Goede Werken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-Rianne-

Goede Werken

Berichtdoor -Rianne- » 22 jan 2005 17:35

In Openbaringen 2: 23 staat: 'En ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.'

Schrikken jullie daar nu niet een beetje van? Ik wel... ik denk dan: doe ik wel genoeg goede werken? Doe ik uberhaupt wel goede werken.. Ik ben bang dat de dingen die ik doe, voornamelijk voor mezelf zijn. En een weekje bij een evangelisatieproject zijn, of wat geld geven aan mensen die het hard nodig hebben, dat is eigenlijk nauwelijks wat.
Als je het journaal ziet en ziet wat er allemaal gebeurt in deze wereld, dan kan ik me best een beetje schuldig voelen dat ik daar helemaal niet ben om te helpen. Of denk en zeg: oh, wat is het toch erg.. en doorga met mn leventje.
Hoe denken jullie hierover? Heb je het gevoel dat je wel 'goed zit' met je goede werken?
Wat verstaan we eigenlijk allemaal onder goede werken?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 22 jan 2005 18:07

Hm ja. Daar schrik je inderdaad van, en je realiseert je dan inderdaad gelijk dat je geen .. niks doet.
Inderdaad... wat geld geven aan goede doelen (wat ik dan wel doe) is meer voor het 'goede gevoel' dat je wat doet.

Goede werken heeft denk ik alles met je levenshouding te maken. Dat kan denkik in hele kleine dingen zitten. Je behulpzaam opstellen naar je medemens, vriendelijk zijn, een luisterend oor bieden.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jan 2005 18:44

Ik heb even wat teksten opgezocht en ik hoop dat je daar wat aan hebt.

Titus 3:5 schreef:Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes

Romeinen 4:5 schreef: Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

Efeze 4: 8-9 schreef:Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 22 jan 2005 22:20

Volgens mij heeft Rianne het hier niet over goede werken die zaligmakend zijn; we weten allemaal wel dat er alleen vergeving mogelijk is door het bloed van Christus, en dat we niet meer onder het werkverbond leven.
Het gaat hier m.i. over de 'werken der dankbaarheid', het leven naar de wet van jouw Koning; God liefhebben boven alles en je naasten als jezelf.
Je wilt uit dankbaarheid leven zoals God het wil, dus naar de 10 geboden. Dit doet niets toe of af aan je zaligheid.

Randy Alcorn heeft een interessante visie op goede werken; alles wat je hier als gelovige doet voor het koninkrijk van God, zoals evangeliseren, je naaste helpen, enz., dat die werken de schatten in de hemel zijn die je op aarde kunt verzamelen. Het zijn de enige dingen die je van de aarde 'mee kunt nemen' voor Christus. Ik weet niet zeker of dit een geheel bijbelse visie is. In mijn kerk wordt namelijk zelden iets gezegd over goede werken en wat je eraan hebt in het hiernamaals...
En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 22 jan 2005 22:34

Inderdaad Alexandra, dat is wat ik bedoel.
Natuurlijk weet ik dat mijn goede werken helemaal niks te maken hebben met de eeuwige zaligheid. Ik weet dat dat pure genade is.

Raido, bedankt voor de teksten, maar dit was niet precies wat ik bedoelde.

Je kunt met bijbelteksten niet een goed antwoord geven op deze vraag... het gaat meer om persoonlijk antwoorden. We verdienen de Zaligheid er niet mee, en toch vraagt God (natuurlijk) van ons om goede werken te doen.

JialiKelly, ik weet dat goede werken ook met je levenshouding te maken hebben. Maar dat lijkt me niet genoeg. Er is toch nog veel meer dat je kan doen? En waarschijnlijk zou moeten doen..

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 jan 2005 22:57

Mattheus schreef:Jezus zei: "Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links.
En zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al vanaf de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is.
Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.”
Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?”
En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”"

(Mattheus 25:31-40)

Gaan wij onze medemensen die met vragen naar ons toekomen uit de weg of proberen wij ze te helpen, zo goed en zo kwaad mogelijk als we kunnen ? Let wel, ga wel als goede rentmeesters ook met jezelf om, je kunt niet alleen maar alle tijd aan anderen besteden waardoor je jezelf verwaarloosd.

Sommigen van ons kiezen een beroep waarbij ze hun medemensen kunnen helpen, anderen doen dat graag weer tijdens hun vrije tijd, anderen maken er hun hele manier van leven van, iedereen z'n eigen.
Het gaat Jezus tenslotte erom dat je een ander zou helpen omdat je ook zelf graag geholpen wilt worden, want aan dit gebod ligt ten grondslag: heb uw naasten lief als u zelf.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 jan 2005 23:02

ow sorry, las nu pas dat je liever geen teksten ziet :)

maar goed, ik heb er voor gekozen met mijn toekomstige beroep een richting op te gaan waarbij ik anderen veel zou kunnen helpen.
en in mijn vrije tijd werk ik graag mee aan van alles waarbij ik mijn gaven lekker deels ontspannend, deels inspanned kan gebruiken, maar waarbij ik het natuurlijk ook voor een groot deel doe omdat ik het gewoon gezellig vind en er een goede sfeer hangt ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

André

Berichtdoor André » 23 jan 2005 00:07

Ik ben zo vrij om de nieuwe vertaling te posten ter vergelijking:

23 haar kinderen zal ik laten sterven aan een dodelijke ziekte. Laat elke gemeente beseffen dat ik het ben die hart en ziel van de mens doorgrondt en dat ik ieder van u zal belonen naar zijn daden.

Ik denk dat als je "goede werken" doe onder het motto van, heb je naaste lief als jezelf dat je dan niets verkeerds doet.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 23 jan 2005 00:11

Hoe heb je dan op dit moment je naasten in Azie lief als jezelf?

En alle andere mensen die niet hebben wat ze horen te hebben?

En de mensen die God niet kennen?

Het lijkt wel of iedereen zich er hier zo makkelijk van af probeert te maken door te zeggen: heb gewoon je naaste lief, je ziet het al in de kleine dingetjes die je doet, door goede werken kom je niet in de Hemel..

Het lijkt wel of veel van zichzelf vinden dat ze het prima doen. En misschien doen ze dat ook wel hoor, misschien ben ik wel degene die niet genoeg doet. Maar ik snap t gewoon niet zo ..

André

Berichtdoor André » 23 jan 2005 00:37

Rianne, naar iemand luisteren kan al "goed" zijn, ik heb een tijdje vrijw werk gedaan in een verzorgingshuis.
Je zou daar heel veel mensen een fijne dag kunnen geven door alleen maar ff met ze te kletsen.
Het hoeft niet allemaal gelijk zo grootst.
Je moet denk ik niet de intentie hebben om wereld hervormer te zijn o. i.d.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 23 jan 2005 12:58

Er staat geschreven dat als het niet uit liefde gebeurt het is als schallend koper .

Dus het gaat niet om de werken op zichzelf , maar de werken uit liefde uit je hart . Dat moet ieder Christen ventileren op zijn of haar specifieke wijze .

De een als ziekenverzorger of als staatveger . of als weet ik veel wat . God heeft een plan voor jouw ! mischien maar 1 briefkaart naar iemand sturen . Het is wel je taak daarom te vragen . Dat God Zijn wil doed in jou leven . de werken volgen vanzelf omdat je dan niet anders wil of meer kan .

:D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2005 09:33

Ik ga toch nog even in op wat er staat in Mattheus 25. De gelovigen blijken zelf niet eens te weten wanneer ze goede werken hebben gedaan. Het blijkt dat hun hele levenshouding ervan getuigde.

En als je denkt: "o ja, ik moet ook nog goede werken doen," dan lijkt mij dat niet zo gezond...

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jan 2005 10:14

TheKeimpe schreef:Ik ga toch nog even in op wat er staat in Mattheus 25. De gelovigen blijken zelf niet eens te weten wanneer ze goede werken hebben gedaan. Het blijkt dat hun hele levenshouding ervan getuigde.

En als je denkt: "o ja, ik moet ook nog goede werken doen," dan lijkt mij dat niet zo gezond...

En hier ben ik het hartgrondig mee eens. Wanneer wij ons bewust worden wat wij allemaal doen denk ik dat we fout zitten.
Je doet dingen gewoon, punt uit. Vanuit je geloof...
Je ziet dat er iets moet gebeuren en je doet het. Dat hoeven bepaald geen grote dingen te zijn. Ik hoef niet naar Afrika of wat dan ook.
"Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht
dat wij zijn als kaarsjes, brandend in de nacht
en Hij wenst dat ieder tot Zijn ere schijn,
jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn"...

Een kinderversje ja, maar met een diepe inhoud. Probeer je lichtje maar te laten schijnen...
Doet mij denken aan een Paaswake. Een donkere kerk, waarin de kaars wordt binnengedragen en ieder steekt een eigen kaarsje aan aan de grote kaars. Al die kleine lichtjes samen zetten een kerkzaal in het volle licht! ( mag helaas niet meer van de brandweer, maar goed, jullie begrijpen wat ik bedoel). Kortom: laat dat lichtje schijnen op jouw plek en laat de rest maar aan God over (en dat bedoel ik heel letterlijk!)

Riska

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jan 2005 11:04

In hoeverre zijn mensen in Azie je naaste? Hoe omschrijf je 'je naaste'? Maar goed, dat is een ander punt...

Het is m.i. absoluut noodzakelijk om ook in je leven te laten blijken waar je voor staat, dat dit door 'werken' gebeurt is een logisch gevolg...

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 24 jan 2005 12:04

Het is de bedoeling dat we goede werken doen, maar het is niet de bedoeling dat we die doen om te laten zien/merken dat we ze doen, het geheim van goede werken zit em in het gedeelte van matheus wat hieboven staat en dan deze zin:

"Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?”

Ik denk dat we de meeste goede werken juist zitten in die dingen als, een oude vrouw de trein in helpen stappen, en dergelijke, uit dit motief koop ik ook meestal de straatkrant.

Toch nog even wie onze naasten zijn: lees dan de gelijkenins van de barmhartige samaritaan maar eens.
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Terug naar “Archief”