Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Dorpeling » 11 nov 2023 00:44

Sterrenregen van Jennifer Wright, over de stofstormen van 1935 in Oklahoma.

Niet iets wat ik zelf zou kiezen ( iets te veel drama) maar wel om over na te denken. Wat zou ik zelf doen, blijven of vertrekken.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Jess » 16 nov 2023 17:23

Het Pauperparadijs van Suzanna Jansen

Interessant om dit stukje geschiedenis te lezen. Krijg er ook wel bepaalde gedachtes bij. Was de achterliggende gedachte ook niet wat communistisch gedachtengoed? Daar zou de mens uit de achterstandswijken wel even geleerd worden hoe ze zich hoorden te gedragen.

Zag ook op een site dat je kunt kijken of je voorouders daar gezeten hebben. De achternaam van mijn man, kwam er meer dan 600 keer voor terwijl hij een niet vaak voorkomende achternaam heeft. Mijn familie naam maar 50 keer.

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor 607 » 17 nov 2023 21:25

Dorpeling schreef:Sterrenregen van Jennifer Wright, over de stofstormen van 1935 in Oklahoma.

Niet iets wat ik zelf zou kiezen ( iets te veel drama) maar wel om over na te denken. Wat zou ik zelf doen, blijven of vertrekken.

Wie heeft het dan voor je uitgekozen?

Ik ben sinds september de Belijdenissen van Augustinus aan het lezen, in vertaling van Wim Sleddens. Ik had nog niet een van de kerkelijke klassiekers gelezen, en dit leek me een goed begin. Ik meende ook dat het wat taalwetenschappelijke stukken had, wat een van mijn interesses is, maar tot nu toe (en ik ben in boek 11 van de 13) komt dat niet zo veel voor.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Dorpeling » 13 dec 2023 15:16

607 schreef:Wie heeft het dan voor je uitgekozen?

Ik heb het zelf meegenomen uit de bibliotheek zonder al te goed de achterzijde te lezen. Overkomt me vaker, soms lees ik het boek uit (zoals nu) maar ik leg het dan ook regelmatig na een paar bladzijden weg.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor woutersebel » 17 dec 2023 19:33

Jess schreef:Het Pauperparadijs van Suzanna Jansen

Interessant om dit stukje geschiedenis te lezen. Krijg er ook wel bepaalde gedachtes bij. Was de achterliggende gedachte ook niet wat communistisch gedachtengoed? Daar zou de mens uit de achterstandswijken wel even geleerd worden hoe ze zich hoorden te gedragen.

Zag ook op een site dat je kunt kijken of je voorouders daar gezeten hebben. De achternaam van mijn man, kwam er meer dan 600 keer voor terwijl hij een niet vaak voorkomende achternaam heeft. Mijn familie naam maar 50 keer.


Klinkt interessant jess. Hoe zouden mensen uit achterstandswijken zich dan moeten gedragen? En hoe zou het pauperparadijs er uitzien volgens jouw familieleden?

Op dit moment Plato's complete works (John M Cooper) aan het lezen. Wel veel interessante kennis over filosofie, religie, zienswijzen, etc. Aanrader op zich. Is eenvoudig op te zoeken via Google (is gratis volgens mij).

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 18 dec 2023 17:40

ik ben de Kronieken van Narnia aan het herlezen, dat blijven aanraders!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2023 00:33

Lalage schreef:ik ben de Kronieken van Narnia aan het herlezen, dat blijven aanraders!


Leuk! Die lees ik sowieso 1x in de paar jaar, soms in het Nederlands zoals afgelopen 1,5 jaar toen ik ze allemaal aan de oudste heb voorgelezen, iedere keer een hoofdstuk voor het slapengaan. Mooi voor jong en oud!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2024 21:42

ik ben net begonnen in Suster Bertken door Frans Willem Verbaas. Het gaat over een ingemetselde vrouw in Utrecht rond 1500. Het begint al geweldig met het optakelen van een Mariabeeld voor Maria Tenhemelopneming, maar dat loopt niet goed af...

Deze schrijver heeft ook boeken geschreven over Augustinus, Karl Barth en Calvijn.

Afbeelding

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Dorpeling » 27 jan 2024 22:29

De violiste van Auschwitz.
Rauw, confronterend, huiveringwekkend!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2024 00:32

Lalage schreef:ik ben net begonnen in Suster Bertken door Frans Willem Verbaas. Het gaat over een ingemetselde vrouw in Utrecht rond 1500. Het begint al geweldig met het optakelen van een Mariabeeld voor Maria Tenhemelopneming, maar dat loopt niet goed af...

Deze schrijver heeft ook boeken geschreven over Augustinus, Karl Barth en Calvijn.

Afbeelding


Oeh hoe zijn die boeken? Ik hou erg van historische romans, heb als kind (en nog steeds) erg genoten van The Beckman, of bijv van de historische romans van Simone van der Vlugt (Rode sneeuw in december, Jacoba dochter van Holland, Nachtblauw, de Lege Stad) enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Prisma23 » 28 jan 2024 22:59

Afbeelding

Een inspirerend boek. In bijna iedere alinea staan wel regels waar je op kunt kauwen of die je als tegeltjes in je huis wilt ophangen.
– Nederlands Dagblad (Taede Smedes)

In Een gebroken wereld heel maken onderzoekt de invloedrijke Britse rabbijn Sacks de betekenis van verantwoordelijkheid in het leven van mensen. Het boek biedt een ethiek van verantwoordelijkheid die geworteld is in de joodse Bijbel, traditie en theologie, in dialoog met filosofen en ethici uit andere culturen. Sacks plaatst zich midden in het leven. Levensverhalen van bijzondere ‘gewone’ mensen illustreren zijn betoog. Het oproepen tot verantwoordelijkheid is de kerntaak van de godsdienst, stelt hij in de hem kenmerkende openhartige en toegankelijke stijl.

Volgens Sacks is het in het huidige religieuze en politieke klimaat van groot belang dat wij in geloof onze vrijheid gebruiken om verantwoordelijkheid te aanvaarden voor onze medemensen en de samenleving als geheel.

Een gebroken wereld heel maken is een bemoedigend en hoopgevend boek.

Jonathan Sacks (1948) is emeritus opperrabbijn van Groot-Brittannië en lid van het Britse Hogerhuis. In 2016 ontving hij de prestigieuze Templetonprijs voor zijn levensbeschouwelijke bijdrage aan het maatschappelijke debat en zijn rol in de interreligieuze dialoog. De prijs is eerder toegekend aan o.a. de dalai lama, Moeder Teresa en Tomás Halík.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Erik1960 » 29 jan 2024 22:55

Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Ik ben bezig in zijn boeken over Genesis t/m Numeri.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Prisma23 » 07 feb 2024 11:14

Afbeelding


Vrede op aarde
Stefan Paas
Medium: Boek | Artikelnummer: 9789043540070
Genre: Theologie
Verschijningsdatum: 28 september 2023
In Vrede op aarde onderzoekt theoloog en hoogleraar Stefan Paas hoe de christelijke boodschap van heil en redding voor de samenleving van nu relevant is. Het christelijk geloof vertelt een verhaal over God die goede plannen heeft met ons en met de schepping.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 07 feb 2024 12:48

Prisma23 schreef:Vrede op aarde
Stefan Paas

Hier ben ik ook nog in bezig. Vooral het begin boeide me, met de geschiedenis erbij.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Prisma23 » 07 feb 2024 21:56

Lalage schreef:Hier ben ik ook nog in bezig. Vooral het begin boeide me, met de geschiedenis erbij.


Hoewel Paas een CGK achtergrond heeft wordt dit boek, denk ik, weinig gelezen in refo-kringen. Anders was er op RW of RF vast wel gereageerd op het door Paas geïntroduceerde begrip "'piëtistische bekeringsdrama'.

Ik vind een prachtig boek, een mooie aanzet om in vrede met andere mensen, ook andere christenen, om te gaan in deze geseculariseerde tijd.

Prof. dr. J. Hoek is er wel tamelijk kritisch op (RD 20 december 2023) "De prijs die Paas betaald wil zien voor het bereiken van zijn gewenste vredesboodschap is hoog, voor mij beslist te hoog. Ik kan meegaan met veel perspectieven die in dit boek positief worden ontvouwd –inderdaad met het oog op vrede, gerechtigheid en heelheid van de schepping– maar die dienen dan wel Bijbelser geijkt te worden.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten