De afgelopen tijd valt me iets op met betrekking tot godsbeelden.
Het moge duidelijk zijn dat iedereen een eigen godsbeeld creeert. Er zijn ongetwijfeld mensen die roepen dat hun beeld onvoorwaardelijk gebasseerd is op Zijn woord, maar als je objectief kijkt naar een ieders godsbeeld zul je moeten vaststellen dat ieder individu zichzelf een beeld maakt van God. Zelfs mensen die het bestaan van God ontkennen hebben vanuit dat perspectief een godsbeeld. Wat duidelijk moge zijn is dat ieders godsbeeld onvolmaakt is, verre van perfect. Toch doet iedereen er ontzettend veel moeite voor om het eigen godsbeeld op anderen te projecteren of erger, op te dringen. Men be- en veroordeeld elkaar op basis van het godsbeeld dat men heeft. Daarbij vergetende dat God alleen het recht van oordelen toekomt.
En wees eerlijk, zijn we met z'n allen niet een lachertje? We gedragen ons als de clowns, de hofnarren, van God. Alleen denk ik niet dat de Koning om ons zal lachen, hooguit meewarig zijn hoofd schudden. Wij, die op schandelijke wijze zijn schepping vernielen, denken boven God te mogen treden. Onze onvolmaakte godsbeelden denken wij als de absolute waarheid te mogen presenteren. Hoe komen wij aan die goddelijke wijsheid? Uit zijn woord? Wat een onzin, natuurlijk is dat niet zo. Alle godsbeelden van christenen zijn direct of minimaal indirect aan de bijbel gerelateerd, toch zijn ze allemaal anders. Allemaal absolute waarheden? Inderdaad, dat is onmogelijk.
God is liefde of God is rechtvaardig of God is jaloers of...of...of... Iedereen legt de nadruk op een ander facet van zijn 'persoonlijkheid'. Hoe durven wij echter andersdenkenden te verdoemen? Puur arrogantie en goddeloosheid.
Uit de Bijbel blijkt iets anders. Natuurlijk, alle genoemde zaken en nog veel meer zijn onderdeel van zijn Grootheid. Maar uit de Bijbel blijkt ook dat wij christenen evengoed nietige mensen zijn en dus niet de waarheid en de wijsheid in pacht hebben.
God is vele malen groter dan onze zelf-gecreeerde godsbeeldjes. Hij staat vele treden boven onze liefdevolle, rechtvaardige of vertoornde godjes. Hij staat vele treden verder boven onze godjes die alles met de mantel der liefde bedekken en ook vele treden boven onze godjes die alles verdoemen. Hoe durven we God zo klein te maken? Clowns, dat zijn we...
Ik probeer hiermee een objectief beeld te schetsen van wat zich afspeelt op dit forum en in de wereld. Ook vanuit bijbels perspectief.
Ik ben niet zonder zonde ik zal dus niet met stenen gaan smijten, en ja, ook uit het verband gerukte en menselijk geinterpreteerde bijbelteksten kunnen dienen als stenen. Aan u dus of u de bijbel gebruik als waardevolle leidraad of als messcherpe steen om bijvoorbeeld mij (of een ander) de schedel in te slaan.
Amen.