Mapleleaf schreef:Gian schreef:De kerkstrucruur in deze dagen is ver afgeweken van het Nieuw- testamentische Gemeente zijn. Nadat de reformatie de priesters en bisschoppen eruit gewerkt had, zijn ze vergeten de kerkvormen te vernieuwen naar het woord. Ik ben het eens met de mensen die thuisblijven dat er geen kerk in Nederland meer ten volle functioneert naar het Woord. De evangelische kerkstructuur komt nog het dichts bij het woord, samen met de baptisten en vergadering van gelovigen. Maar helaas, alle 3 de denominatie's hebben weer andere grote gebreken.
De één-ambtsbediening (alleen predikant) is niet naar het woord. Je hebt profeten, leraars, herders, oudsten die allemaal aan het woord moeten komen. De bedieningen en gaven die naar het woord zijn, zijn we kwijt. sterker nogh, de meeste christenen van vandaag hebben geen bediening en weten niet eens welke gaven ze hebben. De Gemeente als Lichaam van Christus funcrioneert zeer slecht omdat de meeste mensen Christus niet kennen, laat staan dat ze het Lichaam van Hem zijn.
Zijn de huidige kerkvormen fout omdat er geen uiting van gaven is? Dat is toch geen vereiste? En wij hebben wel herders en leraars die aan het woord komen. Wat bedoel je met 'de meeste christenen van vandaag hebben geen bediening'.
Gian schreef:Hieraan debet is onze tijdgeest. De individuele mens van vandaag is menselijkerwijs gesproken niet geschikt om geestelijk tot rijpheid te komen in deze tijd. Alle opwekkingsbewegingen ten spijt. De meeste ware christenen zijn lots-christenen. Christenen die zich net als Lot zich in de wereld vermaken en uitleven.
Wat versta je onder 'tot geestelijke rijpheid komen'? Ik kan het fout hebben, maar volgens mij staat er juist het tegenovergestelde van Lot, namelijk:
En den rechtvaaardige Lot, die vermoeid was van den ontuchtigen wandel der gruwelijken mensen, daaruit verlost heeft;
(Want deze rechtvaaardige man, wonende onder hen, heeft dag op dag zijn rechtvaaardige ziel gekweld, door het zien en horen van hun ongerechtige werken);
Gian schreef:In deze zin zou je je kunnen afvragen of de tekst van de Heere Jezus: Lu 18:8 Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? niet steeds meer betekenis gaat krijgen. O ja, er is wel degelijk waar geloof, God blijft Zijn verbond gedenken, maar wat zien we ervan? Zijn we geen smakeloze christenen tegenwoordig? Vroeger was de kerk een probleem voor de wereld, tegenwoordig is de wereld een probleem in de kerk.
Staan voor 1 waarheid heeft plaatsgemaakt voor het pluralistische denken. Zijn we zelf wel ware christenen? Tegenwoordig schijn je christenen te hebben die zich afvragen of er humor in de hemel is, ze gaan met het grootste gemak naar Lowlands of willen graag Slayer op hun begrafenis. Christen zijn is niet makkelijk. 'Overreken de kosten' zegt Jezus zelf. En was Hij het ook niet die zij [i]Mt 10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.[i/] Dat zijn de gevolgen van het cristen zijn....
Nee, ik zal nooit thuis gaan zitten kniezen met een oudvadertje. Die mensen hadden ook stuk voor stuk dwalingen, naast al het goede wat ze schreven. Ik zal gewoon de Gemeente als Lichaam, die in de gestructureerde kerk te vinden is bezoeken, om zelf voedsel en vertroosting te krijgen in mijn zondige bestaan. Gelukkig kunnen we in alle vrijheid nog functioneren als Gemeente met alle kerkelijke en persoonlijke gebreken.
Dank God daarvoor!!
Gr.
Daar mogen we inderdaad wel dankbaar voor zijn. De Heere geve het. Maar ik ben er ook van overtuigd dat we naast het ons stellen onder de predeking van het woord, ook met de bijbel in de hand de oudvaders moeten onderzoeken en lezen. Daaruit kunnen we ontzettend veel leren.
Hoi,
De huidige kervorm is niet fout omdat er geen (of weinig) uiting van gaven is, maar vanwege de landelijke gestructureerdheid in een kerkverband. Kerkverbanden zijn zonden van hoogmoed. De Gemeente hebben als hoofd Christus en Zijn Woord als grondslag. Nu hebben we het over de kerk met een kleine k met als grondslag een confessie. Niet juist dus. God wil dat we één zijn. Helaas functioneert de Gemeente als Lichaam van Christus ook binnen de kerk zeer slecht. In veel plaatsen weet je amper wie ernaast je aan het avondmaal zat...
Wel stel ik min of meer dat het niet bewust bezig zijn met gaven een gevolg is van de huidige kerkvorm. Lees 1Kor 12 en je zal merken dat een ieder zijn gaven heeft, en vanuit zijn gaven zijn bediening. Heb ik het mis als de meeste kerkleden in die zin geen bediening hebben? Ok, het wordt meest ook niet verwacht. Ik wil er even bij vermelden dat het over geestelijke gaven gaat, en niet over lichamelijke bekwaamheden of kennis.
Vandaag de dag zijn herders en leraars saamgevoegd in het ambt dominee. Profeten en apostelen hebben we niet, evangelisten wel.
Waarom hebben de meesten geen bediening?
Omdat in de reguliere gemeenten de meeste kerkgangers niet-wedergeboren zijn, en de overgrote meerderheid van de wedergeboren mensen chisten zijn voor zichzelf. Het collectieve denken wat bijbels is kennen we niet meer. Paulus richtte zijn brieven tot ''de Geemeente van'' ect.
Het gevolg is achterstand-stilstand in geestelijke groei. Geen bewuste gaven-bediening en het missen van diverse gaven zoals genezing, profetie, gaven der talen, gaven der onderscheid en gaven van bijzondere krachten.
Lot was een slecht voorbeeld als het om Christen-zijn gaat. Hij koos als christen voor 'de wereld'. Hij klom zelfs op tot bestuurder van de stad omdat hij met de wijzen in de poort zat zoals in die tijd gewoon was.
Lot 'kwelde zijn ziel dagelijks' vanwege de zonden van de stad. Waarom ging hij toch niet eerder weg daar?
Bovendien heeft hij niet zijn gaven gebruikt voor een bediening in een plaats waar hij de enigste was als Christen, want het woord vermeld dat er nog geen 10 wedergeboren mensen in die stad waren. Na zijn verplichtte vertrek uit Sodom misbruikt hij later de drank en zijn dochters.
Al met al niet echt het voorbeeld.
Gr