Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor 1a2b3c » 25 sep 2013 14:59

schelpje3 schreef:Worden als een kind ja, blijven als een kind, nee. Zoals in het dagelijks leven een kind opgroeit, is dat in het geestelijk leven ook. Als wij zouden blijven als een kind, worden we een gemakkelijke prooi voor de duivel.
En nog een boek erbij maakt het nog verwarrender, voor iedereen.
Er wordt hier steevast beweert: ik hoef geen formulieren, geen oudvaders, ik houd me aan de Bijbel.
En één of andere verlichte persoon schrijft een boek en moet dit worden gepromoot.
Beetje met elkaar in tegenspraak.
Vind je? Alleen de Bijbel is m'n grondslag, dus ook alle boeken die ik lees toets ik aan de Bijbel.
Verder was dat boek voor mij eigenlijk een beetje een open deur intrappen, maar ik ben er wel blij mee. Veel herkenning!

Natuurlijk behoort een gelovige te groeien in geloof tot volwassenheid, echter die kinderlijke gezindheid van vertrouwen en afhankelijkheid aan God blijft en gaat niet weg bij het 'opgroeien'.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 sep 2013 15:21

1a2b3c schreef:Vind je? Alleen de Bijbel is m'n grondslag, dus ook alle boeken die ik lees toets ik aan de Bijbel.
Verder was dat boek voor mij eigenlijk een beetje een open deur intrappen, maar ik ben er wel blij mee. Veel herkenning!

Waarom wordt er dan in de regel negatief gereageerd als ik zeg dat ik een oudvader lees, of de Dordtse Leerregels nog eens doorneem? Hiermee bedoel ik niet persé jou, maar je doet altijd wel mee in de discussie als er gesteld wordt dat de Bijbel voldoende is.
Dus eerlijk gezegd snap ik het niet meer zo. Dit boek was een eyeopener, omdat het jouw theorie zou bevestigen, wie zegt dat dat de juiste is dan?
Deze meneer draagt bewijzen aan, maar geloof is grotendeels een zaak van het hart. Mij interesseren al die bijzaken niet zo, in die zin, dat ik ze zal willen veranderen/verbeteren.
Niet alles is nuttig en stichtend!
In elke kerkelijke gemeente vind je wel iets wat je persoonlijk niet helemaal kan onderschrijven. Maar het blijft mensenwerk, dus altijd gebrekkig.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 25 sep 2013 16:06

schelpje3 schreef:Waarom wordt er dan in de regel negatief gereageerd als ik zeg dat ik een oudvader lees, of de Dordtse Leerregels nog eens doorneem? Hiermee bedoel ik niet persé jou, maar je doet altijd wel mee in de discussie als er gesteld wordt dat de Bijbel voldoende is.
Jazeker, de Bijbel is genoeg als GRONDSLAG. Ik heb niets tegen lezen, integendeel. Zelf lees ik uit allerlei verschillende richtingen omdat elke richting z'n eigen eenzijdigheid heeft.
De veelkleurige wijsheid van God Ef.3:10 als je een rode bril op hebt zie je de rode kleuren niet meer, hetzelfde met een blauwe bril enz.
Ik zie het zo dat elke richting z'n eigen kleur heeft, er is niemand die de hele waarheid in pacht heeft.
schelpje3 schreef:Dus eerlijk gezegd snap ik het niet meer zo. Dit boek was een eyeopener, omdat het jouw theorie zou bevestigen, wie zegt dat dat de juiste is dan?
We hebben toch de Bijbel en de Heilige Geest die ons leidt? Ik zeg niet dat ik de dingen niet fout kan zien, maar zolang ik geen bijbelsere mening tegenkom dan de mijne ruil ik hem niet in.
schelpje3 schreef:Deze meneer draagt bewijzen aan, maar geloof is grotendeels een zaak van het hart. Mij interesseren al die bijzaken niet zo, in die zin, dat ik ze zal willen veranderen/verbeteren.
Niet alles is nuttig en stichtend!
De zaken waar het over gaat zijn zeer nuttig en stichtend.
schelpje3 schreef:In elke kerkelijke gemeente vind je wel iets wat je persoonlijk niet helemaal kan onderschrijven. Maar het blijft mensenwerk, dus altijd gebrekkig.
Eens! :wink:

Suus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Suus » 24 okt 2013 09:04

Ik lees nu Ademruimte van Matthijs Goedegebuure. Soms wat hoog taalniveau voor mij, maar onwijs mooi!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 okt 2013 10:19

schelpje3 schreef:En één of andere verlichte persoon schrijft een boek en moet dit worden gepromoot.
Beetje met elkaar in tegenspraak.

Kijk, dat zei de paus destijds ook over Luther etc.
Over in tegenspraak gesproken :roll:

Hoe kun je nu oordelen, voordat je gelezen /onderzocht hebt???

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 okt 2013 08:19

Ik heb sinds kort een boekenblog: http://lalageleest.wordpress.com

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 01:56

Ik ga het boek van Jan Peppink zeker bestellen. Ben echt benieuwd en geïnteresseerd, ik mis je op het forum Jan. Laat je niet ontmoedigen. Loon wacht Boven!

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 02 nov 2013 12:43

Wilsophie schreef:Ik ga het boek van Jan Peppink zeker bestellen. Ben echt benieuwd en geïnteresseerd, ik mis je op het forum Jan. Laat je niet ontmoedigen. Loon wacht Boven!

Dank. Ik ben (nog) niet (helemaal) weg, maar de lust is wel sterk vermindert met wat ik hier allemaal langs zag komen. Een inhoudelijke discussie mag best pittig zijn, maar er wordt dikwijls op de man gespeeld. Sommigen zie ik simultaan schaken in alle onderwerpen. Dat red ik niet. Ik beperk mij dus wat tot het dogmatische deel. Anders neemt het veel te veel tijd ten koste van andere zaken.

Bestelling:

Tot slot. Deze week heb ik een telefonisch interview gehad op grond waarvan een artikel zal worden geplaatst op de website van het Christelijk Informatie Platform http://cip.nl
Bij Refoweb bestond geen interesse voor een artikel over "het onderwerp" omdat het pas uitvoerig aan de orde was geweest met een artikel over http://benikweluitverkoren.nl.
Opgemerkt dat mijn boek een heel wat breder gebied bestrijkt dan de leer van de uitverkiezing.
Een persberichtje naar een aantal kranten en tijdschriften (o.a. RD, ND, Visie) is onbeantwoord gebleven. Advertenties plaatsen lijkt ingewikkeld en duur.
Van mensen die het inmiddels gelezen hebben, heb ik tot op heden alleen positieve commentaren terug gekregen. Ik ben wel zo eerlijk om ook minder lovend commentaar op mijn website te plaatsen, wanneer dat wordt ingediend. Een aantal reacties van hier heb ik daar ook bijgeplaatst.
http://peppink.nl/index.php/category/reacties
Laatst gewijzigd door janpep op 24 nov 2013 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 16:04

Ik blijf het volgen Jan, ik lees ook op CIP e.d. en ik begrijp je teleurstelling en ach joh, op de man spelen is altijd een zwaktebod dat weten we toch. Mijn man kan het ook niet opbrengen, het houdt hem af van waardevolle zaken en ik begrijp dat.
Soms lees ik iets voor wat er aan mijn adres gezegd wordt en dan is hij zeer bezorgd.
Ik leer ervan, want we zouden immers smaad dragen zoals Christus dat heeft gedragen.
En heus Jan de kritiek komt niet uit de wereld, maar van je broeders en zusters , dat is altijd al zo geweest.
Lieve groet!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 16:05

Wat boeken betreft, ik heb net een boekje besteld over schepping en herschepping van ene Ozinga . En daar zie ik naar uit. Verder lees ik nog voor de ontspanning een prachtige roman.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 nov 2013 16:15

Wilsophie schreef:En heus Jan de kritiek komt niet uit de wereld, maar van je broeders en zusters , dat is altijd al zo geweest.

zieliglopen-smile

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 02 nov 2013 18:15

Ik heb net een paar boeken van Tim Keller uit o.a. 'in alle redelijkheid'. Ik ben nu bezig in 'en God bedacht Zich' van Anne van der Bijl.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 02 nov 2013 21:21

Ik ben bezig in "Erik of het klein insectenboek" van Godfried Bomans. Dat krijg je gratis in,het kader van Nederland Leest. Wat een geweldig boek!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 nov 2013 00:38

"Onversneden christendom" van C.S. Lewis ga ik weer uit de kast halen. Had ik al eerder gelezen, maar graag voor de tweede keer. d:)b

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 nov 2013 02:02

Ik heb pas weer het nieuwe boek uit van John Grisham . Hij is jaren strafpleiter/advocaat geweest , en schrijft zeer humoristische romans over het Amerikaanse rechtssysteem.
Voornamelijk verhalen die zich afspelen in de zogenaamde " bijbelbelt" van het Zuiden, waar hij nogal eens refereert aan de talrijke verschillende evangelische denominaties die het Zuiden "rijk" is.

Blanke en zwarte kerken zijn daar vaak nog gescheiden uit traditie, wat zeer komische verschillen in de geloofsbeleving/uiting naar voren brengt.
Er zijn alleen al in het stadje Clanton [bestaand stadje] meer dan 100 verschillende kerken/gemeenten varierend van RK, tot streng extreme Pinkstergemeenten.
Ik vind het zeer vermakelijk om te lezen dat Grisham deze verschillen plastisch kan verwoorden in zijn boeken.

Terug naar “Slow Chat”