Bidden voor het eten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cornelis
Kapitein
Kapitein

Bidden voor het eten.

Berichtdoor cornelis » 24 jan 2005 19:42

Beste mensen.
Ik loop al een tijdje met een vraag.
Wij bidden altijd voor het eten en na het eten danken we.
Maar de vraag is,als ik Gods Zegen vraag over het voedsel,hoe moet ik dat nu zien.
Want Hij heeft het al gezegend,het koren heeft Hij laten groeien,en zo ook de aardappels en groenten en nog zo enorm veel meer.
Ik heb meer behoefte om te danken voor het eten.
Natuurlijk hebben we al een oplossing voor het eten het Onze Vader en na het eten,het dankgebed.
Bidden of te wel danken voor het ons uit genade geschonken voedsel moeten nooit verzuimen.
Overal,of het nu het op werk is of de school of op een terrasje,vergeet nooit de Here God te danken.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie,s,want ik ben toch niet de enige met deze vraag.
Een vriendelijke groet van Cornelis.

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 24 jan 2005 19:52

Neej, maar ik denk dat de termen bidden en danken meer betrekking hebben op het eten opzich, of de Heere dat wil zegenen. Natuurlijk is het belangrijk dat we ivm eten en drinken beseffen dat we dat uit Gods goede hand hebben gehad.
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 24 jan 2005 20:27

Het Onze Vader is niet bedoeld als een gebed voor het eten, maar als een voorbeeld gebed, en eigenlijk moet je het bijna zien als het volmaaktste gebed wat er geweest is; wie anders dan de Heere Jezus, de enige die God gezien en gekend heeft, wist hoe je tot God moest bidden? Wat niet wegneemt dat je niet zelf een gebed mag verzinnen natuurlijk.

Jezus dankte voor het eten, voordat hij begon te eten, en zegende het. Tenminste, dat zie ik in de teksten over de paasmaaltijd telkens terugkomen.

Het is dus niet gek dat je niet gaat vragen om brood, terwijl je het al voor je neus hebt staan.
En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 jan 2005 20:48

Zeker is het tonen van dankbaarheid iets wat wij moeten blijven doen. Maar we moeten niet bepaalde vormen van gebed verabsoluteren.

Persoonlijk bid ik enkel voor het eten, en nooit erna.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2005 21:02

Sabra schreef:Persoonlijk bid ik enkel voor het eten, en nooit erna.

Ik vind het idd ook moeilijk uit te leggen waarom je het 2x zou doen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jan 2005 21:17

God laat het eten groeien, het koren laat hij groeien. Ik dank God er voor dat Hij mij dat eten ook schenkt terwijl er duizenden mensen het zonder moeten stellen, daar kan ik God voor danken.

Ik bid voor het eten, opdat het zal zegenen en dat het eten mij mag sterken, ook een beetje traditie, maar geen verkeerde traditie. Je bid voor het eten, voor jou niet voor het groeien van het koren, dat is een totaal ander onderdeel van het proces.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

brammetje
Mineur
Mineur

Re: Bidden voor het eten.

Berichtdoor brammetje » 24 jan 2005 21:32

cornelis schreef:Beste mensen.
Ik loop al een tijdje met een vraag.
Wij bidden altijd voor het eten en na het eten danken we.
Maar de vraag is,als ik Gods Zegen vraag over het voedsel,hoe moet ik dat nu zien.
Want Hij heeft het al gezegend,het koren heeft Hij laten groeien,en zo ook de aardappels en groenten en nog zo enorm veel meer.
Ik heb meer behoefte om te danken voor het eten.
Natuurlijk hebben we al een oplossing voor het eten het Onze Vader en na het eten,het dankgebed.
Bidden of te wel danken voor het ons uit genade geschonken voedsel moeten nooit verzuimen.
Overal,of het nu het op werk is of de school of op een terrasje,vergeet nooit de Here God te danken.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie,s,want ik ben toch niet de enige met deze vraag.
Een vriendelijke groet van Cornelis.

Laat je hart spreken --- als je puur uit gewoonte je gebed afrafeld kun je je afvragen of het zin heeft .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jan 2005 22:34

Ik dank meestal voor het eten en ik bid alleen voor het eten (als ik het niet vergeet), niet erna.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jan 2005 00:30

Zelf bid ik altijd alleen voor het eten. Thuis niet, want daar bidden we allemaal er voor en er na dus bid ik mee!
Maar als ik aan het werk ben bid en dank ik in 1keer er voor!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 25 jan 2005 01:29

Ik bid en dank altijd na het eten, en als ik nog niet "voldoende" bijbel heb gelezen op internet, ga ik een stuk lezen uit Het Boek.
Verder dank en bid ik voor het slapen gaan.
Zelf vind ik het wat "overdreven" om zowel voor als na het eten te bidden.
Ik denk dat het alleen op traditie is gestoeld.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 jan 2005 06:27

Ik las gisteren wat in het vragenboekje voor kinderen van ds. L.G.C. Ledeboer, en een aantal vragen hadden hier raakvlakken mee.

Ds. L.G.C. Ledeboer schreef:34 Vraag: Wat wil God, dat wij begeren zullen?

ANTWOORD: Hem alleen, Ps. 73 : 25.

35 Vraag: Mogen wij dan geen spijs of drank begeren?

ANTWOORD: Ja, maar om er door tot God opgeleid te worden, 1 Kor. 10:31.

36 Vraag: Wat is dat, door spijs en drank tot God opgeleid te worden?

ANTWOORD: Dat wij Hem erkennen als den Gever van hetzelve, 1 Tim. 6 : 7.

37 Vraag: Waarom geeft God ons die spijze en die drank?

ANTWOORD: Om Hem te dienen, Deut. 8 : 10, 11.

38 Vraag: Wat is dat, God te dienen?

ANTWOORD: Ziel en lichaam Hem over te geven tot Zijn wil, 1 Kor. 6 : 20.

39 Vraag: Hoe kan dat geschieden?

ANTWOORD: Door wedergeboorte, Joh. 3 : 5.

40 Vraag: Wat is dat, wedergeboorte?

ANTWOORD: Een gehele verandering van de mens in al zijn genegenheden. Ef. 4 : 22 - 24.

41 Vraag: Wie kan dat werken?

ANTWOORD: God door Zijn Woord en Geest, Tit. 3 : 5.

Dit zou onder mee een reden kunnen zijn om tot God te bidden voor het eten om daar een zegen over te vragen. Het is trouwens een goede gewoonte, dit bidden voor het eten, want je kunt ook voor andere zaken bidden.

En zou de Heere de dankzegging voor dat eten niet waardig zijn? In het dankgebed voor het eten, maar bovenal voor het geestelijke voedsel, Zijn Woord dat aan tafel gelezen wordt, als daar de mogelijkheid voor is, want thuis kan dit wel, maar op school of op het werk is het vaak iets lastiger om nog wat te lezen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jan 2005 08:22

Laat je hart spreken --- als je puur uit gewoonte je gebed afrafeld kun je je afvragen of het zin heeft .
Waarom staat gewoonte of traditie altijd tot afraffelen?

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 25 jan 2005 18:38

Raido schreef:
Waarom staat gewoonte of traditie altijd tot afraffelen?

Omdat traditie staat voor het uit gewoonte afhandelen zonder bij na te denken . dat is mijn ervaring .

De Liefde bedrijven doe je uit liefde en niet omdat het zo hoort en van je verwacht word het zo te doen .

Zit een heel verschil in . Here dank u voor dit lekkere eten amen . als gebed is prima . maar als er nu spruiten op tafel staan en je lust ze niet !! is dan de gewoonte te prefereren boven eerlijkheid .

Ik bedoel maar . :wink:
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 26 jan 2005 11:23

brammetje schreef:Here dank u voor dit lekkere eten amen . als gebed is prima . maar als er nu spruiten op tafel staan en je lust ze niet !! is dan de gewoonte te prefereren boven eerlijkheid .

Ik bedoel maar . :wink:

Als er spruiten op tafel staan, kan je bidden "Here dank U voor dit eten. Amen". Immers, je bent toch wel dankbaar voor het eten..? :wink: :D

Jouw opmerking over traditie, kan ik het niet mee eens zijn. Mijn ervaringen zijn anders dan de jouwe, denk ik. :wink:

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jan 2005 11:43

En de mijne ook :)

Terug naar “Archief”