De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

De mokkende thuismopperaar

Berichtdoor Raido » 27 jan 2005 08:45

Ik las hier pas van een aantal mensen dat ze van zichzelf of (volgens hun) van God niet meer naar een kerk mogen gaan omdat er geen enkele kerk is waarin God wordt gediend zoals hij dat bevolen heeft, ik vind dat zelf een beetje een simplistisch gedachte, waarom zou je je zelf verbieden om naar Gods huis te gaan. God beveeld ons "Dat wij onze onderlinge bijeenkomsten niet nalaten", dan is het voor mij toch duidelijk dat God bedoeld dat je naar de kerk moet gaan?

Neem bijvoorbeeld de tijd dat Jezus werd geboren, het gros van de priesters was saduceeër en geloofde o.a. niet in het leven naar de dood, het volkomen leeg geloof, en toch gaan Jozef en Maria naar de tempel om hun Jezusje te laten besnijden. Maar neem bijvoorbeeld Anna een kranig, oud besje van in de tachtig, waarvan staat dat ze elke dag naar de tempel ging om te bidden.. terwijl de tempel verkracht werd en de essentie van het geloof weg was..

En zouden wij dan thuis in onze oudvaders duiken en mopperend en foeterend zeggen dat God niet wil dat wij naar de kerk gaan, als daar niet 'DE' ware leer wordt gepredikt?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2005 11:10

Laat ik het zo zeggen:

God laat Zich niet in één kerkverband vangen, opdat geen kerkverband kan zeggen: wij zijn de ware kerk. De bonte verzameling van kerken is een aardse afspiegeling van de veelzijdigheid van Gods liefde, immers, de kerken bestaan door de werking van Gods Heilige Geest.

De Kerk is het lichaam van Christus. Elk lichaam heeft handen, voeten, teennagels, kniefschijven en nieren. Zo zou je het ook met de kerken kunnen zien: elk kerkverband dat de Heilige Drieëenheid, de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest, belijdt als de Ware God en het volmaakte offer van Christus aanvaart, maakt deel uit van die Ene Kerk.

Het wordt tijd dat men eens gaat zoeken naar wat kerkverbanden gemeenschappelijk hebben in plaats van wat hen scheidt. Het zou een hoop geruzie oplossen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: De mokkende thuismopperaar

Berichtdoor Black Tiger » 27 jan 2005 11:20

Raido schreef:En zouden wij dan thuis in onze oudvaders duiken en mopperend en foeterend zeggen dat God niet wil dat wij naar de kerk gaan, als daar niet 'DE' ware leer wordt gepredikt?

mag ik misscien een ding verhelderen, ik heb in mijn kennissenkring een heel groot aantal thuislezers, maar sommige ervan zitten juist niet te mopperen tegen God, zij zien het als een er dat zij zijn "uitverkoren" om om tot de ware elite te horen, ik zelf vind walgelijk arrogant, maar ja zo zien zij het wel.

verder zijn er ook nog die het inderdaad met God oneens zijn, die het er erg moeilijk me hebben, en vergeet niet dat als je thuislezer ben, dat je dan ongedoopt bent, en dus ook weer niet zomaar de kerk instapt, en dat als je dit doet, dat je een heel groot deel van je sociale netwerk in een keer kweit ben. oftewel ze laten je dan gewoon vallen

en veder zeggen zij niet dat zij wel de juiste leer hebben?? neej echt ik snap ze af en toe ook niet. Hierbij vraag ik me altijd af waarom ze niet gewoon een nieuwe kerk op kunnen richten? waar dus wel de juiste leer wordt gepridikt.

Als je in een kerk de preken leest die zij lezen (leesdienst dus) dan is dat nog niet tot Gods eer zeggen ze, want Gods Geest is er dan niet bij.
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2005 11:45

Kijk eens naar de tijd van Eli.... werd God nog goed gediend? Nee. Toch bleef Eli priester... en Hannah bleef naar de tempel gaan... en later ook Samuel. En Jezus negeerde de tempel niet waar zoveel mis ging... maar ging er naar toe. Waarom dan uit een kerk wegblijven? Je kan er God dienen... en als er dingen verkeerd gaan kun je er alleen wat aan proberen te doen als je er ook komt. Met wegblijven los je niks op... misschien is het zelfbescherming... maar kijk dan naar bovenstaande voorbeelden. Die mensen die wegblijven laten hier zien genoeg bijbelkennis en geloof te hebben.... dus die kunnen in een kerk best oordelen wat goed is en wat niet.... dat er dingen niet goed gaan is geen reden om dan weg te blijven, integendeel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jan 2005 12:37

Optimatus schreef:God laat Zich niet in één kerkverband vangen, opdat geen kerkverband kan zeggen: wij zijn de ware kerk. De bonte verzameling van kerken is een aardse afspiegeling van de veelzijdigheid van Gods liefde, immers, de kerken bestaan door de werking van Gods Heilige Geest.

Nou, dat valt nog te bezien. Veel kerkscheuringen komen volgens mij meer uit kleinmenselijkheid voort dan uit Gods Geest. Dat er een onderliggende eenheid is en dat de Geest veelkleurig is, neemt niet weg dat de vele kerken in Nederland een aanklacht is tegen de christenen.

Thuislezers onttrekken zich aan de hulpmiddelen die de Heere ons gegeven heeft: de gemeente en de sacramenten. Men wil daarin wijzer zijn dan God, al zal men dat hartgrondig ontkennen. Daarom zijn ze te veroordelen en verdienen ze geen navolging.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 jan 2005 13:03

Ziet, hoe goed en hoe liefelijk is het, als broeders ook tezamen wonen.
Psalm 133:1

Oudste zoon (Farizeers) over de de jongste zoon (verstoten joden) : ...die zoon van u...
Vader (Jezus) : ...Kind.... want uw broeder hier...

Lucas 15

lijkt me duidelijk hoe de Bijbel ons het leert.

en nog mooier is als je de zegeningen van samenwerkingen onderling mee mag maken, dan snap je echt niet meer waarom sommigen nog zo moeilijk doen hun broeders en zusters in andere gemeentes ook als familie te kunnen zien.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 jan 2005 17:07

Optimatus schreef:Laat ik het zo zeggen:

God laat Zich niet in één kerkverband vangen, opdat geen kerkverband kan zeggen: wij zijn de ware kerk. De bonte verzameling van kerken is een aardse afspiegeling van de veelzijdigheid van Gods liefde, immers, de kerken bestaan door de werking van Gods Heilige Geest.

De Kerk is het lichaam van Christus. Elk lichaam heeft handen, voeten, teennagels, kniefschijven en nieren. Zo zou je het ook met de kerken kunnen zien: elk kerkverband dat de Heilige Drieëenheid, de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest, belijdt als de Ware God en het volmaakte offer van Christus aanvaart, maakt deel uit van die Ene Kerk.

Het wordt tijd dat men eens gaat zoeken naar wat kerkverbanden gemeenschappelijk hebben in plaats van wat hen scheidt. Het zou een hoop geruzie oplossen.
Dit klinkt wel heel mooi, maar komt dit uiteindelijk niet neer op een rechtvaardiging van de vele verschillende kerken? Het is toch wel merkwaardig dat velen bijv. niet in de GG lid zouden willen zijn. Blijkbaar zoeken ze dan toch daar niet naar de gemeenschappelijke elementen. Daartegenover ben ik weer blij dat ik niet naar de PKN gemeente in mijn woonplaats hoef, ik zou daar niet gevoed worden. Dan vraag ik mij af, of je dit mag schuiven op de velerlei werkingen van de Geest. Ik ben ervan overtuigd van niet!!
The one thing you can give and still keep is your word.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 27 jan 2005 17:59

De kerkstrucruur in deze dagen is ver afgeweken van het Nieuw- testamentische Gemeente zijn. Nadat de reformatie de priesters en bisschoppen eruit gewerkt had, zijn ze vergeten de kerkvormen te vernieuwen naar het woord. Ik ben het eens met de mensen die thuisblijven dat er geen kerk in Nederland meer ten volle functioneert naar het Woord. De evangelische kerkstructuur komt nog het dichts bij het woord, samen met de baptisten en vergadering van gelovigen. Maar helaas, alle 3 de denominatie's hebben weer andere grote gebreken.
De één-ambtsbediening (alleen predikant) is niet naar het woord. Je hebt profeten, leraars, herders, oudsten die allemaal aan het woord moeten komen. De bedieningen en gaven die naar het woord zijn, zijn we kwijt. sterker nogh, de meeste christenen van vandaag hebben geen bediening en weten niet eens welke gaven ze hebben. De Gemeente als Lichaam van Christus funcrioneert zeer slecht omdat de meeste mensen Christus niet kennen, laat staan dat ze het Lichaam van Hem zijn.
Hieraan debet is onze tijdgeest. De individuele mens van vandaag is menselijkerwijs gesproken niet geschikt om geestelijk tot rijpheid te komen in deze tijd. Alle opwekkingsbewegingen ten spijt. De meeste ware christenen zijn lots-christenen. Christenen die zich net als Lot zich in de wereld vermaken en uitleven. In deze zin zou je je kunnen afvragen of de tekst van de Heere Jezus: Lu 18:8 Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? niet steeds meer betekenis gaat krijgen. O ja, er is wel degelijk waar geloof, God blijft Zijn verbond gedenken, maar wat zien we ervan? Zijn we geen smakeloze christenen tegenwoordig? Vroeger was de kerk een probleem voor de wereld, tegenwoordig is de wereld een probleem in de kerk.
Staan voor 1 waarheid heeft plaatsgemaakt voor het pluralistische denken. Zijn we zelf wel ware christenen? Tegenwoordig schijn je christenen te hebben die zich afvragen of er humor in de hemel is, ze gaan met het grootste gemak naar Lowlands of willen graag Slayer op hun begrafenis. Christen zijn is niet makkelijk. 'Overreken de kosten' zegt Jezus zelf. En was Hij het ook niet die zij [i]Mt 10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.[i/] Dat zijn de gevolgen van het cristen zijn....
Nee, ik zal nooit thuis gaan zitten kniezen met een oudvadertje. Die mensen hadden ook stuk voor stuk dwalingen, naast al het goede wat ze schreven. Ik zal gewoon de Gemeente als Lichaam, die in de gestructureerde kerk te vinden is bezoeken, om zelf voedsel en vertroosting te krijgen in mijn zondige bestaan. Gelukkig kunnen we in alle vrijheid nog functioneren als Gemeente met alle kerkelijke en persoonlijke gebreken.
Dank God daarvoor!!

Gr.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2005 19:12

Zou je dan kunnen zeggen dat de bisschoppelijke hiërarchie (Diaken, Priester en Bisschop) opnieuw ingevoerd zou moeten worden?

An sich ben ik niet tegen...

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 jan 2005 19:38

Optimatus schreef:Zou je dan kunnen zeggen dat de bisschoppelijke hiërarchie (Diaken, Priester en Bisschop) opnieuw ingevoerd zou moeten worden?

Volgens mij is hij juist tegen. En wil hij vooral een veel vrijere inrichting, waarin ook de gemeenteleden ieder naar zijn gaven een actieve bijdrage hebben in de gemeente.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 27 jan 2005 19:47

Gian schreef:De kerkstrucruur in deze dagen is ver afgeweken van het Nieuw- testamentische Gemeente zijn. Nadat de reformatie de priesters en bisschoppen eruit gewerkt had, zijn ze vergeten de kerkvormen te vernieuwen naar het woord. Ik ben het eens met de mensen die thuisblijven dat er geen kerk in Nederland meer ten volle functioneert naar het Woord. De evangelische kerkstructuur komt nog het dichts bij het woord, samen met de baptisten en vergadering van gelovigen. Maar helaas, alle 3 de denominatie's hebben weer andere grote gebreken.
De één-ambtsbediening (alleen predikant) is niet naar het woord. Je hebt profeten, leraars, herders, oudsten die allemaal aan het woord moeten komen. De bedieningen en gaven die naar het woord zijn, zijn we kwijt. sterker nogh, de meeste christenen van vandaag hebben geen bediening en weten niet eens welke gaven ze hebben. De Gemeente als Lichaam van Christus funcrioneert zeer slecht omdat de meeste mensen Christus niet kennen, laat staan dat ze het Lichaam van Hem zijn.

Zijn de huidige kerkvormen fout omdat er geen uiting van gaven is? Dat is toch geen vereiste? En wij hebben wel herders en leraars die aan het woord komen. Wat bedoel je met 'de meeste christenen van vandaag hebben geen bediening'.

Gian schreef:Hieraan debet is onze tijdgeest. De individuele mens van vandaag is menselijkerwijs gesproken niet geschikt om geestelijk tot rijpheid te komen in deze tijd. Alle opwekkingsbewegingen ten spijt. De meeste ware christenen zijn lots-christenen. Christenen die zich net als Lot zich in de wereld vermaken en uitleven.

Wat versta je onder 'tot geestelijke rijpheid komen'? Ik kan het fout hebben, maar volgens mij staat er juist het tegenovergestelde van Lot, namelijk:

En den rechtvaaardige Lot, die vermoeid was van den ontuchtigen wandel der gruwelijken mensen, daaruit verlost heeft;
(Want deze rechtvaaardige man, wonende onder hen, heeft dag op dag zijn rechtvaaardige ziel gekweld, door het zien en horen van hun ongerechtige werken);

Gian schreef:In deze zin zou je je kunnen afvragen of de tekst van de Heere Jezus: Lu 18:8 Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? niet steeds meer betekenis gaat krijgen. O ja, er is wel degelijk waar geloof, God blijft Zijn verbond gedenken, maar wat zien we ervan? Zijn we geen smakeloze christenen tegenwoordig? Vroeger was de kerk een probleem voor de wereld, tegenwoordig is de wereld een probleem in de kerk.
Staan voor 1 waarheid heeft plaatsgemaakt voor het pluralistische denken. Zijn we zelf wel ware christenen? Tegenwoordig schijn je christenen te hebben die zich afvragen of er humor in de hemel is, ze gaan met het grootste gemak naar Lowlands of willen graag Slayer op hun begrafenis. Christen zijn is niet makkelijk. 'Overreken de kosten' zegt Jezus zelf. En was Hij het ook niet die zij [i]Mt 10:34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.[i/] Dat zijn de gevolgen van het cristen zijn....
Nee, ik zal nooit thuis gaan zitten kniezen met een oudvadertje. Die mensen hadden ook stuk voor stuk dwalingen, naast al het goede wat ze schreven. Ik zal gewoon de Gemeente als Lichaam, die in de gestructureerde kerk te vinden is bezoeken, om zelf voedsel en vertroosting te krijgen in mijn zondige bestaan. Gelukkig kunnen we in alle vrijheid nog functioneren als Gemeente met alle kerkelijke en persoonlijke gebreken.
Dank God daarvoor!!
Gr.

Daar mogen we inderdaad wel dankbaar voor zijn. De Heere geve het. Maar ik ben er ook van overtuigd dat we naast het ons stellen onder de predeking van het woord, ook met de bijbel in de hand de oudvaders moeten onderzoeken en lezen. Daaruit kunnen we ontzettend veel leren.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 27 jan 2005 20:42

Mapleleaf schreef:
Gian schreef:De kerkstrucruur in deze dagen is ver afgeweken van het Nieuw- testamentische Gemeente zijn. Nadat de reformatie de priesters en bisschoppen eruit gewerkt had, zijn ze vergeten de kerkvormen te vernieuwen naar het woord. Ik ben het eens met de mensen die thuisblijven dat er geen kerk in Nederland meer ten volle functioneert naar het Woord. De evangelische kerkstructuur komt nog het dichts bij het woord, samen met de baptisten en vergadering van gelovigen. Maar helaas, alle 3 de denominatie's hebben weer andere grote gebreken.

Zijn de huidige kerkvormen fout omdat er geen uiting van gaven is? Dat is toch geen vereiste? En wij hebben wel herders en leraars die aan het woord komen. Wat bedoel je met 'de meeste christenen van vandaag hebben geen bediening'.

Gian schreef:Hieraan debet is onze tijdgeest. De individuele mens van vandaag is menselijkerwijs gesproken niet geschikt om geestelijk tot rijpheid te komen in deze tijd. Alle opwekkingsbewegingen ten spijt. De meeste ware christenen zijn lots-christenen. Christenen die zich net als Lot zich in de wereld vermaken en uitleven.

Wat versta je onder 'tot geestelijke rijpheid komen'? Ik kan het fout hebben, maar volgens mij staat er juist het tegenovergestelde van Lot, namelijk:

En den rechtvaaardige Lot, die vermoeid was van den ontuchtigen wandel der gruwelijken mensen, daaruit verlost heeft;
(Want deze rechtvaaardige man, wonende onder hen, heeft dag op dag zijn rechtvaaardige ziel gekweld, door het zien en horen van hun ongerechtige werken);

Gian schreef:In deze zin zou je je kunnen afvragen of de tekst van de Heere Jezus: Lu 18:8 Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde? niet steeds meer betekenis gaat krijgen. O ja, er is wel degelijk waar geloof, God blijft Zijn verbond gedenken, maar wat zien we ervan? Zijn we geen smakeloze christenen tegenwoordig? Vroeger was de kerk een probleem voor de wereld, tegenwoordig is de wereld een probleem in de kerk.
Dank God daarvoor!!
Gr.

Daar mogen we inderdaad wel dankbaar voor zijn. De Heere geve het. Maar ik ben er ook van overtuigd dat we naast het ons stellen onder de predeking van het woord, ook met de bijbel in de hand de oudvaders moeten onderzoeken en lezen. Daaruit kunnen we ontzettend veel leren.

Hoi,

De huidige kervorm is niet fout omdat er geen (of weinig) uiting van gaven is, maar vanwege de landelijke gestructureerdheid in een kerkverband. Kerkverbanden zijn zonden van hoogmoed. De Gemeente hebben als hoofd Christus en Zijn Woord als grondslag. Nu hebben we het over de kerk met een kleine k met als grondslag een confessie. Niet juist dus. God wil dat we één zijn. Helaas functioneert de Gemeente als Lichaam van Christus ook binnen de kerk zeer slecht. In veel plaatsen weet je amper wie ernaast je aan het avondmaal zat...
Wel stel ik min of meer dat het niet bewust bezig zijn met gaven een gevolg is van de huidige kerkvorm. Lees 1Kor 12 en je zal merken dat een ieder zijn gaven heeft, en vanuit zijn gaven zijn bediening. Heb ik het mis als de meeste kerkleden in die zin geen bediening hebben? Ok, het wordt meest ook niet verwacht. Ik wil er even bij vermelden dat het over geestelijke gaven gaat, en niet over lichamelijke bekwaamheden of kennis.

Vandaag de dag zijn herders en leraars saamgevoegd in het ambt dominee. Profeten en apostelen hebben we niet, evangelisten wel.
Waarom hebben de meesten geen bediening?
Omdat in de reguliere gemeenten de meeste kerkgangers niet-wedergeboren zijn, en de overgrote meerderheid van de wedergeboren mensen chisten zijn voor zichzelf. Het collectieve denken wat bijbels is kennen we niet meer. Paulus richtte zijn brieven tot ''de Geemeente van'' ect.
Het gevolg is achterstand-stilstand in geestelijke groei. Geen bewuste gaven-bediening en het missen van diverse gaven zoals genezing, profetie, gaven der talen, gaven der onderscheid en gaven van bijzondere krachten.

Lot was een slecht voorbeeld als het om Christen-zijn gaat. Hij koos als christen voor 'de wereld'. Hij klom zelfs op tot bestuurder van de stad omdat hij met de wijzen in de poort zat zoals in die tijd gewoon was.
Lot 'kwelde zijn ziel dagelijks' vanwege de zonden van de stad. Waarom ging hij toch niet eerder weg daar?
Bovendien heeft hij niet zijn gaven gebruikt voor een bediening in een plaats waar hij de enigste was als Christen, want het woord vermeld dat er nog geen 10 wedergeboren mensen in die stad waren. Na zijn verplichtte vertrek uit Sodom misbruikt hij later de drank en zijn dochters.
Al met al niet echt het voorbeeld.

Gr

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 jan 2005 22:21

Gian schreef:Hoi,

De huidige kervorm is niet fout omdat er geen (of weinig) uiting van gaven is, maar vanwege de landelijke gestructureerdheid in een kerkverband. Kerkverbanden zijn zonden van hoogmoed. De Gemeente hebben als hoofd Christus en Zijn Woord als grondslag. Nu hebben we het over de kerk met een kleine k met als grondslag een confessie.
Met de laatste woorden doe je geen recht aan de waarheid. Iedere kerk erkent Gods Woord als de grondslag en belijdt een belijdenis die op dat Woord is gegrond en uit dat Woord voortkomt. Komt de belijdenis niet met het Woord overeen dan spreekt de kerk uit dat zij de confessie zal aanpassen.

Verder vraag ik me af of waarom kerkverbanden per definitie zonden van hoogmoed zijn. Een hoger verband vinden we ook al in Handelingen bij het apostelconvent. Het overleg tussen de verschillende apostelen, bijvoorbeeld over de besnijdenis, het eten van vlees van onreine dieren etc.

Niet juist dus. God wil dat we één zijn. Helaas functioneert de Gemeente als Lichaam van Christus ook binnen de kerk zeer slecht. In veel plaatsen weet je amper wie ernaast je aan het avondmaal zat...
Ik erken dat die een probleem is van een grote gemeente. Maar dit kan ook in evangelische gemeenten zijn. Geen kerk, maar wel zo groot dat je ook niet meer weet wie er naast je zit.

Wel stel ik min of meer dat het niet bewust bezig zijn met gaven een gevolg is van de huidige kerkvorm. Lees 1Kor 12 en je zal merken dat een ieder zijn gaven heeft, en vanuit zijn gaven zijn bediening. Heb ik het mis als de meeste kerkleden in die zin geen bediening hebben? Ok, het wordt meest ook niet verwacht. Ik wil er even bij vermelden dat het over geestelijke gaven gaat, en niet over lichamelijke bekwaamheden of kennis.
de kerk en het gemeenteleven bestaat uit veel meer dan de zondagse eredienst. Te zeggen dat de meeste kerkleden geen bediening hebben is wel heel cru. Zeker er zijn (veel) mensen die die bediening verzaken, of geen bediening hebben omdat ze niet wedergeboren zijn. Dat is zeker erg. Maar wat te denken van evangelisatiewerk? Dat zijn niet altijd ambtsdragers maar juist veel gewone gemeenteleden. Die diversiteit aan geven is er zeker wel.

Vandaag de dag zijn herders en leraars saamgevoegd in het ambt dominee. Profeten en apostelen hebben we niet, evangelisten wel.
Waarom hebben de meesten geen bediening?
Omdat in de reguliere gemeenten de meeste kerkgangers niet-wedergeboren zijn, en de overgrote meerderheid van de wedergeboren mensen chisten zijn voor zichzelf. Het collectieve denken wat bijbels is kennen we niet meer. Paulus richtte zijn brieven tot ''de Geemeente van'' ect.
Wat houdt het bijbelse collectieve denken volgens jou precies in?

Het gevolg is achterstand-stilstand in geestelijke groei. Geen bewuste gaven-bediening en het missen van diverse gaven zoals genezing, profetie, gaven der talen, gaven der onderscheid en gaven van bijzondere krachten.
Die gevolgen zie ik niet zo duidelijk. Maar dat hangt waarschijnlijk af van je antwoord op mijn vorige vraag.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2005 22:40

Maarten schreef:
Optimatus schreef:Zou je dan kunnen zeggen dat de bisschoppelijke hiërarchie (Diaken, Priester en Bisschop) opnieuw ingevoerd zou moeten worden?

Volgens mij is hij juist tegen. En wil hij vooral een veel vrijere inrichting, waarin ook de gemeenteleden ieder naar zijn gaven een actieve bijdrage hebben in de gemeente.

Volgens mij hebben bijna alle kerkverbanden in Nederland m.u.v. het Rooms-Katholieke een structuur waarbij ambtsdragers door de gemeente worden "gekozen". De protestantse kerkgenootschappen doen dat via het beroepingswerk binnen de gemeenten, de oud-katholieke en de anglicaanse kerkgenootschappen kiezen kerkbesturen die op hun beurt de bisschoppen (hoogste ambt) kiezen.

Lijkt mij een vrij actieve rol voor de gemeenteleden.

Alleen in de Rooms-Katholieke Kerk komt alles van boven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 01:04

Maja de Bij schreef:Thuislezers onttrekken zich aan de hulpmiddelen die de Heere ons gegeven heeft: de gemeente en de sacramenten. Men wil daarin wijzer zijn dan God, al zal men dat hartgrondig ontkennen. Daarom zijn ze te veroordelen en verdienen ze geen navolging.

Je weet er niet zoveel van af geloof ik. De nood is bij veel thuislezers hoog. Ze willen wel naar een kerk, maar kunnen niet. Ze zijn er ten volste van overtuigd dat de Heere niet werk door een dwaalleer. En ze ervaren vaak dat de Heere innerlijk met hen Avondmaal houdt. Je veroordeelt ze, maar op basis waarvan? Het zijn de meest serieuze Christenen die ons land nog heeft, vergis je daar niet in. In prinicpe zijn zij de Hervormde Kerk (onveranderd qua leer sinds 1750) Ik ben wel eens jaloers op ze als ik zie hoe de Heere soms Zijn oog op hen heeft. Wat is er dan in de kerken een geestelijke armoe.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”