Veel gebruik van bijbelteksten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Chip!
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 20 nov 2002 14:23
Locatie: Gouda
Contacteer:

Veel gebruik van bijbelteksten

Berichtdoor Chip! » 17 jan 2003 20:21

Eerst stoorde ik me er een beetje aan, zomaar: Iemand gaat weg, neemt afscheid, en heel veel citeren een bijbeltekst. Toch... ik wilde er een topic over openen: zo van: Jullie moeten dat niet te veel doen, maar als je het echt meent, is zoiets toch prachtig, dat je iemand de zegen van God toewenst, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat toch wat minder vinden, wat vind jij van zoiets?
By the time you finish reading this you realize you have wasted ANOTHER 5 seconds of your life!

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 17 jan 2003 20:56

Ik vind dit van dat typisch stijve Hollandse gedoe. Veel mensen ergeren zich ook aan het Amerikaanse "God Bless you". Ik ga al geruime tijd met Amerikanen om en vind het dus eigenlijk maar heel normaal. Ik doe het in de omgang met Nederlanders meestal niet omdat ik weet dat ze zich eraan storen.

Ik snap het eerlijk gezegd niet helemaal, als je iemand zou zegenen kan ik me voorstellen dat mensen dat hekelen omdat het niet je plaats is dat te doen , maar de ambtsdragers toe behoord. Maar als je iemand de zegen toewenst of bidt, dan kan ik me eigenlijk moeilijk voorstellen wat je daar tegen kunt hebben.
Credo ergo sum

Gebruikersavatar
Chip!
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 20 nov 2002 14:23
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor Chip! » 17 jan 2003 21:07

tja, kan me voorstellen dat mensen zoiets hebben van "te pas en te onpas"
By the time you finish reading this you realize you have wasted ANOTHER 5 seconds of your life!

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 18 jan 2003 12:44

HTS, ik vindt dat je gelijk hebt. Als je het uit de grond van je hart meent, kun je het gerust doen. Aan de andere kant vindt ik het een beetje vrijblijvend om te gaan strooien met God's zegen...Zeker als je iemand nauwelijks kent. Ik doe het zelf zelden. Bijbelteksten als signature vind ik daarom ook wat minder passend.

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 18 jan 2003 19:05

hmm, ik vind dat men hier af en toe wel heel scheutig is met Bijbelteksten, of posts als : lees dit en dit en dit Bijbelgedeelte maar eens na. Je kan toch ook gewoon globaal vertellen wat er instaat?

als je weggaat hier vind ik het niet zo heel raar om de rest Gods zegen toe te wensen in de rest van je leven ofzo, die hebben we toch hard genoeg nodig! maar soms vind ik sommige posts erg 'vroom' overkomen ... vroom is misschien niet het juiste woord, maar weet ff niet hoe ik dat moet zeggen.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

joepie

Berichtdoor joepie » 19 jan 2003 07:54

Dit is toch een site waar je alles hoort te toesten aan de hand van de bijbel? Dus is het toch normaal dat er teksten genoemd worden die in de bijbel staan over dat onderwerp.
Ik erger mij er juist aan als er gezegt wordt: Er staat volgens mij in de bijbel............. Zonder dat er bij staat waar.
Kan ik ook niet nakijken of het wel goed gelezen wordt en of het klopt.
Of als met met van die namen aankomt als Lewis e.d.
Dan denk ik geef mij nu maar teksten vanuit de bijbel want Lewis is niet de bijbel.

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 20 jan 2003 08:26

Te pas en onpas met bijbelteksten slingeren hoort niet, al geef ik gelijk toe dat wij als christenen de bijbel wel als leidraad moeten hebben. Soms kan een bijbeltekst heel verhelderend helpen. Maar gebruik nooit de bijbel om je eigen zonden proberen goed te praten.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 24 jan 2003 23:58

Ik erger er mij meer aan dat er met "amen" geslingerd wordt, meer dan aan bijbelteksten.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 02 apr 2003 10:57

Even in de oude topics gebladerd tot ik iets vond om op te reageren:

RieBo schreef:Te pas en onpas met bijbelteksten slingeren hoort niet, al geef ik gelijk toe dat wij als christenen de bijbel wel als leidraad moeten hebben. Soms kan een bijbeltekst heel verhelderend helpen. Maar gebruik nooit de bijbel om je eigen zonden proberen goed te praten.


Ben ik het niet helemaal mee eens.

Wanneer er hier op het forum een vraag gesteld wordt, wordt daar vaak op gereageerd met 'ik voel het zo' of 'ik vind van zus'. Ik mis daarbij de bijbelse onderbouwing van die meningen. Terwijl het bij ieder onderwerp belangrijk is om te weten of je niet recht tegen de bijbel in gaat met zo'n uitspraak.

Paulus zegt al in 1 Kor. 1:4 ev. dat hij enorm blij is dat de gemeente daar over veel kennis beschikt, die hen tot een fundament is onder hun geloof.
Om te weten wat bijvoorbeeld zonde is en wat niet, moet je weten wat er in de bijbel staat (Rom 3:20), zodat je het kunt herkennen. Wanneer je de tekst vervolgens ook op het forum plaatst, bouw je ook de mensen op die dat forum lezen.

En nog een voordeel van bijbelteksten in andermans stukjes, is dat je kunt controleren of die mening ook echt in de bijbel staat, en niet zomaar een tekstje uit zijn verband gerukt is.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 16:15

mooig ezegd, edge! Ikz al maar niet beamen door 'amén'te zeggen, want ik las dat dat niet wordt gewaardeerd.

De tegenzin om een God bless you of Gruss Gott te ontvangen in nederland komt misschien omdat wi het niet normaal vinden dat God de hele dag onze dag uitmaakt en niet alleen op zondag?

Gods zgen toegewenst vind ik een mooie afscheidszin, maar veel mensen willen niet dat God hun leven uitmaakt, zelfs christenen niet.

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 02 apr 2003 16:23

joris schreef:mooig ezegd, edge! Ikz al maar niet beamen door 'amén'te zeggen, want ik las dat dat niet wordt gewaardeerd.


*brede grijns*

Waarvoor dank....

joris schreef:Tegenzin om een God bless you of Gruss Gott te ontvangen in nederland komt misschien omdat wi het niet normaal vinden dat God de hele dag onze dag uitmaakt en niet alleen op zondag?

Gods zgen toegewenst vind ik een mooie afscheidszin, maar veel mensen willen niet dat God hun leven uitmaakt, zelfs christenen niet.


Misschien komt het zeggen van zoiets als "God Bless You" bij sommige mensen eerder over als 'dwepen'. Dat het wat hen betreft net lijkt of je God in je achterzak hebt zitten, en wel eventjes zomaar uit naam van God kunt praten. Wat dat betreft kan ik het wel begrijpen hoor, dat sommige christenen het niet waarderen als je Hem er te pas en te onpas bij haalt.

Ik weet niet hoe God het vindt, dat mensen dit zo zeggen. Het enige wat ik weet is dat God niet wil dat Zijn Naam ijdel gebruikt wordt. Maar of 'God Bless You' zeggen daar onder valt...?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 16:26

Edge zei
Misschien komt het zeggen van zoiets als "God Bless You" bij sommige mensen eerder over als 'dwepen'. Dat het wat hen betreft net lijkt of je God in je achterzak hebt zitten, en wel eventjes zomaar uit naam van God kunt praten

dat is niet uit naam van God praten, uit naam van jezelf: ik wens je Gods zegen toe. MOoier kan toch niet? Ik zal zegenen wie u zegenen, staat ook nog in de bijbel, dus het heeft nog effect ook!!

En je zult maaien wat je zaait toch? dus als je zegen zaait, zal je ook zegen oogsten?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten