waarom? SoW --> PKN.?..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JonaGOLD

waarom? SoW --> PKN.?..

Berichtdoor JonaGOLD » 17 jan 2003 21:04

Hallo,
Vooral de hervormden, gereformeerden en evt. luthersen zal dit
onderwerp aanspreken. in december dit jaar zal de beslissing vallen...
PKN? Het is toch niet normaal dat kerken met zulke verschillende opvattingen (over o.a de dingen achterin de bijbel (na de psalmen)) samen op zullen gaan in 1 brede volkskerk. Waarom?
Daarbij komen ook hele praktische problemen over o.a de verdelingen
van kerkgebouwen etc. tussen de mogelijke PKN en de dominees die niet akkoord gaan. Waarschijnlijk weten jullie hier wel meer over.
Tot mijn verbazing zag ik een onderwerp over dit niet op het lijstje staan onder religie op het forum. Terwijl het veel in het nieuws is.
Jullie reactie....?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 18 jan 2003 14:52

Hoe je het ook draait of keert, heel veel Protestanten willen nu eindelijk eens af van die donkere, negativistische gereformeerde erfenis. Ze willen op een moderne, vrije manier hun geloof beleven. Geloof me vrij, dat is een erg grote groep. Deze PKN zal op termijn de tegenhanger worden van de orthodoxe protestantse kerken. Een goede zaak lijkt me zo. De GB moet zelf maar uitmaken of ze erbij willen blijven maar ik dat ze op termijn er niet meer bij willen zijn. Ik heb daar respect voor maar er moet wel duidelijkheid komen. De PKN kan inderdaad niet alles meer omvatten. Het lijkt me logisch dat de PKN zal ontwikkelen naar een brede, moderne Protestantse kerk met mensen van midden orthodoxie tot en met vrijzinnigen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jan 2003 19:40

In de praktijk bestaat SoW al eeuwen, alleen formeel is het nog niet rond. In de kerk waar ik lid van ben, zitten hervormden en gereformeerden al 10 jaar bij elkaar. Ik snap niet eens het verschil tussen hervormd en gereformeerd...
En dat argument over kerkgebouwen enzo is gewoon bullshit, er zijn rijke diakonieen (waaronder die van mijn oom, die is om deze reden tegen...) die hun geld niet willen delen en dat veroorzaakt de grootste ellende, dat vind ik nou niet bepaald een christelijke reden!!

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 18 jan 2003 21:01

die hun geld niet willen delen en dat veroorzaakt de grootste ellende, dat vind ik nou niet bepaald een christelijke reden!!


het gaat die gemeente niet om het geld misschien, maar om dat ze hun geloof verloochenen die ze al eeuwen zo leren. en die nu bij sow moet worden veranderd
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 19 jan 2003 13:48

Vandaag een mooie viering gehad in de SOW gemeente te Maastricht. Een oecumenische viering zelfs. De Dominee en de Diaken van de Katholieke kerk gingen voor. De Diaken mocht de preek houden. Er werden mooie liederen gezongen van Huub Oosterhuis. Na de viering was er een warme oproep om de coalitie voor vrede te steunen dus absoluut geen éénzijdige steun aan Israël. Er was ook ruimte om brieven voor Amnesty International te schrijven. Dat zijn nu de voordelen van een SOW gemeente en de toekomstige PKN, ik neem aan dat dit soort zaken onmogelijk zijn in orthodoxe gemeenten.

En als toetje is er om vijf uur in dezelfde kerk een anglicaanse evening prayer.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 19 jan 2003 14:01

Inspector Morse schreef:Vandaag een mooie viering gehad in de SOW gemeente te Maastricht. Een oecumenische viering zelfs. De Dominee en de Diaken van de Katholieke kerk gingen voor. De Diaken mocht de preek houden.

Ik ben denk ik niet voldoende op de hoogte, maar waarom zou de diaken de preek doen? Was er iets met de dominee? Het kwam bij ons wel eens voor dat de ds. zijn stem kwijt was, dan kan een ouderling een deel van de dienst leiden.

Inspector Morse schreef:Er werden mooie liederen gezongen van Huub Oosterhuis. Na de viering was er een warme oproep om de coalitie voor vrede te steunen dus absoluut geen éénzijdige steun aan Israël. Er was ook ruimte om brieven voor Amnesty International te schrijven. Dat zijn nu de voordelen van een SOW gemeente en de toekomstige PKN, ik neem aan dat dit soort zaken onmogelijk zijn in orthodoxe gemeenten.

Het is inderdaad mooi dat je zo kunt genieten van de bijeenkomst. Al zou het mij zelf niet zo aanspreken. Ik kan weet niet of dit soort dingen onmogelijk zijn in andere gemeenten, maar ik kan me wel voorstellen dat het in ieder geval niet op de zondag zal plaats hebben.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 19 jan 2003 14:06

Ik ben denk ik niet voldoende op de hoogte, maar waarom zou de diaken de preek doen? Was er iets met de dominee? Het kwam bij ons wel eens voor dat de ds. zijn stem kwijt was, dan kan een ouderling een deel van de dienst leiden.


Het was de diaken van de Katholieke kerk, hij is dus een Katholiek ambtsdrager. Er was bewust voor gekozen om hem de preek te laten doen.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 23 jan 2003 21:37

Het gaat inderdaad voor de nodige moeilijkheden zorgen. Het punt is niet enkel dat de 3 onderlinge kerken nogal van elkaar verschillen, maar dat je ook geconfronteerd wordt met de volle breedte van de Ned.Herv. Kerk met van rechts naar links ('t Gekrookte Riet, Gereformeerde bond, Confessionelen en de Vrijzinnigen). Daarnaast spelen ook veel andere zaken een rol, denk maar aan de te gebruiken bijbelvertaling, velen willen vasthouden aan bijv. de statenvertaling, Wat zingen? Alleen psalmen en/of gezangen? In welke berijming? Het zou wel eens zo kunnen zijn, dat er meer gescheurd dan verenigd gaat worden en dat zou ik erg betreuren.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 23 jan 2003 21:38

Het gaat inderdaad voor de nodige moeilijkheden zorgen. Het punt is niet enkel dat de 3 onderlinge kerken nogal van elkaar verschillen, maar dat je ook geconfronteerd wordt met de volle breedte van de Ned.Herv. Kerk met van rechts naar links ('t Gekrookte Riet, Gereformeerde bond, Confessionelen en de Vrijzinnigen). Daarnaast spelen ook veel andere zaken een rol, denk maar aan de te gebruiken bijbelvertaling, velen willen vasthouden aan bijv. de statenvertaling, Wat zingen? Alleen psalmen en/of gezangen? In welke berijming? Het zou wel eens zo kunnen zijn, dat er meer gescheurd dan verenigd gaat worden en dat zou ik erg betreuren.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 23 jan 2003 21:45

Misschien moeten de Bonders samen op weg gaan met de Chr. Geref. Dat past een stuk beter bij elkaar. De Chr. Geref. hebben altijd gezegd dat ze terug willen keren naar de oude paden van de gereformeerde (lees: hervormde) kerk. Welnu, een geschikter moment is er niet, lijkt me.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 23 jan 2003 21:53

Dat zou misschien een beter alternatief zijn, ware het niet dat er ook in Chr.Ger. Kerken plaatselijk groot verschil zit (tegen de bonders aan, maar ook weer tamelijk ver ervan af) en ik zie bonders nog niet 1-2-3 uit het liedboek gaan zingen om maar eens een gevoelig onderwerp te noemen. Ben ik naïef wanneer ik zeg, dat de Ned. Herv. Kerk maar de Ned. Herv. Kerk moet blijven, die is immers al zeer breed. En dat er tot de PKN beter een andere 3e partij die beter past kan toetreden?

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 23 jan 2003 22:06

Als lid van de CGK zou ik er inderdaad in principe wel voor zijn om samen te gaan inderdaad. Maar ik denk dat er inderdaad veel moeilijke gespreken zouden volgen. Inderdaad wat zingen betreft al. Er zijn CGK kerken waar de het liedboek voor de kerken niet gebruikt wordt. Alleen Psalmen en dan in sommige gevallen alleen nog maar de oude berijming. Het liedboek wordt in de gemeente waar ik lid ben wel gebruikt en de oude berijming is afgeschaft. Het wil niet zeggen dat we alle gezangen ook zingen. Alleen de goedgekeurde. Bij bijzondere diensten wordt er wel vanaf geweken. Ook de Bijbelvertaling kan een probleem zijn misschien in de meeste CGK kerken wordt de NBG 51 gebruikt maar anderen gebruiken de staten vertaling. Ook worden niet alle predikanten gevraagd om te preken in elke gemeente. En wellicht dat samensprekingen of samengaan met de GKV en NGK ook nog wel eens lastig zou kunnen worden.

Kortom voordat beide samen kunnen gaan moet er nog heel veel gesproken worden.

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 24 jan 2003 17:32

Omega schreef:Misschien moeten de Bonders samen op weg gaan met de Chr. Geref. Dat past een stuk beter bij elkaar. De Chr. Geref. hebben altijd gezegd dat ze terug willen keren naar de oude paden van de gereformeerde (lees: hervormde) kerk. Welnu, een geschikter moment is er niet, lijkt me.


Daar ben ik het helemaal mee eens.
Er is eigenlijk geen verschil tussen de Chr.Geref. en de Herv(ger. bond), ze hebben dezelfde belijdenisgeschriften en formulieren. Als je dan kijkt naar het verschil tussen de geref bond en de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden (VVH) dat is toch niet samen te gaan?
~Get out and do what we were meant to do~

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 24 jan 2003 18:41

Juliah schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Er is eigenlijk geen verschil tussen de Chr.Geref. en de Herv(ger. bond), ze hebben dezelfde belijdenisgeschriften en formulieren. Als je dan kijkt naar het verschil tussen de geref bond en de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden (VVH) dat is toch niet samen te gaan?


Ik denk dat dezelfde belijdenisgeschriften en formulieren niet echt een garantie is tot een geslaagde fusie. Er zijn meerdere kerken die bijv. de 3 formulieren onderschrijven en toch lijkt daarmee de weg geenszins vrij te zijn voor een samengaan. Maar je hebt zeker gelijk, wanneer je zegt dat de bond makkelijker in te passen is in de chr.ger.kerken dan in de vvh. Hoewel, wat heet makkelijk? Ik vraag me af of het niet mogelijk is de chr.geref.kerken, de geref. kerken (vrijg.) en de ned. geref. weer te doen samengaan.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 24 jan 2003 23:53

Recitativo schreef:Hoewel, wat heet makkelijk? Ik vraag me af of het niet mogelijk is de chr.geref.kerken, de geref. kerken (vrijg.) en de ned. geref. weer te doen samengaan.

Zou wel mogelijk moeten zijn. Op plaatselijk niveau wordt er in beide gevallen wel samengewerkt. En ook zijn er al gemeenten die compleet zijn samengegaan. Almere bijvoorbeeld, NGK en CGK samen.

Maar als dan zoals afgelopen week 40 CGK predikanten een brief sturen, die "per ongeluk" bij de pers tercht komt, aan de deputaten. Waarin staat dat ze 48 preken van de GKV hebben onderzocht en tot schokkende resultaten zijn gekomen. Tja dan wordt het een lastige zaak.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten