Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Dirk » 22 aug 2011 20:16

Rienuku schreef:@ *annet'*
Die boeken van Narnia zijn echt verantwoord!!
Ik heb ze zelf allemaal al een stuk of 3 keer gelezen, en zijn de moeite waard. Het lijkt wat fantasy/sprookjes idee, maar er zit(als je dat weet) ook nog een dubbele betekenis in.


Rienuku: dit is dan wel jou mening. Als ik mijn broers en zussen afga dan krijg ik heel verschillende meningen. Juist vanwege de dubbele betekenis kun je je afvragen of deze boeken wel kunnen: is het goed om in sprookjesvorm zoiets heiligs en onmetelijks als het verzoeningswerk van de Heere Jezus te vertellen? Ik aarzel. Ik heb alle zeven delen van Narnia in één band, weet dus waar ik over praat, maar lees ze met een dubbel gevoel. Ik denk dat het advies van AJL en Lalage in deze heel wijs is: laat *annet* zelf een mening vormen.

O ja, en wat ik nu lees:
- Prediker voor managers,
- Bij Calvijn in de Leer van Van 't Spijker
- CHRISTUS EN DE CHRISTEN - EEN BIJBELS ANTWORD OP DE VRAAG - WAT IS DE BEVINDELIJKE KENNIS VAN CHRISTUS
- (ter afwisseling:) De Cock en de moord à la carte
- mijn Bijbel
- (en af en toe, maar het is een tikkeltje taai): Inleiding op het Oude Testament van Dillard en Longman.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Rienuku

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Rienuku » 22 aug 2011 21:24

Dirk schreef:Rienuku: dit is dan wel jou mening. Als ik mijn broers en zussen afga dan krijg ik heel verschillende meningen. Juist vanwege de dubbele betekenis kun je je afvragen of deze boeken wel kunnen: is het goed om in sprookjesvorm zoiets heiligs en onmetelijks als het verzoeningswerk van de Heere Jezus te vertellen? Ik aarzel. Ik heb alle zeven delen van Narnia in één band, weet dus waar ik over praat, maar lees ze met een dubbel gevoel. Ik denk dat het advies van AJL en Lalage in deze heel wijs is: laat *annet* zelf een mening vormen.

O ja, en wat ik nu lees:
- Prediker voor managers,
- Bij Calvijn in de Leer van Van 't Spijker
- CHRISTUS EN DE CHRISTEN - EEN BIJBELS ANTWORD OP DE VRAAG - WAT IS DE BEVINDELIJKE KENNIS VAN CHRISTUS
- (ter afwisseling:) De Cock en de moord à la carte
- mijn Bijbel
- (en af en toe, maar het is een tikkeltje taai): Inleiding op het Oude Testament van Dillard en Longman.



Sorry, het was niet mijn bedoeling om iemand een mening op te leggen. Ik had het misschien beter anders kunnen verwoorden
Nog even een opmerking. Jezus vertelde toch ook gelijkenissen?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 23 aug 2011 06:20

Juist als je bent opgegroeid met de verhalen van de bijbel, kunnen de boeken van Narnia indruk maken, doordat je het verhaal dan op een andere manier leest of ziet (in de film). Toen Aslan dood ging, kon ik mijn tranen bijna niet bedwingen. Ik begreep daardoor beter hoe het sterven van Jezus voor zijn vrienden moet zijn geweest.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor meribel » 23 aug 2011 21:49

ik heb hier van de bieb het boek liggen "jona, de profeet die niet wilde " van Ellen Gunderson Traylor.
Kent iemand dat boek of die schrijfster? Google levert bij mij niet echt wat op.

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Dirk » 24 aug 2011 13:10

Rienuku schreef:Nog even een opmerking. Jezus vertelde toch ook gelijkenissen?

Klopt. Maar dat zijn altijd verhalen om één bepaalde les te leren en altijd verhalen die ontleent zijn aan het dagelijkse leven. Lewis maakt een eigen fantasiewereld waarin hij de heilshistorie verwerkt.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Jozo » 24 aug 2011 22:22

Maar waarom zou dat niet mogen? Staat er ergens in de bijbel een verbod op dit soort zaken?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2011 06:19

Ik lees nu 'Meester in de hygiëne' van Anton Valens, over een jongen die in de thuiszorg werkt. Leuk boek.

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Dirk » 26 aug 2011 14:44

Jozo schreef:Maar waarom zou dat niet mogen? Staat er ergens in de bijbel een verbod op dit soort zaken?


Nee, dat verbod staat er inderdaad niet. Maar zoals je het woord 'voeren' niet gebruikt voor mensen eten geven (ook al wordt hier misschien ook nog verschillend over gedacht) omdat dit weinig respect uitdrukt voor de mens die te eten krijgt, zo is niet iedere verhaalvorm geschikt om heilige en Goddelijke zaken te vertellen. Temeer omdat fantasie altijd afbreuk doet aan de werkelijkheid.

Het gaat hier voor een deel om gevoel, met als achterliggende gedachte respect en liefde voor God. Paulus merkt op een gegeven moment op dat niet alles wat mag ook oorbaar (~fatsoenlijk) is (1 kor 6 vs 12).

Een andere gedachte (let op: dit is dus nog geen vaststaande mening van me): is een verhaal als Narnia niet in strijd met het tweede gebod, juist omdat een beeld altijd minder is dan de werkelijkheid?
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Jozo » 27 aug 2011 13:40

@ Dirk: Dat begrijp ik volledig. Daarom is het denk ik ook een persoonlijke keuze en niet 1 waarvan de bijbel zegt of het wel of niet kan. Goed om over na te denken dus, maar ik denk niet dat een ander voor jou kan bepalen dat het goed of niet goed is op grond van de bijbel.

Een andere gedachte (let op: dit is dus nog geen vaststaande mening van me): is een verhaal als Narnia niet in strijd met het tweede gebod, juist omdat een beeld altijd minder is dan de werkelijkheid?

Misschien om deze gedachte erbij te betrekken: Gebruikte Jezus ook niet beelden die slechts een afspiegeling zijn van de werkelijkheid? Is ons beeld van God sowieso niet een afspiegeling van wie hij werkelijk is?

Daarbij denk ik dat het in het tweede gebod voornamelijk om godenbeelden en andere goden naast God gaat.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Bertiel » 29 aug 2011 11:01

Kheb net "geloof jij dat nu echt?" van ds Kater uit. Verrassend dat hij diverse malen C.S. Lewis aanhaalde, zelfs uit Narnia!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Hermanus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:20
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Hermanus » 29 aug 2011 16:15

Hallo,

Ik ben nu bezig met het boek van Franca Treur: Dorsvloer vol confettie.

Heeft iemand soms het boek: De Ronald Trilogie van Ali C. Drost-Brouwer in zijn bezit en wil het misschien uitlenen of verkopen?

Ik hoor en lees graag uw reactie.

Rienuku

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Rienuku » 08 sep 2011 11:55

Het wezen van de olifant- Toon Tellegen

Samanthi

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Samanthi » 09 sep 2011 07:48

Kind van het water
Marianne Witvliet, het is de tweede keer en opnieuw valt het op hoe zij in de huid van een kind kan kruipen, een gaaf boek

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor mw » 11 sep 2011 21:28

Wachten op de terugkeer van de zomer - Kim Vogel Sawyer-
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Flavius » 12 sep 2011 06:27

Pas geleden uitgelezen:
A Very Short Introduction: Paul
Afbeelding
Paul is the most powerful human personality in the history of the Church. A missionary, theologian, and religious genius, in his epistles he laid the foundations on which later Christian theology was built. In his highly original introduction to Paul's life and thought, E. P. Sanders, whose research on Paul has substantially influenced recent scholarship, pays equal attention to Paul's fundamental convictions and the sometimes convoluted ways in which they were worked out.

A Very Short Introduction: Jesus
Afbeelding
Two billion people today identify as Christians, with the implication that Jesus is the focus of their relationship with God, and their way of living in the world. Such followers of Jesus are now more numerous and make up a greater proportion of the world's population than ever before. Despite its decline in the West, Christianity is rapidly increasing in areas such as Africa and China. Richard Bauckham explores the historical figure of Jesus, evaluating the sources and concluding that they provide us with good historical evidence for his life and teaching. In order to place Jesus in his proper historical context, as a Jew from Galilee in the early first century of our era, Bauckham looks at Jewish religion and society in the land of Israel under Roman rule. He explores Jesus' symbolic practices as well as his teachings, looks at his public career and emphasises how his actions, such as healing and his association with notorious sinners, were just as important as his words. Bauckham shows that Jesus was devoted to the God of Israel, with a special focus on God's fatherly love and compassion, and like every Jewish teacher he expounded the Torah, but did so in his own distinctive way. With a discussion about the way Jesus understood himself and what finally led to his death as a criminal on a Roman cross, he concludes by considering the significance Jesus has come to have for Christian faith worldwide.

Momenteel aan het lezen::
A Very Short Introduction: The Reformation
Afbeelding
The Reformation transformed Europe, and left an indelible mark on the modern world. It began as an argument about what Christians needed to do to be saved, but rapidly engulfed society in a series of fundamental changes. This Very Short Introduction provides a lively and up-to-date guide to the process. It explains doctrinal debates in a clear and non-technical way, but is equally concerned to demonstrate the effects the Reformation had on politics, society, art, and minorities. Peter Marshall argues that the Reformation was not a solely European phenomenon, but that varieties of faith exported from Europe transformed Christianity into a truly world religion. The complex legacy of the Reformation is also assessed; its religious fervour produced remarkable stories of sanctity and heroism, and some extraordinary artistic achievements, but violence, holy war, and martyrdom were equally its products. A paradox of the Reformation - that it intensified intolerance while establishing pluralism - is one we still wrestle with today.


Ik ben vrij verslaafd aan deze serie! Het zijn korte boekjes [140-180 bladzijdes en momenteel zo'n 300 onderwerpen/boekjes], maar ze gaan vrijwel gelijk de diepte in en geven naar mijn mening een zeer goede introductie in de materie; achterin het boekje vind je ook een flinke lijst met boeken voor verdere verdieping in het onderwerp. Leuk voor tijdens m'n dagelijkse busreizen. Ze zijn overigens in het Engels, vandaar de Engelse beschrijvingen.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten