Ergernissen

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 29 jun 2014 19:03

Jvslooten schreef:Oh is het weer zover? :biggrin: Toevallig zijn wij vorige week in de kerk ook gestart met een prekenserie over het leven van Paulus, veel interessanter. :wink:


Haha, dit keer viel het me best mee! Niet al teveel domme opmerkingen en het was best interessant om alle plaatsen te zien waar Paulus is geweest! Had wel even een face-palm moment toen ze stelden dat zijn lichaam in een basiliek begraven was. #-o Wat hebben die R. Katholieken toch ook met het bewaren van doden en vage relikwieën.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ergernissen

Berichtdoor mealybug » 29 jun 2014 19:09

Ayla schreef: Wat hebben die R. Katholieken toch ook met het bewaren van doden en vage relikwieën.

Daar word je inderdaad onpasselijk van


https://www.google.co.za/maps/uv?hl=en& ... CHkQoiowCw

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 29 jun 2014 19:36

mealybug schreef:Daar word je inderdaad onpasselijk van


https://www.google.co.za/maps/uv?hl=en& ... CHkQoiowCw


Werkelijk bizar! Om nog maar niet te spreken over het buigen voor beelden etc, creepy, en overduidelijk onbijbels.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Faramir

Re: Ergernissen

Berichtdoor Faramir » 29 jun 2014 20:36

Ayla schreef:Haha, dit keer viel het me best mee! Niet al teveel domme opmerkingen en het was best interessant om alle plaatsen te zien waar Paulus is geweest! Had wel even een face-palm moment toen ze stelden dat zijn lichaam in een basiliek begraven was. #-o Wat hebben die R. Katholieken toch ook met het bewaren van doden en vage relikwieën.

Qua graven in of onder kerken net zo veel als protestanten met praalgraven in hun kerken. Zoals het graf van Michiel de Ruyter (Nieuwe Kerk Amsterdam), de koninklijke familie (Nieuwe kerk Delft) en zo verder.

Ayla schreef:Werkelijk bizar! Om nog maar niet te spreken over het buigen voor beelden etc, creepy, en overduidelijk onbijbels.

Deze tobe in particulier bezit is idd vrij bizar. Maar buiten dat het onder een katholieke Kerk ligt heeft het niets met de katholieke Kerk te maken. Zoals voor iedereen na te zoeken is het in particulier bezit en is het tijdens dat particuliere bezit zo ingericht zoals het nu is. De plaatser van de link weet dat ook, is daar meerdere keren op gewezen maar hij gebruikt graag misleiding.

Als ik voor een beeltenis van bijvoorbeeld Maria buig buig ik niet voor het beeld maar voor Maria zelf. Het buigen voor personen is vrij gebruikelijk zeker in vroegere tijden. Onbijbels of bijbels is verder een inhoudloze term omdat die te vaak misbruik is voor eigen gewin.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Ergernissen

Berichtdoor ineke-kitty » 29 jun 2014 21:01

Over het knielen voor beelden gesproken.
Ik neem aan dat iedereen het verhaal kent van die drie moedige mannen, Sadrach, Mesach en Abednego die weigerden te buigen voor het beeld wat Nebukadnesar had opgericht tot meerdere eer en glorie van zijn naam.

Lees ook Exodus 20:4-5 waarin God het volk Israel verbied gesneden beelden te maken, en zich daarvoor te buigen.

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Ergernissen

Berichtdoor dingo » 29 jun 2014 21:07

ineke-kitty schreef:Over het knielen voor beelden gesproken.
Ik neem aan dat iedereen het verhaal kent van die drie moedige mannen, Sadrach, Mesach en Abednego die weigerden te buigen voor het beeld wat Nebukadnesar had opgericht tot meerdere eer en glorie van zijn naam.

Lees ook Exodus 20:4-5 waarin God het volk Israel verbied gesneden beelden te maken, en zich daarvoor te buigen.

Dat waren inderdaad moedige mannen maar ik heb nog nooit een beeld van Nebukadnessar in een RKK zien staan dus wat is de relevantie van je opmerking?
Because there are rules does not mean the game is fair.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ergernissen

Berichtdoor Wilsophie » 29 jun 2014 21:15

dingo schreef:Dat waren inderdaad moedige mannen maar ik heb nog nooit een beeld van Nebukadnessar in een RKK zien staan dus wat is de relevantie van je opmerking?


Was het zijn eigen beeld? Weet jij hoe die man eruit zag? Dingo?

mohamed

Re: Ergernissen

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2014 21:16

Niet alle katholieken knielen voor beelden, ik heb dat nog nooit gedaan.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ergernissen

Berichtdoor mealybug » 29 jun 2014 21:25

''Wij gedenken Hem nu naar de geest, niet naar het lichaam''..
Waar staat dat ook al weer?

mohamed

Re: Ergernissen

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2014 21:30

Nergens volgens mij.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 29 jun 2014 22:21

Faramir schreef:Qua graven in of onder kerken net zo veel als protestanten met praalgraven in hun kerken. Zoals het graf van Michiel de Ruyter (Nieuwe Kerk Amsterdam), de koninklijke familie (Nieuwe kerk Delft) en zo verder.


Net zo bizar wat mij betreft, verschil is wel dat protestanten niet tot doden bidden.

Deze tobe in particulier bezit is idd vrij bizar. Maar buiten dat het onder een katholieke Kerk ligt heeft het niets met de katholieke Kerk te maken. Zoals voor iedereen na te zoeken is het in particulier bezit en is het tijdens dat particuliere bezit zo ingericht zoals het nu is. De plaatser van de link weet dat ook, is daar meerdere keren op gewezen maar hij gebruikt graag misleiding.

Als ik voor een beeltenis van bijvoorbeeld Maria buig buig ik niet voor het beeld maar voor Maria zelf. Het buigen voor personen is vrij gebruikelijk zeker in vroegere tijden. Onbijbels of bijbels is verder een inhoudloze term omdat die te vaak misbruik is voor eigen gewin.


Lieve Faramir, ik begrijp het gewoon écht niet!
Ten eerste zijn die mensen dood, dus al is het dat je voor ze buigt uit respect voor de persoon, ze merken er niets van. Ten tweede buig je wel degelijk voor het beeld omdat de personen zelf er niet meer zijn en je anders dus net zo goed géén beeld kan maken want dan kun je in het luchtledige knielen. Ten derde werd in oude tijden inderdaad gebogen voor mensen, levende mensen!

Je snapt hopelijk wel hoe het er uit ziet als mensen je knielend voor een beeld zien zitten? Waarom zou je ook maar de suggestie willen wekken dat je bezig bent met een praktijk waar God zo ontzettend duidelijk van heeft gemaakt dat hij er een afschuw van heeft? Er is totaal geen bijbelse grond voor dit soort praktijken. Buig je knieën alsjeblieft alleen voor de ware God!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Ergernissen

Berichtdoor ineke-kitty » 29 jun 2014 22:22

Beste Dingo

Als je even een beetje nadenkt, gaat het niet alleen over het beeld van deze machtswellusteling, maar over beelden in het algemeen waarvoor wij ons niet zouden buigen, noch knielen.
Beeltenissen worden over het algemeen gemaakt van mensen die of hebben geleefd, of nog leven, en wij zouden ons daarvoor niet buigen.
Is toch niet zo moeilijk ?
Maria was bijv. een gewoon mens, net als wij. Dat zij "uitverkoren" werd om de Here Jezus ter wereld te brengen, betekent nog niet dat wij voor haar "beeltenis" zouden knielen of buigen.

Nu heb ik persoonlijk niets tegen beeldjes, maar ervoor buigen of knielen zal ik nooit doen.
Er zijn zelfs christenen die een levensgroot Boedda-beeld in huis/tuin hebben staan.
Wel, als zij dat decoratief vinden, prima. Persoonlijk vind ik het een vies mannetje om te zien.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Ergernissen

Berichtdoor Ayla » 29 jun 2014 22:26

ineke-kitty schreef:

Nu heb ik persoonlijk niets tegen beeldjes, maar ervoor buigen of knielen zal ik nooit doen.
Er zijn zelfs christenen die een levensgroot Boedda-beeld in huis/tuin hebben staan.
Wel, als zij dat decoratief vinden, prima. Persoonlijk vind ik het een vies mannetje om te zien.


:lol: :lol: :lol:
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ergernissen

Berichtdoor mealybug » 29 jun 2014 22:27

ineke-kitty schreef:Er zijn zelfs christenen die een levensgroot Boedda-beeld in huis/tuin hebben staan.
Wel, als zij dat decoratief vinden, prima. Persoonlijk vind ik het een vies mannetje om te zien.

De opmars van het Intratuin-boeddhisme, Kitty.

Barre tijden zijn het. :lol:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Ergernissen

Berichtdoor ineke-kitty » 29 jun 2014 22:29

Mealybug

Wat een heerlijke humor heb je toch. :lol:


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten