L.S.
Vaak hoor ik om mij heen van mensen die altijd een teken of een wonder willen zien, die altijd de hand van God willen zien ingrijpen in hun leven. Natuurlijk, ik verlang er ook naar dat God spreekt, dat Hij merkzaam werkt in mijn leven, natuurlijk. Ik kan getuigen van grote werken die God heeft gedaan in mijn leven, toch is het niet altijd zo. Er zijn genoeg situaties die de HEERE toelaat, waarin Zijn hand niet duidelijk aanwezig is. In dergelijke situaties zegt de HEERE ons: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht!
Wat geweldig, wat een bemoediging; ook al merken we Gods hand niet in ons leven, ook al lijkt de hemel soms van koper en vragen we af waar God is; dan mogen we toch leven in de wetenschap, het vertrouwen én de bevinding dat Zijn genade genoeg is! Deze tekst uit de tweede brief aan Korinthe heeft mij menigmaal bemoedigd, versterkt. Als ik soms niet bemerk dat God in mij werkt, dan mag ik toch vertrouwen dat Hij er is, dat mag ik toch leven uit Zijn genade; dan mag ik toch weten dat Hij mij zijn genade overvloediglijk schenkt; in zonde, in ziekte, in lijden, in vreugde, in armoede en in rijkdom, altijd! Dan weet ik dat Hij getrouw is en mij Zijn genade schenkt. Hierdoor krijg ik dan ook de sterkte en de moed om vol te houden, om uit te zien naar nieuwe werken van God in mijn leven. Ik kan mij soms storen aan mensen die overal Gods hand in willen zien, die gedesillisioneerd zijn als ze Gods hand niet zien. Laten we toch leren om elke dag te weten dat Zijn genade genoeg is, en dat we dankbaar mogen zijn als God werkt in ons leven. Laten we toch beseffen dat niets van onszelf is of onze verdienste is, dat we ALLES uit genade hebben ontvangen, dat is toch al een wonder op zich?