waarom? SoW --> PKN.?..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 26 jan 2003 18:48

Omega schreef:Misschien moeten de Bonders samen op weg gaan met de Chr. Geref. Dat past een stuk beter bij elkaar. De Chr. Geref. hebben altijd gezegd dat ze terug willen keren naar de oude paden van de gereformeerde (lees: hervormde) kerk. Welnu, een geschikter moment is er niet, lijkt me.


Ik herken dit, ik ben zelf hervormd, maar steeds vaker ga ik naar de Chr. Gerf in de buurt omdat die kerk, en vooral ook gemeente me erg aanspreekt. Ik kan me er erg vinden zeg maar.

Ik ben tegen SoW. SoW is als een keuze-menu in een kerk, kies maar wat jij wil. En dat kan gewoon niet! Je kan niet alles op 1 hoopje gooien.
Dus, dat.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2003 14:39

dE bAdEeND schreef:Ik ben tegen SoW. SoW is als een keuze-menu in een kerk, kies maar wat jij wil. En dat kan gewoon niet! Je kan niet alles op 1 hoopje gooien.


Leg eens uit?
De aparte kerken en gemeenten blijven gewoon bestaan, alleen op het hoogste bestuurlijke niveau verandert er iets.

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 27 jan 2003 15:30

Lalage schreef:Leg eens uit?
De aparte kerken en gemeenten blijven gewoon bestaan, alleen op het hoogste bestuurlijke niveau verandert er iets.


Met SoW verandert er wél heel veel, alles zal van een hoger bestuur af komen. De belijdenis is niet meer hetzelfde. En dan nog iets, het homo-huwelijk in de kerk. Dat hoort ook bij SoW. zomaar wat, maar ik ben het lang niet met alles eens. That's why.
Dus, dat.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2003 15:49

Dat is niet waar butter, elke kerk gemeente kan zelf bepalen of ze homoseksuele relaties wil zegenen (dus niet INzegenen).

Ik denk dat de belijdenisteksten ook in elke gemeente zelf gekozen kunnen worden, zoals nu ook al gebeurt bij de kerken die zich SoW noemen.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2003 19:36

bij de sow-kerken zijn de belijdenisgeschriften allemaal hetzelfde. daarom zijn ze ook samen gegaan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2003 20:00

Toen ik belijdenis deed, hebben we op catechisatie zelf gekozen welke formulering van de vragen we wilden, dus we hebben niet eens een officieel formulier ofzo zoals dat achter de Heidelbergse cathechismus staat gebruikt. Tenminste, kan me niet herinneren.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2003 20:01

hoe bedoel je de formulering van de vragen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2003 20:02

johannes1 schreef:hoe bedoel je de formulering van de vragen?


Nou je kunt op verschillende manieren belijdenisvragen stellen, heel uitgebreid of juist niet, met ouderwetse of moderne woorden.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2003 20:03

horen die belijdenisvragen dan niet zo te zijn zoals ze in de bijbel staan. en uitgebreid. het is niet een gebeuren die je in een 1 minuut ofzo moet afrafelen. vindt ik tenminste
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 27 jan 2003 21:23

waar staan die vragen dan in de Bijbel?

volgens mij werdt in de Bijbel maar 1 vraag gesteld, en als daar bevestigend op geantwoord werd, goldt dat als geloofsbelijdenis.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2003 21:25

het zijn 4 vragen. maar je mag 1x ja zeggen aan het einde
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 27 jan 2003 21:27

maar ik denk dat je nu de vragen van Voetius bedoeld. bij mijn weten stelde filippus maar 1 vraag aan de kamerling, maar dat lezen we even na.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2003 21:28

dat van de kamerling was toch de doop.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 27 jan 2003 21:31

hij diende eerst zijn geloof te beleiden voor hij gedoopt werdt. (nee, hij hoefde niet eerst belijdeniscatechesatie te volgen :mrgreen: )
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 27 jan 2003 22:46

Ik vind dat het hele sow project afgeblazen moet worden. De kerken worden gedwongen mee te gaan anders mogen ze geen dominee beroepen. Dit slaat toch nergens op en neigt naar dictatuur.

Ook heb ik bewust gekozen voor een hervormde kerk en niet voor de PKN. Deze wordt me zo in de maag gesplitst.

Ook wil de PKN graag alle centjes van de rijke kerken die niet mee gaan zodat ze dominees kunnen onderhouden die homohuwelijken zegenen.
Deze kerken moeten zelf maar zorgen voor meer leden die betalen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten

cron