Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 11 mar 2023 19:10

Oké, dat op boek en de film in dat opzicht zo verschillen wist ik niet.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2023 16:17

ajl schreef:Hebben jouw jongens ' de grijze jager' nooit gelezen? Wij hebben de serie ook staan. Mijn jongens vinden het erg leuk. Al waren ze er na 13 delen wel klaar mee.

Nu aan begonnen (in het Noors). De jongste vindt het geweldig, de oudtste heeft er helemaal niets mee...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2023 10:41

StillAwake schreef:Nu aan begonnen (in het Noors). De jongste vindt het geweldig, de oudtste heeft er helemaal niets mee...


Het is wel grappig dat er zo'n tweedeling is tussen mensen die fantasy fantastisch vinden en die er helemaal niets mee hebben. Dat valt me telkens op.

De Grijze Jager heb ik nooit gelezen, is het voor volwassen ook leuk? Ik heb altijd het idee gehad dat het meer kinderboeken zijn maar goed, dat idee hebben mensen bij Narnia soms ook en dat heb ik toch met veel plezier gelezen. Misschien moet ik daar dan maar uit gaan voorlezen binnenkort.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor StillAwake » 14 mar 2023 13:49

Marnix schreef:Het is wel grappig dat er zo'n tweedeling is tussen mensen die fantasy fantastisch vinden en die er helemaal niets mee hebben. Dat valt me telkens op.

De Grijze Jager heb ik nooit gelezen, is het voor volwassen ook leuk? Ik heb altijd het idee gehad dat het meer kinderboeken zijn maar goed, dat idee hebben mensen bij Narnia soms ook en dat heb ik toch met veel plezier gelezen. Misschien moet ik daar dan maar uit gaan voorlezen binnenkort.

Een bevriend boekhandelaar vertelde me ooit dat het eerste deel van "De Grijze Jager" voor kinderen werd gekocht, maar dat de vaders kwamen vragen of het tweede deel al uit was.
Ik ben inmiddels halverwege het tweede deel, en heb besloten dat ik de rest van de serie wel ga lezen (in het Nederlands of Engels, de Noorse versie heb ik nog niet kunnen vinden).
Leuke boeken (na anderhalf deel), en zeker ook voor volwassenen te doen.
(Al moet ik eerlijk zijn dat ik af en toe ook nog wel een Kameleon lees als ik rust aan het koppie wil, dus of ik representatief ben weet ik niet)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Jess » 16 mar 2023 09:44

De eeuw van mijn vader, geschreven door Geert Mak.

Heb hem al 3 jaar in huis liggen, keer uit de kringloop meegenomen.

Vaak lees ik wat makkelijk leesbare boeken, bij dit boek merk ik dat ik me wel moet concentreren. Dat wil ik ook, want het gaat naar mijn idee ook om de sfeer beschrijvingen.

Een boek wat ik al een aantal jaar geleden gelezen heb, maar ook nog vaak in mijn gedachten komt is: de hef ziet alles, geschreven door Cees Pols

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 16 mar 2023 10:56

Marnix schreef:Het is wel grappig dat er zo'n tweedeling is tussen mensen die fantasy fantastisch vinden en die er helemaal niets mee hebben. Dat valt me telkens op.

De Grijze Jager heb ik nooit gelezen, is het voor volwassen ook leuk? Ik heb altijd het idee gehad dat het meer kinderboeken zijn maar goed, dat idee hebben mensen bij Narnia soms ook en dat heb ik toch met veel plezier gelezen. Misschien moet ik daar dan maar uit gaan voorlezen binnenkort.


De Grijze Jager en de voorloper ( Broederband) zal jij vermoedelijk ook leuk vinden. Het is fantasy, avontuur en heroïsch. Mijn jongens zijn er dol op.

Jess schreef:De eeuw van mijn vader, geschreven door Geert Mak.

Heb hem al 3 jaar in huis liggen, keer uit de kringloop meegenomen.

Vaak lees ik wat makkelijk leesbare boeken, bij dit boek merk ik dat ik me wel moet concentreren. Dat wil ik ook, want het gaat naar mijn idee ook om de sfeer beschrijvingen.

Een boek wat ik al een aantal jaar geleden gelezen heb, maar ook nog vaak in mijn gedachten komt is: de hef ziet alles, geschreven door Cees Pols


De eeuw van mijn vader vind ik een fantastisch boek en heb ik meerdere keren gelezen. De sfeer wordt zo mooi weergegeven.

@ SA heb jij 'de Bruggenbouwers'wel eens gelezen; gaat over het leven van 3 Noorse broers aan het begin van de vorige eeuw
https://www.bol.com/nl/nl/f/bruggenbouw ... 005224214/
I

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2023 10:58

Jess schreef:De eeuw van mijn vader, geschreven door Geert Mak.

Heb hem al 3 jaar in huis liggen, keer uit de kringloop meegenomen.

Vaak lees ik wat makkelijk leesbare boeken, bij dit boek merk ik dat ik me wel moet concentreren. Dat wil ik ook, want het gaat naar mijn idee ook om de sfeer beschrijvingen.

Een boek wat ik al een aantal jaar geleden gelezen heb, maar ook nog vaak in mijn gedachten komt is: de hef ziet alles, geschreven door Cees Pols


Die wil ik ook nog wel een keer lezen. Las zelf recent dit boek, geschreven door een oud-klasgenote, ook een mooi boek om te lezen als je een beetje van dit soort boeken houdt. Ik hou zelf ook wel erg van historische romans, of boeken waarin een deel van het verhaal zich in het verleden afspeelt.

Afbeelding

en deze wil ik ook nog een keer over lezen, al veel positieve dingen over gehoord:

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Jess » 16 mar 2023 16:45

Lezen jullie papieren boeken of een E-reader? Of als luisterboek?

Heb nog nooit een E-reader gebruikt maar het lijkt mij helemaal niets. Ik houd ook niet van een digitale krant of tijdschrift. Ik wil papier in mijn handen hebben. Bladeren in een boek of tijdschrift en het gewoon neerleggen op de hoek van de bank.

Luisterboeken lijken mij ook wel wat maar toch heb ik er nog nooit iets mee gedaan. Kan bijv. mooi tijdens het hobby-en zou ik denken.

Of een pod-cast luisteren tijdens het wandelen hoor ik ook vaak positief over, maar dan hoor je de natuurlijke geluiden helemaal niet. Zeker in het voorjaar nu alle volgens weer zo aan het zingen zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2023 20:18

Jess schreef:Lezen jullie papieren boeken of een E-reader? Of als luisterboek?

Heb nog nooit een E-reader gebruikt maar het lijkt mij helemaal niets. Ik houd ook niet van een digitale krant of tijdschrift. Ik wil papier in mijn handen hebben. Bladeren in een boek of tijdschrift en het gewoon neerleggen op de hoek van de bank.

Luisterboeken lijken mij ook wel wat maar toch heb ik er nog nooit iets mee gedaan. Kan bijv. mooi tijdens het hobby-en zou ik denken.

Of een pod-cast luisteren tijdens het wandelen hoor ik ook vaak positief over, maar dan hoor je de natuurlijke geluiden helemaal niet. Zeker in het voorjaar nu alle volgens weer zo aan het zingen zijn.


Ik lees vanaf een e-reader en het is fantastisch. Het papier in je handen hebben ontwen je snel genoeg en heeft verder ook niet echt nut of zo. Daarnaast heeft de e-reader heel veel voordelen tov een boek.:

1. Draagbaarheid. Een ereader is veel compacter dan een boek. Het past in een jaszak, klein tasje en weegt weinig. Misschien nog meer een voordeel voor mannen, vrouwen hebben vaak nog een tasje bij zich maar als je een flink boek hebt scheelt het ook veel. Ik neem die makkelijk mee als een kind moet sporten, als ik ergens met de trein heen ga enz. Veel fijner dan een boek. Om nog maar te zwijgen over als je op vakantie gaat en allebei 5 boeken mee wil nemen. Als je gaat vliegen is het ook ideaal maar dat is lang geleden. Het is ook makkelijker gewoon vast te houden tijdens het lezen, met één hand en dan dus ook lichter.

2. Extra functionaliteiten. Je kan het lettertype aanpassen als je wil, de lettergrootte aanpassen. Het is klapt niet dicht, je hoeft nooit op te zoeken waar je ook alweer was, als je iets terug wil vinden kan je ergens op zoeken.

3. Als je een nieuw boek wil hoef je het niet te bestellen en erop te wachten of naar de winkel te gaan. Kopen en direct downloaden / lezen.

4. Backlight. Misschien nog wel het prettigst, zeker voor een kampeerder als ik maar sowieso. Nooit te weinig licht om je heen, als je in de tuin wil lezen, op de camping, in de wintermaanden als het donker is en je op de trein of bus zit te wachten, je kan altijd lezen. Afgelopen jaar zelfs op een onbewoond eiland middel in een meer, bij een vuurtje zitten lezen. Probeer dat maar eens met een echt boek. En ik ga vaak wat later slapen dan mijn vrouw, vroeger moest ik dan een lamp aan doen om nog even te kunnen lezen wat weer minder fijn is als je wil slapen, op de e-reader is dat geen probleem.

Kortom ik zie heel veel voordelen en dat je dan geen papier in handen hebt is een beetje een nostagisch “zo hoort het-argument” maar dat is ook maar omdat je dat zo gewend bent. En dat ben je dus zo ontwend :-)

Voor luisterboeken heb ik ook niet echt het geduld, misschien voor in de auto nog wel wat want dan kan je toch niet lezen. Maar dan kies ik vaak voor muziek. Als ik ga wandelen en het donker is nog wel eens een podcast maar meestal ga ik de natuur in en dan doe ik niks in mijn oren, stilte / de geluiden van de natuur zijn ook wel eens gezond en al veel te weinig aanwezig, in mijn leven tenminste.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Cathy » 16 mar 2023 21:03

Jess schreef:Lezen jullie papieren boeken of een E-reader? Of als luisterboek?
Heb nog nooit een E-reader gebruikt maar het lijkt mij helemaal niets. Ik houd ook niet van een digitale krant of tijdschrift. Ik wil papier in mijn handen hebben. Bladeren in een boek of tijdschrift en het gewoon neerleggen op de hoek van de bank.
Luisterboeken lijken mij ook wel wat maar toch heb ik er nog nooit iets mee gedaan. Kan bijv. mooi tijdens het hobby-en zou ik denken.
Of een pod-cast luisteren tijdens het wandelen hoor ik ook vaak positief over, maar dan hoor je de natuurlijke geluiden helemaal niet. Zeker in het voorjaar nu alle volgens weer zo aan het zingen zijn.

Marnix heeft bijna alle voordelen al genoemd.
Zelf ben ik ook verknocht geraakt aan mijn e-reader. Dikke pillen in bed lezen gaat een stuk gemakkelijker en ook op het strand (mijn man is een strandzitter) kan ik liggend uren lang lezen. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig in 'de wereld' van Simon Sebag Montefiore: bijna 1500 pagina's.
Alleen theologische en/of filosofische boeken koop ik graag in 'natura' om erin te kunnen strepen en bijschrijven.

Luisterboeken of podcasts heb ik nog nooit geprobeerd; ik hou gewoon niet van dat onafgebroken gekakel in mijn oren. Daar hoor ik liever stilte, muziek of idd natuurlijke geluiden.

O ja, e-books zijn goedkoper en er is ook een online bibliotheek waar je ze voor een paar weken kunt 'lenen'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2023 21:22

Cathy schreef:Marnix heeft bijna alle voordelen al genoemd.
Zelf ben ik ook verknocht geraakt aan mijn e-reader. Dikke pillen in bed lezen gaat een stuk gemakkelijker en ook op het strand (mijn man is een strandzitter) kan ik liggend uren lang lezen. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig in 'de wereld' van Simon Sebag Montefiore: bijna 1500 pagina's.
Alleen theologische en/of filosofische boeken koop ik graag in 'natura' om erin te kunnen strepen en bijschrijven.

Luisterboeken of podcasts heb ik nog nooit geprobeerd; ik hou gewoon niet van dat onafgebroken gekakel in mijn oren. Daar hoor ik liever stilte, muziek of idd natuurlijke geluiden.

O ja, e-books zijn goedkoper en er is ook een online bibliotheek waar je ze voor een paar weken kunt 'lenen'.


En beter voor het milieu denk ik. Overigens heb ik de Bijbel ook digitaal op mijn telefoon, makkelijker zoeken, bladeren en je kan dan ook notities maken bij bijbelteksten, mijn vrouw maakt er preekaantekeningen in, al jaren dus dat is inmiddels best een grote collectie. Vroeger moest je dan met Bijbel, Psalmboek met extra’s en een liedboek onder je snelbinders naar de kerk fietsen, dat mis ik nou totaal niet! :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Cathy » 17 mar 2023 11:01

Marnix schreef:En beter voor het milieu denk ik.

Die vergat ik nog ja. :D

Overigens heb ik de Bijbel ook digitaal op mijn telefoon, makkelijker zoeken, bladeren en je kan dan ook notities maken bij bijbelteksten, mijn vrouw maakt er preekaantekeningen in, al jaren dus dat is inmiddels best een grote collectie. Vroeger moest je dan met Bijbel, Psalmboek met extra’s en een liedboek onder je snelbinders naar de kerk fietsen, dat mis ik nou totaal niet! :-)

Bij mij zit inmiddels ook alles op mijn telefoon: Bijbel, catechismus, psalmboek en Weerklank. Die laatste is de enige app waar ik voor heb betaald. En het is ook de enige die het wel eens laat afweten. :mrgreen:
Online aantekeningen maken vind ik dan weer minder gemakkelijk. Daarvoor heb ik mijn krasbijbel
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2023 11:27

Cathy schreef:Die vergat ik nog ja. :D


Bij mij zit inmiddels ook alles op mijn telefoon: Bijbel, catechismus, psalmboek en Weerklank. Die laatste is de enige app waar ik voor heb betaald. En het is ook de enige die het wel eens laat afweten. :mrgreen:
Online aantekeningen maken vind ik dan weer minder gemakkelijk. Daarvoor heb ik mijn krasbijbel


Ik heb zelf een betaalde Bijbelapp, die heb ik al jaren en de NBV is pas sinds kort gratis te lezen. Liederen gaan bij ons allemaal via beamer dus daar geen apps voor nodig. Zingt ook wel het prettigst als je niet iets vast hoeft te houden en naar beneden te kijken voor de tekst (met name als je staand zingt)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Prisma23 » 17 mar 2023 13:56

Jess schreef:Lezen jullie papieren boeken of een E-reader? Of als luisterboek?

Heb nog nooit een E-reader gebruikt maar het lijkt mij helemaal niets. Ik houd ook niet van een digitale krant of tijdschrift. Ik wil papier in mijn handen hebben. Bladeren in een boek of tijdschrift en het gewoon neerleggen op de hoek van de bank.

Luisterboeken lijken mij ook wel wat maar toch heb ik er nog nooit iets mee gedaan. Kan bijv. mooi tijdens het hobby-en zou ik denken.

Of een pod-cast luisteren tijdens het wandelen hoor ik ook vaak positief over, maar dan hoor je de natuurlijke geluiden helemaal niet. Zeker in het voorjaar nu alle volgens weer zo aan het zingen zijn.


Ik heb een E-reader maar gebruik deze eigenlijk alleen als ik met weinig bagage op reis ga.
Een boek van papier vind ik veel fijner lezen, je kan makkelijker heen en weer bladeren, er een papiertje in leggen, een ezelsoor maken, snel een passage opzoeken. Ik weet dat dit in principe in een E-reader ook moet kunnen maar in de praktijk werkt het bij mij niet.

Als ik eens een week of zo alleen op mijn E-reader heb gelezen ben ik blij dat ik weer een papieren boek kan pakken.

Bijkomende voordeel is dat ik IKEA sponsor door Billys te kopen... :)

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Jess » 17 mar 2023 19:52

Als ik de stapel boeken uit heb die ik hier nog overal en nergens heb liggen dan overweeg ik een e-reader.

Een kennis van mij heeft reuma, zij kan geen boeken lang vasthouden voor haar is een E-reader ideaal.
Wat Marnix ook noemde, je kunt het lettertype aanpassen en ook in het donker makkelijk lezen is ook een pluspunt. Hoe zit het als de zon er op schijnt? Want jij leest hem op 't strand, Cathy.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten