Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor naamloos » 22 feb 2024 13:44

'A man called Otto' Wel een beetje voorspelbaar, maar toch genoten. Een echte Tom Hanks film!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor tulp » 22 feb 2024 17:20

Ik moest even 3x denken: de titel kwam me zo bekend voor maar Tom Hanks?!?!?!
Is het een remake van een Zweedse film? Die heb ik gezien: haske leuk!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2024 17:26

tulp schreef:Ik moest even 3x denken: de titel kwam me zo bekend voor maar Tom Hanks?!?!?!
Is het een remake van een Zweedse film? Die heb ik gezien: haske leuk!


https://en.wikipedia.org/wiki/A_Man_Called_Ove_(film)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Yada » 22 feb 2024 18:15

@naamloos,
Waarom kijk je zulke films die je geest slijpen met gedachten van de geesten uit de afgrond? Heel veel boeken, films en series zitten boordevol gedachten die zo destructief zijn voor je leven en je ziel. Of je ze nu goed kan onderscheiden of niet, je wordt er door beïnvloed. Langzaam maar zeker ga je er op lijken. (Je bent wat je eet) Dit zijn ook zaken waardoor er geen ingang is voor het Woord. Dan valt het goede Zaad op die vastgestampte aarde of op die rotssteen van je hart.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2024 23:04

Yada schreef:@naamloos,
Waarom kijk je zulke films die je geest slijpen met gedachten van de geesten uit de afgrond? Heel veel boeken, films en series zitten boordevol gedachten die zo destructief zijn voor je leven en je ziel. Of je ze nu goed kan onderscheiden of niet, je wordt er door beïnvloed. Langzaam maar zeker ga je er op lijken. (Je bent wat je eet) Dit zijn ook zaken waardoor er geen ingang is voor het Woord. Dan valt het goede Zaad op die vastgestampte aarde of op die rotssteen van je hart.


Tjonge, je staat wel snel klaar met je veroordelingen he. Je zou een beetje van Otto’s verandering ook wel kunnen gebruiken. Je hebt het boek niet gelezen, de film zien gezien maar Yada zwaait alweer met haar vingertje om anderen de les te lezen. Dit moet je niet doen, dat mag niet, blijf hier vanaf, raak dat niet aan. Ik krijg steeds meer de neiging om er een paar zwijgteksten tegenaan te gooien.

Er zijn inderdaad genoeg slechte films en boeken maar gelukkig ook een hoop goede. Als jij dat onderscheid niet kan maken of graag generaliseert zou ik eens bij jezelf te rade gaan. Er zou eens een film “A woman named Yada” gemaakt moeten worden :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Yada » 22 feb 2024 23:24

Marnix schreef:Tjonge, je staat wel snel klaar met je veroordelingen he. Je zou een beetje van Otto’s verandering ook wel kunnen gebruiken. Je hebt het boek niet gelezen, de film zien gezien maar Yada zwaait alweer met haar vingertje om anderen de les te lezen. Dit moet je niet doen, dat mag niet, blijf hier vanaf, raak dat niet aan. Ik krijg steeds meer de neiging om er een paar zwijgteksten tegenaan te gooien.

Er zijn inderdaad genoeg (slechte) films en boeken maar gelukkig ook een hoop goede. Als jij dat onderscheid niet kan maken of graag generaliseert zou ik eens bij jezelf te rade gaan. Er zou eens een film “A woman named Yada” gemaakt moeten worden :roll:
Dat is niet oordelen. Ik heb genoeg films/series gezien om het gevaar te kennen uit m’n eigen leven. Het is een waarschuwing omdat ik de gevolgen ken.

Ik heb de samenvatting van Wikipedia gelezen.
Als ik lees hoe ze schrijven over het einde van die man dan weet ik hoe dat je daar langzaamaan in kunt gaan geloven. Hoe dat de werkelijkheid van het sterven steeds meer verdwijnt.

“A woman named Yada” oeps-smile :lol: ze zouden niet weten hoe hard ze weg moesten lopen bij zo’n slechte film.

Maar neem bijv. Pippi Langkous. De emancipatie van het kind. Heb je wel eens onderzoek gedaan naar de achtergrond van dat verhaal? Naar de schrijfster? Ik was er vroeger dol op. Maar als je kijkt naar welke denkbeelden zij er zo heel liefelijk indruppelt bij kinderen… Een hele generatie… of meer…

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2024 00:52

Yada schreef:Dat is niet oordelen. Ik heb genoeg films/series gezien om het gevaar te kennen uit m’n eigen leven. Het is een waarschuwing omdat ik de gevolgen ken.


Tja, ik heb genoeg goede films gezien om het tegenovergestelde te geloven.

Ik heb de samenvatting van Wikipedia gelezen.
Als ik lees hoe ze schrijven over het einde van die man dan weet ik hoe dat je daar langzaamaan in kunt gaan geloven. Hoe dat de werkelijkheid van het sterven steeds meer verdwijnt.


Dit is een slechte samenvatting van een samenvatting en bewijst dat je geen idee hebt. Het is een seculiere film waar je als christen best het een en ander van kan leren. Heel wat anders dan wat jij er van maakt.

“A woman named Yada” oeps-smile :lol: ze zouden niet weten hoe hard ze weg moesten lopen bij zo’n slechte film.


Ah dat valt wel mee, je kent namelijk het eind van die film nog niet. Mogelijk wordt het harde veroordelende hart van Yada verderop in de film wel zachter. Net als bij Otto.

Maar neem bijv. Pippi Langkous. De emancipatie van het kind. Heb je wel eens onderzoek gedaan naar de achtergrond van dat verhaal? Naar de schrijfster? Ik was er vroeger dol op. Maar als je kijkt naar welke denkbeelden zij er zo heel liefelijk indruppelt bij kinderen… Een hele generatie… of meer…


Ja als anti-feminist snap ik je allergie. Tip: als je echt slechte boeken en films wil noemen om je gelijk te ondersteunen zijn er betere voorbeelden te vinden
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Yada » 23 feb 2024 05:43

Marnix schreef:Ah dat valt wel mee, je kent namelijk het eind van die film nog niet. Mogelijk wordt het harde veroordelende hart van Yada verderop in de film wel zachter. Net als bij Otto.
(Sorry…. ik heb alleen maar op jouw link geklikt…)
Ja, misschien wel… Maar tis zo jammer dat ze niet in dat hart kunnen kijken. Dat ze vreugde in dat hart niet kunnen zien. Meer vreugde die de Heere in het hart gegeven heeft dan ik kon smaken in de tijd dat ik ‘alle’ films zat te bekijken die er bestonden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor naamloos » 23 feb 2024 07:53

Yada schreef:@naamloos,
Waarom kijk je zulke films die je geest slijpen met gedachten van de geesten uit de afgrond? Heel veel boeken, films en series zitten boordevol gedachten die zo destructief zijn voor je leven en je ziel. Of je ze nu goed kan onderscheiden of niet, je wordt er door beïnvloed. Langzaam maar zeker ga je er op lijken. (Je bent wat je eet) Dit zijn ook zaken waardoor er geen ingang is voor het Woord. Dan valt het goede Zaad op die vastgestampte aarde of op die rotssteen van je hart.


Geesten uit de afgrond maar liefst! Hoe weet je dat, heb je de film gezien?
Ik wordt liever beinvloed door die jonge moeder uit de film dan door door mensen die, al dan niet met kennis van zaken, zo veroordelend bezig zijn.
Een jonge moeder die zich niet te goed voelde en zich niet liet afschrikken om weer warmte en kleur te brengen in het leven van haar oude levensmoede, charijnige, eenzame, verdrietige buurman.
Dat doet me duizend keer meer dan dat vrome veroordelende waarschuwende vingertje, daar zou m'n hart juist hard van worden.

Yada schreef:Ja, misschien wel… Maar tis zo jammer dat ze niet in dat hart kunnen kijken. Dat ze vreugde in dat hart niet kunnen zien. Meer vreugde die de Heere in het hart gegeven heeft dan ik kon smaken in de tijd dat ik ‘alle’ films zat te bekijken die er bestonden.


Tja, nou ik gun je je vreugde hoor. Maar het zou mooi zijn om andere mensen ook vreugde te brengen zoals in die film gebeurde zonder dat je je eigen 'liniaal' van je vrome bevindingen ernaast legt en alles wat anders is veroordeeld.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor naamloos » 23 feb 2024 08:05

tulp schreef:Ik moest even 3x denken: de titel kwam me zo bekend voor maar Tom Hanks?!?!?!
Is het een remake van een Zweedse film? Die heb ik gezien: haske leuk!

https://www.moviemeter.nl/nieuws/tom-ha ... -otto-7927
Ik heb die Zweedse film nog nooit gezien, die ga ik vast ook nog een keer kijken. Niet direct want dat vind ik te snel achter elkaar. :wink:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor tulp » 23 feb 2024 11:56

naamloos schreef:https://www.moviemeter.nl/nieuws/tom-hanks-als-chagrijnige-buurman-in-nieuwe-trailer-van-a-man-called-otto-7927
Ik heb die Zweedse film nog nooit gezien, die ga ik vast ook nog een keer kijken. Niet direct want dat vind ik te snel achter elkaar. :wink:


Ja die! Hij is een keer op tv geweest. Ik vond het een prachtige film: grappig en ontroerend en inderdaad een mooie boodschap. En ook een inkijkje in hoe anderen hun leven beleven en leven, dat vind ik altijd verrijkend: niet iedereen denkt en voelt hetzelfde ik, en komt dan dus ook tot andere conclusies.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2024 13:09

Yada schreef:(Sorry…. ik heb alleen maar op jouw link geklikt…)
Ja, misschien wel… Maar tis zo jammer dat ze niet in dat hart kunnen kijken. Dat ze vreugde in dat hart niet kunnen zien. Meer vreugde die de Heere in het hart gegeven heeft dan ik kon smaken in de tijd dat ik ‘alle’ films zat te bekijken die er bestonden.


Dat is heel mooi. Maar de als die vreugde in je hart komt word je ook zachtmoediger, minder veroordelend, geduldiger en vriendelijker. Galaten 5. Dat mis ik bij je.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Yada » 23 feb 2024 18:25

naamloos schreef:Geesten uit de afgrond maar liefst! Hoe weet je dat, heb je de film gezien?
Ik wordt liever beinvloed door die jonge moeder uit de film dan door door mensen die, al dan niet met kennis van zaken, zo veroordelend bezig zijn.
Een jonge moeder die zich niet te goed voelde en zich niet liet afschrikken om weer warmte en kleur te brengen in het leven van haar oude levensmoede, charijnige, eenzame, verdrietige buurman.
Dat doet me duizend keer meer dan dat vrome veroordelende waarschuwende vingertje, daar zou m'n hart juist hard van worden.

Tja, nou ik gun je je vreugde hoor. Maar het zou mooi zijn om andere mensen ook vreugde te brengen zoals in die film gebeurde zonder dat je je eigen 'liniaal' van je vrome bevindingen ernaast legt en alles wat anders is veroordeeld.
Je hebt helemaal gelijk naamloos. Daarom sta ik er voor open hoor om me door jou te laten opvrolijken. :)

Ik moest net weer denken aan de Heere Jezus in Jesaja 50. Dat Hij elke morgen gewekt werd door Zijn Vader om met de moede een woord ter rechtertijd te spreken. BEn jij moe? Hij gaf Zijn rug aan hen die Hem sloegen (striemende woorden). Hij kwam niet om de wereld te veroordelen maar om hem te behouden. Toch waarschuwt Hij daar meteen achteraan:
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam van den eniggeboren Zone Gods.
Heeft Hij mensen vreugde gebracht door grapjes of onzin te verkondigen? Door ze in de duisternis te laten over hun eeuwige besteming? Hij werd geleerd door Zijn Vader wat Hij moest zeggen. Hij leed om de vreugde die Hem was voorgesteld. Zijn vreugde was het om de wil van Zijn Vader te doen. Om zondaren te redden. Hoe? Door hen te waarschuwen, door hen te onderwijzen, door voor hen te bidden, door Zichzelf over te geven in hun handen, door Zichzelf te laten geselen (ook met gedachten en woorden als het hen niet aanstond), door Zich te laten kruisigen, door hen te genezen, door hun zonden te vergeven, door hen Zichzelf bekent te maken, door hen te zegenen, door hen te regeren.

De Heere HEERE heeft Mij een tong der geleerden gegeven, opdat Ik wete met den moede een woord te rechter tijd te spreken; Hij wekt allen morgen, Hij wekt Mij het oor, dat Ik hore, gelijk die geleerd worden. De Heere HEERE heeft Mij het oor geopend, en Ik ben niet wederspannig, Ik wijk niet achterwaarts. Ik geef Mijn rug dengenen die Mij slaan, en Mijn wangen dengenen die Mij het haar uitplukken; Mijn aangezicht verberg Ik niet voor smaadheden en speeksel. Want de Heere HEERE helpt Mij, daarom word Ik niet te schande; daarom heb Ik Mijn aangezicht gesteld als een keisteen, want Ik weet dat Ik niet zal beschaamd worden. Hij is nabij Die Mij rechtvaardigt; wie zal met Mij twisten? Laat ons tezamen staan. Wie heeft een rechtszaak tegen Mij? Hij kome herwaarts tot Mij. Zie, de Heere HEERE helpt Mij; wie is het die Mij zal verdoemen? Zie, zij zullen altemaal als een kleed verouden, de mot zal hen eten.
Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor naamloos » 23 feb 2024 19:25

... Amen. Laten we onze slotzang zingen uit Psam 68: 'het vrome volk in de leer verheugd, die huppelen van zielevreugd." =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Yada » 24 feb 2024 15:35

Marnix schreef:Dat is heel mooi. Maar de als die vreugde in je hart komt word je ook zachtmoediger, minder veroordelend, geduldiger en vriendelijker. Galaten 5. Dat mis ik bij je.
Ik waardeer je waarschuwing en je directe zeggen, Marnix. Dat is nodig dat directe. Het lastige aan schrijven is wel dat we elkaars ogen niet kunnen zien.

Maar ook dit onderwerp gaat me wel aan het hart. Ik signaleer dat het oordelen nu in de kerken (én in de maatschappij) heel vaak gebruikt wordt om iedereen die waarschuwt monddood te maken. Terwijl iedereen (ver)oordeelt. Negatief of positief. Kijk maar: wat je de ander verwijt doe jezelf ook. Want jij nu doet tegenover mij, en wat naamloos doet is ook veroordelen. Snap je? Je kunt niet zonder. Daarom is kunnen we maar beter op de inhoud ingaan i.p.v. elkaar te gaan beschuldigen veroordelend te zijn. Ik begrijp het wel want bij mij vanbinnen stijgert het soms ook als ze me iets aanzeggen. Maar als de Heere dichtbij is dan wil ik het graag horen. De rechtvaardige sla mij en het zal als olie wezen. En in anderen ontvang je soms Zijn Vaderlijke kastijdingen. Soms ontvang je dan nieuwe nuttige ontdekking van binnen en andere keren ben je zelfs blij dat je iets mag ondervinden van wat de Heere ook heeft meegemaakt want Hij ontmoette ook veel weerstand. Dan laat Hij je merken dat het Zijn kracht is die in jouw zwakheid volbracht.

De vrucht van de Geest in Galaten 5 zijn zaken die het hart aangaan. Jazeker, die zullen ook naar buiten komen. En ik schaam me vaak voor de Heere hoe weinig het naar buiten komt en hoe ik niet goed genoeg van Hem kan vertellen. Maar ook de moeilijke dingen die ik schrijf heeft Hij mij geleerd. Waarom zou ik die ook níet doorgeven? Tegelijk moet ik zeggen dat:
a. als het bij jezelf of de ander in het vlees valt dan kun je het gewoon niet zien wat die persoon wel of niet uit liefde, door Zijn Geest, doet. En dan verdragen we elkaar, elkaars karakter, opvoeding en lastigheden niet.*
b. er tegenwoordig veel over de vrucht van de Geest gesproken wordt terwijl de Bron, de Wijnrank gemist wordt. Valt jou dat niet op? Hoe zou jij daar dan mee omgaan?

Een voorbeeld: Een poosje geleden stonden we met een groepje mensen buiten de kerk elkaar nog enkele dingen te vertellen die we gehoord hadden in de preek. Een moeder stond goed van haar Heere te spreken als haar volwassen zoon, die ze altijd heeft liefgehad en omringt heeft met gebeden, naar ons toe komt gelopen. Hij gaat voor zijn moeder staan, met zijn lichaam in de aanvals houding alsof hij een speer werpt: "Nou, zeg het maar!... waar is nou die lof? ... Ik hoor jullie niet, jullie zouden toch de hele boel hier bijelkaar moet loven?"
Laatst gewijzigd door Yada op 28 mar 2024 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten