oranjes hoef je geen meelij te hebben het ontbreekt ze aan niets met tegen stelling mensen die hard werken vijf hoog achter wonnen nog niks hebben. Weg er mee gewoon een Republiek.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2021 12:32

Haaibaai schreef:Met die Oranjes hoef je geen meelij te hebben het ontbreekt ze aan niets met tegen stelling mensen die hard werken vijf hoog achter wonnen nog niks hebben. Weg er mee gewoon een Republiek.


En als je dan een republiek hebt blijft het met die mensen die vijf hoog achter wonen precies hetzelfde :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Ergernissen

Berichtdoor Haaibaai » 04 mei 2021 12:53

Marnix schreef:En als je dan een republiek hebt blijft het met die mensen die vijf hoog achter wonen precies hetzelfde :-)

Je hebt het weer niet begrepen =;
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2021 13:05

Haaibaai schreef:Je hebt het weer niet begrepen =;


Nee maar dat valt ook niet mee met zulke zinnen. Ik heb wel mijn best gedaan om het te begrijpen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Ergernissen

Berichtdoor ajl » 04 mei 2021 13:59

Marnix schreef:Ik had het vooral over haar jeugd. Ik denk dat je de opleiding die de kinderen van de koning krijgen en met name die van Amalia als toekomstig staatshoofd niet makkelijk is. Sowieso ben je ongeacht je IQ al ongeveer verplicht om gymnasium te gaan doen en dan is het ook niet als school uit is nog even kort huiswerk maken en dan lekker gaan chillen met je vrienden. Altijd beveiliging (om over pers nog maar te zwijgen) en nooit ff spontaan bij iemand afspreken of in je tussenuur besluiten met je vriendinnen naar de Mac te gaan ;-) Hoeveel vrije tijd ze heeft vraag ik me af maar hoeveel vrijheid ze heeft. Nogmaals, ik zou voor een goud willen ruilen. En ik denk dat ze zelf wel regelmatig met gewone meisjes zouden willen wisselen.


Natuurlijk is gymnasium niet verplicht. WA heeft dat ook niet gedaan en was ook geen bolleboos. Daarnaast leven die meiden als elke andere puber, met uitjes, Mac en biosuitjes, shoppen etc.. Ik ken nl iemand die bij hen in de klas zit. Ik denk dat ze met niemand willen ruilen en meer dan tevreden zijn met de luxe die hen omringt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2021 14:51

ajl schreef:Natuurlijk is gymnasium niet verplicht. WA heeft dat ook niet gedaan en was ook geen bolleboos. Daarnaast leven die meiden als elke andere puber, met uitjes, Mac en biosuitjes, shoppen etc.. Ik ken nl iemand die bij hen in de klas zit. Ik denk dat ze met niemand willen ruilen en meer dan tevreden zijn met de luxe die hen omringt.


Ik betwijfel het. Wat WA betreft, die was intelligent maar geen intellectueel aldus een van zijn hoogleraren. Ondanks dat hij geen bolleboos was sloot hij zijn middelbare school af op het United World College of the Atlantic in Llantwit Major in Wales waar hij zijn internationaal Baccalaureaat haalde, vervolgens opleiding bij de marine, geschiedenis aan de rijksuniversiteit Leiden. Beetje veel voor iemand die geen bolleboos is maar ik denk dat je als kroonprins weinig keuze hebt. En vergeet niet dat je ook gewoon van jongs af aan wordt opgeleid tot staatshoofd, daar gaan ook heel wat uurtjes in zitten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 04 mei 2021 15:13

ajl schreef:Natuurlijk is gymnasium niet verplicht. WA heeft dat ook niet gedaan en was ook geen bolleboos.

Het is maar wat je onder bolleboos verstaat.
Hij heeft het lyceum afgerond, daarna naar het collega in Wales en toen naar Leiden, alwaar:
Na zijn dienstplicht schreef de Koning zich in 1987 in aan de Rijksuniversiteit Leiden bij de Faculteit der Letteren voor de studierichting geschiedenis. De studie droeg bij aan een brede maatschappelijke ontwikkeling voor de Koning met vakken als algemene en vaderlandse geschiedenis, economische geschiedenis, staatskunde, staatsrecht, recht van de Europese gemeenschappen, volkenrecht, mensenrechten en economie. In 1993 slaagde de Koning voor zijn doctoraalexamen geschiedenis. Hij sloot zijn studie af met een scriptie over de Nederlandse reactie op het besluit van Frankrijk (onder president De Gaulle) om uit de geïntegreerde commandostructuur van de NAVO te treden. Tijdens zijn studie was de Koning lid van de Leidse Studentenvereniging Minerva.

Om te eindigen bij de Koninklijke Luchtmacht.

Dus iets minder denigrerend is dan wel op zijn plaats.
Juist bij iemand die het niet bepaald aan komt waaien, is dat bijzonder knap en getuigt van doorzettingsvermogen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ergernissen

Berichtdoor meribel » 04 mei 2021 15:30

Ik denk niet dat de drie dochters het zwaarder of minder zwaar hebben dan de gemiddelde puber. Wat ik amalia niet gun is dat haar toekomst al vast lijkt te staan. Dat is geen vrijheid.
Maar goed wellicht is zij degene die zegt; ik word geen koningin ik ga wat anders doen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ergernissen

Berichtdoor hans0166 » 04 mei 2021 15:33

Haaibaai schreef:Weg er mee gewoon een Republiek.


beetje raar standpunt voor iemand die religeus gezien lid is, of in ieder geval sympathiseerd met één van de vreemdste monarchieen ter wereld.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten