zwingli

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jan 2005 22:20

En welke reformatorische leer is dan de zuivere? Er zijn er zoveel...

Luthers, calvinistisch, zwingliaans...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 jan 2005 22:24

zwingli valt af volgens mij, want dat is de man van de wederdoop en die vind je niet in de reformatorische kerken
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 jan 2005 22:26

wat voor cruciaal belang is dat dan de wederdoop? dat is toch maar een bijzaak?

in de hoofdzaak ben ik het persoonlijk met de reformatorische leer eens, in bijzaken niet altijd. (bv. bepaalde zienswijze op Israel, en op de Eindtijd om iets te noemen) maar dat is niet van belang voor je zaligheid mi.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 jan 2005 08:03

Door een foutje heb ik een reactie van Jas verwijderd:

Hier is wat hij zei:

jas schreef:
Yael schreef:wat voor cruciaal belang is dat dan de wederdoop? dat is toch maar een bijzaak?

in de hoofdzaak ben ik het persoonlijk met de reformatorische leer eens, in bijzaken niet altijd. (bv. bepaalde zienswijze op Israel, en op de Eindtijd om iets te noemen) maar dat is niet van belang voor je zaligheid mi.

Juist. Ik bedoel vooral de leer van de rechtvaardigmaking. Er zijn zaken waarover men zeker van mening mag verschillen, maar waar de rechtvaardigingsleer niet zuiver verkondigd wordt, werkt de Geest niet. Dat komt omdat dwalingen aangaande de rechtvaardigmaking van de zondaar altijd direct of indirect de waardering van de volkomen offerande van Christus aantasten. Christus en de Vader zijn Eén. Van Hen gaat de Geest uit. Waar nu de waardering van Zijn Offer aangetast wordt, zendt Hij niet Zijn Geest uit, want door een miskenning van Zijn Werk zal niemand zalig worden.

Nu weer verder met een eigen reactie.

johannes1 schreef:zwingli valt af volgens mij, want dat is de man van de wederdoop en die vind je niet in de reformatorische kerken

Zwingli wederdoop? Er is geen reformator die de wederdopers zo hard heeft bestreden. Hij bestreed ook de pacifistische wederdopers (wat gezien de politieke situatie wel begrijpelijk was, want opdat moment stonden de Turken al voor Wenen, het is dan niet goed voor de moraal van het leger, als mensen hel en verdoemenis gaan prediken over iedereen die het zwaard gebruikt.)

Mensen als Jacob Hut zijn o.a. op Zwingli's bevel verdronken.
Laatst gewijzigd door parsifal op 25 jan 2005 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2005 13:25

parsifal schreef:Mensen als Jacob Hut zijn o.a. op Zwingli's bevel verdronken.

Was Jacob Hut dan een pacifistische wederdoper? Calvijn was dus niet de enige... :|

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 jan 2005 14:51

Aragorn schreef:

Was Jacob Hut dan een pacifistische wederdoper? Calvijn was dus niet de enige... :|

Ja Hut hoorde daarbij, en nogmaals zie dit alles wel een klein beetje tegen de politieke achtergrond van toen. Doodstraf deed niemand moeilijk over, en mensen die oproepen om de wapens neer te leggen, (en zo niet dan is er de hel) hebben niet echt een positieve uitwerking op de moraal, als de vijanden voor de deur staan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jan 2005 16:32

johannes1 schreef:zwingli valt af volgens mij, want dat is de man van de wederdoop en die vind je niet in de reformatorische kerken

Luther valt dan ook af vanwege zijn visie op de consubstantiatie. Blijft alleen Calvijn over. Ik denk dat de meeste reformatorische en gereformeerde mensen zich daar wel in kunnen vinden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2005 17:00

Huh?! Waarom werkte hij dan samen met de reformatoren, en sloot hij zich niet aan bij de wederdopers?
Je opmerking klinkt mij in de oren als een sterk verhaal. Ik zou zeggen: als dat waar is, doe dan moeite om het nader te bewijzen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 19:30

Marnix schreef:

Luther valt dan ook af vanwege zijn visie op de consubstantiatie. Blijft alleen Calvijn over. Ik denk dat de meeste reformatorische en gereformeerde mensen zich daar wel in kunnen vinden :)
En die was tegen orgels, die valt dus ook af :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 feb 2005 19:49

parsifal schreef:
Aragorn schreef:

Ja Hut hoorde daarbij, en nogmaals zie dit alles wel een klein beetje tegen de politieke achtergrond van toen. Doodstraf deed niemand moeilijk over, en mensen die oproepen om de wapens neer te leggen, (en zo niet dan is er de hel) hebben niet echt een positieve uitwerking op de moraal, als de vijanden voor de deur staan.

Ja, doodstraf is in die tijd voor mij ook geen probleem, maar wel de reden. Geen misdaad, maar gewoon om een andere visie.. ik vraag me toch echt af of dat niet anders opgelost had kunnen worden.

Melody

Berichtdoor Melody » 11 feb 2005 20:48

één zuivere? er zijn er zoveel dat ik me niet kan voorstellen dat er maar één de zuivere is

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 feb 2005 20:58

de refomatorische leer is niet de zuivere leer
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Melody

Berichtdoor Melody » 11 feb 2005 21:07

hijwel schreef:de refomatorische leer is niet de zuivere leer

wat dan wel?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 feb 2005 22:12

Melody schreef:
hijwel schreef:de refomatorische leer is niet de zuivere leer

wat dan wel?

de waarheid (Gods Woord) maakt ons vrij! de refomatorische leer is gebaseert op wat mensen denken of hun ervaring met God. This natuurlijk wel heel goed om daaruit lessen te halen voor je leven.

Maare geen enkele leer is zuiver. de leer maakt ons nooit vrij. Zolang wij aanhangers blijven van een leer, zal je in hokjes blijven denken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 22:15

Helemaal mee eens hijwel! Geen enkele door de mens bedachte leer is zuiver. Alleen wat Christus ons leert is zuiver. De kerk die van zichzelf zegt dat zij de zuivere leer heeft staat er misschien nog wel het verst vanaf...

Terug naar “Archief”