Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2022 08:55

Hermanus schreef:Ben net met mijn 1e boek aan het lezen begonnen van Ted Dekker, genaamd "zegels van waarheid" Nummer 49 een thriller! Ben benieuwd. Iemand die deze boeken ken?

Ik heb "Dri3" ooit gelezen.
Vond het een nogal voorspelbaar verhaal, waarvan je de climax al ergens halverwege het boek al wel doorhad...

Wel pakkend geschreven, maar (oordelend op één boek) niet heel spannend of onverwacht.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2022 13:27

"Het begin van alles." Een nieuwe geschiedenis van de mensheid.
Auteur: David Graeber David Wengrow.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Hermanus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:20
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Hermanus » 05 jul 2022 10:46

Ik ben na verschillende hoofdstukken gestopt met het lezen van Ted Dekker. Voor mij veel te veel fantasie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2023 08:44

Te veel fantasy? Bestaat dat dan ?!? :-) het is wel leuk hoe Lewis die vergelijking trekt tussen de toegang tot Narnia en het kind zijn. Als de kinderen te oud worden kunnen ze niet meer in Narnia komen en het blijkt maar weer hoe vaak dat waar is. Paar van mijn favoriete Lewis-quotes gaan daar ook over:

“Some day, you will be old enough to start reading fairy tales again”

When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed if I had been found doing so. Now that I am fifty, I read them openly. When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up.

“Children are not deceived by fairy-tales; they are often and gravely deceived by school-stories. Adults are not deceived by science-fiction; they can be deceived by the stories in the women's magazines”

“You and I who still enjoy fairy tales have less reason to wish actual childhood back. We have kept its pleasures and added some grown-up ones as well”


Gisteren kwam er een eind aan een dik jaar, 7 boeken, 1200 bladzijden Narnia voorlezen aan de oudste, inmiddels 7. Wat blijft het een fantastisch mooi boek met zoveel diepere lagen, en zoveel gelijkenissen met het leven met God ook. Ontzettend leuk en waardevol om te doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 07 mar 2023 19:43

Wat leuk, Marnix! Narnia is fantastisch :-) ik heb de serie hier en wil die graag herlezen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2023 22:17

Lalage schreef:Wat leuk, Marnix! Narnia is fantastisch :-) ik heb de serie hier en wil die graag herlezen


Ja ik lees hem ook wel een keer in de zoveel jaar en nu heb ik hem op deze manier ook weer meegelezen. Nu maar in Kruistocht in Spijkerbroek begonnen want we moesten weer wat nieuws.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 09 mar 2023 14:08

Marnix schreef:Ja ik lees hem ook wel een keer in de zoveel jaar en nu heb ik hem op deze manier ook weer meegelezen. Nu maar in Kruistocht in Spijkerbroek begonnen want we moesten weer wat nieuws.


Ik heb dus juist niets met dit soort boeken en ook nog nooit gelezen. Indertijd heb ik de LOTR gelezen, maar daar vond ik geen doorkomen aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2023 15:15

ajl schreef:Ik heb dus juist niets met dit soort boeken en ook nog nooit gelezen. Indertijd heb ik de LOTR gelezen, maar daar vond ik geen doorkomen aan.


Bedoel je fantasy in het algemeen? Of ook Kruistocht in Spijkerbroek wat meer een historische roman is?

Met Lord of the Rings hoor ik het wel vaker, mijn vrouw heeft bijvoorbeeld Narnia en The Hobbit gelezen maar kwam niet door Lord of the Rings heen omdat het in de eerste 100 pagina's nogal uitwijdt over geschiedenis, de gewoonten van de Hobbits etcetera. In dat geval is Narnia ook wel echt anders, het is beknopter en voor christenen ook wel duidelijker als chistelijk verhaal te herkennen en zodoende niet echt met LoTR vergelijkbaar.

Het kan ook zijn dat je niets met fantasy hebt, je hebt nou eenmaal een groep mensen die enorm realistisch zijn en zich niet zo kunnen inleven in een andere wereld, andere wezens enzovoorts. Het lijkt me een verschrikkelijke handicap om daarmee te moeten leven maar ja, als je het iets niet hebt kan je het ook niet zo missen. In dat geval is Kruistocht in Spijkerbroek of een historische roman trouwens vaak nog wel goed te doen want dat gaat om dingen deze wereld, een tijd die voorbij is maar wel echt heeft plaatsgevonden. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 09 mar 2023 17:53

Lord of the Rings is inderdaad een hele opgave. Vooral deel 2 heeft wat taaie stukken. En dan al die liederen met eindeloos veel coupletten... daarbij heb ik wel wat gesmokkeld. Maar ik wilde indertijd graag eerst de boeken lezen voor ik de films ging zien, dat is alweer 20 jaar geleden!

Ik ben dol op historische romans. En af en toe wat fantasy vind ik leuk, als er maar wel wat psychologische diepgang in zit. Alleen maar gevechten is voor mij niet genoeg. Naomi Novik en N.K. Jemisin hebben erg goede boeken geschreven in dit genre.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 09 mar 2023 18:33

Ik denk dat ik weinig met fantasy heb. LOTR heb ik wel helemaal gelezen, maar ik waardeer het genre niet zo. Al kijk ik wel de films met de kinderen. Die vind ik wel grappig.

Vroeger had ik trouwens ook niets met de boeken van Thea Beckman of Tonke Dragt. Ik las totaal andere boeken; Snuf de hond, Reis door de nacht, Holland onder het hakenkruis, De hut van oom Tom en de boeken van Enyd Blyton. Dat is echt een totaal ander genre boeken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2023 00:58

ajl schreef:Ik denk dat ik weinig met fantasy heb. LOTR heb ik wel helemaal gelezen, maar ik waardeer het genre niet zo. Al kijk ik wel de films met de kinderen. Die vind ik wel grappig.

Vroeger had ik trouwens ook niets met de boeken van Thea Beckman of Tonke Dragt. Ik las totaal andere boeken; Snuf de hond, Reis door de nacht, Holland onder het hakenkruis, De hut van oom Tom en de boeken van Enyd Blyton. Dat is echt een totaal ander genre boeken.


Klopt. Ik vond beide genres heerlijk maar Beckman was wel het fijnste, helemaal wegdromen in andere tijden en landen. Toch vind ik dat je Narnia nog wel moet proberen. Het boek en ook de films (met name de eerste) zijn uitermate geschikt voor met je kinderen, vanwege het mooie verhaal (en kinderen hebben vaak veel inlevingvermogen) maar ook om de paralellen met het geloof, de gelijkenis tussen Aslan (de Leeuw) en Jezus zo duidelijk zijn. Het is mooi en tegelijkertijd ook hoopvol en leerzaam, zet ons leven in het perspectief van de eeuwigheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 10 mar 2023 10:15

De film heb ik gezien en vond ik prima. Een paar van mijn kinderen lezen de boeken ook. Zij houden wel van fantasy.
Veel christenen zijn lyrisch over Narnia, terwijl ik de christelijke paralellen ver gezocht vind.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor StillAwake » 10 mar 2023 14:06

ajl schreef:De film heb ik gezien en vond ik prima. Een paar van mijn kinderen lezen de boeken ook. Zij houden wel van fantasy.
Veel christenen zijn lyrisch over Narnia, terwijl ik de christelijke paralellen ver gezocht vind.

Herken ik wel, hoewel ik de parallellen bij Narnie scherper herken dan bij bijvoorbeeld LOTR.

Zelf ben ik begonnen aan "Vokterens Laerling" om met een kinderboek mijn Noors wat op te krikken.
De serie is in het Nederlands verschenen als "de grijze Jager".
Ik ben nu halverwege deel 2 (voor zover ik weet moet ik na deel twee overstappen op Nederlands of Engels, de overige 14 delen heb ik nog niet in het Bokmal kunnen vinden...

Maar ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over het verhaal...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor ajl » 10 mar 2023 20:53

StillAwake schreef:Herken ik wel, hoewel ik de parallellen bij Narnie scherper herken dan bij bijvoorbeeld LOTR.

Zelf ben ik begonnen aan "Vokterens Laerling" om met een kinderboek mijn Noors wat op te krikken.
De serie is in het Nederlands verschenen als "de grijze Jager".
Ik ben nu halverwege deel 2 (voor zover ik weet moet ik na deel twee overstappen op Nederlands of Engels, de overige 14 delen heb ik nog niet in het Bokmal kunnen vinden...

Maar ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over het verhaal...


Hebben jouw jongens ' de grijze jager' nooit gelezen? Wij hebben de serie ook staan. Mijn jongens vinden het erg leuk. Al waren ze er na 13 delen wel klaar mee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2023 00:09

ajl schreef:De film heb ik gezien en vond ik prima. Een paar van mijn kinderen lezen de boeken ook. Zij houden wel van fantasy.
Veel christenen zijn lyrisch over Narnia, terwijl ik de christelijke paralellen ver gezocht vind.


Als je alleen de films hebt gekeken snap ik je punt een beetje hoewel de eerste film al wel vrij duidelijk het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen weergeeft als Aslan zich laat doden op de stenen tafel om Edmund vrij te kopen. Maar als je de boeken leest vanaf de schepping, tot het eind, het eeuwige leven, de positie van Aslan die leeuw is en lam etcetera is het zo ontzettend overduidelijk. Aslan zegt zelfs
letterlijk tegen Lucy, Edmund en Eustaas dat ze hem in hun eigen wereld ook kennen, maar dan onder een andere naam. In de films wordt dat iets subtieler gebracht omdat die veel later uitkwamen en ook voor de seculiere kijker interessant moet zijn.

CS Lewis schreef:Since Narnia is a world of Talking Beasts, I thought He [Christ] would become a Talking Beast there, as He became a man here. I pictured Him becoming a lion there because (a) the lion is supposed to be the king of beasts; (b) Christ is called "The Lion of Judah" in the Bible; (c) I'd been having strange dreams about lions when I began writing the work. The whole series works out like this.
The Magician's Nephew tells the Creation and how evil entered Narnia.
The Lion, the Witch and the Wardrobe the Crucifixion and Resurrection.
Prince Caspian restoration of the true religion after corruption.
The Horse and His Boy the calling and conversion of a heathen.
The Voyage of the "Dawn Treader" the spiritual life (specially in Reepicheep).
The Silver Chair the continuing war with the powers of darkness.
The Last Battle the coming of the Antichrist (the Ape), the end of the world and the Last Judgement.


Maar misschien moet je ook weer veel inlevingsvermogen hebben en van fantasy houden om dat te zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten