Moderators: johannes1, Moderafo's
Lalage schreef:Wat leuk, Marnix! Narnia is fantastischik heb de serie hier en wil die graag herlezen
Marnix schreef:Ja ik lees hem ook wel een keer in de zoveel jaar en nu heb ik hem op deze manier ook weer meegelezen. Nu maar in Kruistocht in Spijkerbroek begonnen want we moesten weer wat nieuws.
ajl schreef:Ik heb dus juist niets met dit soort boeken en ook nog nooit gelezen. Indertijd heb ik de LOTR gelezen, maar daar vond ik geen doorkomen aan.
ajl schreef:Ik denk dat ik weinig met fantasy heb. LOTR heb ik wel helemaal gelezen, maar ik waardeer het genre niet zo. Al kijk ik wel de films met de kinderen. Die vind ik wel grappig.
Vroeger had ik trouwens ook niets met de boeken van Thea Beckman of Tonke Dragt. Ik las totaal andere boeken; Snuf de hond, Reis door de nacht, Holland onder het hakenkruis, De hut van oom Tom en de boeken van Enyd Blyton. Dat is echt een totaal ander genre boeken.
StillAwake schreef:Herken ik wel, hoewel ik de parallellen bij Narnie scherper herken dan bij bijvoorbeeld LOTR.
Zelf ben ik begonnen aan "Vokterens Laerling" om met een kinderboek mijn Noors wat op te krikken.
De serie is in het Nederlands verschenen als "de grijze Jager".
Ik ben nu halverwege deel 2 (voor zover ik weet moet ik na deel twee overstappen op Nederlands of Engels, de overige 14 delen heb ik nog niet in het Bokmal kunnen vinden...
Maar ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over het verhaal...
ajl schreef:De film heb ik gezien en vond ik prima. Een paar van mijn kinderen lezen de boeken ook. Zij houden wel van fantasy.
Veel christenen zijn lyrisch over Narnia, terwijl ik de christelijke paralellen ver gezocht vind.
CS Lewis schreef:Since Narnia is a world of Talking Beasts, I thought He [Christ] would become a Talking Beast there, as He became a man here. I pictured Him becoming a lion there because (a) the lion is supposed to be the king of beasts; (b) Christ is called "The Lion of Judah" in the Bible; (c) I'd been having strange dreams about lions when I began writing the work. The whole series works out like this.
The Magician's Nephew tells the Creation and how evil entered Narnia.
The Lion, the Witch and the Wardrobe the Crucifixion and Resurrection.
Prince Caspian restoration of the true religion after corruption.
The Horse and His Boy the calling and conversion of a heathen.
The Voyage of the "Dawn Treader" the spiritual life (specially in Reepicheep).
The Silver Chair the continuing war with the powers of darkness.
The Last Battle the coming of the Antichrist (the Ape), the end of the world and the Last Judgement.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten