Koffiecorner

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2021 09:15

Wij hebben het collegegeld betaald, kinderen bleven thuis wonen tijdens de studie, maar ook de zorgverzekering voor hen betaald.
Ik ben gaan werken nadat de jongste op de middelbare ging, speciaal voor dit doel.
Vakanties hielden we zeer bescheiden en ik heb spaarzame kinderen (hebben ze niet van mij op die leeftijd :oops: ).
Nu ze goed verdienen gaan ze nog steeds heel wijs met geld om.
ajl schreef:Wij sparen bewust voor de studie en juist niet voor een rijbewijs. Tijdens hun studie hebben ze die toch niet nodig.

Ik vind het belachelijk dat ze nu zo vroeg aan rijlessen kunnen beginnen. Op die leeftijd kregen wij een brommertje.
Rijlessen hebben ze zelf betaald en gelukkig zijn ze niet vaak gezakt, want herexamens + extra lessen, kost een bom geld.

Kostgeld doen wij niet aan.
Ik geef het geld liever met een warme hand.
Ik hoor van ouders dat ze 300 soms wel 400 euro per maand durven te vragen, terwijl ze dat niet eens nodig hebben.
Maar toen mijn smartphone kapot ging, kreeg ik de volgende dag al een nieuwe van de kinderen, zo lief.
TV werd over de datum, (wat maakt ons dat uit) maar ze wilden graag een met een internetverbinding e.d. en werd er op een dag een prachtig beeldscherm bezorgd.

Tja, het hebben van kinderen kost geld. Maar wat heb je aan veel geld en luxe als je geen kinderen kunt krijgen en je wilt ze graag hebben?
Rijkdom zit niet in geld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2021 09:28

Chaya schreef:Wij hebben het collegegeld betaald, kinderen bleven thuis wonen tijdens de studie, maar ook de zorgverzekering voor hen betaald.
Ik ben gaan werken nadat de jongste op de middelbare ging, speciaal voor dit doel.
Vakanties hielden we zeer bescheiden en ik heb spaarzame kinderen (hebben ze niet van mij op die leeftijd :oops: ).
Nu ze goed verdienen gaan ze nog steeds heel wijs met geld om.

Ik vind het belachelijk dat ze nu zo vroeg aan rijlessen kunnen beginnen. Op die leeftijd kregen wij een brommertje.
Rijlessen hebben ze zelf betaald en gelukkig zijn ze niet vaak gezakt, want herexamens + extra lessen, kost een bom geld.

Kostgeld doen wij niet aan.
Ik geef het geld liever met een warme hand.
Ik hoor van ouders dat ze 300 soms wel 400 euro per maand durven te vragen, terwijl ze dat niet eens nodig hebben.
Maar toen mijn smartphone kapot ging, kreeg ik de volgende dag al een nieuwe van de kinderen, zo lief.
TV werd over de datum, (wat maakt ons dat uit) maar ze wilden graag een met een internetverbinding e.d. en werd er op een dag een prachtig beeldscherm bezorgd.

Tja, het hebben van kinderen kost geld. Maar wat heb je aan veel geld en luxe als je geen kinderen kunt krijgen en je wilt ze graag hebben?
Rijkdom zit niet in geld.


Precies. Het idee achter het kostgeld is denk ik dat ouders willen voorkomen dat de kinderen gemakzuchtig worden. Lekker thuis blijven wonen want gratis en makkelijk. Maar als je het geld inderdaad niet nodig hebt, waarom ga je het dan vragen? Investeer het dan in ieder geval ergens in dat ze er zelf wat aan hebben of geef het aan een goed doel. Wat rijlessen betreft, je mag altijd al vanaf je 18e rijden, nu mag je iets eerder beginnen (16,5) en dan heb je hem misschien ergens op je 17e. En dan mag je alleen onder supervisie rijden tot je 18 bent. Dat valt dus wel mee en wordt zo'n lawaaierige brommer gelijk overbodig gemaakt :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2021 09:34

ajl schreef:Alsof een studie per kind een ton kost.

Zo maakt ieder zijn eigen keuzes. Hiermee geef je wel aan waar ook een groot probleem vd huizenmarkt in zit. Hoge studieschulden, omdat men tijdens de studie ook leent voor uitjes en vakanties, waardoor het na de studie spaak loopt.

Wij sparen bewust voor de studie en juist niet voor een rijbewijs. Tijdens hun studie hebben ze die toch niet nodig.

N.B. de gelijkenis van die man had een andere strekking. Niet het harde werken was het punt, maar zijn grote fout was dathij nooit aan God had gedacht in het leven.


Wie zegt dat? Misschien was het wel een gelovige man? Ik snap best dat studenten wat lenen want als je jong bent verdien je geen geld, als je afgestudeerd bent ruim voldoende. Als je dat als ouders kan voorkomen is dat natuurlijk mooi, maar daar zou ik als ouders (of als jongere) ook niet krom voor gaan liggen. Er mag best wat tijd overblijven om te genieten, ook van je jeugdjaren (Prediker)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2021 11:37

Chaya schreef:Wij hebben het collegegeld betaald, kinderen bleven thuis wonen tijdens de studie, maar ook de zorgverzekering voor hen betaald.
Ik ben gaan werken nadat de jongste op de middelbare ging, speciaal voor dit doel.
Vakanties hielden we zeer bescheiden en ik heb spaarzame kinderen (hebben ze niet van mij op die leeftijd :oops: ).
Nu ze goed verdienen gaan ze nog steeds heel wijs met geld om.

Ik vind het belachelijk dat ze nu zo vroeg aan rijlessen kunnen beginnen. Op die leeftijd kregen wij een brommertje.
Rijlessen hebben ze zelf betaald en gelukkig zijn ze niet vaak gezakt, want herexamens + extra lessen, kost een bom geld.

Kostgeld doen wij niet aan.
Ik geef het geld liever met een warme hand.
Ik hoor van ouders dat ze 300 soms wel 400 euro per maand durven te vragen, terwijl ze dat niet eens nodig hebben.
Maar toen mijn smartphone kapot ging, kreeg ik de volgende dag al een nieuwe van de kinderen, zo lief.
TV werd over de datum, (wat maakt ons dat uit) maar ze wilden graag een met een internetverbinding e.d. en werd er op een dag een prachtig beeldscherm bezorgd.

Tja, het hebben van kinderen kost geld. Maar wat heb je aan veel geld en luxe als je geen kinderen kunt krijgen en je wilt ze graag hebben?
Rijkdom zit niet in geld.

Ook ik ben van plan de studies voor mijn kinderen te betalen. Maar ik ben niet van plan ook hun huisvesting te gaan betalen (al heb ik wel eens gekeken wat het zou kosten om een pand in een studentennstad te kopen en te verhuren aan studenten, dat is nog verrassend winstgevend ;-).

Maar hun rijbewijs, hun eerste huis, de wereldreis na hun studie: ze betalen het maar lekker zelf.
Overigens heb ik zelfs dat brommertje nooit gekregen...
En heb ik mijn studie zelf moeten betalen (en dat was echt geen vetpot).
Ook ik heb wekenlang geleefd van een bord macaroni met ketchup.
Ook ik dronk weken lang alleen maar water.

En toch heeft het mij een hoop geleerd. Zaken die ik wellicht niet geleerd had als alles voor me betaald was.

En inderdaad, rijkdom zit niet in geld. Armoede wel in geldzorgen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 22 apr 2021 12:42

Het grote verschil is wel dat jij en ik een stufi kregen. De huidige generatie krijgt dat niet. Studieschulden van 70-80 mile zijn vrij normaal/

Marnix schreef:
Wie zegt dat? Misschien was het wel een gelovige man? Ik snap best dat studenten wat lenen want als je jong bent verdien je geen geld, als je afgestudeerd bent ruim voldoende. Als je dat als ouders kan voorkomen is dat natuurlijk mooi, maar daar zou ik als ouders (of als jongere) ook niet krom voor gaan liggen. Er mag best wat tijd overblijven om te genieten, ook van je jeugdjaren (Prediker)


Natuurlijk mag je genieten. Ik zeg nergens dat dat niet kan en mag. Je moet je alleen afvragen of het verstandig is om van geleend geld te genieten of dat je het geleende geld gebruikt voor de studiekosten en daarnaast gaat werken voor de overige dingen die je nodig hebt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2021 13:14

StillAwake schreef:Overigens heb ik zelfs dat brommertje nooit gekregen...
En heb ik mijn studie zelf moeten betalen (en dat was echt geen vetpot).
Ook ik heb wekenlang geleefd van een bord macaroni met ketchup.
Ook ik dronk weken lang alleen maar water.

Ik heb ook niets gekregen van mijn ouders, ik ben na mijn middelbare school gaan werken en ben daarnaast naar de avondschool gegaan. Dat was af en toe best wel zwaar. In die zin heb ik daar ook van geleerd.
Dat betekende toen voor mij, 2 of 3 x per week een extra brooddoosje meenemen, omdat ik niet thuis kon eten dan.
In die tijd had je geen goedkope afhaalmaaltijden.
Bij sollicitaties later had een werkgever daar wel bewondering voor. Mensen die naast hun full time baan studeren, zijn doorzetters. :D

ajl schreef:Het grote verschil is wel dat jij en ik een stufi kregen. De huidige generatie krijgt dat niet. Studieschulden van 70-80 mile zijn vrij normaal/

Ik vind dat echt één de slechtste besluiten ooit.
Ook kinderen uit arme gezinnen hebben recht op goede scholing.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koffiecorner

Berichtdoor meribel » 22 apr 2021 15:15

We gaan het allemaal meemaken. We leven niet extreem breed en sparen zeker maar gaat dan weer op aan kosten voor het huis en dat soort noodzakelijkheden
Toen de kinderen klein waren werkte ik erg weinig en toen kwamen we precies rond maar dat was een keuze zodat geen van hun naar de opvang hoefde. Nu ze groter zijn werk ik ook weer 32 uur sinds dir vorig jaar (toen man moest gaan thuiswerken waren alle oppas problemen verleden tijd) en gaat sparen ook makkelijker maar voor drie kids een tandarts studie zou ik nooit bij elkaar gespaard krijgen.
Rijbewijs geven... ik heb het nooit gehad moest het zelf betalen maar man wel en hij vind dar juist weer belangrijk om te geven.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Koffiecorner

Berichtdoor MoesTuin » 22 apr 2021 15:34

Bij ons hebben ze alles / nog steeds... zelf moeten betalen.
Met mooie bijbaantjes kwamen ze er wel....
Rijbewijs sam sam gedaan.
Studiekosten niet aan de orde...mbo is dan best voordelig inclusief gratis OV :D
Kostgeld hier wel....slechts een schijntje...maar meer het besef dat alles niet gratis is en ook het hebben van een volwaardig serieus inkomen....en dan kun je nog eens zeggen....bevalt het je hier niet meer, zie het elders maar goedkoper te krijgen :wink:
De oudste heeft met 19 jaar en vaste baan zelf zn eerste autoootje bij elkaar gespaard.
Dan ben je toch gewoon trots als ouders....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koffiecorner

Berichtdoor meribel » 22 apr 2021 15:41

MoesTuin schreef:Bij ons hebben ze alles / nog steeds... zelf moeten betalen.
Met mooie bijbaantjes kwamen ze er wel....
Rijbewijs sam sam gedaan.
Studiekosten niet aan de orde...mbo is dan best voordelig inclusief gratis OV :D
Kostgeld hier wel....slechts een schijntje...maar meer het besef dat alles niet gratis is en ook het hebben van een volwaardig serieus inkomen....en dan kun je nog eens zeggen....bevalt het je hier niet meer, zie het elders maar goedkoper te krijgen :wink:
De oudste heeft met 19 jaar en vaste baan zelf zn eerste autoootje bij elkaar gespaard.
Dan ben je toch gewoon trots als ouders....


Nou zeker! Als je kind lekker in zijn vel zit en gelukkig is dan ben je als ouder ook gelukkig!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2021 09:45

Het ligt natuurlijk ook gewoon aan de gezinssituatie. Als je als ouders meer dan genoeg geld hebt lijkt het me logisch dat je ervan deelt. Als je bijvoorbeeld opgegroeid bent in een groot gezin met één werkende ouder zal dat weer totaal anders zijn geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2021 11:14

Marnix schreef:Het ligt natuurlijk ook gewoon aan de gezinssituatie. Als je als ouders meer dan genoeg geld hebt lijkt het me logisch dat je ervan deelt. Als je bijvoorbeeld opgegroeid bent in een groot gezin met één werkende ouder zal dat weer totaal anders zijn geweest.

Ik ken ouders die heel makkelijk alles voor hun kind zouden kunnen betalen, maar het niet doen. Omdat zij willen dat hun kind van de grond af begint.
En ik ken ouders die krom hebben gelegen om hun kind te laten studeren.
Ik wil niet zeggen dat ik krom heb moeten liggen, maar ik ben er wel voor gaan werken, toen de jongste naar de middelbare ging.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2021 12:13

Chaya schreef:Ik ken ouders die heel makkelijk alles voor hun kind zouden kunnen betalen, maar het niet doen. Omdat zij willen dat hun kind van de grond af begint.
En ik ken ouders die krom hebben gelegen om hun kind te laten studeren.
Ik wil niet zeggen dat ik krom heb moeten liggen, maar ik ben er wel voor gaan werken, toen de jongste naar de middelbare ging.


Bij ons zat het denk ik een beetje in het midden, in het begin wat minder breed en later wat breder. Maar je kinderen helemaal niet tegenmoet komen om ze zo te leren om vanaf 0 te beginnen als je geld genoeg hebt, dat snap ik niet zo. Ik heb ook wel geleerd om juist te delen van je rijkdom en overvloed en sowieso van wat je hebt, ook als je niet rijk bent en ik denk dat dat uiteindelijk een belangrijkere les is dan leren om vanaf 0 wat op te bouwen. Ook vanuit christelijk oogpunt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 23 apr 2021 17:11

Marnix schreef:Het ligt natuurlijk ook gewoon aan de gezinssituatie. Als je als ouders meer dan genoeg geld hebt lijkt het me logisch dat je ervan deelt. Als je bijvoorbeeld opgegroeid bent in een groot gezin met één werkende ouder zal dat weer totaal anders zijn geweest.

Weet ik niet.
Ik kan best voor drie kinderen een rijbewijs bekostigen, en misschien garant staan voor een eerste woning, maar ik weet niet of ik mijn kinderen daar iets mee leer.
Mijn oudste wil chirurg worden, de tweede wil professor worden op het gebied van scheepsrampen (wat heb ik fout gedaan...), de jongste wil juf worden (maar die is 3).
De studies gaan wij als ouders betalen, maar de rest betalen ze echt zelf...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koffiecorner

Berichtdoor StillAwake » 23 apr 2021 17:15

ajl schreef:Het grote verschil is wel dat jij en ik een stufi kregen. De huidige generatie krijgt dat niet. Studieschulden van 70-80 mile zijn heel normaal

Ik heb uiteindelijk 9 jaar gestudeerd (inclusief promotie), en had een studieschuld van 175000 gulden.
Dus zo lekker zat ik niet met die stufi.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2021 18:42

StillAwake schreef:Weet ik niet.
Ik kan best voor drie kinderen een rijbewijs bekostigen, en misschien garant staan voor een eerste woning, maar ik weet niet of ik mijn kinderen daar iets mee leer.
Mijn oudste wil chirurg worden, de tweede wil professor worden op het gebied van scheepsrampen (wat heb ik fout gedaan...), de jongste wil juf worden (maar die is 3).
De studies gaan wij als ouders betalen, maar de rest betalen ze echt zelf...

Wees blij dat er geen eentje piloot wil worden, want daar schijn je helemaal op leeg te lopen. :-&
Maarre.... jouw studieschuld is ook heftig. Hoeveel jaar nog, of ben je klaar?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten