Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ergernissen

Berichtdoor hans0166 » 28 apr 2021 20:16

meribel schreef:Ik ben niet specifiek voor of tegen het koningshuis hoor


Maar dat je als volk samen vlagt en juicht voor je koning , kom op dat voelt toch als een Princess Diarys film waar je in zit


hmm Amalia en Amelia schelen maar een letterje.. maar zie Amalia nog niet met haar moeder in een verbouwde brandweerkazerne wonen :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2021 21:13

meribel schreef:Ik ben niet specifiek voor of tegen het koningshuis hoor


Maar dat je als volk samen vlagt en juicht voor je koning , kom op dat voelt toch als een Princess Diarys film waar je in zit


Vind je? Als je af en toe in een sportstadion komt weet je dat juichen voor mensen iets van alle tijden is. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ergernissen

Berichtdoor meribel » 28 apr 2021 22:34

Kom op jij voelt je onderdaan van een aardse koning?

Ben ik wel wettelijk maar zo voel ik me niet. Misschien als horige boer in de middeleeuwen waar een goede koning levensbelangrijk verschil was maar nu niet meer. Nu is het allemaal voor de buhne.

Daarom. Soort sprookje waar je in zit. Zo voelt dat als ik de vlag hijs voor ‘mijn koning’.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 29 apr 2021 08:39

meribel schreef:Kom op jij voelt je onderdaan van een aardse koning?

Ben ik wel wettelijk maar zo voel ik me niet. Misschien als horige boer in de middeleeuwen waar een goede koning levensbelangrijk verschil was maar nu niet meer. Nu is het allemaal voor de buhne.

Daarom. Soort sprookje waar je in zit. Zo voelt dat als ik de vlag hijs voor ‘mijn koning’.


Ja het is meer een soort rolmodel (tenminste zo zou het moeten zijn, zo gaat het niet altijd) ja. Overigens is de functie van de koning natuurlijk niet alleen maar ceremonieel. Denk aan handelsbetrekkingen, bij een ramp / crisis etcetera. Maar goed. Het zou ook zonder kunnen ja. Zou alleen wat saaier zijn. Ik vind zo'n koningsdag wel leuk :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 29 apr 2021 10:33

Marnix schreef:Ja het is meer een soort rolmodel (tenminste zo zou het moeten zijn, zo gaat het niet altijd) ja. Overigens is de functie van de koning natuurlijk niet alleen maar ceremonieel. Denk aan handelsbetrekkingen, bij een ramp / crisis etcetera. Maar goed. Het zou ook zonder kunnen ja. Zou alleen wat saaier zijn. Ik vind zo'n koningsdag wel leuk :-D

Dan zou je op bevrijdingsdag vrij zijn.
En dat zou net zo'n feest zijn.

Wat mij betreft wordt die hele poppenkast vandaag nog afgeschaft.
Als een "prinses" anderhalf miljoen aan zakgeld krijgt kan ik dat niet rijmen met het feit dat jongeren moeite hebben hun studie te bekostigen.
Als een "koning" meer kost dan er naar ontwikkelingssamenwerking en de vluchtelingenproblematiek gaat vind ik dat onbestaanbaar.
Als Maxima niet mag worden beoordeeld op de wandaden van haar vader, maar wel mag meeliften op de daden van een (vermeend) schoon-voorvader kan ik dat niet begrijpen.
Als wij op dodenherdenking iemand een krans laten leggen, terwijl zijn overgrootmoeder het land verliet in plaats van pal te staan voor haar land heb ik het idee dat we een beetje aan geschiedsverfraaiing rond die familie aan het doen zijn.

Dat hele koningshuis voegt niks toe (de eerder genoemde handelsmissies: dan zou je toch verwachten dat je een toename in de opdrachten vanuit, of handel met een land kunt waarnemen kort na een dergelijk bezoek), kost klauwen met geld, en is totaal niet uit te leggen.
Het meest bizarre is nog dat in onze kringen persoonsverheerlijking van sporters en dergelijke (terecht) veroordeeld wordt, maar dat dat rond de Oranjes ineens wel mag (en ruimschoots gecompenseerd wordt).
En eerlijk is eerlijk: die sporters kunnen echt wat, dus de "verering" is ergens nog wel begrijpelijk, terwijl de Oranjes alleen maar in een bepaalde familie geboren zijn, en daar niksvoor hebben hoeven doen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 29 apr 2021 10:34

meribel schreef:Kom op jij voelt je onderdaan van een aardse koning?

Ben ik wel wettelijk maar zo voel ik me niet. Misschien als horige boer in de middeleeuwen waar een goede koning levensbelangrijk verschil was maar nu niet meer. Nu is het allemaal voor de buhne.

Daarom. Soort sprookje waar je in zit. Zo voelt dat als ik de vlag hijs voor ‘mijn koning’.

Je hoeft de vlag niet te hijsen.
Ik hijs hem alleen op 4 en 5 mei, en als ik zelf iets te vieren heb.
Uit principe heb ik dan ook geen oranje wimpel ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ergernissen

Berichtdoor meribel » 29 apr 2021 12:14

StillAwake schreef:Je hoeft de vlag niet te hijsen.
Ik hijs hem alleen op 4 en 5 mei, en als ik zelf iets te vieren heb.
Uit principe heb ik dan ook geen oranje wimpel ;-)

Nee ik heb ook geen vlag hoor :lol:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 30 apr 2021 12:23

meribel schreef:Nee ik heb ook geen vlag hoor :lol:

Jammer, want het staat wel vrolijk.
Ook al hang ik hem zelf uit principe niet uit op kiningsdag, het heeft wel wat, al die vlaggen.
Wat dat betreft kan ik er wel van genieten, ook al sta ik er principieel heel anders in.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Ergernissen

Berichtdoor ajl » 30 apr 2021 18:09

StillAwake schreef:Dan zou je op bevrijdingsdag vrij zijn.
En dat zou net zo'n feest zijn.

Wat mij betreft wordt die hele poppenkast vandaag nog afgeschaft.
Als een "prinses" anderhalf miljoen aan zakgeld krijgt kan ik dat niet rijmen met het feit dat jongeren moeite hebben hun studie te bekostigen.
Als een "koning" meer kost dan er naar ontwikkelingssamenwerking en de vluchtelingenproblematiek gaat vind ik dat onbestaanbaar.
Als Maxima niet mag worden beoordeeld op de wandaden van haar vader, maar wel mag meeliften op de daden van een (vermeend) schoon-voorvader kan ik dat niet begrijpen.
Als wij op dodenherdenking iemand een krans laten leggen, terwijl zijn overgrootmoeder het land verliet in plaats van pal te staan voor haar land heb ik het idee dat we een beetje aan geschiedsverfraaiing rond die familie aan het doen zijn.

Dat hele koningshuis voegt niks toe (de eerder genoemde handelsmissies: dan zou je toch verwachten dat je een toename in de opdrachten vanuit, of handel met een land kunt waarnemen kort na een dergelijk bezoek), kost klauwen met geld, en is totaal niet uit te leggen.
Het meest bizarre is nog dat in onze kringen persoonsverheerlijking van sporters en dergelijke (terecht) veroordeeld wordt, maar dat dat rond de Oranjes ineens wel mag (en ruimschoots gecompenseerd wordt).
En eerlijk is eerlijk: die sporters kunnen echt wat, dus de "verering" is ergens nog wel begrijpelijk, terwijl de Oranjes alleen maar in een bepaalde familie geboren zijn, en daar niksvoor hebben hoeven doen.


Het had door mijn man geschreven kunnen zijn ;)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Ergernissen

Berichtdoor Haaibaai » 01 mei 2021 12:35

On begrijpelijk dat deze parasieten nog steeds in het zadel gehouden worden en dat geldt ook voor andere landen waar zo,n familie zogenaamd de baas is,net als in Duitsland daar waren ze radicaal ruimden ze gelijk de Adel op in de vorm geen macht meer, ga maar een baan zoeken al borden wasser in een hotel.

Nederland was ed eerste Republiek en dat moet zo weer worden.
Tevens het verenigen van de Nederlanden.


Maar ergernis over deze familie wel neen,hen die ergenis hebben zitten goed zichzelf in de weg,tja niet doen men heeft er niets aan totaal niet.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 01 mei 2021 13:02

ajl schreef:Het had door mijn man geschreven kunnen zijn ;)

Je mag blij zijn met zo'n echtgenoot =D>
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ergernissen

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2021 07:23

StillAwake schreef:Jammer, want het staat wel vrolijk.
Ook al hang ik hem zelf uit principe niet uit op koningsdag, het heeft wel wat, al die vlaggen.
Wat dat betreft kan ik er wel van genieten, ook al sta ik er principieel heel anders in.


Ik vind het ook wel mooi. Een vlag is natuurlijk niet zozeer het symbool van een koningshuis maar van je land. En dat de verjaardag van de koning dan gebruikt wordt om dat saamhorigheidsgevoel wat te uiten, prima toch. Ipv verjaardag van de koning kan je het ook gewoon als een landelijke feestdag zien. Een beetje trots zijn op je land mag best, zolang je jezelf niet beter vindt dan anderen. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ergernissen

Berichtdoor StillAwake » 02 mei 2021 08:16

Marnix schreef:Ik vind het ook wel mooi. Een vlag is natuurlijk niet zozeer het symbool van een koningshuis maar van je land. En dat de verjaardag van de koning dan gebruikt wordt om dat saamhorigheidsgevoel wat te uiten, prima toch. Ipv verjaardag van de koning kan je het ook gewoon als een landelijke feestdag zien. Een beetje trots zijn op je land mag best, zolang je jezelf niet beter vindt dan anderen. :-)

Ik zou het deels met je eens geweest zijn als ik overal de Nederlandse vlag had zien hangen.
Een Nederlandse vlag met een wimpel is in mijn optiek echt wat anders.
Daarmee voelt het voor mij niet meer als een Nederlandse vlag.

Vandaag gaat de livestream van de kerkdienst ook uit vlak voor het Wilhelmus.
Terwijl ik a.s. dinsdag en woensdag wel mee zou zingen, en ook vlag...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Ergernissen

Berichtdoor ajl » 03 mei 2021 09:43

StillAwake schreef:Ik zou het deels met je eens geweest zijn als ik overal de Nederlandse vlag had zien hangen.
Een Nederlandse vlag met een wimpel is in mijn optiek echt wat anders.
Daarmee voelt het voor mij niet meer als een Nederlandse vlag.

Vandaag gaat de livestream van de kerkdienst ook uit vlak voor het Wilhelmus.
Terwijl ik a.s. dinsdag en woensdag wel mee zou zingen, en ook vlag...


:lol: Dat deed mijn man gisteren ook

Ik houd wel van zo'n nationale feestdag en was eerder nog wel koningsgezind. Inmiddels na 15 jaar huwelijk geïndoctrineerd en wat sceptischer. :mrgreen:

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Ergernissen

Berichtdoor meribel » 03 mei 2021 09:51

Nou past wel bij het topic ‘ergernissen’ wat mij betreft; zingen van het wilhelmus in een kerkdienst na een koninklijke verjaardag
Of nouja hier doen ze dat dan wel na de zegen dus officieel buiten de kerkdienst maar ik blijf het onzin vinden


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten