En welke reformatorische leer is dan de zuivere? Er zijn er zoveel...
Luthers, calvinistisch, zwingliaans...
Moderator: Moderafo's
jas schreef:Yael schreef:wat voor cruciaal belang is dat dan de wederdoop? dat is toch maar een bijzaak?
in de hoofdzaak ben ik het persoonlijk met de reformatorische leer eens, in bijzaken niet altijd. (bv. bepaalde zienswijze op Israel, en op de Eindtijd om iets te noemen) maar dat is niet van belang voor je zaligheid mi.
Juist. Ik bedoel vooral de leer van de rechtvaardigmaking. Er zijn zaken waarover men zeker van mening mag verschillen, maar waar de rechtvaardigingsleer niet zuiver verkondigd wordt, werkt de Geest niet. Dat komt omdat dwalingen aangaande de rechtvaardigmaking van de zondaar altijd direct of indirect de waardering van de volkomen offerande van Christus aantasten. Christus en de Vader zijn Eén. Van Hen gaat de Geest uit. Waar nu de waardering van Zijn Offer aangetast wordt, zendt Hij niet Zijn Geest uit, want door een miskenning van Zijn Werk zal niemand zalig worden.
johannes1 schreef:zwingli valt af volgens mij, want dat is de man van de wederdoop en die vind je niet in de reformatorische kerken
Aragorn schreef:parsifal schreef:Mensen als Jacob Hut zijn o.a. op Zwingli's bevel verdronken.
Was Jacob Hut dan een pacifistische wederdoper? Calvijn was dus niet de enige...![]()
johannes1 schreef:zwingli valt af volgens mij, want dat is de man van de wederdoop en die vind je niet in de reformatorische kerken
En die was tegen orgels, die valt dus ook afMarnix schreef:johannes1 schreef:zwingli valt af volgens mij, want dat is de man van de wederdoop en die vind je niet in de reformatorische kerken
Luther valt dan ook af vanwege zijn visie op de consubstantiatie. Blijft alleen Calvijn over. Ik denk dat de meeste reformatorische en gereformeerde mensen zich daar wel in kunnen vinden
parsifal schreef:Aragorn schreef:parsifal schreef:Mensen als Jacob Hut zijn o.a. op Zwingli's bevel verdronken.
Was Jacob Hut dan een pacifistische wederdoper? Calvijn was dus niet de enige...![]()
Ja Hut hoorde daarbij, en nogmaals zie dit alles wel een klein beetje tegen de politieke achtergrond van toen. Doodstraf deed niemand moeilijk over, en mensen die oproepen om de wapens neer te leggen, (en zo niet dan is er de hel) hebben niet echt een positieve uitwerking op de moraal, als de vijanden voor de deur staan.
Melody schreef:hijwel schreef:de refomatorische leer is niet de zuivere leer
wat dan wel?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten