belijdenis afleggen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

belijdenis afleggen

Berichtdoor suus_ » 28 jan 2005 19:29

mijn vraag is deze:

1. in welke gemeente zit jij?
2. mogen julie zonder belijdenis je kind laten dopen?
3. is de belijdenis door God ingesteld of door de kerk?
4. wat beleid je nou echt, als je belijdenis aflegt?
5. is de belijdenis door de jaren heen min of meer een traditie geworden?

zelf zit ik in de gereformeerde gemeente. bij ons wordt belijdenis gezien als een aanvraag voor het heilig avondmaal. als je toch belijdenis aflegt zonder dat je het Ware Geloof bezit vind ik dat je dan belijdenis aflegt om dat het min of meer traditie is.
Laatst gewijzigd door suus_ op 28 jan 2005 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaw
Majoor
Majoor

Re: belijdenis afleggen

Berichtdoor Kaw » 28 jan 2005 19:39

suus_ schreef:mijn vraag is deze:

3. is de belijdenis door god ingesteld of door de kerk?

zelf zit ik in de gereformeerde gemeente. bij ons wordt belijdenis gezien als een aanvraag voor het heilig avondmaal. als je toch belijdenis aflegt zonder dat je het Ware Geloof bezit vind ik dat je dan belijdenis aflegt om dat het min of meer traditie is.

(God met een hoofdletter please!)

1-2. Ik ben van de GKV en daar mag je niet zonder belijdenis trouwen of dopen.
3. De belijdenis is door de kerk ingesteld, altans: Het is geen sacrament ofzo. De moorman beleed en werd gedoopt, dus geheel onbijbels is het niet.
4. Doe de belijdenis van de Moorman maar... Ja, ik geloof dat Jezus de Zoon van God is. De GKV heeft de neiging om je belijdenis als een soort contract te zien met het kerkverband. Dat is een neiging naar sektarisme vind ik zelf. Belijdenis is je geloof belijden. Als je niet geloofd, dan moet je ook geen belijdenis doen.
5. Belijdenis is een traditie maar wel heel oud. Sinds dat de kinderdoop is ingesteld volgens mij.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 jan 2005 19:49

Christelijke Gerefomeerde Kerk, Maranatha op Urk

nee

ik denk de manier waarop het nu gebeurd door de kerk zelf.
Maar God heeft zelf gezegd, da je voor of tegen Hem kiest. En als je voor Hem kiest, dan is er niets mooiers omdat in het midden der gemeente te doen. Met een biddende gemeente om je heen.

dat je God als je Vader aanneemt. Dat je Jezus als je Borg en Middelaar aanneemt. Dus dat je voor God kiest.
En volgens mij is een bijkomend punt dat je de leer van je kerk onderschrijft ( maar of dat waar is weet ik niet)

traditie wil ik het niet noemen. Het is mooi dat er elk jaar weer mensen zijn die hun geloof willen belijden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 jan 2005 20:59

Ik zit in een Ger. Gem., en wel zo een waar het doen van belijdenis wordt gezien als het 'lid worden van de club', plat uitgedrukt.

nee. een goede zaak wat mij betreft, als mijn antwoord op bovenstaande vraag veranderd. Ik denk dat belijdenis doen van het geloof door de ouders essentieel is voor het ten doop houden van de kinderen.

Ik weet niet of het door God ingesteld is, je komt het in de Bijbel wel tegen bij de moorman. je kunt dus zeggen dat het Bijbels is, als je volwassendoop voorstaat dan voor de doop, als je de kinderdoop voorstaat, dan na de doop als de gedoopte in staat is zelf te antwoorden op de doop (en daar hoeft diegene wat mij betreft niet per se 18 voor te zijn)

dat je gelooft dat je door God tot Zijn Kind aangenomen bent (en dat je dus je doop als terecht ziet)

ja, zeker in de tijd toen je belijdend lid van de ned. herv. kerk moest zijn om een maatschappelijke functie te kunnen bekleden. belijdenis doen werd dus een voorwaarde voor zaken die buiten het geloof stonden, je moest wel wilde je bij de groep horen. zeker in de gereformeerde gezindte bestaat de "gewoonte" van het belijdenis doen vrij nadrukkelijk, al heb ik het idee dat het afneemt, dat meer mensen bewust kiezen voor het doen van belijdenis.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 28 jan 2005 21:46

GKv te Delft.

Nee. (ter aanvulling; als 1 van de ouders wel belijd. lid is dan mag die het kind laten dopen. De andere ouder zal dan niet antwoorden op de gestelde vragen uit het doopformulier.)

Door de kerk.

Uit ons formulier voor de belijdenis:
Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Hieruit blijkt dus dat je instemt met de apostolische belijdenis. Veel GKv-ers denken dat het vervolg (hier in de kerk) betekend dat je instemt met de totale GKv leer en de belijdenisgeschriften. Dat is dus niet waar.

Nee, het heeft wel degelijk een functie in de kerk. Of een en ander ook anders zou kunnen? Best wel mogelijk maar het zou een enorme cultuur verandering betekenen.
Laatst gewijzigd door PeterE op 31 jan 2005 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jan 2005 17:10

In de gereformeerde gemeenten te Kampen

Als een van de ouders belijdenis af heeft gelegdt mag alleen degene die belijdenis heeft afgelegdt ja zeggen op de vragen van het formulier.

Zonder belijdenis gedaan te hebben mag je binnen onze kerk trouwen

Door de kerk, (n.a.v. bijbel gedeeltens en dogmatiek).

Het Ja tegen God zeggen, Hem willen volgend, en deel uit mogen maken na het ja zeggen aan het Heilig Avondmaal.

Hier zitten twee kanten aan: Voor de een is het meer om lid te worden van een club en voor de andere is het meer voor het geestelijke leven en je persoonlijke leven. Ik denk dat het per persoon verschillend ervaren wordt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 jan 2005 22:27

PKN-gemeente de Samaritaan in Rotterdam

Ja dat mag.

Door de kerk, om bepaalde dingen aan elkaar te laten rijmen.

Ik leg geen belijdenis af, het heeft in de huidige vorm geen enkele waarde voor mij.

Ja.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jan 2005 22:34

Hervormde Gemeente van Berkenwoude en den Achterbroek
(PKN)

suus_ schreef:2. mogen julie zonder belijdenis je kind laten dopen?

Gelukkig wel

suus_ schreef:3. is de belijdenis door God ingesteld of door de kerk?

Door de katholieke kerk ingesteld als Vormsel, na de reformatie als belijdenis in de protestantse kerken ingevoerd.

suus_ schreef:4. wat beleid je nou echt, als je belijdenis aflegt?

Dat ik Christus' uitgestoken hand aanneem.

en verder: de geloofsbelijdenis van Nicaea-Constantinopel.

suus_ schreef:5. is de belijdenis door de jaren heen min of meer een traditie geworden?

Bij ons niet, er worden wel jaarlijks nieuwe lidmaten aangenomen, maar het is niet zo dat je rond je twintigste automatisch belijdenis gaat doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 31 jan 2005 02:02

GKV
Nee
Kerk
Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is? En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Zie quote
Nee denk ik niet, als je de Bijbel als Gods Woord ziet zou ik dat geen traditie willen noemen, maar een overtuiging

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 31 jan 2005 09:40

Hervomde Gemeente (PKN)

Ja, omwille van het kind wordt er geen doop geweigerd bij ons

Ben geneigd kerk te zeggen... (of eigenlijke Beide... de kerk laat zicht immers leiden door de Geest)

Dat er buiten Jezus geen verlossing mogelijk is. Je Hem aanvaard als Borg en Middellaar. Je in God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest geloofd (als 3-eenig God)

Nee!!

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 31 jan 2005 12:08

Door de katholieke kerk ingesteld als Vormsel, na de reformatie als belijdenis in de protestantse kerken ingevoerd.

is deze belijdenis na de reformatie ook inhoudelijk veranderd??

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2005 12:21

Het vormsel is een sacrament, de belijdenis niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 jan 2005 13:05

Officieel ben ik nog lid van de kerk van mijn ouders: een PKN, die al iets van 15 jaar Samen op Weg is

2. mogen jullie zonder belijdenis je kind laten dopen?
vast wel

door de kerk

4. wat belijd je nou echt, als je belijdenis aflegt?
Je geeft een getuigenis, waarin je zelf aangeeft waarom je belijdenis wilt doen. De vragen gaan over geloof in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, maar er zijn verschillende formuleringen mogelijk.
Voor mij was het een bevestiging van de doop die ik als baby heb ondergaan. God zei toen ja tegen mij en bij mijn belijdenis zei ik ja tegen Hem.

Het is een traditie dat mensen belijdenis kunnen gaan doen, maar er zijn niet veel jongeren die dat doen. Als je het doet, is het wel iets waar je zelf bewust voor hebt gekozen. De meesten doen het namelijk niet.

In de kerk van m'n ouders mag iedereen aan het avondmaal. Wat het Ware Geloof is weet ik niet ;) maar ik weet wel dat er ook mensen met mij belijdenis deden die een stuk vrijzinniger denken dan ik. Dat is jammer, maar ik wilde erg graag belijdenis doen en kon door middel van mijn eigen getuigenis wel duidelijk maken wat ik geloof.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 31 jan 2005 20:46

1: Ik zit in de gereformeerde gemeente

2: Nee, tenzij een van de ouders belijdenis heeft gedaan. Dan mag alleen die ouder antwoord geven op de vragen.

3: Door de kerk; Het is trouwens ook wel in de bijbel voorgekomen, denk maar aan de moorman.
En het werk wat Johannes de doper deed aan de jordaan.

4: Je beleid o.a. dat Hij een Drieenig God is, dat HIj de zaligmaker is en dat je zoveel mogelijk een christelijk te wandelen.

5: Soms kan het inderdaad op een traditie gaan lijken.
Laten we daar voor uit kijken. Het moet niet zo zijn dat belijdenis een vrijbrief is voor bijv. dopen. Belijden is jou persoonlijk geloof belijden!!
.........glashelder..........piiiing

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jan 2005 21:28

- Gereformeerde kerk - PKN

Als ik het wel heb moet tenminste een van de ouders belijdend lid zijn, maar dat zou kunnen zijn veranderd door de PKN. De ander maakt dan een gelofte dat hij/zij zal meewerken aan de christelijke opvoeding.

Het is een puur kerkelijke aangelegenheid, de kerk heeft dat zo ingesteld.

Je legt getuigenis af van je geloof in God, van je Gekruisigde en Opgestane Heer temidden van de gemeente en je zegt als het ware dat je voortaan Hem toebehoort en wilt leven naar Zijn wil.

Ja en nee.
Het was te doen gebruikelijk dat een gedoopt kind na het ontvangen van catechese en zo, Belijdenis deed op zijn/haar achttiende, negentiende...
Anders werd er toch schuin gekeken, warom jij nog geen belijdenis had gedaan. Naar mijn gevoel is dat voor een groot deel volledig over.
Jongeren denken diep na of zij wel Belijdenis willen doen. Zij vragen zich af of het oprecht is en of zij volmondig "ja" kunnen zeggen.
Gevolg is dat de leeftijd verschuift. Of dat men besluit geen Belijdenis te doen.

Dan komt het huwelijk in zicht en is dat soms een aanleiding om alsnog Belijdenis te doen. Maar meer nog de doop van kinderen.
Je wordt je als ouder bewust dat je je kind de rijkdom van het geloof wil overdragen en vraagt jezelf af, waarom je er niet toe komt om Belijdenis te doen en het kan een reden zijn om catechese te gaan volgen en de stap te nemen.

Kortom: in de tegenwoordige tijd wordt er (meer?)bewust gekozen tot de stap van Belijdenis. Er wordt goed over nagedacht en maakt dat er iedere keer weer grote dankbaarheid is dat een mens tot die stap komt.

Riska

Terug naar “Archief”