Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Ergernissen

Berichtdoor jamillah » 30 jun 2014 00:54

Nu het hier over beelden gaat..

Ik lees en zie her en der dat het Christusbeeld in Rio vanwege het WK regelmatig misbruikt word. Dan word er een lichtshow op toegepast en dan weer een shirt aangetrokken, om maar niet te spreken over de fotoshops met het beeld in kwestie die ik bijv op facebook voorbij zie komen..

Wij eren geen beelden, ook geen beelden van Christus, maar toch doet het op de een of andere manier erg pijn als ik zie dat er zo omgesprongen word met het beeld... Herkenbaar? Of ben ik nou weer zo'n typische wettische reformatorische azijn je weet wel?

Faramir

Re: Ergernissen

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 08:41

Ayla schreef:Lieve Faramir, ik begrijp het gewoon écht niet!

Dat zie ik. En ik denk ook wel te weten waar dat aan ligt als ik je reactie zo lees. Je denkt namelijk dat katholieken protestants geloven en dat is niet het geval. Wat verder interessant is om op te merken is het gegeven dat jou visie door vele protestantse stromingen niet gedeeld wordt.

Je hanteert de kaders van jouw geloof en plaatst die vervolgens op het katholicisme. Natuurlijk klopt er dan geen kant van, evengoed klopt er vrijwel niets aan jouw geloof als ik de kaders van mijn katholieke geloof toe ga passen op jouw geloof. Een weinig (helemaal geen) zinvolle manier om met elkaar een oecumenisch gesprek aan te gaan.

Zo bijvoorbeeld het punt wat je aanhaalt en vanwaaruit je verder beredeneert. De mensen die dood zijn zijn dood. Dat geloven katholieken niet. Die geloven dat je met de dood het tijdelijke inruilt voor het eeuwige. Maria en dergelijke leven dus, in Maria's geval in de hemel bij God. Daar kan je het mee eens zijn of niet mee eens zijn, maar dat is de uitgangspositie van het katholicisme in deze. Daarmee moet je rekening houden in oecumenische gesprekken. Evengoed moet ik met een heel aantal zaken rekening houden in oecumenische gesprekken.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 08:48

jamillah schreef:Nu het hier over beelden gaat..

Ik lees en zie her en der dat het Christusbeeld in Rio vanwege het WK regelmatig misbruikt word. Dan word er een lichtshow op toegepast en dan weer een shirt aangetrokken, om maar niet te spreken over de fotoshops met het beeld in kwestie die ik bijv op facebook voorbij zie komen..

Wij eren geen beelden, ook geen beelden van Christus, maar toch doet het op de een of andere manier erg pijn als ik zie dat er zo omgesprongen word met het beeld... Herkenbaar? Of ben ik nou weer zo'n typische wettische reformatorische azijn je weet wel?


Nee hoor, ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Het is gewoon zo respectloos! Nee we geloven niet in dat die beelden heilig zijn oid, maar is het echt nodig om op die manier om te gaan met het beeld van Christus? Het laat een soort totale onachtzaamheid zien voor Wie Hij werkelijk is.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 08:51

Faramir schreef:Dat zie ik. En ik denk ook wel te weten waar dat aan ligt als ik je reactie zo lees. Je denkt namelijk dat katholieken protestants geloven en dat is niet het geval. Wat verder interessant is om op te merken is het gegeven dat jou visie door vele protestantse stromingen niet gedeeld wordt.

Je hanteert de kaders van jouw geloof en plaatst die vervolgens op het katholicisme. Natuurlijk klopt er dan geen kant van, evengoed klopt er vrijwel niets aan jouw geloof als ik de kaders van mijn katholieke geloof toe ga passen op jouw geloof. Een weinig (helemaal geen) zinvolle manier om met elkaar een oecumenisch gesprek aan te gaan.

Zo bijvoorbeeld het punt wat je aanhaalt en vanwaaruit je verder beredeneert. De mensen die dood zijn zijn dood. Dat geloven katholieken niet. Die geloven dat je met de dood het tijdelijke inruilt voor het eeuwige. Maria en dergelijke leven dus, in Maria's geval in de hemel bij God. Daar kan je het mee eens zijn of niet mee eens zijn, maar dat is de uitgangspositie van het katholicisme in deze. Daarmee moet je rekening houden in oecumenische gesprekken. Evengoed moet ik met een heel aantal zaken rekening houden in oecumenische gesprekken.


Bedankt voor de toelichting, zou je misschien de rest ook kunnen beantwoorden? Zoals je weet ben ik nog niet zo erg lang christen, en ik schrik ontzettend als ik bepaalde gebruiken in de R. Katholieke Kerk zie.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Faramir

Re: Ergernissen

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 08:55

Daar lijkt mij dit topic niet voor. Maar als jij een topic opent met oprechte vragen en de intentie om er van te leren dan ben ik natuurlijk bereid om je netjes antwoord te geven op je vragen.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 08:59

Faramir schreef:Daar lijkt mij dit topic niet voor. Maar als jij een topic opent met oprechte vragen en de intentie om er van te leren dan ben ik natuurlijk bereid om je netjes antwoord te geven op je vragen.


Is er niet al een dergelijk topic ergens?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ergernissen

Berichtdoor mealybug » 30 jun 2014 09:00

Ayla schreef:
Nee hoor, ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Het is gewoon zo respectloos! Nee we geloven niet in dat die beelden heilig zijn oid, maar is het echt nodig om op die manier om te gaan met het beeld van Christus? Het laat een soort totale onachtzaamheid zien voor Wie Hij werkelijk is.


Jezus was slechts tijdelijk onder de engelen gesteld om mens te zijn.
Hij zag er dus zowiezo al helemaal niet zo uit.
Hij is het dus helemaal niet.
Beelden bedriegen.

Hoe dat voetbaltuig met van alles omgaat, daar kijk ik dan ook niet van op...
Hoe komt het toch dat we in hier in ZA geen voetbalvandalisme hebben?

Jvslooten

Re: Ergernissen

Berichtdoor Jvslooten » 30 jun 2014 09:08

Ayla schreef:Is er niet al een dergelijk topic ergens?
Geen idee, ik kan het niet vinden.. maar als je het gevonden hebt moet je het mij even laten weten, ik heb ook nog wel een paar vragen!

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 09:10

Snap ik, maar ook al zag Hij er helemaal niet zo uit het symboliseert Hem wel, en dat ze daar dan zo mee omgaan vind ik niet erg respectvol.
Net als dat er een abstract kunstwerk gemaakt zou zijn van een geliefde van mij die is overleden en het dan kapot gemaakt wordt of er gekke dingen mee gedaan zou worden. Alleen is het in dit geval erger omdat het een geloof symboliseert. Waarom ze dat in Z-A niet doen, misschien hebben ze daar wel geleerd wat manieren zijn? :lol:
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 09:11

Jvslooten schreef:Geen idee, ik kan het niet vinden.. maar als je het gevonden hebt moet je het mij even laten weten, ik heb ook nog wel een paar vragen!


Heb zo snel niet iets kunnen vinden dus ik ga er een openen. Eerste topic dat ik open, haha!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Faramir

Re: Ergernissen

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 09:11

Ayla schreef:Is er niet al een dergelijk topic ergens?

Er was: viewtopic.php?f=33&t=17181
Alsnog heel nuttig als naslagwerk als je door alle bagger heen kijkt.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 09:23

Ik heb een nieuw topic geopend! De Rooms Katholieke Kerk en haar gebruiken.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ergernissen

Berichtdoor Wilsophie » 30 jun 2014 10:27

mealybug schreef:
Jezus was slechts tijdelijk onder de engelen gesteld om mens te zijn.
Hij zag er dus zowiezo al helemaal niet zo uit.
Hij is het dus helemaal niet.
Beelden bedriegen.

Hoe dat voetbaltuig met van alles omgaat, daar kijk ik dan ook niet van op...
Hoe komt het toch dat we in hier in ZA geen voetbalvandalisme hebben?


Staat er niet dat Zijn uiterlijk van dien aard was dat wij Hem of het niet begeerd zouden hebben?

mohamed

Re: Ergernissen

Berichtdoor mohamed » 30 jun 2014 10:42

mealybug schreef:Hoe komt het toch dat we in hier in ZA geen voetbalvandalisme hebben?

Omdat ze elkaar hebben doodgeschoten? :mrgreen:

Faramir

Re: Ergernissen

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 10:51

mohamed schreef:Omdat ze elkaar hebben doodgeschoten? :mrgreen:

Ze zijn waarschijnlijk te druk met bendeoorlogen, het weer in elkaar zetten van een krotje, het bestelen van huizen die beveiligd worden als forten enz enz. Het is uit het Afrika topic al wel duidelijk geworden dat de persoon die er woont er geen volstrekt realistisch beeld van heeft en zelfs feiten negeert/ontkend.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten