Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2022 14:23

johannes1 schreef:De discussie over de positie van ali b en marco b


Waarom vind je dat precies een ergernis? Het is toch niet zo vreemd dat die discussie nu gevoerd wordt?
Overigens moeten we idd niet op de zaken vooruitlopen natuurlijk. Ik ben vooral blij dat de discussie meer in de breedte gevoerd wordt, niet zozeer over de personen in kwestie gaat maar hoe er beter kan worden gezorgd dat de werkomgeving voor iedereen veilig is. Het gaat namelijk niet om een paar personen, het is een structureel terugkerend probleem dat waar mannen teveel macht / invloed hebben, dat soms zorgt voor dit soort toestanden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Ergernissen

Berichtdoor johannes1 » 24 jan 2022 14:57

De ergernis zit hem vooral in de bij voorbaat beschuldigen van deze 2 mannen. Ik denk dan laat justitie zijn werk doen, voor ze aan de schandpaal te nagelen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2022 15:36

johannes1 schreef:De ergernis zit hem vooral in de bij voorbaat beschuldigen van deze 2 mannen. Ik denk dan laat justitie zijn werk doen, voor ze aan de schandpaal te nagelen.


Theoretisch gezien heb je denk ik gelijk maar gevoelsmatig is het toch wel wat anders. Er zijn bij beiden verschillende vrouwen die hen beschuldigen van ongewenste intimiteiten, aanranding en verkrachting, die ook door de ouders worden bevestigd. Als je een oproep doet om misbruik te melden en er komen verschillende mensen hun zegje doen geeft dat wel te denken. Dat bijvoorbeeld radiozenders ervoor kiezen om die muziek voorlopig niet meer te draaien is niet zo vreemd. Dat kan je juist doen in afwachting van een uitspraak want doen alsof er niets aan de hand is kan dat heel pijnlijk zijn. Los daarvan kan de rechter nog wel proberen een uitspraak te doen over of het allemaal ongewenst was of niet, als de verhoudingen zo verschillend zijn is het zelfs wanneer het niet ongewenst is geweest is dat sowieso heel discutabel. Daarnaast waren beiden gewoon getrouwd, hebben kinderen. Zelfs al was het met wederzijds goedkeuren zoals Ali B zegt, dan hebben ze in ieder geval meerderekeren hun vrouw bedrogen. En dan liggen er nog veel ernstiger aanklachten.

Maar het probleem is breder dan dat het om een paar personen gaat. Je ziet tal van dit soort verhalen waar mannen teveel macht / aanzien hebben en daar misbruik van maken. Daar zijn zo bizar veel voorbeelden van en het is goed dat dat in de brede zin aandacht krijgt. Ik hoor meer discussie daarover dan dat het specifiek over Ali B of Marco Borsato of Rietbergen zou gaan. Behalve dus dat dingen geboycot / geannuleerd worden. Radiozenders die muziek niet meer draaien, Vegan-producten van Ali B uit de winkel, Borsato geen ambassadeur van War Child meer. Maar dat is begrijpelijk, ik zou ook geen ambassadeur willen die door verschillende mensen waaronder kinderen wordt beschuldigd van misbruik. Ongeacht of dat vaststaat of niet. Zoals ik al zei, gevoelsmatig is dat toch niet goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Ergernissen

Berichtdoor elburger » 12 feb 2022 13:24

Mijn grootste ergenis momenteel is dat vrijheid van meningsuiting in Nederland momenteel onderdruk staat.
Een andere mening wordt nauwelijks nog getolereerd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Ergernissen

Berichtdoor Prisma23 » 12 feb 2022 18:16

elburger schreef:Mijn grootste ergenis momenteel is dat vrijheid van meningsuiting in Nederland momenteel onderdruk staat.
Een andere mening wordt nauwelijks nog getolereerd.


Ik heb hier een heel andere mening over en ben er blij mee dat ik dat hier gewoon kan zeggen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2022 11:08

elburger schreef:Mijn grootste ergenis momenteel is dat vrijheid van meningsuiting in Nederland momenteel onderdruk staat.
Een andere mening wordt nauwelijks nog getolereerd.


Ik ben wel erg benieuwd naar de context, ik zie niet zoveel beperking van vrijheid van meningsuiting behalve dat dat je op bepaalde sociale kanalen geen duidelijke onwaarheden mag vertellen over een virus, omdat dat gevaarlijk is voor de samenleving. En dat je wel mag demonstreren maar dat niet op een manier die de samenleving ontregelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Ergernissen

Berichtdoor elburger » 15 feb 2022 23:22

Marnix schreef

Ik ben wel erg benieuwd naar de context, ik zie niet zoveel beperking van vrijheid van meningsuiting....


Laat ik het zo zeggen.
Demonstreren is iets "vies" geworden.
Hedendaags als er gedemonstreerd word, wordt er direct door anders denken vanalles bijgehaalt om het protest in een negatieve hoek te plaatsen.
Natuurlijk geeft een staking of demonstratie "over"last.
Maar dat mag anno 2022 niet meer.
Men gunt een ander het recht niet.
Vorige eeuw was dat wel anders.
Vakbonden hadden nog "macht", ook die zijn nu verworden tot tandenloze "tijgers".
Als de boeren met hun voertuigen de straat opgaan, heeft er wel iemand last van.
Als winkelpersoneel gaat staken, heeft er wel iemand last van
Als de politie gaat staken, is de "veiligheid" in het gedrang.
Als ziekenhuispersoneel gaat staken, loopt half Nederland te roepen dat het schandalig is.
Als onderwijspersoneel wil staken, hebben ouders er last van.
Kortom, men heeft de "vrijheid" niet (meer) om voor hun mening/rechten op te komen.
Wie dat doet is in de ogen van hen die er last van hebben asociaal.
En zo zijn dit maar enige voorbeelden van het beperken van een fundamenteel recht om op te komen voor jouw mening.
Altijd is er wel een "cencuur", of wordt men in een hoek neergezet die niet "vriendelijk" is.
Opkomen voor je geloof, ook dat is aan kritiek bloodgesteld.
Opkomen voor politeke ideeen, mag ook niet zomaar weer.
Een volksvertegenwoordiger mag niet alles meer zeggen.
Politieke partijen worden op voorhand geboycot, of als extremistisch weggezet.
Men mag "niet meer" zeggen tegen een vrouw, wat ziet u er leuk uit, want het kan maar zo zijn dat men dat als aanstootgevend ervaart.
Men mag niet maar zo zeggen dat als in een AZC iemand verwond, dat ze die terug moeten sturen naar het land van herkomst, want dan discrimineer je.
Maar die 2 medewerkersters in een AZC die met kokende olie zijn overgoten zijn hun leven lang getekend.
Als ik te kennen geef dat ik ongevaccineerd ben, ben ik asociaal en wordt geweerd van vergaderingen, ja zelf binnen het CNV.
Dus moet ik liegen?

Vrijheid van meningsuiting ligt m.i. dus onder vuur.
En als ik voor mijn soms scherpe mening uitkom, ben ik
A, een racist
B, een dwarsligger
C, een egoist
D, niet goed wijs,
E, een leugenaar
D, een hypocriet
E, rijp voor een inrichting
F, mikpunt
G, wordt ik gestakt
H, voel ik mij aangevallen
I, ...........Z

Kortom, ook ik moet oppassen wat ik zeg en schrijf, want mijn mening wordt ook lang niet altijd opprijs gesteld, of het nu hier of daar is, binnen of buiten, het is wikken en wegen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2022 09:13

elburger schreef:Laat ik het zo zeggen.
Demonstreren is iets "vies" geworden.
Hedendaags als er gedemonstreerd word, wordt er direct door anders denken vanalles bijgehaalt om het protest in een negatieve hoek te plaatsen.
Natuurlijk geeft een staking of demonstratie "over"last.
Maar dat mag anno 2022 niet meer.
Men gunt een ander het recht niet.
Vorige eeuw was dat wel anders.
Vakbonden hadden nog "macht", ook die zijn nu verworden tot tandenloze "tijgers".
Als de boeren met hun voertuigen de straat opgaan, heeft er wel iemand last van.
Als winkelpersoneel gaat staken, heeft er wel iemand last van
Als de politie gaat staken, is de "veiligheid" in het gedrang.
Als ziekenhuispersoneel gaat staken, loopt half Nederland te roepen dat het schandalig is.
Als onderwijspersoneel wil staken, hebben ouders er last van.
Kortom, men heeft de "vrijheid" niet (meer) om voor hun mening/rechten op te komen.
Wie dat doet is in de ogen van hen die er last van hebben asociaal.
En zo zijn dit maar enige voorbeelden van het beperken van een fundamenteel recht om op te komen voor jouw mening.
Altijd is er wel een "cencuur", of wordt men in een hoek neergezet die niet "vriendelijk" is.
Opkomen voor je geloof, ook dat is aan kritiek bloodgesteld.
Opkomen voor politeke ideeen, mag ook niet zomaar weer.
Een volksvertegenwoordiger mag niet alles meer zeggen.
Politieke partijen worden op voorhand geboycot, of als extremistisch weggezet.
Men mag "niet meer" zeggen tegen een vrouw, wat ziet u er leuk uit, want het kan maar zo zijn dat men dat als aanstootgevend ervaart.
Men mag niet maar zo zeggen dat als in een AZC iemand verwond, dat ze die terug moeten sturen naar het land van herkomst, want dan discrimineer je.
Maar die 2 medewerkersters in een AZC die met kokende olie zijn overgoten zijn hun leven lang getekend.
Als ik te kennen geef dat ik ongevaccineerd ben, ben ik asociaal en wordt geweerd van vergaderingen, ja zelf binnen het CNV.
Dus moet ik liegen?

Vrijheid van meningsuiting ligt m.i. dus onder vuur.
En als ik voor mijn soms scherpe mening uitkom, ben ik
A, een racist
B, een dwarsligger
C, een egoist
D, niet goed wijs,
E, een leugenaar
D, een hypocriet
E, rijp voor een inrichting
F, mikpunt
G, wordt ik gestakt
H, voel ik mij aangevallen
I, ...........Z

Kortom, ook ik moet oppassen wat ik zeg en schrijf, want mijn mening wordt ook lang niet altijd opprijs gesteld, of het nu hier of daar is, binnen of buiten, het is wikken en wegen.


Ik heb vooral het idee dat als jij een tegenreactie krijgt, je altijd heel snel in de verdediging schiet en dingen roept als "ik mag dit niet meer vinden, ik word aangevallen enz". Maar vrijheid van meningsuiting houdt in dat jij iets mag vinden en dat ik het daar totaal mee oneens mag zijn. Verder is het recht om te demonstreren een grondrecht maar het is niet absoluut. Men (burgermeerster) mag ingrijpen in het belang van verkeer, ter bescherming van de gezondheid of om wanorderlijkheden te voorkomen. Je mag dus op een plein demonstreren maar je mag niet massaal een snelweg of burg blokkeren of distributiecentra voor voedsel platleggen of politieauto's in de brand steken. Buiten dat om mag je hier demonstreren maar je kan niet verwachten dat iedereen het dan ook direct met je eens zal zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marlies31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2021 14:54

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marlies31 » 16 feb 2022 11:49

johannes1 schreef:De discussie over de positie van ali b en marco b


Marnix schreef:Waarom vind je dat precies een ergernis? Het is toch niet zo vreemd dat die discussie nu gevoerd wordt?
Overigens moeten we idd niet op de zaken vooruitlopen natuurlijk. Ik ben vooral blij dat de discussie meer in de breedte gevoerd wordt, niet zozeer over de personen in kwestie gaat maar hoe er beter kan worden gezorgd dat de werkomgeving voor iedereen veilig is. Het gaat namelijk niet om een paar personen, het is een structureel terugkerend probleem dat waar mannen teveel macht / invloed hebben, dat soms zorgt voor dit soort toestanden.

Ik vind het alleen maar goed dat die discussie gevoerd wordt, dit onderwerp moet gewoon bespreekbaar gemaakt worden en dit heeft er naar mijn inziens ook voor gezorgd dat in meerdere sectoren vrouwen aan de bel hebben getrokken die dat eerst niet durfde. Het lijkt bijna of er een soort klopjacht gaande is, ik schrik er elke keer weer van dat in zoveel branches dit soort situaties heeft voorgedaan (en waarschijnlijk nog steeds gebeuren). Juist discussiëren en in het nieuws brengen is nu nodig om voor sommige vrouwen die stap te zetten die nodig is. Ik heb er zelf ook mee te maken gehad en destijds gedacht dat het incidenteel was. Ik schrik ervan hoeveel mannen misbruik hiervan maken en dat het blijkbaar overal gebeurd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2022 12:06

Marlies31 schreef:Ik vind het alleen maar goed dat die discussie gevoerd wordt, dit onderwerp moet gewoon bespreekbaar gemaakt worden en dit heeft er naar mijn inziens ook voor gezorgd dat in meerdere sectoren vrouwen aan de bel hebben getrokken die dat eerst niet durfde. Het lijkt bijna of er een soort klopjacht gaande is, ik schrik er elke keer weer van dat in zoveel branches dit soort situaties heeft voorgedaan (en waarschijnlijk nog steeds gebeuren). Juist discussiëren en in het nieuws brengen is nu nodig om voor sommige vrouwen die stap te zetten die nodig is. Ik heb er zelf ook mee te maken gehad en destijds gedacht dat het incidenteel was. Ik schrik ervan hoeveel mannen misbruik hiervan maken en dat het blijkbaar overal gebeurd.


Ja, dat speelt al wel een poosje, denk aan de verhalen over Epstein / Weinstein, Prins Andrew maar in Nederland heeft dit inderdaad ervoor gezorgd dat meer vrouwen (vooral) naar buiten durfde te komen met hun verhaal. Ik vrees dat dit het topje van de ijsberg is, maar het is goed dat wat voor sommigen heel normaal lijkt eindelijk zo duidelijk als abnormaal is neergezet. Hopelijk gaat dat ook voor structurele veranderingen zorgen, dat mannen met geld / in machtsposities in ieder geval niet meer denken met dit soort gedrag wel weg te kunnen komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Ergernissen

Berichtdoor elburger » 16 feb 2022 17:12

Marnix schreef


Ik heb vooral het idee dat als jij een tegenreactie krijgt, je altijd heel snel in de verdediging schiet en dingen roept als "ik mag dit niet meer vinden, ik word aangevallen enz". Maar vrijheid van meningsuiting houdt in dat jij iets mag vinden en dat ik het daar totaal mee oneens mag zijn. Verder is het recht om te demonstreren een grondrecht maar het is niet absoluut. Men (burgemeester) mag ingrijpen in het belang van verkeer, ter bescherming van de gezondheid of om wanordelijkheden te voorkomen. Je mag dus op een plein demonstreren maar je mag niet massaal een snelweg of burg blokkeren of distributiecentra voor voedsel platleggen of politieauto's in de brand steken. Buiten dat om mag je hier demonstreren maar je kan niet verwachten dat iedereen het dan ook direct met je eens zal zijn.


Het 1e gedeelte ging niet over mij.
Het 2e gedeelte zijn voorvallen die ik meemaakte.
Maar het zal mij worst wezen wat men van mij denkt, c.q. over mij schrijft.
Als er onwaarheden worden vertelt over mij kom ik voor mijzelf op.
Maar hoofdmoot was dat vrijheid van meningsuiting wel degelijk aan banden wordt gelegt.
Voorbeeld, Halsema, die verbood demonstraties onder het mom van "niet regelbaar", terwijl als het haar uitkomt, politieke keuzes? , het wel mag.
En zo zijn er legio voorbeelden te noemen, waarin de rechtsgelijkheid in een grijs gebied is getrokken.

Maar ik kap ermee want anders wordt ik hier geschorst.o.i.d.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2022 22:11

elburger schreef:Maar ik kap ermee want anders wordt ik hier geschorst.o.i.d.


Dat bedoel ik. Je kruipt telkens in de slachtofferrol, maar je bent hier nog nooit geschorst om dit soort uitspraken dus het valt wel mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ergernissen

Berichtdoor hans0166 » 17 feb 2022 07:26

elburger schreef:Maar het zal mij worst wezen wat men van mij denkt, c.q. over mij schrijft.
Als er onwaarheden worden vertelt over mij kom ik voor mijzelf op.
Maar hoofdmoot was dat vrijheid van meningsuiting wel degelijk aan banden wordt gelegt.


dit klinkt mij meer als "ik mag zeggen wat ik wil en de rest moet zwijgen" ik zie namelijk geen enkele aanwijzing in je posts van dit onderwerp die duiden op een werkelijke inperking van het recht van vrije meningsuiting.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Ergernissen

Berichtdoor elburger » 17 feb 2022 08:29

Hans0166 schreef

dit klinkt mij meer als "ik mag zeggen wat ik wil en de rest moet zwijgen" ik zie namelijk geen enkele aanwijzing in je posts van dit onderwerp die duiden op een werkelijke inperking van het recht van vrije meningsuiting


Dat komt zéér waarschijnlijk omdat jij met een vooroordelende gedachte leest.
In Nl wordt er zelfs in de 2ekamer gesproken van ongrondwettelijke handelingen.
En dan zuig ik dat uit mijn duim.
Ik zou zeggen, ga eens wat meer naar de debatten kijken en dat zonder die gekleurde bril.
Zelfs v.d. Staaij sprak hiervan.
Is dat nu dan ook een rechts-extremist, net zoals ik dan schijnbaar ben?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2022 10:19

elburger schreef:Dat komt zéér waarschijnlijk omdat jij met een vooroordelende gedachte leest.
In Nl wordt er zelfs in de 2ekamer gesproken van ongrondwettelijke handelingen.
En dan zuig ik dat uit mijn duim.
Ik zou zeggen, ga eens wat meer naar de debatten kijken en dat zonder die gekleurde bril.
Zelfs v.d. Staaij sprak hiervan.
Is dat nu dan ook een rechts-extremist, net zoals ik dan schijnbaar ben?


Wie heeft jou hier dan een rechts-extremist genoemd? Wie heeft gedreigd je te schorsen om wat je zegt? Jij beweert dat je wordt geschorst als je niet ophoudt, dat je niet mag zeggen wat je wil en als rechts-extremist wordt weggezet maar ik zie anderen dat hier niet zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten