mealybug schreef:En veelen maar denken dat de nieuwe paus verandering zou brengen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/13912/Rooms-k ... eren.dhtmlWie me ooit nog eens kan uitleggen waarom trouwende priesters zo taboe is, maar kindermisbruikers de handen boven het hoofd gehouden worden, zal ik zeer dankbaar zijn.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Wie mij ooit eens kan uitleggen waarom begrijpend lezen zo ontzettend moeilijk is voor sommige mensen en daarbij ook nog begrijpen in een bredere zin het wat en waarom krijgt kuddo's.
Wat we hier zien in het artikel is dat een van misbruik verdachte nuntius (diplomaat) niet uitgeleverd wordt om 2 redenen. Om de eerste reden omdat diplomaten onschendbaar zijn. Dat is een wereldwijde afspraak die door alle landen hooggehouden wordt. En ten tweede is er geen uitleververdrag tussen betrokken staten. Ook dat zorgt internationaal voor veel van verdachten van misdaden niet uitgeleverd worden. Hier had het Vaticaan het bij kunnen laten (zoals bijvoorbeeld Nederland in de zaak Demmink). Toch stelt zij zelf een onderzoek in naar de beschuldigingen.
Tot zover de feitelijke gegevens in internationale rechtsorde context geplaatst. De Kerk heeft de beschikking over kerkelijke rechtbanken. Die kunnen indien een priester schuldig is bevonden zwaardere straffen opleggen voor seksueel misbruik dan veruit de meeste beschaafde wereldlijke rechtbanken. Zo zou deze nuntius bijvoorbeeld een levenslange verbanning naar een afgelegen klooster opgelegd kunnen krijgen. Inmiddels is hij al van alle functies ontheven en is de kans groot (indien schuldig) dat hij naar de lekenstand wordt teruggezet.
Getrouwde priesters zijn binnen de katholieke Kerk enkel binnen de latijnse ritus een uitzondering. Ze zijn er wel, maar zeer gering. Binnen de oosterse ritus van de katholieke Kerk zijn vele priesters getrouwd. Dit heeft alles te maken met traditie wat ontstaan is om misbruik van het priesterambt te voorkomen. Iets wat zeker ook mensen uit de reformatie zouden moeten kunnen waarderen. Het misbruik zoals dat in de jaren 60 en 70 plaatsvond is niet enkel een katholiek probleem of taboe. Als je je inleest in de materie zal je zien dat dit door vele samenlevingen heen speelt en een taboe is. Zo kan je eens beginnen met het lezen van het rapport van de commissie Samson. Tenminste, als je je daadwerkelijk interesseert in de materie. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat je enkel een stok zoekt om mee te slaan.
Het is reeds een feit wat een ieder kan nagaan dat de huidige paus al vele dingen heeft veranderd of aanzet heeft gegeven. Maar een gigantisch instituut met ontzettend veel lagen zal niet binnen een paar jaar veranderen. De paus is geen dictator die van de een op de andere dag zaken erdoor kan drukken of tegen internationale wetten in kan gaan. De paus is bovenal een geestelijk leider. Je eerste opmerking slaat werkelijk nergens op en toont eigenlijk enkel dat je verder op de negatieve berichten na geen enkele interesse hebt in datgene wat je zo dolgraag wenst te veroordelen.