ajl schreef:De film heb ik gezien en vond ik prima. Een paar van mijn kinderen lezen de boeken ook. Zij houden wel van fantasy.
Veel christenen zijn lyrisch over Narnia, terwijl ik de christelijke paralellen ver gezocht vind.
Als je alleen de films hebt gekeken snap ik je punt een beetje hoewel de eerste film al wel vrij duidelijk het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen weergeeft als Aslan zich laat doden op de stenen tafel om Edmund vrij te kopen. Maar als je de boeken leest vanaf de schepping, tot het eind, het eeuwige leven, de positie van Aslan die leeuw is en lam etcetera is het zo ontzettend overduidelijk. Aslan zegt zelfs
letterlijk tegen Lucy, Edmund en Eustaas dat ze hem in hun eigen wereld ook kennen, maar dan onder een andere naam. In de films wordt dat iets subtieler gebracht omdat die veel later uitkwamen en ook voor de seculiere kijker interessant moet zijn.
CS Lewis schreef:Since Narnia is a world of Talking Beasts, I thought He [Christ] would become a Talking Beast there, as He became a man here. I pictured Him becoming a lion there because (a) the lion is supposed to be the king of beasts; (b) Christ is called "The Lion of Judah" in the Bible; (c) I'd been having strange dreams about lions when I began writing the work. The whole series works out like this.
The Magician's Nephew tells the Creation and how evil entered Narnia.
The Lion, the Witch and the Wardrobe the Crucifixion and Resurrection.
Prince Caspian restoration of the true religion after corruption.
The Horse and His Boy the calling and conversion of a heathen.
The Voyage of the "Dawn Treader" the spiritual life (specially in Reepicheep).
The Silver Chair the continuing war with the powers of darkness.
The Last Battle the coming of the Antichrist (the Ape), the end of the world and the Last Judgement.
Maar misschien moet je ook weer veel inlevingsvermogen hebben en van fantasy houden om dat te zien.