Berichtdoor FrankB » 16 jan 2003 09:24
Arafat is iemand wiens ouders vanuit het toenmalige Palestina naar Egypte zijn gevlucht. Dat deed Jezus trouwens ook.
Hij heeft gestudeerd voor ingenieur en is later leider van de PLO geworden. De laatste jaren is zijn leiderschap nogal zwak en draaierig. Hieraan is Israel echter mede schuldig. Klagen dat hij terroristen niet oppakt maar ondertussen wel zijn gevangenissen en politiemacht systematisch vernietigen werkt natuurlijk niet. Het probleem is ook dat organisaties als Hezbollah en Hamas naast hun terroristische activiteiten ook de nodige liefdadigheid bekostigen voor de Palestijnse bevolking. Onderwijs, gezondsheidszorg etc. Hierdoor kunnen deze organisaties op veel sympathie van die bevolking rekenen. Probleem is dus dat als Arafat keihard optreedt tegen deze lieden, hij zijn eigen machtspositie kan ondergraven. Dit kan leiden tot een burgeroorlog in de Palestijnse gebieden en tot zijn afzetting waarna een veel extrmistischer persoon er de macht kan grijpen. Israel is dan verder van huis.
Waar Israel eens mee moet beginnen is het ontruimen van alle nederzettingen in bezet gebied. Dit zal al het nodige kwaad bloed weghalen. Het is toch belachelijk dat in 1 stadje zo'n 500 Israeliers temidden van enkele tienduizenden palestijnen wonen waardoor het Israelische leger met enkele honderden soldaten nodig is om hun veiligheid te garanderen?
Waarom jullie angst voor Arafat en moslims? Waarom jullie onvoorwaardelijke steun voor Israel? Al eens een islamitisch land bezocht? Ik ben zelf nooit in Israel geweest. Wel in Egypte, Syrie, Jordanie en Jemen. In alle landen ongelofelijke gastvrijheid, beleefdheid en vriendelijkheid ontmoet van vrijwel iedereen die ik ontmoette. Er ook gesproken met aanhangers van Abu Nidal, de Jihad, Hezbollah, wederom zeer gastvrij ook al koester ik geen enkele sympathie voor hun acties.
Wat de IRA betreft, het Noord-Ierse conflict heeft een andere achtergrond als het Israelisch-Palestijnse. Voor de IRA kan ik meer sympathie opbrengen, zolang ze hun acties richten op de bezettingsmacht en niet opd e burgerbevolking. Inmiddels heeft de IRA zich aangesloten bij het vredesproces. Helaas kan dat van de meeste protestantse terreurorganisaties niet gezegd worden. Lekker dappere aanslagen plegen op ongewapende taxichauffeurs, postbodes of pizzakoeriers omdat die katholiek zijn, opgehitst door zo'n schoft als dominee Paisley of hoe je zijn naam ook schrijft.
Of zoals John Lennon al zong: "Keep Ireland for the Irish put the English back to sea";