Heilige Geest ontvangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Heilige Geest ontvangen

Berichtdoor Lalage » 02 feb 2005 09:44

In Handelingen lees je dat mensen de Heilige Geest ontvangen en dan in tongen gaan praten. Waarom gebeurt dat in de meeste Nederlandse kerken niet? Hoe kan je merken dat je de Heilige Geest hebt ontvangen?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 feb 2005 11:08

Tongentaal is niet de enige gave van de Geest.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Heilige Geest ontvangen

Berichtdoor Raido » 02 feb 2005 11:32

Lalage schreef:In Handelingen lees je dat mensen de Heilige Geest ontvangen en dan in tongen gaan praten. Waarom gebeurt dat in de meeste Nederlandse kerken niet? Hoe kan je merken dat je de Heilige Geest hebt ontvangen?
Volgens mij zegt Paulus er over dat dat alleen in de eerste gemeenten voor kwam maar goed, tongentaal. Tsja, ik zie het nut er totaal niet van in, iemand die rare keelklanken uitstoot, totaal niet te verstaan en een ander denkt/zegt dat te kunnen verstaan. Valt me trouwens wel op dat tongentaal zo in is, terwijl er veel meer gaven van de Geest zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 02 feb 2005 11:36

*sluit zich bij raido aan, maar neemt afstand van de nutteloosheid van tongentaal*

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2005 12:32

De Geest was in het begin van het NT in ieder geval duidelijker aanwezig... misschien was een reden dat het christendom zich nog over de wereld moest verspreiden en dat de Geest tekenen deed om hun boodschap kracht bij te zetten.... toen was er ook geen nieuwe testament.... en de bijbel was niet eenvoudig te verspreiden.... allicht deed de Geest toen meer zichtbare tekenen en wonderen dan nu?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 feb 2005 13:15

Maar hoe kan je nu dan merken of je de Heilige Geest hebt ontvangen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2005 13:18

Als de Geest in je woont wordt je anders.... kijk maar naar wat de bijbel zegt over wat want het vlees is (oude natuur) en wat van de Geest is (nieuwe natuur)

:)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 02 feb 2005 19:44

Lalage schreef:In Handelingen lees je dat mensen de Heilige Geest ontvangen en dan in tongen gaan praten. Waarom gebeurt dat in de meeste Nederlandse kerken niet? Hoe kan je merken dat je de Heilige Geest hebt ontvangen?

Omdat je nooit iets krijgt waar je niet naar verlangt . in de meeste traditionele kerken is tongen taal nou niet iets waar je naar uitziet omdat er nauwelijks over gesproken en of gedacht word .

Hoe je kunt merken dat je de Heilige Geest ontvangen hebt is niet afhankelijk van de tongen taal . maar uit zich op een heleboel vlakken .

Er staat een heel rijtje in de Bijbel hoor .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 02 feb 2005 19:48

Raido schreef:
Volgens mij zegt Paulus er over dat dat alleen in de eerste gemeenten voor kwam maar goed, tongentaal. Tsja, ik zie het nut er totaal niet van in, iemand die rare keelklanken uitstoot, totaal niet te verstaan en een ander denkt/zegt dat te kunnen verstaan. Valt me trouwens wel op dat tongentaal zo in is, terwijl er veel meer gaven van de Geest zijn.

Je spreekt over het spreken in het openbaar , je hebt ook nog zoiets als gebeds taal . en tongen kun je overal in de bijbel vertalen als -talen -

Als gebedstaal is het een lijn waarin je bid zonder dat de Satan daar vat over heeft .

en zeker er zijn veel gaven van de Geest - profetie - dat is er ook een .
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 02 feb 2005 19:49

Marnix schreef:De Geest was in het begin van het NT in ieder geval duidelijker aanwezig... misschien was een reden dat het christendom zich nog over de wereld moest verspreiden en dat de Geest tekenen deed om hun boodschap kracht bij te zetten.... toen was er ook geen nieuwe testament.... en de bijbel was niet eenvoudig te verspreiden.... allicht deed de Geest toen meer zichtbare tekenen en wonderen dan nu?

Ben het hier zeker niet mee eens , kijk en luister maar eens goed . en verwonder je .

:D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

caprice

Berichtdoor caprice » 02 feb 2005 22:10

De Heilige Geest werkt in iedere wedergeborene.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 feb 2005 10:09

Hij woont in elke bekeerde ziel naar mijn weten, hoe of wat hij met je doet, ligt ook aan je zelf denk ik. De Geest werkt meer in de dominee (doet andere dingen, werkt andere dingen) dan bijvoorbeeld mij een evangelische voorganger
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2005 12:52

Raido schreef:De Geest werkt meer in de dominee (doet andere dingen, werkt andere dingen) dan bijvoorbeeld mij een evangelische voorganger

:?:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 feb 2005 13:31

Raido schreef:Hij woont in elke bekeerde ziel naar mijn weten, hoe of wat hij met je doet, ligt ook aan je zelf denk ik. De Geest werkt meer in de dominee (doet andere dingen, werkt andere dingen) dan bijvoorbeeld mij een evangelische voorganger

:?: :?: :?: :?: :?:

Leg uit!!!

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 03 feb 2005 13:40

Raido schreef:
Volgens mij geven wij veel te veel aandacht aan tongentaal (klanktaal). Lees 1 Korinthe 12, en daarna 14 maar eens na, via http://www.biblija.net...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Terug naar “Archief”