1. in welke gemeente zit jij?
Officieel ben ik nog lid van de kerk van mijn ouders: een PKN, die al iets van 15 jaar Samen op Weg is
2. mogen jullie zonder belijdenis je kind laten dopen?
vast wel
3. is de belijdenis door God ingesteld of door de kerk?
door de kerk
4. wat belijd je nou echt, als je belijdenis aflegt?
Je geeft een getuigenis, waarin je zelf aangeeft waarom je belijdenis wilt doen. De vragen gaan over geloof in de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, maar er zijn verschillende formuleringen mogelijk.
Voor mij was het een bevestiging van de doop die ik als baby heb ondergaan. God zei toen ja tegen mij en bij mijn belijdenis zei ik ja tegen Hem.
5. is de belijdenis door de jaren heen min of meer een traditie geworden?
Het is een traditie dat mensen belijdenis kunnen gaan doen, maar er zijn niet veel jongeren die dat doen. Als je het doet, is het wel iets waar je zelf bewust voor hebt gekozen. De meesten doen het namelijk niet.
zelf zit ik in de gereformeerde gemeente. bij ons wordt belijdenis gezien als een aanvraag voor het heilig avondmaal. als je toch belijdenis aflegt zonder dat je het Ware Geloof bezit vind ik dat je dan belijdenis aflegt om dat het min of meer traditie is.
In de kerk van m'n ouders mag iedereen aan het avondmaal. Wat het Ware Geloof is weet ik niet

maar ik weet wel dat er ook mensen met mij belijdenis deden die een stuk vrijzinniger denken dan ik. Dat is jammer, maar ik wilde erg graag belijdenis doen en kon door middel van mijn eigen getuigenis wel duidelijk maken wat ik geloof.