Euthenasie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Euthenasie

Berichtdoor Annemieke86 » 23 jan 2005 20:36

Ik weet niet of er al een toppic over is.. daarom dit bericht: Wat vind jij van euthanasie? Stel: je werkt in een ziekenhuis en de familie van een zwaar lijdende patiënt wil dat jij euthenasie toepast. Ik zou het niet kunnen. Ik vind dat ieder mens recht heeft op leven, zelfs al lijdt diegene.

Maar wat vind jij? Pas jij euthenasie toe? Kunnen er ook uitzonderingen zijn? Of vind jij dat echt iedereen recht heeft op een leven? Zelfs criminelen die op de een of andere manier heel erg lijden in het ziekenhuis?
Afbeelding

brammetje
Mineur
Mineur

Re: Euthenasie

Berichtdoor brammetje » 23 jan 2005 20:58

Annemieke86 schreef:Ik weet niet of er al een toppic over is.. daarom dit bericht: Wat vind jij van euthanasie? Stel: je werkt in een ziekenhuis en de familie van een zwaar lijdende patiënt wil dat jij euthenasie toepast. Ik zou het niet kunnen. Ik vind dat ieder mens recht heeft op leven, zelfs al lijdt diegene.

Maar wat vind jij? Pas jij euthenasie toe? Kunnen er ook uitzonderingen zijn? Of vind jij dat echt iedereen recht heeft op een leven? Zelfs criminelen die op de een of andere manier heel erg lijden in het ziekenhuis?

Dit is een moeilijk onderwerp . Mijn eerste reaktie hier op is waarom kan je als Christen niet bidden om verlossing uit het lijden . Net zo goed als om genezing . vragend naar Gods wil .

:?:
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2005 23:36

Annemieke86 schreef:Maar wat vind jij? Pas jij euthenasie toe? Kunnen er ook uitzonderingen zijn? Of vind jij dat echt iedereen recht heeft op een leven? Zelfs criminelen die op de een of andere manier heel erg lijden in het ziekenhuis?

Wat heeft iemands crimineel-zijn ermee te maken?

Overigens hoeft een recht om te leven natuurlijk het recht om te sterven niet uit te sluiten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 jan 2005 01:21

Ja dat snap ik ook niet. Als je het hebt over de (on)toelaatbaarheid van euthanasie op Bijbelse gronden speelt het feit of iemand crimineel is daarbij geen rol. Als dat nl. wel zo zou zijn, heb je het niet meer over euthanasie maar over evt. vergelding, straf, gerechtigheid. Dat moet in deze discussie in het geheel niet aan de orde gesteld worden omdat de rechtsgrond waaruit dan gehandeld wordt een geheel andere is.
Dus please, verduidelijk je standpunt m.b.t. criminelen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 24 jan 2005 03:09

Annemieke86 schreef: Pas jij euthenasie toe? Kunnen er ook uitzonderingen zijn? Of vind jij dat echt iedereen recht heeft op een leven? Zelfs criminelen die op de een of andere manier heel erg lijden in het ziekenhuis?

Van Dale zegt:
eu·tha·na·sie (de ~ (v.))
1 het op hun eigen verzoek bewust doen eindigen van het leven van patiënten die ondraaglijk en uitzichtloos lijden => levensbeëindiging

Het is dus gewoon een vorm van zelfmoord. Of dat nou door een doodssteek door het hart gebeurt of door een pilletje, het doel en het resultaat is hetzelfde. Houd je er maar verre van en laat je niet van de wijs brengen door mooie woorden over een zgn zachte dood, alsof het dan ineens geen moord meer is.
Criminelen worden door de rechter veroordeeld en daar mogen wij ons, soms wel helaas, niet mee bemoeien. Als je in de verpleging werkt dan behoor je mensen juist te helpen om beter te worden. Ik kan doodmaken daar niet in thuisbrengen.
Zou je iemand die met die rare plannen rondloopt of op bed ligt, niet beter over het naderende oordeel kunnen vertellen. Een euthanasie snijdt iedere mogelijkheid af voor iemand om zich te bekeren, zolang zo iemand nog in staat is om na te denken. Stelling: een ware christen pleegt geen euthanasie. Dit zal wel een stroom van protesten opleveren maar het is niet anders. Eigenlijk hoeft hier niet eens over gediscussieerd te worden. Euthanasie doe je gewoon niet, punt uit..
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 jan 2005 08:20

kees61 schreef:Stelling: een ware christen pleegt geen euthanasie. Dit zal wel een stroom van protesten opleveren maar het is niet anders. Eigenlijk hoeft hier niet eens over gediscussieerd te worden. Euthanasie doe je gewoon niet, punt uit..
Ik denk hier al langere tijd over na. Ik denk ook dat ik een afwijkend standpunt ten opzichte van euthanasie inneem. Ik vind euthanasie op dezelfde ethische voet staan als mensen kunstmatig in leven houden, zoals in ziekenhuizen ook vaak gebeurt.

In beide gevallen (ge)(mis)bruiken we de ons gegeven technieken om invloed te hebben op zowel de kwaliteit van leven als de lengte van iemands leven.

Dan is er maar één conclusie mogelijk: óf beide worden geaccepteerd, óf beide verworpen. En ik ga nog even geen antwoord geven op de stelling, want ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 jan 2005 09:20

euthanasie.... moeilijk punt. Ik denk dat je geen standaardantwoord kan geven. Zoals van ik ben tegen.

Wat nu als iemand al weken aan de apparatuur ligt en zodra de stekker eruit getrokken word, hij/zij gelijk sterft. Diegene zou je dus jaren zo kunnnen laten liggen. Zou God dat goed vinden? Dat je de mens onnodig langer laat leven?

Maar nu een ander persoon. Diegene heeft bijv. kanker, zonder uitzicht op genezing. Diegene heeft veel pijn, maar kan leeft nog wel. Nu wil diegene dood en wil dus euthanasie. Diegene wil dus God voor zijn en een niet nog langere lijdensweg. Dus eigelijk voor God spelen. Dit vind ik absoluut onaanvaadbaar.

Is iemand dus echt hersendood, dan zie ik het kwaad er niet in om de stekkers eruit te trekken. Dus gewoon de behandeling stoppen.
Kan iemand nog weken/maanden leven, dan vind ik dat je moet wachten tot het Gods tijd is voor die persoon.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2005 09:30

Iedere vraag om euthanasie is een aanklacht tegen de omgeving! Blijkbaar is de omgeving van degene die er om vraagt er niet in geslaagd de betrokkene "gelukkig" te maken. (Let wel: ik ga er nu van uit dat iemand zelf om euthanasie vraagt, een familieaanvraag o.i.d. is geheel voor rekening van de familie.)

Daarom moet de vraag ook niet zijn: is euthanasie goed of fout, maar: waarom vragen mensen om euthanasie, kan dat probleem niet opgelost worden?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 jan 2005 09:36

TheKeimpe schreef:Iedere vraag om euthanasie is een aanklacht tegen de omgeving! Blijkbaar is de omgeving van degene die er om vraagt er niet in geslaagd de betrokkene "gelukkig" te maken. (Let wel: ik ga er nu van uit dat iemand zelf om euthanasie vraagt, een familieaanvraag o.i.d. is geheel voor rekening van de familie.)

Daarom moet de vraag ook niet zijn: is euthanasie goed of fout, maar: waarom vragen mensen om euthanasie, kan dat probleem niet opgelost worden?

die mening deel ik in principe, maar ik ken ook mensen die nu al (middelbare leeftijd o.i.d.) beslissen dat als ze later dement worden ofzo, euthanasie willen. in zo'n geval kan ik niet meer spreken van een aanklacht tegen de omgeving.

verder ben ik een tegenstander van euthanasie (net zoals ik tegen het onnodig kunstmatig in leven houden van een lichaam ben).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jan 2005 10:03

Er was een tijd dat een blindedarmontsteking met bij behorende operatie levensbedreigend was. Niet meer voor te stellen, maar toch...

In deze tijd is vrijwel alles mogelijk en soms vraag ik mij af, of een arts niet op de stoel van God gaat zitten door een leven maar te rekken en te rekken met allerlei kunstmatige ingrepen. Dat is nl. de andere kant van euthanasie.

Wanneer je bij iemand komt die zo ontzettend veel pijn heeft, van wie het leven is verworden tot een kasplantje, dan kan ik erin komen dat aan de "zachte dood" wordt gedacht.

Dan moeten wel alle andere mogelijkheden beproefd zijn. In de eerste plaats pijnstillers. En in een hospice kunnen mensen nog enigszins waardig sterven, temidden van de familie. Er moet veel meer naar de werkers daar geluisterd worden, zij hebben de expertise in huis om iemand tot de dood te begeleiden op een menswaardige manier.

De kwestie van euthanasie bij demente bejaarden is een zeer heikel onderwerp. Vanuit de mens die ouder wordt en de gevolgen ziet bij familie kan ik me een vraag voorstellen van: "als ik zo ben..., dan..."
Maar hoe snel verwordt dat niet tot een: "hij, zij is zo, dus..." waardoor er grote angst ontstaat bij mensen dat iemand 'de stekker eruit gaat halen'...

Kortom, er zitten veel vragen bij dit onderwerp en ik denk dat er nooit een pasklaar antwoord komt...

Riska

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jan 2005 11:19

Annemieke86 schreef:Ik zou het niet kunnen. Ik vind dat ieder mens recht heeft op leven, zelfs al lijdt diegene.

En als die patient nu niet meer wil? Dan gaat het 'recht op leven niet meer op'. De patient heeft het recht op leven al gekregen en wil nu het recht om vredig te sterven zonder te blijven lijden. (Helemaal als het echt de wens is van de patient en niet alleen van de familie (die bijv. de zorg niet meer 'aankan'.)

Maar wat vind jij?

Ik denk dat er een ongenuanceerd beeld bestaat van euthanasie. Sowieso heb ik mijn antwoordje niet te snel klaar met dit soort onderwerpen. Als een patient alleen aan de machines ligt denk ik dat je de stekker er uit mag/moet trekken. Als een patient nog een 'normaal' leven kan leiden volgens de prognoses, vind ik het moeilijker maar neig ik naar 'geen euthanasie'. Als een patient onmenselijk lijdt neig ik naar 'geen behandeling alleen pijnbestrijding'. Kijk het be-eindigen van dit leven is zeker niet in alle gevallen goed, maar het onnodig en vooral langdurig rekken van het leven ook niet.

Pas jij euthenasie toe?

Ikzelf niet nee, dat zou in mijn geval onder de noemer 'moord' vallen. :mrgreen:

Kunnen er ook uitzonderingen zijn?

Ja, dat denk ik wel.

Of vind jij dat echt iedereen recht heeft op een leven? Zelfs criminelen die op de een of andere manier heel erg lijden in het ziekenhuis?

Wat is dit voor onzin, wat heeft het criminele verleden van iemand te maken met leven/dood?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 24 jan 2005 16:10

Annemieke86 schreef: Stel: je werkt in een ziekenhuis en de familie van een zwaar lijdende patiënt wil dat jij euthenasie toepast. Ik zou het niet kunnen. Ik vind dat ieder mens recht heeft op leven, zelfs al lijdt diegene.

Je zou het niet mògen! Dit is voorbehouden aan artsen.
En tot nu toe mag je niet gedwongen worden eraan mee te werken.

Aktief euthanasie toepassen mag ook ik niet; zou het niet kunnen. Soms moet je wel aanzien dat het gebeurt.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p ... ht=#147322
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 24 jan 2005 16:30

Wat vind ik van euthanasie?
Het opzettelijk beeindigen van iemands leven vind ik onaanvaardbaar, verkeerd. Ook tegen Gods Woord in.
Ik vind wel dat als iemand veel pijn lijd, dat je een goede pijnbestrijding moet geven. Al kan het gevolg daar uiteindelijk van zijn dat iemand daardoor sterft.
Ik ben ook tegen een levensrekkende behandeling. Want dan 'spelen' we net zo goed voor God. Iemand moet de rust krijgen om vredig te sterven. Als de behandeling echt geen nut meer heeft, en dat een vorm krijgt van levensrekken, dan vind ik dat de behandeling gestopt mag worden.

Maar ik ben me ervan bewust dat dit gebied erg grijs en vaag is. De grenzen zijn flinterdun, ook bijvoorbeeld tussen beeindiging van de behandeling en euthanasie. Daarom is het m.i. erg belangrijk dat er per situatie goed overleg wordt gevoerd, en veel over na wordt gedacht.
Ik denk dat hierbij de intentie heel erg belangrijk is. Als men het leven opzettelijk wil beeindigen, denk ik dat het verkeerd is.

Goede voorlichting aan de patient en diens familie is hierbij van essentieel belang! Ook over de mogelijkheden van palliatieve zorg!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jan 2005 16:32

TheKeimpe schreef:Iedere vraag om euthanasie is een aanklacht tegen de omgeving! Blijkbaar is de omgeving van degene die er om vraagt er niet in geslaagd de betrokkene "gelukkig" te maken. (Let wel: ik ga er nu van uit dat iemand zelf om euthanasie vraagt, een familieaanvraag o.i.d. is geheel voor rekening van de familie.)

Hm, het is niet alleen de omgeving die een mens gelukkig maakt, maar ook de stand van zaken in zijn of haar lichaam. Dan kun je nog zo'n toffe omgeving hebben, erg gelukkig ben je meestal niet meer als je zonder enige kans op genezing weken enorm veel pijn ligt te lijden. En nee, dat is meestal niet een probleem dat opgelost kan worden.. Laten we wel in het oog houden dat euthanasie meestal over echt extreme gevallen gaat en niet over zomaar een beetje levensmoeheid in combinatie met een ernstige ziekte.

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 24 jan 2005 18:50

ik wil iedereen die hier roept van het mag niet en het kan niet, wel eens horen wanneer hun vader, moeder of wie dan ook moet hevige pijnen in het ziekenhuis ligt, smekend om euthanasie omdat de situatie uitzichtloos is...of misschien jizelf op een dag wel...

ik weet wel dat zodra ik om de een of andere reden geen menswaarid bestaan meer heb, of kans erop heb, dan geef mij bij wijze van spreken die spuit maar..

als iemand nu graag uit zijn lijden verlost wil worden, wie zijn wij buitenstaanders die niks af weten van die pijn, om te zeggen het mag niet en jij lijdt maar even lekker...
gods hand creeërt prachtige dingen

Terug naar “Archief”