kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 07 jun 2007 13:29

Zo vaak de opmerking gelezen da tje eraan toe moet zijn.
Maar even heel eerlijk ik zou geen checklist willen en durven opstellen waar je aan zou kunnen zien of je toe bent aan kinderen.
Voor da tik zwanger werd had ik de ene dag het gevoel, hardstikke leuk een kindje, en de volgende dag oh help stel je voor ikke moeder dat kan ik nooit!
Dus ik begrijp da tniet helemaal, het begrip klaar zijn voor kinderen.

Dus ben ik misschein heel naief maar ga ervan uit dat de Here wel weet wanneer ik en mijn man er klaar voor zijn. Daarnaast krijg je ook nog 9 maanden om er aan te wennen en je een klein beetje voor te bereiden.

Iedereen moet het zelf weten of ze kiezen voor kinderen ja of nee het is niet aan mij om daar over te oordelen.
Maar persoonlijk zet ik mijn stekels op als mensen het over hun carierre hebben en geld verdienen en dat als reden aandragen om geen kinderen te ´nemen´ want ja bij zulke redenen ga je voor mijn idee niet meer uit van krijgen maar nemen.

zo... ik heb mijn hart gelucht en ongetwijfeld krijg ik nou een heleboel over me heen. :lol:

André

Berichtdoor André » 07 jun 2007 13:44

Mensen die God als hun Vader hebben houden zich toch niet met zulke aardse zaken bezig, als geld en carrière?
Carrière en geld zijn niet van node in Gods koninkrijk, toch?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Berichtdoor ajl » 07 jun 2007 13:59

Theoretisch klopt het wel, maar er zal toch echt brood op de plank moeten komen. Geld is inderdaad niet van node in het koninkrijk van God, maar we leven nu op aarde. op aarde heb je toch echt geld nodig om de schoorsteen te laten stoken En...was het Luther niet die zei, als morgen de wereld vergaat, plant ik vandaag een boom.

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 jun 2007 14:36

ajl schreef:Theoretisch klopt het wel, maar er zal toch echt brood op de plank moeten komen. Geld is inderdaad niet van node in het koninkrijk van God, maar we leven nu op aarde. op aarde heb je toch echt geld nodig om de schoorsteen te laten stoken En...was het Luther niet die zei, als morgen de wereld vergaat, plant ik vandaag een boom.


Wat Luther bedoelde was meer het feit dat we in de wereld staan met al zijn bezigheden en zaken die nodig zijn, en dat we niet buiten de wereld moeten gaan staan en ons niet bezig houden met onze verantwoordelijkheden omdat mogelijk toch de wereld morgen vergaat.
k denk niet dat Luther bedoelde: we leven in afhankelijkheid van God, belijden zijn voorzienigheid, roepen dat we ernaar leven maar vervolgens zijn we elke minuut van de dag bezig met het regelen, plannen, zorgen voor, en vergeten God daarbij.

Het gaat er denk ik niet om óf we ons bezig moeten houden met aardse verantwoordelijkheden, maar hóe, en met welke grenzen.
Een ieder vult dat anders in, en ik denk niet dat we elkaar kunnen aanspreken op het leggen van die grenzen. Je kunt wel vertellen waarom jíj jouw keuzes op die manier maakt.

Ik denk dat we tegenwoordig onze doelen verschrikkelijk hoog leggen, en minder durven te leven in het geloof dat God voor ons zorgen zal. Voor het trouwen moet er volop worden gestudeerd (doen!), na het trouwen is het zonde om de studie niet te benutten, bij het trouwen is een grote eensgezinswoning gekocht (heel refo alvast op de groei maar met een tophypotheek) en voor de hypotheek, lasten en dergelijke en voor de eigen rust vlak na het trouwen in deze haastige wereld is het maar beter wanneer er het eerste jaar even geen kinderen komen. De één noemt dit verstandig om gaan met verantwoordelijkheden, de ander een gebrek aan vertrouwen in het planning van God en Zijn zorg dat alles goed zal gaan. Zoek de verschillen in het benaderen van al deze punten en het maken van keuzes hierover. Waar ligt de grens? Wat zijn nog broodnodige inkomsten, of wat is enkel luxe of carriere? Wat is noodzaak of wat is wereldgelijkvormigheid ;)

Ik vind het al ingewikkeld om voor mezelf en mijn gezin de juiste keuzes te maken. Ik betrap me regelmatig op eerder een hang naar luxe dan een hang naar vertrouwen en tevreden zijn.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 07 jun 2007 18:59

Ik las ergens een mooie spreuk; Moeder worden is een wonder, moeder zijn een heel gedonder 8)

Mooi gesproken night :)

Gebruikersavatar
Leej
Mineur
Mineur
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:45
Locatie: Erhuns in de polder, onderlangs de diek

Berichtdoor Leej » 07 jun 2007 19:43

jamillah schreef:Leej, fijn dat je hier even geantwoord hebt.. :wink:

Ik zou zeer zeker niet zonder mijn kinderen kunnen nee.

Ik denk dat als je zelf kinderen hebt dat je inziet dat het allemaal niet vanzelf gaat. En hoewel je gelijk hebt dat een glimlach alles doet vergeten geldt dat voor dat moment. Het is geen reden om er nog tien achter elkaar op de wereld te zetten. De verantwoording die je nu, en zoals missF zegt later als ze puber zijn, hebt heb je dan voor heel veel kinderen. En als ik jouw reacties lees zie je volgens mij alleen de kleintjes (waar ik ook stapel op ben overigens) en de leuke dingen. En daar is helemaal niets mis mee en geniet daar vooral lekker van, maar ik denk toch dat als je ze zelf hebt dat je je mening wel wat bij gaat stellen. Ik wil niet zeggen dat je dan zou gaan praten over gezinsplanning of 'stoppen met nemen' maar wellicht zou je je dan beter kunnen invoelen in moeders die ook kinderen hebben. En die zoals ik gek zijn op kinderen en het liefst een groot gezin hebben maar wel inzien dat dat ook allemaal moet kunnen. Nu kom je een beetje over als een vrouw die dat allemaal wel aan zou kunnen en dat anderen maar zeuren en het Godsgeschenk maar moeten nemen als het komt. Zonder er bij stil te staan dat het allemaal ook wel eens anders kan gaan. Snap je het nog? Want ik heb geloof ik alles door elkaar zitten blaten maar dat is een beetje wat ik erover kwijt wil. Vooral omdat ik mezelf in je herkende, maar nu ook wel wat anders ben gaan denken..

Duudelijk?


Jamillah, snap je helemaal!! En ben het ook wel met je eens. Vooral omdat ik tegen de mooie kant kijk....zit er zelf namelijk nog niet in en dat zal nog wel een hele tijd duren!!

Smurffie schreef:Ik las ergens een mooie spreuk; Moeder worden is een wonder, moeder zijn een heel gedonder


Ik las hem ergens anders, en die vond ik nog mooier 8) :

Vader worden is een gunst, vader zijn is een kunst.
(en je kunt er natuurlijk ook moeder voor invullen)
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2007 19:47

Ik ben er nog steeds niet echt uit of de lusten van kinderen opwegen tegen de lasten.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 jun 2007 19:54

Tja, wat is er nu leuk aan, behalve het 'hebben'?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2007 20:27

Ik denk dat er bijna niemand is die geen kinderen wil omdat hij/zij carriere wil maken, maar dat ze het enkel een paar jaar uitstellen. Mensen die nooit kinderen willen, die willen dat niet doordat ze willen werken, maar gewoon omdat ze geen behoefte hebben om zelf kinderen te krijgen. Ja, dat kan ook. Niet iedereen heeft dat oergevoel.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 07 jun 2007 21:53

Aragorn schreef:Ik ben er nog steeds niet echt uit of de lusten van kinderen opwegen tegen de lasten.


Find it out. 8)

André

Berichtdoor André » 07 jun 2007 22:13

Aragorn schreef:Ik ben er nog steeds niet echt uit of de lusten van kinderen opwegen tegen de lasten.
Neem jezelf als voorbeeld en denk een paar jaar terug in de tijd. En kijk nu dan even naar de haarkleur van je ouders, misschien heb je dan een idee? 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jun 2007 00:00

Nou, die van mij hebben het met mij wel getroffen natuurlijk, zo werd hun leven tenminste nog wat opgeleukt. Maarja, ik ben hen niet. 8)

jamillah schreef:
Aragorn schreef:Ik ben er nog steeds niet echt uit of de lusten van kinderen opwegen tegen de lasten.


Find it out. 8)

How? Als je ze eenmaal hebt zit je er gelijk 18 jaar aan vast. :?

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 08 jun 2007 00:02

Aragorn schreef:Nou, die van mij hebben het met mij wel getroffen natuurlijk, zo werd hun leven tenminste nog wat opgeleukt. Maarja, ik ben hen niet. 8)

jamillah schreef:
Aragorn schreef:Ik ben er nog steeds niet echt uit of de lusten van kinderen opwegen tegen de lasten.


Find it out. 8)

How? Als je ze eenmaal hebt zit je er gelijk 18 jaar aan vast. :?


Je bent vast een te gekke papa. :P

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jun 2007 00:03

Ja, dat staat buiten kijf. Maar of ik het zelf ook leuk vind en niet liever iets anders had gedaan blijft nog maar de vraag. 8)

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 08 jun 2007 07:05

Volgens mij wordt het pas leuk als ze een jaar of 4/5 zijn.
Auf Wiedersehen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten