Koffiecorner

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2021 13:55

ajl schreef:Opnieuw beginnen geeft toch niet? Ik ben op mn 22e ook helemaal opnieuw begonnen; werk opgezegd, studie 150 km verderop. Ik kende niemand, maar vond het erg leuk. Daarna met mn man 350 km verhuisd, weer opnieuw begonnen. Vervolgens na anderhalf jaar weer 50 km verhuisd.

Dat is toch totaal anders? Ze hebben al gestudeerd en hebben een hele fijne vaste baan, die ze echt niet gaan opzeggen voor een huis in den vreemde.
ajl schreef:En daarbij beginnen jouw kinderen niet overnieuw. Ze gaan dan hooguit 20 km verderop wonnen. Vrienden, familie en werk blijven hetzelfde.

Ik denk dat jij me of stationeert op een verkeerde plek, of je geografische kennis is niet zo goed. :mrgreen:
ajl schreef:Ik snap hen wel dat ze bij het oude vertrouwde in de stad willen blijven, maar aan de andere kant wil je rond je 30e toch ook niet meer bij je ouders zitten

Ik zei toch al dat het zoekgebied steeds groter werd.

En als je een vaste partner hebt die ook meeverhuist, is dat toch anders dan in je eentje in een totaal vreemde omgeving te moeten beginnen.

In de jaren '70 verhuisde iedereen naar een buitenplaats, ach, uurtje rijden maar, maar toen de files kwamen was de vreugde snel afgelopen.
Enne, niet iedereen denkt zoals jij he.
Er spelen ook nog bijzondere omstandigheden mee, wat maakt dat er met bepaalde zaken rekening gehouden moet worden.

Mijn zoon is al 4 x uitgeloot in een nieuwbouwprojekt en dat is heel zuur. (vind ik, hij berust er in). Het is puur nattevingerwerk, terwijl de makelaar zegt dat zij zorgvuldig de kopers uitzoeken omdat die aan regels moet voldoen. Wel, mijn zoon voldeed aan alle regels, alle keren!
In makelaarsland gaat het echt niet eerlijk, vriendjes eerst.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 21 apr 2021 14:12

Als het resultaat zou zijn dat ik bij mijn ouders zou moeten blijven wonen, dan zou ik verhuizen. En de Krimpenerwaard is niet op den vreemde voor jullie, maar nog best in de buurt. Op een gegeven moment moet je uit het nest gekieperd worden. En dat is soms echt wel lastig, helemaal als er bijzondere ziekteomstandigheden zijn. Dat laatste hebben wij niet, maar ik weet niet al een kind dat voornemens is om gezellig bij zn ouders op zolder te blijven bivakkeren.

Het is een illusie om de komende jaren te wachten op een daling van de prijzen. Dit gaat met het huidige woningtekort ook nog wel even door.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2021 14:28

ajl schreef:Als het resultaat zou zijn dat ik bij mijn ouders zou moeten blijven wonen, dan zou ik verhuizen. En de Krimpenerwaard is niet op den vreemde voor jullie, maar nog best in de buurt.

Nogmaals, dat is niet zo en het gaat er niet om dat het dicht bij het ouderlijk huis zou moeten zijn!!
Zijn zoekgebied is een andere kant op, waar zijn werk is en waar veel vrienden wonen.
Hij staat al 5 jaar ingeschreven bij woningbouwverenigingen voor een huurhuis.
Maar daarnaast wil hij ook wel kopen.

Wat denk je nu eigenlijk, dat het gemakzucht is? Of gepamper van mij?
En ik heb nog een kind dat op zoek is trouwens.
Ze wachten niet op daling, maar op een betaalbaar huis.
Het moet je gegund worden, door bekenden, door een projectontwikkelaar slash makelaar.
Ik zou hier verhalen kunnen neerzetten, waar de honden geen brood van lusten.
Dat zal ik maar niet doen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 21 apr 2021 14:31

Dat geloof ik best. De woningmarkt is enorm verziekt en daar kom je niet tussen en de komende jaren wordt dit niet beter.

Enne , bijna elke moeder pampert. Vaders laten kinderen veel sneller volwassen worden en hun eigen ding doen. Moeders blijven zorgen ;)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2021 14:40

ajl schreef:Dat geloof ik best. De woningmarkt is enorm verziekt en daar kom je niet tussen en de komende jaren wordt dit niet beter.

Enne , bijna elke moeder pampert. Vaders laten kinderen veel sneller volwassen worden en hun eigen ding doen. Moeders blijven zorgen ;)

Ik zorg voor iedereen die op mijn pad komt, dus niet alleen voor mijn kinderen. Dat zit in me. Ik heb ook mantelzorg verleend aan mijn beide ouders.
Dat betekent niet dat ik iemand verstik, maar dat ik oog heb voor hem of haar.
Volwassen kinderen in huis hebben betekent dat je als ouder flexibel moet zijn, niet meer opvoed, je niet onnodig bemoeit met zaken.
Maar we hebben het heel erg leuk met elkaar. Ik ervaar dat als een Zegen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koffiecorner

Berichtdoor meribel » 21 apr 2021 18:41

ajl schreef:Als het resultaat zou zijn dat ik bij mijn ouders zou moeten blijven wonen, dan zou ik verhuizen. En de Krimpenerwaard is niet op den vreemde voor jullie, maar nog best in de buurt. Op een gegeven moment moet je uit het nest gekieperd worden. En dat is soms echt wel lastig, helemaal als er bijzondere ziekteomstandigheden zijn. Dat laatste hebben wij niet, maar ik weet niet al een kind dat voornemens is om gezellig bij zn ouders op zolder te blijven bivakkeren.

Het is een illusie om de komende jaren te wachten op een daling van de prijzen. Dit gaat met het huidige woningtekort ook nog wel even door.


momenteel is het zo dat zat mensen echt wel willen maar gewoon absoluut niet kunnen
sociale woningbouw; wachtlijsten van ruim 15 jaar
particuliere huur: bizar hoge huren Plus borg
Koophuis : gemiddeld huis is 3 ton ,onmogelijk te betalen voor starter met 1 salaris. Helaas momenteel ook onmogelijk voor starters met 2 jan modaal salarissen. Plus alsnog vliegen ze als warme broodjes over de toonbank en zijn prijzen skyhigh doordat een hypotheek van 3 ton zelfde prijs is als een huurhuis, en mensen die wel 5 jr geleden een appartementje hadden gekocht het voor een ton winst kunnen doorverkopen ( plus rijke ouders die zat geld hebben in stenen en voor hun kinderen een huis kunnen kopen, meteen lekkere investering )

rest: een kamer ergens in een studentenhuis waarbij je badkamer en keuken deelt. Nou, in dat geval kan je beter thuis wonen en badkamer en keuken delen en ( met aftrek van kostgeld ) het geld sparen voor als er wel ooit een koophuis beschikbaar zou komen


maar het is echt té treurig op de huizenmarkt en mensen die denken dat je voor 150 000 nog een huisje kan kopen, nee hoor, die gaan voor over de 2 ton weg allemaal.


mijn oudste is 14 en ik hoop echt op een ommeslag op de huizenmarkt want mijn fulltime werkende collega verpleegkundigen van rond de 20-25 zittenheel veel thuis zonder dat ze dat zouden willen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 21 apr 2021 19:07

De woningmarkt is nijpend. De huurmarkt zit ook op slot. Er is daar ook veel scheefgroei met te veel hoger opgeleiden die voor 500 euro prima zitten. Dat klopt allemaal.
De eisen die mensen/ starters stellen aan een woning zijn ook erg groot. Dat zie ik aan mijn broer en collega's. Het moet wel in een leuke buurt zijn met gezellige eettentjes, leuk parkje of nog liever tuin. Leuke visgraat vloer, nieuwe keuken, industriële deuren etc. Leuke verre vakanties tussendoor en een ton studieschuld. Dat is ook vaak een groot probleem.

Mijn andere broer staat er anders in en woont al jaren in een antkraakpand.

Waarom zou je in je eentje een huis moeten kunnen kopen? Misschien is dat ook de discussie? Dat redde 20 jaar geleden een vpk in haar eentje ook niet. Althans indertijd toen ik mijn opleiding deed niet. Vroeger woonde iemand ook regelmatig bij een hospita. Een ook vroeger kon niet iedereen een woning kopen. Mijn huidige collega ( advocaat) kon in 2004 ternauwernood een klein huisje in Utrecht kopen, maar moest financieel ook een tijdje flink afzien

Mijn oudste is 12. Ik ben totaal niet bezig met zijn huis. Ik hoop dat hij z'n studie schuldenvrij door kan komen. Dat scheelt vast als hij de woningmarkt opgaat.
Laatst gewijzigd door ajl op 21 apr 2021 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koffiecorner

Berichtdoor meribel » 21 apr 2021 20:03

Hoe zouden mijn kinderen hun studie schuldenvrij door kunnen komen? Dat lukt mij zeker niet ik heb daar echt geen geld voor als ze echt zouden gaan studeren aan de uni. Dat zullen ze moeten lenen het is niet anders

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Koffiecorner

Berichtdoor Haaibaai » 21 apr 2021 20:07

meribel schreef:Hoe zouden mijn kinderen hun studie schuldenvrij door kunnen komen? Dat lukt mij zeker niet ik heb daar echt geen geld voor als ze echt zouden gaan studeren aan de uni. Dat zullen ze moeten lenen het is niet anders

Wel is gehoord van werkstudenten en die hebben geen schulden gewoon werken en studeren;een jong familielid heeft dat ook gedaan geen enkele schuld en nu DR. en docent op een universiteit.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koffiecorner

Berichtdoor meribel » 21 apr 2021 20:22

@haaibaai je hebt nog geen antwoord op de vraag gegeven waarom je in wij vorm praat?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 21 apr 2021 20:31

meribel schreef:Hoe zouden mijn kinderen hun studie schuldenvrij door kunnen komen? Dat lukt mij zeker niet ik heb daar echt geen geld voor als ze echt zouden gaan studeren aan de uni. Dat zullen ze moeten lenen het is niet anders


Ik kan niet in jullie portemonnee kijken, maar wij sparen nu daar al voor. Dat betekent dat wij nu best zuinig leven om zoveel mogelijk opzij te zetten voor de studierekening. Wij hebben er straks 4 tegelijk op de uni. Wij wonen best centraal en diverse steden zijn makkelijk bereikbaar. Dat laatste heb jij trouwens ook. Op kamers is dan niet perse nodig. En zij zullen zelf ook ' moeten' werken

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koffiecorner

Berichtdoor meribel » 21 apr 2021 20:55

Nou mijn oudste roept bijv al heel haar leven dat ze tandarts wil worden, ik krijg die kosten echt niet bij elkaar gespaard. En dat is nog maar 1 kind. Ik hoop ze allemaal hun rijbewijs te geven en een fijne jeugd met een zomer en skivakantie. Ik zou al dat geld opzij kunnen leggen maar dan nog zullen ze moeten lenen dus dan maar meer lenen.

Ik denk altijd maar aan die gelijkenis van die man die enkel werkte en werkte en toen hij klaar was om te genieten ging hij dood ik probeer in het nu te leven (budgeteer wel uiteraard maar kan echt geen ton per kind sparen zonder nu wel heel veel consequenties)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Koffiecorner

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2021 21:12

Precies Meribel

Wij werken ook met volle tevredenheid in de zorg....kunnen ook geen bakken geld opzij zetten ...en zouden dat niet eens willen....we zijn zeer tevreden en gelukkig met het eenvoudig leventje wat we leven met elkaar...

Je leeft nu dus leef ook nu.
Al dat eindeloze gestudeer e.d. snap ik ook niet....
Tegenwoordig brengt het ook vaak niet meer wat men ervan hoopte....

Mijn oudste heeft (in de ogen van hen die zich verheven voelen) een simpele mbo opleiding gedaan....werkt nu.....verdient lekker....woont heerlijk thuis.....net zn eerste auto gekocht van zn eigen verdiende centen....en zn studerende maten keken eerst wel verbaasd op....want ze zijn zeer beperkt met hun studies ivm corona en financieel ook al niet beter...
En al die andere ouders van de studerende kids....weten niet hoe ze normaal reageren moeten als ze bovenstaande horen....pas nog een moeder van zn vroegere klas tegengekomen.....dr mond viel open en bleef zo ook staan....

Ik bezie dit als best grappig en humor.....
mn oudste 19 jaar en ontzettend naar de zin werkzaam bij handhaving (is pracht vak en veel meer dan al die onzin verhalen) ..... met doorgroei mogelijkheden en een best salaris......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koffiecorner

Berichtdoor ajl » 21 apr 2021 21:38

meribel schreef:Nou mijn oudste roept bijv al heel haar leven dat ze tandarts wil worden, ik krijg die kosten echt niet bij elkaar gespaard. En dat is nog maar 1 kind. Ik hoop ze allemaal hun rijbewijs te geven en een fijne jeugd met een zomer en skivakantie. Ik zou al dat geld opzij kunnen leggen maar dan nog zullen ze moeten lenen dus dan maar meer lenen.

Ik denk altijd maar aan die gelijkenis van die man die enkel werkte en werkte en toen hij klaar was om te genieten ging hij dood ik probeer in het nu te leven (budgeteer wel uiteraard maar kan echt geen ton per kind sparen zonder nu wel heel veel consequenties)


Alsof een studie per kind een ton kost.

Zo maakt ieder zijn eigen keuzes. Hiermee geef je wel aan waar ook een groot probleem vd huizenmarkt in zit. Hoge studieschulden, omdat men tijdens de studie ook leent voor uitjes en vakanties, waardoor het na de studie spaak loopt.

Wij sparen bewust voor de studie en juist niet voor een rijbewijs. Tijdens hun studie hebben ze die toch niet nodig.

N.B. de gelijkenis van die man had een andere strekking. Niet het harde werken was het punt, maar zijn grote fout was dathij nooit aan God had gedacht in het leven.

@ moestuin
Je doet net alsof het een schande is dat je door kan leren en een pré als je naar het mbo gaat. Natuurlijk zullen bepaalde ouders kinderen pushen. Er zijn ook genoeg kinderen die zonder pushen op het VWO/ gymnasium zitten. Ook voor hen is het belangrijk om een passende opleiding te doen. En dat heeft niets te maken met overdreven pushen

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Koffiecorner

Berichtdoor MoesTuin » 21 apr 2021 21:55

@ajl ...dat is ook zo....maar verbazend hoeveel om ons heen door ouders ingepraat wordt op hun kids....vooral studeren...studeren....

Maar goed....als een kind echt wil prima

Wij hebben het nooit actief gestimuleerd....ik denk mocht het aan de orde geweest zijn ...juist getemperd....denk ook wel omdat we zelf een vrij praktisch en eenvoudige instelling hebben en juist in onze eigen richting en keuzes in alles gaan wars van wat anderen ervan denken....dat voelt zo heerlijk en lekker je zelf zijn in alles en je hart volgen....
En wat een genot om te zien als je kids ook zo n nuchtere houding hierin hebben en alles mbt school en vervolgkeuzes geruisloos verliepen en deden wat ze wilden...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten