Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Ergernissen

Berichtdoor Prisma23 » 08 dec 2020 09:58

elburger schreef:.... Het hek is van de dam, het eerste schaap ook.


Welke kleur? Er zijn zwarte, bruine en witte schapen.....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2020 11:01

elburger schreef:@Mortlach @Chaya

Dit is nog maar een begin. Let maar eens goed op bijv. de reclames op tv. Het aantal donkere mensen wat een rol speelt is in vergelijking met dit jaar enorm toegenomen. ( heb daar geen probleem mee hoor). Zoals geschreven, (kinder)boeken onder een vergrootglas. Musea die gaan kijken of men spullen heeft die aan het slavernijverleden een kwalijke reuk hebben overgehouden. Dan voorspel ik bij deze dat muziek(teksten) ook nog wel eens onder de loep worden genomen. Onderhand moet je je nog gaan schamen dat je als blanke geboren werd. Het hek is van de dam, het eerste schaap ook.

Toch iets langer van stof deze keer, Marnix.


Ik merk het. Beter kritisch naar dingen kijken als die kwetsend zijn, dan zeggen: Ach zo ging dat nou eenmaal vroeger. Het slavernijverleden is ook niet iets waar we trots op hoeven te zijn. En dat in reclames een normale afspiegeling van de Nederlandse bevolking te zien is lijkt me niet meer dan normaal. Dat heeft niets te maken met dan je je zou moeten schamen als je als blanke geboren bent. Dan heb je er geen snars van begrepen. Niemand heeft je ooit verteld dat je je moet schamen omdat je blank bent. Bijzonder hoe sommigen het probleem van "als blanke heb je allerlei voorrechten" als dat eindelijk een beetje gecorrigeerd wordt weten te verdraaien naar "blijkbaar mag ik er als blanke niet meer zijn".

En ja, mensen kunnen er wat in doorslaan en dat is ook niet nodig. Maar in Jip en Janneke "negerpopje en roetmopje" vervangen door iets nettere bewoordingen weer weinig kwaad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ergernissen

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2020 13:56

Ik vraag me af hoe lang we nog mogen zingen: de Tyriër, de Moren?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Ergernissen

Berichtdoor gravo » 08 dec 2020 14:05

Chaya schreef:Ik vraag me af hoe lang we nog mogen zingen: de Tyriër, de Moren?

Ach, wij zongen vroeger in de kerk al tot grote hilariteit van de omstanders (ook jong): "De Palestijn, de Syriër, de Noren!
Strikt genomen natuurlijk niet on-Bijbels!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2020 16:09

Chaya schreef:Ik vraag me af hoe lang we nog mogen zingen: de Tyriër, de Moren?


Dat mag gewoon, dat verwijst toch niet naar je huidskleur of zo? Landen en regio's mag je gewoon benoemen. Ik denk ook niet dat veel Tyriers of Moren een klacht gaan indienen omdat ze gekwetst zijn... :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ergernissen

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2020 17:44

elburger schreef:@Mortlach @Chaya

Dit is nog maar een begin. Let maar eens goed op bijv. de reclames op tv. Het aantal donkere mensen wat een rol speelt is in vergelijking met dit jaar enorm toegenomen. ( heb daar geen probleem mee hoor).


Waarom zet je het dan in een context die doet lijken alsof je er wél problemen mee hebt?

Zoals geschreven, (kinder)boeken onder een vergrootglas. Musea die gaan kijken of men spullen heeft die aan het slavernijverleden een kwalijke reuk hebben overgehouden. Dan voorspel ik bij deze dat muziek(teksten) ook nog wel eens onder de loep worden genomen. Onderhand moet je je nog gaan schamen dat je als blanke geboren werd. Het hek is van de dam, het eerste schaap ook.

Toch iets langer van stof deze keer, Marnix.


Ja, ik herinner me nog dat JP Balkenende het vol trots over de VOC-mentaliteit had. Dat zijn van die uitspraken waar inderdaad wel wat op aan te merken is. En nee, je schamen omdat je blank bent, daar gaat het helemaal niet over. Maar erkennen dat er in het verleden zaken zijn gebeurd waar we niet trots op hoeven zijn en die anderen tot de dag van vandaag hinderen, daarvoor is volgens mij wel eens tijd.

En de eerste persoon die over Jodenkoeken en Blanke vla begint, mag zich ontzettend die gaan schamen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Ergernissen

Berichtdoor irmo » 08 dec 2020 17:53

Wij hebben het thuis idd nog gewoon over Jodenkoeken Mortlach. En nee, ik schaam me daar niet voor, waarom zou ik?

Eigen ergernis:

De supermarkt vind mijn paspoort vals. Op mijn klacht daar over vinden ze dat ik dan maar een id aan moet schaffen, dat is duidelijker.
Gefeliciteerd AH, jullie zijn een klant kwijt. Ga een ander maar lopen afzeiken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ergernissen

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2020 21:23

irmo schreef:Wij hebben het thuis idd nog gewoon over Jodenkoeken Mortlach. En nee, ik schaam me daar niet voor, waarom zou ik?


Dat is precies mijn punt. Mensen proberen het al gauw in het belachelijke te trekken dat omdat negerzoenen al een tijdje gewoon 'zoenen' heten, ze straks ook geen blanke vla meer mogen, van dat soort flauwekul. En aangezien je die reactie gewoon 100% kunt voorspellen, dacht ik dat ik dat vast preventief zou torpederen.

Ik moest er trouwens nog aan denken. Een aantal jaar lang had Disney Nederland er een handje van om voor de 'comic relief' personages (dommig, onhandig, etc) consequent Vlaamse stemacteurs te gebruiken. En daar zijn ze na de Leeuwenkoning door een aantal Vlamingen door aangeklaagd. De rechter gaf de aanklagers gelijk dat dit de stereotypering van Vlamingen in Nederland versterkt. En sindsdien doet Disney Nederland (voor zover ik weer) dat dus niet meer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Ergernissen

Berichtdoor LordJava » 08 dec 2020 21:30

irmo schreef:Eigen ergernis:

De supermarkt vind mijn paspoort vals. Op mijn klacht daar over vinden ze dat ik dan maar een id aan moet schaffen, dat is duidelijker.
Gefeliciteerd AH, jullie zijn een klant kwijt. Ga een ander maar lopen afzeiken.


Hallo Irmo,

ik zie dat je in Spanje woont. Heb je daar een paspoort nodig om boodschappen te mogen doen? Of begrijp ik het verkeerd?
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Ergernissen

Berichtdoor irmo » 08 dec 2020 23:58

Mortlach schreef:Dat is precies mijn punt. Mensen proberen het al gauw in het belachelijke te trekken dat omdat negerzoenen al een tijdje gewoon 'zoenen' heten, ze straks ook geen blanke vla meer mogen, van dat soort flauwekul. En aangezien je die reactie gewoon 100% kunt voorspellen, dacht ik dat ik dat vast preventief zou torpederen.

Ik moest er trouwens nog aan denken. Een aantal jaar lang had Disney Nederland er een handje van om voor de 'comic relief' personages (dommig, onhandig, etc) consequent Vlaamse stemacteurs te gebruiken. En daar zijn ze na de Leeuwenkoning door een aantal Vlamingen door aangeklaagd. De rechter gaf de aanklagers gelijk dat dit de stereotypering van Vlamingen in Nederland versterkt. En sindsdien doet Disney Nederland (voor zover ik weer) dat dus niet meer.



Ik kan echt werkelijk waar helemaal niets met wat je schrijft, sorry.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Ergernissen

Berichtdoor irmo » 08 dec 2020 23:59

LordJava schreef:Hallo Irmo,

ik zie dat je in Spanje woont. Heb je daar een paspoort nodig om boodschappen te mogen doen? Of begrijp ik het verkeerd?


Welkom!

Vanwege de corona crisis verkeer ik nu noddgedwongen in nederland. En hier in NL heb je een id nodig om alcohol te mogen halen. Ze vonden mijn paspoort niet goed genoeg, en ik kreeg lelijke opmerkingen naar mijn hoofd.

Laatste keer dus dat ik er gewinkeld heb, en ik heb inmiddels een klacht ingediend. Het is namelijk elk jaar raak.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ergernissen

Berichtdoor Mortlach » 09 dec 2020 00:57

irmo schreef:Ik kan echt werkelijk waar helemaal niets met wat je schrijft, sorry.


Geeft niks. De volgende keer dat er een gesprek loopt over racisme/zwarte piet/cultuurverandering zul je het wel langs zien komen. Hopelijk herinner je het dan nog :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2020 09:55

irmo schreef:Welkom!

Vanwege de corona crisis verkeer ik nu noddgedwongen in nederland. En hier in NL heb je een id nodig om alcohol te mogen halen. Ze vonden mijn paspoort niet goed genoeg, en ik kreeg lelijke opmerkingen naar mijn hoofd.

Laatste keer dus dat ik er gewinkeld heb, en ik heb inmiddels een klacht ingediend. Het is namelijk elk jaar raak.


Sowieso verstandig om naar een andere supermarkt te gaan. AH is ook duur. Maar hoe kunnen ze je paspoort (ben je zo jong trouwens dat ze daar om vragen?) niet goed genoeg vinden? Een paspoort is doorgaans toch best duidelijk, foto die nooit echt op je lijkt en een naam en geboortedatum? Wat is er allemaal met je paspoort gebeurd dat die niet goed genoeg is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: Ergernissen

Berichtdoor LordJava » 09 dec 2020 14:59

irmo schreef:Welkom!

Vanwege de corona crisis verkeer ik nu noddgedwongen in nederland. En hier in NL heb je een id nodig om alcohol te mogen halen. Ze vonden mijn paspoort niet goed genoeg, en ik kreeg lelijke opmerkingen naar mijn hoofd. Laatste keer dus dat ik er gewinkeld heb, en ik heb inmiddels een klacht ingediend. Het is namelijk elk jaar raak.


Dat is een kwalijke zaak. Ik zou een onderhoud vragen met de manager. Heb je dat al gedaan? Naar een andere winkel gaan is ook prima, maar niet vanwege zulk onrecht. Dat hoef je niet te pikken, vind ik. Je mag gewoon in je recht gaan staan. Mocht het onderhoud met de manager niet tot bevredigend resultaat leiden, zou je contact kunnen opnemen met het landelijk meldpunt discriminatie en daar vragen wat je hieraan kunt doen. https://www.discriminatie.nl/#/home
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Ergernissen

Berichtdoor irmo » 09 dec 2020 15:24

LordJava schreef:Dat is een kwalijke zaak. Ik zou een onderhoud vragen met de manager. Heb je dat al gedaan? Naar een andere winkel gaan is ook prima, maar niet vanwege zulk onrecht. Dat hoef je niet te pikken, vind ik. Je mag gewoon in je recht gaan staan. Mocht het onderhoud met de manager niet tot bevredigend resultaat leiden, zou je contact kunnen opnemen met het landelijk meldpunt discriminatie en daar vragen wat je hieraan kunt doen. https://www.discriminatie.nl/#/home


Ik heb inmiddels al een klacht ingediend, dus ik wacht het nog even rustig af. Jij loopt wel heel hard van stapel gelijk :P
Ik vind het prima dat ze mijn ID vragen, maar als ik die toon moet het ook gewoon afgelopen zijn. Ik heb geen behoefte aan 16jarige trutjes die lopen te kirren dat mijn paspoort"zogenaamd" vals zou zijn of dat ik er te jong uitzie voor de foto.

Ga je moeder klieren ofzo, laat mij met rust.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten