Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor juf89 » 06 okt 2014 14:37

ik heb al kip uit de vriezer gehaald, wie heeft er een lekker makkelijk recept voor vanavond?
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

Bambi

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Bambi » 06 okt 2014 14:41

juf89 schreef:ik heb al kip uit de vriezer gehaald, wie heeft er een lekker makkelijk recept voor vanavond?

Deel het met die rijst van Johannes1. :mrgreen:

Faramir

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Faramir » 06 okt 2014 14:55

juf89 schreef:ik heb al kip uit de vriezer gehaald, wie heeft er een lekker makkelijk recept voor vanavond?

Lekker kruiden en vervolgens lekker laten garen in een grotendeels afgesloten BBQ.
Als er genoeg kip is is er verder niets anders nodig.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor jaccootje85 » 06 okt 2014 20:10

Poffertjes
Szent az Úr

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor johannes1 » 13 okt 2014 10:41

Wederom rijst
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

maaarten

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor maaarten » 27 okt 2014 19:18

Ik heb vanavond meegegeten met een medestudent uit Noord-Oost India. Ik hou wel van Indiaas eten, dus het was heel lekker. Alleen, ik dacht dat ik goed tegen pittig eten kon, maar die illusie is nu wel weg. Hij had een soort sambal, maar dan gemaakt van een extreem pittige pepersoort uit het gebied waar hij vandaan komt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Naga_Jolokia

Even ter vergelijking; er bestaat een schaal om de pittigheid van eten te meten, de schaal van Scoville. Sambal Oelek, zoals je dat in de supermarkt koopt, scoort 2,000 op de schaal van Scoville. Misschien dat sommige van jullie wel ens van de Madame Jeanette gehoord hebben; dat is een peper die veel voorkomt in Suriname en hij wordt ook wel eens in Nederland in de supermarkt verkocht. Die scoort 350,000 op de Scoville schaal en dat is echt al extreem pittig. Maar de Naga Jolokia, die mijn Indiase vriend voor zijn eten heeft gebruikt, scoort 1,000,000 op de schaal van Scoville. :mrgreen:

Oftwel, ik doe rustig een aantal flinke scheppen sambal door mijn eten en ik merk er weinig van, maar een mespuntje van dit spul zorgde ervoor dat ik mijn eten vanavond moeilijk weg heb gekregen. Maarja, het was een mooie uitdaging. :lol:

Anoniem_89

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 okt 2014 19:38

maaarten schreef:Ik heb vanavond meegegeten met een medestudent uit Noord-Oost India. Ik hou wel van Indiaas eten, dus het was heel lekker. Alleen, ik dacht dat ik goed tegen pittig eten kon, maar die illusie is nu wel weg. Hij had een soort sambal, maar dan gemaakt van een extreem pittige pepersoort uit het gebied waar hij vandaan komt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Naga_Jolokia

Even ter vergelijking; er bestaat een schaal om de pittigheid van eten te meten, de schaal van Scoville. Sambal Oelek, zoals je dat in de supermarkt koopt, scoort 2,000 op de schaal van Scoville. Misschien dat sommige van jullie wel ens van de Madame Jeanette gehoord hebben; dat is een peper die veel voorkomt in Suriname en hij wordt ook wel eens in Nederland in de supermarkt verkocht. Die scoort 350,000 op de Scoville schaal en dat is echt al extreem pittig. Maar de Naga Jolokia, die mijn Indiase vriend voor zijn eten heeft gebruikt, scoort 1,000,000 op de schaal van Scoville. :mrgreen:

Oftwel, ik doe rustig een aantal flinke scheppen sambal door mijn eten en ik merk er weinig van, maar een mespuntje van dit spul zorgde ervoor dat ik mijn eten vanavond moeilijk weg heb gekregen. Maarja, het was een mooie uitdaging. :lol:



Ik heb die Naga Jolokia peper hier thuis nog in de vriezer liggen. Mijn vader is van Surinaams-Hindoestaanse afkomst ;)
Dus ben enigzins wat gewend wat betreft scherp eten, maar die Jolokia niet!
Madame Jeanette is superlekker, ik moet het niet te pittig maken, maar het is wel verslavend lekker.. :8>

Kun je hem vragen waar hij die Naga Jolokia vandaan heeft? :)

Probeer eens een Carolina Reaper. Ook errug lekker. Nóg iets scherper.. Ik hoop die een keer zelf te kunnen kweken in een kasje :mrgreen: :mrgreen:

maaarten

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor maaarten » 27 okt 2014 21:11

Anoniem_89 schreef:Ik heb die Naga Jolokia peper hier thuis nog in de vriezer liggen. Mijn vader is van Surinaams-Hindoestaanse afkomst ;)
Dus ben enigzins wat gewend wat betreft scherp eten, maar die Jolokia niet!
Madame Jeanette is superlekker, ik moet het niet te pittig maken, maar het is wel verslavend lekker.. :8>

Kun je hem vragen waar hij die Naga Jolokia vandaan heeft? :)

Probeer eens een Carolina Reaper. Ook errug lekker. Nóg iets scherper.. Ik hoop die een keer zelf te kunnen kweken in een kasje :mrgreen: :mrgreen:


Hij heeft een potje van dat spul dat van Jolokia's gemaakt is uit India meegenomen. Het is zo bereid dat het heel lang goed blijft. Het heeft een hele tijd in olie gekookt met wat kruiden, waardoor je een heel gecocentreerd en heel scherp goedje krijgt, waarvan een mespuntje genoeg is om je maaltijd lekker pittig te maken. Dus hij heeft er genoeg van tot hij weer terug naar India gaat.

En ja, Madame Jeanette's zijn hartstikke lekker. Ik ben blij dat die soms gewoon in de supermarkt liggen in Nederland, met dank aan onze Surinaamse vrienden! Als je eenmaal wat gewend bent, dan begin je ook meer te proeven dan alleen maar dat het heet is. Vaak hebben zulke pepers en de verschillende soorten sambal en dat soort producten ook echt een lekkere smaak. Ook dat spul van de Jolokia's wat ik vanavond had, was niet alleen maar extreem pittig, maar ook echt super lekker. :D

Als je die Carolina Reaper eenmaal thuis in de kas hebt staan, kom ik een keer een vorkje meeprikken, okay? :lol:

Anoniem_89

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 okt 2014 22:36

Gaat vast nog heel lang duren voor ik die pepers heb ;)
Als ik ze heb stuur ik je wel wat toe als je wilt..

Ik meng vaak picalilly met madame jeanette :)

Om het langer te kunnen bewaren doe ik er een scheutje azijn in.
Goed mengen en het kan maanden bewaard blijven.

Als je een keer nasi eet moet je een komkommer nemen, in hele dunne plakjes snijden, azijn in een kommetje doen, paar scheppen suiker en kloppen tot de suiker is opgelost en dan de komkommer erin doen een paar minuten :)

Smaakt ook erg lekker :)

Die madame jeanette kun je ook wel kopen in toko's of in de randstad. Vaak veel goedkoper dan de supermarkt.

Ik zag ze een keer bij de makro voor 44 euro voor een kilo :shock:
Het goedkoopste wat ik had was 4 euro voor een kilo..
Of koop ze hier; http://shop.westlandpeppers.com/

Kun je ook soms naga jolokia halen.. het zijn allemaal wel seizoensproducten hé :)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Mortlach » 09 nov 2014 00:10

Vanavond kangaroe op. Hadden ze liggen bij de Lidl met nog wat andere exotische vleessoorten. Het viel wat tegen, maar dat kan aan de grill hebben gelegen. De struisvogel vorige week was lekkerder, in ieder geval.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor Lalage » 09 nov 2014 09:29

vandaag eten we rijst met sperzieboontjes, broccoli, Japanse tofublokjes en sojasaus

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor mealybug » 09 nov 2014 09:50

De tweede helft van gisteren's giga pan spaghetti struisvogel.
Hoewel, ik denk dat het de avond niet zal halen :mrgreen:

mohamed

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor mohamed » 09 nov 2014 16:05

Spaghetti struisvogel??

Afbeelding
Jak!

Doe mij maar Bolognese of tomaat! :mrgreen:

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2014 12:05

Bami
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat ga jij vanavond eten? [deel 6]

Berichtdoor mealybug » 10 nov 2014 12:13

spinazie en ricotta panzerotti met beef and barley soup.
trifle toe.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten